Citat:
Ursprungligen postat av
Batman.
Hej!
Jag hade tänkt söka ett par kurser, men är mest inställd på mitt förstahandsval och egentligen bara den som jag vill gå, men vill ha alternativ om jag inte skulle komma in då jag tror mig vara precis på gränsen.
1. Alternativ A
2. Alternativ B
3. Alternativ C
Samtliga är fristående kurser om 30 HP
Låt säga att jag vill gå Alternativ A, men blir reserv efter första urvalet och antagen till Alternativ B - kan jag fortfarande göra något för att fördröja och vänta och se om jag kommer in på Alternativ A efter andra urvalet?
Har hört att det ska gå och låt säga att det gör det:
Om jag även efter urval två endast blir antagen till Alternativ B, men är reserv 1 till Alternativ A, kommer jag få gå Alternativ B eller finns det även här chans att jag kan bli tillfrågad om Alternativ A?
Har dessa funderingar då jag undrar om det inte vore klokare att enbart ha Alternativ A i min lista och slippa eventuelle missförstånd och komplikationer. Men då riskerar jag ju att inte gå något alls.
Jag har själv varit i den situation du beskriver. Jag blev antagen till alternativ 2 (och 3) samt 3e reserv på mitt förstaval. Jag kontaktade då skolans institution och dom sa att dom kommer ta in 20 reserver. Jag var då antagen till totalt 60hp (45 från antagning.se och 15 från skolan), men tackade tillslut ja till 30 hp totalt.
Alltså: skolan kontaktar dig om det finns en plats över till dig som reserv. Men ring till dom om du anser dig ha en chans att bli antagen. (Jag vet en person som "tjatade" till sig en plats, fastän han låg högt upp i "reservlistan")