2014-11-13, 14:05
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avigal
Ni skall äntligen fatta, att ni inte hade funnits alls, om Han inte hade skapad er! Han kan "påtvinga" oss vilka regler som helst, däför att det är Han som bestämmer. Och Sanningen är, att Hans relger är de bästa för oss, även om folk som du inte kan förstå detta ur sina "myrornas" perspektiv!
Ditt "rationellt tänkande" är bara rationellt ur din begränsad perspektiv. Det visaste en människa kan göra är att rikta sig efter Hans regler - de kommer man att må bäst.

Den här slavmentaliteten är ganska obehaglig. Du kryper för något du har läst i en bok, helt sjukt egentligen. Du smider dina egna bojor.
Citera
2014-11-13, 14:16
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ni skall äntligen fatta, att ni inte hade funnits alls, om Han inte hade skapad er! Han kan "påtvinga" oss vilka regler som helst, däför att det är Han som bestämmer. Och Sanningen är, att Hans relger är de bästa för oss, även om folk som du inte kan förstå detta ur sina "myrornas" perspektiv!
Ditt "rationellt tänkande" är bara rationellt ur din begränsad perspektiv. Det visaste en människa kan göra är att rikta sig efter Hans regler - de kommer man att må bäst.
Brukade dina föräldrar eller någon annan vuxen begå övergrepp på dig som liten för att bryta ner din självkänsla och det är därför du nu accepterar "Guds lagar" villkorslöst som vuxen? Du borde söka hjälp för dina problem, de är inte sunda.
Inte sunda alls.

Det är ALDRIG rätt att påtvinga en annan människa sin livsåskådning någonsin!
Vare sig man är Gud eller inte.

Din argumentation är så vidrig och samtidigt så sorglig i så många avseenden.
Citera
2014-11-13, 14:22
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Den här slavmentaliteten är ganska obehaglig. Du kryper för något du har läst i en bok, helt sjukt egentligen. Du smider dina egna bojor.

Jag håller helt med dig. Om bara avigal hade nogad sig med att skriva "jag" istället för "Ni" hade jag inte sett annat problem än ett rent akademisk-metafysisk.

Men detta pådyvlande missions-hysteri ÄR verkligen sjukt.
Citera
2014-11-13, 14:32
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Misstanke saknas ju inte.

Jo. Det kvittar vad du hittar på för något som skulle-kunna-innebära-om-utifall-att-eventuellt-kanske-whatever.
Citera
2014-11-13, 16:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Jo. Det kvittar vad du hittar på för något som skulle-kunna-innebära-om-utifall-att-eventuellt-kanske-whatever.
För dig kanske, men inte för t ex vetenskapsmän. Med ditt tänk skulle vi inte ens ha de reella talen.
Citera
2014-11-13, 16:36
Medlem
Huffensfuffenss avatar
För mig är gud det som gör det möjligt för någonting att överhuvud taget existera. Kraften som får atomerna till dess minsta beståndsdel att vibrera. Som det högsta stadiet av existens eller liknande. Alla har sin egen defenition av "gud", detta är min.
Citera
2014-11-13, 16:50
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huffensfuffens
För mig är gud det som gör det möjligt för någonting att överhuvud taget existera. Kraften som får atomerna till dess minsta beståndsdel att vibrera. Som det högsta stadiet av existens eller liknande. Alla har sin egen defenition av "gud", detta är min.
Det står något liknande i Tolkiens Silmarillion med om skapelsen

Vem hade kunnat ana att gamla gubben Tolkien hade mer rätt i sin påhittade skapelseberättelse än farbror Mose...
Citera
2014-11-13, 17:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME

Vem hade kunnat ana att gamla gubben Tolkien hade mer rätt i sin påhittade skapelseberättelse än farbror Mose...
La Moses fram en skapelsehypotes?
Citera
2014-11-13, 17:38
Medlem
Huffensfuffenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME

Har jag inte läst/vet ingenting om. Det är alltså bara min tolkning av "gud" och vad DET är för MIG. Vad man än tror så är vi nog rörande överens om att det inte handlar om en gubbe med skägg uppe i molnen men vad vet jag.
Citera
2014-11-13, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurynomos
Vi kan inte lita på språket och vår perception, alltså finns gud.

Eller har jag missuppfattat argumenten?

Men om vi förutsätter att den kristne guden (tar honom som exempel) finns, hur kan vi då veta att det är just han som är den sanne guden; med tanke på att vi inte kan lita på vårt språk (och därför är bibeln meningslös) ej heller på vår perception (och därför är uppenbarelser och personliga/kollektiva upplevelser av "mirakel" meningslösa)?

Tvärtom. Språket är viktigare än vad vi tror när det kommer till perception och verkligheten. Ord är beskrivningar av ting och företeelser i vår omvärld. Ett simpelt ord som tid (som ju handlar om hur hela vår värld verkar) betyder olika för människor, och har historiskt betytt olika för människor världen över. Det är ett ord som har enorm skillnad på vår perception och hur vi relaterar till samhället och världen i sin helhet.

Vårt språk expanderas och utvecklas allteftersom världen som vi befinner oss i utforskas.
Senast redigerad av Geakmo 2014-11-13 kl. 18:41.
Citera
2014-11-13, 20:43
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
För dig kanske, men inte för t ex vetenskapsmän. Med ditt tänk skulle vi inte ens ha de reella talen.

Ok, du har rätt. Vetenskapen måste absolut ta hänsyn till att resultaten kanske, eventuellt, möjligen kan vara påverkade av ett gudomligt ingripande. Så är det nog. Det måste vara deras plikt. Eller så är du lite tappad helt enkelt.
Citera
2014-11-13, 21:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Ok, du har rätt. Vetenskapen måste absolut ta hänsyn till att resultaten kanske, eventuellt, möjligen kan vara påverkade av ett gudomligt ingripande. Så är det nog. Det måste vara deras plikt. Eller så är du lite tappad helt enkelt.
Om vetenskapen skulle fungera som du vill att den ska, så skulle inga paradigmskiften ske.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in