2014-11-12, 08:29
Medlem
Snuttepuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorTjejen
Ingenting skapar aldrig massor, varför är det så svårt för er att ta till er detta grundläggande faktum? Tror man att saker uppstår från ingenting så tror man på magi. Någon kanske inte är korrekt beskrivning men säg något då istället.

Och den blinda tron på något slags "gud" är inte det samma som att tro på magi?
Citera
2014-11-12, 08:35
Medlem
Snuttepuffs avatar
Jag vet: Fel att dubbel/trippelposta.

Men för att föra in ett skolat sinne i debatten (som motpol mot dom som tror på askungen, tomten, Oden, the spaghetti monster osv) länkar jag till följande klipp med Neil DeGrasse Tyson.
Håll till godo.

https://www.youtube.com/watch?v=5xvILvxYbFA

https://www.youtube.com/watch?v=ovlrV7SoPCo
Citera
2014-11-12, 09:48
Medlem
kef71s avatar
Citat:
Ingenting skapar aldrig massor, varför är det så svårt för er att ta till er detta grundläggande faktum?

Hur vet du det? Kan du ge ett exempel på detta "ingenting" du pratar om?
Citera
2014-11-12, 10:29
Medlem
kef71s avatar
Citat:
Det är ni som påstår det så skall någon lägga fram bevis för att inget kan skapa massor så är det ni, jag tror som sagt inte på tramset. Hur jag personligen vet att inget inte kan skapa massor är ju för att det aldrig har hänt, inga bevis finns för saken och ingen har ens i ett vakuum i modern tid lyckats skapa något av inget, det går helt enkelt inte så det är ingen mänsklig process som ens kan återskapas och det är givetvis inget process av naturen.

Ursäkta men nu var det DU som kom med påståendet, inte jag! Bevisbördan ligger nog på dig. Men kanske vi kan ta en sak i taget så blir det lättare att följa diskussionen? Så jag frågar igen, kan du vara så vänlig och definiera det "ingenting" du nämner? Kan du ge ett exempel på det?
Citera
2014-11-12, 11:00
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av valteregon
tomas av aquino (eller hur fan det nu stavas) uttryckte det såsom följer; eftersom jag ( som troligen existerar eftersom jag skriver detta) kan föreställa mig något som jag kallar gud, finns gud.Annars skulle inte jag såsom skapelse inte kunna föreställa mig det. Vid första anblicken framstår det som skitsnack men vid närmare eftertanke så är det giltigt ( för filosofiska skitsnackare än idag) om inte?

Citat:
En antites som är giltigare, tack!

1/ Att det är ett cirkelargument ("jag som skapelse" har ju redan angett den efterrationaliserande ad hoc premiss som är underlaget).

2/ Varför skulle teo-metafysiska/extra-kosmiska spekulationer nödvändigvis leda till att en ... till spekulationen ... motsvarande verklighet finns. (Om jag postulerar att det finns transmofoglyfierad ambrojade ... min egen arbiträre lek med ord ... är detta då "verkligt"?)
Citera
2014-11-12, 11:01
Medlem
kef71s avatar
Citat:
Nej det var inte jag utan jag svarade en av er så igen är ni bara lata och följer inte ens tråden. Helt sanslöst att jag skall behöva förklara vad teorier som ni tror på innebär.

Vetenskapliga teorier är inget man tror på, utan nåt man förstår eller inte. Gissa vilken grupp du tillhör? Och jag ber om ursäkt för min "lathet", kikar på Rosetta/Philae som för första gången håller på att landa på en komet så jag är lite distraherad.

Citat:
Jag säger att skaparen skapade universum, ni säger nej så gick det inte till och då får ni ju givetvis backa upp det tramset för big bang är som sagt en redan isärtagen teori som bara är där för dom lättlurade att slentrianmässigt tro på.

Igen, Big Bang är nåt som med mycket hög säkerhet har skett, det är inget man tror på, det är nåt man förstår eller... inte. Jag skulle gärna se dom "isärtagna" argumenten mot Big Bang. Dessutom kan jag väl tillägga att BB inte på nåt sätt bevisar att en skapare INTE står bakom det. Det ända som BB verkligen bevisar är att några fåraherdar från bronsåldern inte hade nån kunskap om ämnet alls.

Citat:
Big bang är tron på att inget kan skapa massor och att sedan efter att inget skapat "död materia" så skall då "död materia" också skapa intelligent liv.

Nej det är det inte. Läs på och gör rätt. Om ni vill kritisera nån vetenskaplig teori, det minsta man kan begära är att man åtminstone har grunderna rätt. Inte bara naiva funderingar man hittat i nån religiös blaska. Big bang beskriver beskriver hur universum utvecklas från att vara väldigt väldigt litet till den storlek (som vi kan se) den har idag. Du tänker kanske på Abiogenesis som är teorin om hur levade organismer kan uppstå av icke organiskt material?

Citat:
Så nu skall jag inte behöva förklara för er vad ni tror på igen så höj er nivå för alla troll/luciferianer i tråden kommer jag fortsätta sätta på ignore, är ni inte intresserade av att diskutera så stör inte mig för folk som inte svarar på några frågor är rädda och fega och det ger mig inget att tala med en sådan person.

Nej du ska helt klart inte förklara vad andra förstår, det skulle nämligen kunna vara en antydan att ni själv skulle förstå nåt och det ser man ganska enkelt att ni inte gör. Och ni får jättegärna lägga mig på ignore, det tar jag som en guldstjärna i kanten ser du. Det är nämligen sånt som religiösa brukar göra när dom insett att deras "argument" tryter.
Citera
2014-11-12, 11:06
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Tror man att saker uppstår från ingenting så tror man på magi.

Lär dig vad agnosticism är.

Citat:
Ingenting skapar aldrig massor,

Vad är det "ingenting" DU refererar till?

Citat:
varför är det så svårt för er att ta till er detta grundläggande faktum? Någon kanske inte är korrekt beskrivning men säg något då istället.

Varför är det så svårt för dig att ta till dig, att "arguments from ignorance" är invalida och att du till synes inte kan komme med belägg för ditt eviga "Intellegint Design"-förespråkande?
Citera
2014-11-12, 11:10
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Är det relevant menar du? Vi tror ju på något större, ni försöker låtsas som att ni håller er tro på en vetenskaplig nivå men ändå tror ni att inget kan skapa massor...Denna uppenbara oxymoron är det därmed inte vi som står för utan ännu en gång ni.

Nu är du tillbaka i ditt strawmans-skapande.

Citat:
Det är ni som påstår det så skall någon lägga fram bevis för att inget kan skapa massor så är det ni, jag tror som sagt inte på tramset.

Vem är "ni"?

Citat:
Hur jag personligen vet att inget inte kan skapa massor är ju för att det aldrig har hänt,

Hur "vet" du det; särskild med tanke på din mycket imprecisa argumentation.

Citat:
inga bevis finns för saken och ingen har ens i ett vakuum i modern tid lyckats skapa något av inget, det går helt enkelt inte så det är ingen mänsklig process som ens kan återskapas och det är givetvis inget process av naturen.

Kom nu med belägg för ID-postulatet.
Citera
2014-11-12, 11:13
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Nej det var inte jag utan jag svarade en av er så igen är ni bara lata och följer inte ens tråden. Helt sanslöst att jag skall behöva förklara vad teorier som ni tror på innebär.
Jag säger att skaparen skapade universum, ni säger nej så gick det inte till och då får ni ju givetvis backa upp det tramset för big bang är som sagt en redan isärtagen teori som bara är där för dom lättlurade att slentrianmässigt tro på. Big bang är tron på att inget kan skapa massor och att sedan efter att inget skapat "död materia" så skall då "död materia" också skapa intelligent liv. Så nu skall jag inte behöva förklara för er vad ni tror på igen så höj er nivå för alla troll/luciferianer i tråden kommer jag fortsätta sätta på ignore, är ni inte intresserade av att diskutera så stör inte mig för folk som inte svarar på några frågor är rädda och fega och det ger mig inget att tala med en sådan person.

Det hjälper dig inte, att du bara upprepar din högtläsning från missionsmanualen. Försök förstår vad det är du egentligen sägar ... och vidareutveckla dina "argument".
Citera
2014-11-12, 11:43
Medlem
Citat:
Hahahha jösses....Nej en teori är just bara en teori, big bang är just bara en teori och så är evolutionsteorin....Om du tror att något vi aldrig kan bekräfta likt big bang är något som är "belagd fakta" eller vad nu fått för dig och inte just en teori likt alla andra teorier så har du nog hamnat lite snett från början. Det här var bland det mest ovetenskapliga jag någonsin läst, synd att du inte förstår det.

Jag sa ju det, inget kan inte skapa massor och jag utveckla varför och varför kedjan inte håller hela vägen fram till nu och tex saker som att du och jag nu sitter här på nätet och talar med varandra. Så förklara nu hur inget kan skapa massor, du säger att du förstår teorin men du kan inte förklara dig överhuvudtaget?

Då förstår du inte big bangs grund. Kedjan som sagt. Du måste fortfarande förklara varifrån det lilla universum kom ifrån så bara vända på det hjälper dig inte här. Du kan inte börja förklara något mitt i, du förnekar ju gud eller hur? Det är ju därför du är här eller? Så svara då på hur inget kunde skapa massor, ni förnekar ju intelligent design så därmed påstår man att inget har skapat massor. Är ditt resonemang annorlunda så förklara dig som sagt för så länge du är defensiv och rädd och inte vågar utmana dig själv så kommer vi som sagt ingen vart.

Intala dig vad du vill för att må bra. Ni kan inte ens svara på frågor, en person från er sida har iaf kunnat förklara hur den tänker resten av skämmer ju bara ut och framstår som väldigt naiva och okunniga debattsabotörer.
Tror du på gravitationsteorin?
Citera
2014-11-12, 11:50
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Hahahha jösses....Nej en teori är just bara en teori, big bang är just bara en teori och så är evolutionsteorin....Om du tror att något vi aldrig kan bekräfta likt big bang är något som är "belagd fakta" eller vad nu fått för dig och inte just en teori likt alla andra teorier så har du nog hamnat lite snett från början. Det här var bland det mest ovetenskapliga jag någonsin läst, synd att du inte förstår det.

Du har inte en susning om hur vetenskap fungerar, men fortsättar istället med ditt meningslösa strawmans-skapande.

Citat:
Jag sa ju det, inget kan inte skapa massor och jag utveckla varför och varför kedjan inte håller hela vägen fram till nu och tex saker som att du och jag nu sitter här på nätet och talar med varandra. Så förklara nu hur inget kan skapa massor, du säger att du förstår teorin men du kan inte förklara dig överhuvudtaget?

Du har ännu inte definierat DITT "inget"-koncept.

Citat:
Då förstår du inte big bangs grund. Kedjan som sagt. Du måste fortfarande förklara varifrån det lilla universum kom ifrån så bara vända på det hjälper dig inte här. Du kan inte börja förklara något mitt i, du förnekar ju gud eller hur? Det är ju därför du är här eller? Så svara då på hur inget kunde skapa massor, ni förnekar ju intelligent design så därmed påstår man att inget har skapat massor. Är ditt resonemang annorlunda så förklara dig som sagt för så länge du är defensiv och rädd och inte vågar utmana dig själv så kommer vi som sagt ingen vart.

Kom nu med belägg för ID, istället för att presentera det som en ad hoc premiss.

Citat:
Ni kan inte ens svara på frågor, en person från er sida har iaf kunnat förklara hur den tänker

Citat:
resten av er skämmer ju bara ut er och framstår som väldigt naiva och okunniga debattsabotörer.

Och sånt skall komme från argumentationsfelens mästare
Citera
2014-11-12, 12:04
Medlem
Citat:
Kan den inte tillräckligt bra för att säga varken bu eller bä. Hur är den relevant i sammanhanget tänker du? Skall vi fortsätta prata teorier dock? När jag tog isär evolutionsteorin så låtsades ni ju bara blunda och gick vidare så vad är er poäng med detta cherry picking? Tror man på skaparen så ser man kedjan från första sekund, tror man inte på skaparen får man då försöka förklara den vetenskapligt och det är precis hela vägen för annars har man alltid gjort det hemskt lätt för sig själv när man selektivt blundar när det passar.
När tog du isär evolutionsteorin? Kan vi få se dina uträkningar,labbtester och journaler? Helst ska dom vara granskade av andra vetenskapsmän än dig också.
I farten kan du också bevisa skaparen du talar om. Kanske du har filmer eller bilder när denna skapar någonting? Eller spekulerar du bara?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in