2014-11-11, 17:30
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av azazo
Om vi hade säkra bevis på Guds existens skulle religion naturligtvis utgöra en form av historia och inte vara trosbaserad. När det sedan kommer till den historiske Jesus är bibeln en samling vittnesbeskrivningar på hans existens. Gamla Testamentet, Torah Och Talmud övernsstämmer i mycket och uppbackar sålunda varandra i form av bevisföring. Allt man hade på den tiden var ju nedskrivna beskrivningar av människor och händelser samt avbildningar. The Dead Sea Seascrolls är också en uppbackning av och ett bevis på bibeln, som historiskt dokument.

Och?

Och vad hände med din pseudo-filosofi?
Citera
2014-11-11, 18:00
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Du avfärdar evolutionen , vilket du naturligtvis inte är ensam om. Men du säger att du avfärdar den lätt,den tål inte den minsta gransknig. Vilket är ett väldigt konstigt uttalande. Du säger också att det är ett slags bevis på en skapare,vilket det inte är.

Citat:
Ursprungligen postat av StorTjejen
Jag har bättre koll än dom flesta på människors historia

Anekdotisk information och självutnämnd auktoritet är också substanslöst.

Citat:
Nej jag tycker inte den gör det och inte direkt något som fått mig ens i närheten av att ändra mig i denna tråden dom "vetenskapliga hedningarna" gör ju allt för att inte svara på motfrågor eller ens försöker föra någon resonemang med någon röd tråd utan visar ju bara prov på total okunskap angående teorin dom påstår sig stödja.

Om du vill framföra allmän vetenskaps-kritik ... gör det med fokus på riktig vetenskap och utan pseudo-filosofiska "argument".

Citat:
Fast jag sa ju faktiskt att det inte är ett bevis som så men jag försökte föra ett lite större perspektiv och gjuta samman varför jag kom till fram till vad jag gjorde men fick bara nonsens tillbaka från alla utom dig så blev ju inget av det tyvärr.

Det var du själv som försökta marknadsföra "Intelligen Design" och som generellt flydde till evolutionsteorin p.g.a. att du inte verkar kunne validera ID-postulatet.

Citat:
Vi kan ju vända på det istället, är evolutionsteorin fortfarande det högsta beviset för många att gud inte finns så blir det ju intressant när man kan plocka bort den teorin helt och hållet. Nu får ju helt enkelt alla "vetenskapliga" komma fram till något nytt att tro på och hitta en mer seriös forskare än Darwin är dessutom allt annat än svårt men vara rädd duger inte längre 2014 utan nu måste alla utmana sig själva och folk som är cementerande intellektuellt kommer förbli ovetande.

Så hur vill du ha det? Och denna nya inklusion av ID-postulatet saknar fortfarande belägg.
Citera
2014-11-11, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Och?

Och vad hände med din pseudo-filosofi?

Den finns där fortfarande. Jag tänker bara lite med olika infallsvinklar.
Citera
2014-11-11, 18:27
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Vilket inte hade hänt om folk nöjt sig med att tro på en skapare/gud. Istället så tror folk på en skapare/gud som har väldigt,väldigt speciella regler och lagar för hur vi människor ska leva våra liv.

Och dom flesta människor vill att andra människor ska tro som dom och är beredd att göra nästan vad som helst för att så ska bli fallet. Det är nog därför gudstro angrips. Om folk höll sin tro privat i hemmet så skulle det nog vara lugnare med angrepp.....

Jag förstår dig. Kan hålla med dig. Nu ligger det i kristendomens och islams natur att vara missionerande, det är nog förklaringen - "titta här vad vi har funnit" - och så vill man tala om det för alla och envar. Visst känns det så? Man har funnit en aldrig sinande källa till glädje och rikedom och vill därför tala om detta för alla.

Tror hinduismen mer skulle tilltala dig, för där är inte spridandet lika viktigt alls. Tror inte ens det är ett syfte.
Citera
2014-11-11, 18:29
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
"I don't know, therefor: God"

Bra sagt faktiskt.
Det är vad vetenskapsmän brukar ta till.
Gillar det skarpt!
Citera
2014-11-11, 18:43
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorTjejen
Ingen skapade gud så finns inget att förklara. Skaparen är skaparen och det är ingenting vi människor skall försöka oss på att förstå, det går inte att se på gud som något fysiskt på det sättet.

Ingen skapade universum så det finns inget att förklara. Case closed.
Citera
2014-11-11, 18:46
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Ingen skapade universum så det finns inget att förklara. Case closed.

Universum har alltid funnits?
Citera
2014-11-11, 18:54
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Anekdotisk information och självutnämnd auktoritet är också substanslöst.
Om du vill framföra allmän vetenskaps-kritik ... gör det med fokus på riktig vetenskap och utan pseudo-filosofiska "argument". Det var du själv som försökta marknadsföra "Intelligen Design" och som generellt flydde till evolutionsteorin p.g.a. att du inte verkar kunne validera ID-postulatet. Så hur vill du ha det? Och denna nya inklusion av ID-postulatet saknar fortfarande belägg.

Pratar du såhär på riktigt också?
Citera
2014-11-11, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Universum har alltid funnits?
Känns väl som det mest sannolika? Låter bra mycket mer sannolikt än att en/flera gud/ar skapade universum i alla fall. Men med ett evigt universum kan man givetvis mena olika saker. Jag tror personligen på ett så kallat multiversum där vårt universum verkar i, och att nya universum kanske föds däri. Eller något liknande iaf.
Citera
2014-11-11, 19:05
Medlem
jag har svaret på Gud

Bogomil säger: "Om du vill framföra allmän vetenskaps-kritik ... gör det med fokus på riktig vetenskap och utan pseudo-filosofiska argument."

Definition på vetenskaplig kvalitativ forskning:" Kvalitativ analysmetod inom vetenskap och forskning innebär vetenskaplig forskningsmetodologi vars resultat inte är en produkt av statistiska processer. Den erbjuder insikt i sociala, emotionella och experimentella fenomen. Syftet är att få en uppfattning om och utforska särdrag i olika miljöer och kulturer samt att förstå relationen mellan olika processer. De flesta kvalitativa studier fokuserar på företeelser. Studierna tillför en detaljrik och djup kunskap i förståelsen av fenomen, som kvantitativa fynd inte kan fånga".

Jag tycker en del debattörers svansföring i hänvisningen till "vetenskap" är lite hög i det blå här i tråden. Det dessa debattörer uppfattar som vetenskap = Naturvetenskap. Inte undra på att hela diskussionen blir något komisk och svårbegriplig. Det finns begrepp, som naturvetenskaplig forskning inte kan fånga på djupet. Därför är kvalitativ forskning en del av den vetenskapliga forskningsvärlden och lämplig att tillämpa inom många fält, exempelvis området teologi. Det är alltså inte bara empiri, sannolikhet, statistiska slutledningar och falsifieringskriterier, som ingår i vetenskaplig forskning.

Hur uttrycker man förståelse för begrepp som sorg, för att ta ett exempel? Ja inte räknar man antalet tårar och jämförställer tårantalet med ett objektivt antal tårar, som universellt signifierar begreppet sorg. Det kan jag försäkra. Så ta det lite lugnt i fäktandet med begreppet vetenskap. Det blir lite tröttsamt.

.
Senast redigerad av azazo 2014-11-11 kl. 19:34. Anledning: fel citat
Citera
2014-11-11, 19:16
Medlem
Citat:
Kritiken fråm agnostisk ateism riktas primärt mot pådyvlande teism som postulerar att den (pådyvlande teism) kan falsifiera 'gud' eller pådyvlande teism som slingrar sig in i demagogi.

Att "falsifiera" innebär att kunna avfärda. Teisterna vill naturligtvis inte avfärda Gud. Du blandar ihop ideologi/teologi med vetenskapsmetodiska krav!
Citera
2014-11-11, 19:23
Medlem
krafss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Det går inte att bevisa att någonting inte finns, bevisbördan ligger på den som påstår att något finns.

Intressant. Och hur bevisar du att något finns?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in