2011-04-07, 03:10
Medlem
humdis avatar
Finns absolut ingen anledning att bevisa att något INTE finns.
Citera
2011-04-07, 08:27
Medlem
Trentznors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andgul
Varför skriver du "honom"???
Jävla korkad ståndpunkt!!!

För varje inlägg bekräftar du att du inte är den skarpaste kniven i lådan.

Att jag skrev "honom" om gud var för att det handlade om den kristna guden, som ofta beskrivs som just "han". Det skulle du också veta om du var lite insatt.

Eftersom det inte finns någonting som talar för att gud finns, tycker jag att det är en ganska rationell ståndpunkt att tillsvidare inte tro på gud. Vad är det som är så korkat med det?
Citera
2011-04-07, 08:39
Medlem
Gud finns inte, man kan hitta 1000hål i bibeln eller bara direkt säga att kyrkan är korrupt och ändrar sig vaaaarje gång forskare upptäcker nåt nytt, men om jag träffar någon som tror på gud låter jag honom göra det, jag försöker inte motbevisa honom, varför skulle jag det, men använd inte bibeln som en faktakälla bara i diskussioner gäller vetenskap. religion är lite som ens sexualitet, jag bryr mig inte så länge du inte börjar torrjucka mig
Citera
2011-04-07, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FleskMange
Gud finns inte, man kan hitta 1000hål i bibeln eller bara direkt säga att kyrkan är korrupt och ändrar sig vaaaarje gång forskare upptäcker nåt nytt, men om jag träffar någon som tror på gud låter jag honom göra det, jag försöker inte motbevisa honom, varför skulle jag det, men använd inte bibeln som en faktakälla bara i diskussioner gäller vetenskap. religion är lite som ens sexualitet, jag bryr mig inte så länge du inte börjar torrjucka mig

Du väljer ju vad du vill se.

Rom 1:20
"Hans osynliga egenskaper ses nämligen tydligt alltifrån världens skapelse,
eftersom de uppfattas genom de ting som är gjorda, ja, hans eviga makt och
Gudomlighet, så de är oursäktliga."
Citera
2011-04-07, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smedjan
Du väljer ju vad du vill se.

Rom 1:20
"Hans osynliga egenskaper ses nämligen tydligt alltifrån världens skapelse,
eftersom de uppfattas genom de ting som är gjorda, ja, hans eviga makt och
Gudomlighet, så de är oursäktliga."

Men herregud vilket IQ-befriat sätt att argumentera!!! "Du väljer ju vad du vill se" Man kan ju "bevisa allt och ingenting med det

... så om jag skapade en ny religion och skrev en bok och däri lade till instruktioner att man inte får använda någon annan bok än densamma för att bevisa saker och ting i världen så vips har jag lurat ett gäng fårskallar likt en fårskock ......

.... det här är ju samma resonemang som barnen som tävlar om vem som kan säga det högsta talet
Barn 1: - Jag säger 1 tusen mer än dig
Barn 2: - Jag säger 1 miljon mer än dig
Barn 1: - Jag säger 10 miljoner mer än du kan säga ... haha
Barn 2: - jag säger tusen miljoner mer än dig .... haha
....osv
Senast redigerad av FulAgent007 2011-04-07 kl. 09:52.
Citera
2011-04-07, 10:13
Medlem
TigersWooods avatar
If God was the creator of things, why would we have to praise him for what came natural?

I know humans can't even comprehend the concept of a gray area. We can't even agree what is wrong and what is right, much less have a universal rule of what is sin and deserves punishment in Hell.
One religion says Shellfish is sin, the other says shellfish are gods. Who do you listen? Which one religion drives you into which hell?
Please comprehend the fact that there are currently 50 billion religions to date.

My point is, people choose to interpert the foundations of the bible in their own way. It is dangerous and obviously missing the whole point. If you live a faith-based life according to a handy-book that directs you what to avoid, dismiss, praise and follow, then isnt it faily logical you would be a 100 percent committed? Understanding the written word seems visceral to me as it is after all, your reason of breathing.
When people fail to comprehend the book they COVET, can you imagine how far they could pull their own religious intepretation's ? Does Islam's fundamentalists ring a bell? Religion is way to wishy-washy.

Until somebody presents verifiable evidence of a celestial dictator, it is both natural and reasonable to not believe that it exists. And I can't prove that Never-Never land or the boogie man don't exist, but I'm not particularly worried about those either.

"One must state it plainly. Religion comes from the period of human prehistory where nobody-not even the mighty Democritus who concluded that all matter was made from atoms-had the smallest idea what was going on. It comes from the bawling and fearful infancy of our species, and is a babyish attempt to meet our inescapable demand for knowledge (as well as for comfort, reassurance and other infantile needs). Today the least educated of my children knows much more about the natural order than any of the founders of religion, and one would like to think-though the connection is not a fully demonstrable one-that this is why they seem so uninterested in sending fellow humans to hell."
— Christopher Hitchens
Senast redigerad av TigersWoood 2011-04-07 kl. 10:15.
Citera
2011-04-07, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smedjan
Det svaret visade dn intelligens.

"Förolämpningar är argument som används av folk som har fel."
- Rousseau

Sparkzor visar åtminstone spår av intelligens vilket är oändligt mycket mer än vad du gör Smedjan!

Smedjan är EXAKT lika intelligent som en förprogrammerad robot Han klarar bara av att repetera det man matat in i honom

Det ger beviset för vad sekter såsom Jehovas Vittnen verkligen gör: De programmerar människor så de inte längre skall tänka själva utan bara kan repetera likt dumma robotar
Citera
2011-04-07, 11:30
Medlem
det är väl ganska svårt att visa om det finns en gud eller inte eftersom han/hon/dem är övernaturliga i sitt karaktär. Det är lätt att säga att vissa världsbilder inte stämmer, jorden är platt, jorden ligger i ett träd omgiven av en orm osv. Det går också att säga att världen verkar klara sig bra utan gud och att det inte finns några bra beskrivningar av mirakel osv som går att verifiera, t.ex. i modern tid med många vitnen som alla håller med varandra och inte är medlemmar i en sekt.

Däremot kan man ju försöka komma fram till hur det fungerar med själen. Skapar gud en odödlig skäl som blir sinnessjuk? eller är själen en del av kroppen? hur kommer det att den påveraks så mycket av olika fysiska saker man gör(ålder, träning, dråger osv) eller hur hjärnan är uppbyggd? det borde den väl inte?

Dawkins pratar om guds existens i "the god delusion" . jag har iof inte läst den men jag har en vän som sagt att den är bra

men framförallt låt folk tro vad fan de vill så länge det inte skadar andra människor, varför hindra dem om det ger en mening med livet eller besvarar andra extenciella frågor? Om det gör folk lyckligare så ska man väl inte hindra dem. Mission är väl ingenting ateister / det kanske finns en gud om inte motsattsen är bevisad människor borde ägna sig åt? det är väl en ganska religiös inriktning av en naturalistiks värlssyn?
Senast redigerad av elroi92 2011-04-07 kl. 11:44.
Citera
2011-04-07, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TigersWoood
If God was the creator of things, why would we have to praise him for what came natural?

I know humans can't even comprehend the concept of a gray area. We can't even agree what is wrong and what is right, much less have a universal rule of what is sin and deserves punishment in Hell.
One religion says Shellfish is sin, the other says shellfish are gods. Who do you listen? Which one religion drives you into which hell?
Please comprehend the fact that there are currently 50 billion religions to date.

My point is, people choose to interpert the foundations of the bible in their own way. It is dangerous and obviously missing the whole point. If you live a faith-based life according to a handy-book that directs you what to avoid, dismiss, praise and follow, then isnt it faily logical you would be a 100 percent committed? Understanding the written word seems visceral to me as it is after all, your reason of breathing.
When people fail to comprehend the book they COVET, can you imagine how far they could pull their own religious intepretation's ? Does Islam's fundamentalists ring a bell? Religion is way to wishy-washy.

Until somebody presents verifiable evidence of a celestial dictator, it is both natural and reasonable to not believe that it exists. And I can't prove that Never-Never land or the boogie man don't exist, but I'm not particularly worried about those either.

"One must state it plainly. Religion comes from the period of human prehistory where nobody-not even the mighty Democritus who concluded that all matter was made from atoms-had the smallest idea what was going on. It comes from the bawling and fearful infancy of our species, and is a babyish attempt to meet our inescapable demand for knowledge (as well as for comfort, reassurance and other infantile needs). Today the least educated of my children knows much more about the natural order than any of the founders of religion, and one would like to think-though the connection is not a fully demonstrable one-that this is why they seem so uninterested in sending fellow humans to hell."
— Christopher Hitchens

50 miljarden är en ganska orimlig summa. Det lever drygt 6 miljarden människor på jorden nu. Det lever fler människor nu än det har levt totalt antal människor innan oss. Alltså har det levt ungefär 10-15 miljarden människor (jag tror inte barn är medräkande). Då ska det alltså ha existerat/existerar? ~4 religioner per människa som någonsin levt?
Citera
2011-04-07, 12:28
Medlem
Ok eftersom trådskaparen inte verkar vara verksam här längre ska jag bara helt kort försöka med ett logiskt "bevis" på att den kristna guden inte finns.
För att göra detta måste jag definiera guden ifråga:

Evig
Alltings skapare
Allsmäktig
Allvetande
Allgod
Kärleksfull
Interventionalistisk ("hör bön och bifaller bön")
Perfekt

Det är i alla fall så jag uppfattade den kristna gudens egenskaper när jag konfirmerades en gång i tiden. Har jag missat något eller om det är något som inte ska vara med på egenskapslistan får ni hojta till.

Alltings skapare:
Kristna säger ofta att allt måste ha en orsak och därför måste det finnas en skapare för att big bang skulle ha uppstått. Men om allt måste ha en skapare så måste även skaparen ha en skapare som i sin tur måste ha en skapare och så vidare och så vidare. Med andra ord kan inte gud ha skapat allt eftersom han inte kan ha skapat sig själv.

Evig: En gud skulle kunna vara evig om vi med det menar att denne skulle ha funnits sedan tidens begynnelse. Men om tiden skapades samtidigt med universum (vilket är den bästa teorin vi har just nu) så skulle alltså guden ha uppstått samtidigt med universum vilken omöjliggör guden som alltings skapare.

Allsmäktig och allvetande och interventionalistisk: De här tre egenskaperna står i direkt motsatsförhållande till varandra. Om guden är allvetande så innebär det att guden också måste veta allt som kommer att hända. Det betyder att allt är förutbestämt, vilket gör att guden inte kan vara allsmäktig eftersom inget kan vara förutbestämt och påverkbart samtidigt.
Om guden å andra sidan är interventionalistisk och påverkar sin skapelse baserat på böner, så kan han ändra sig, vilket skulle innebära att guden inte är allvetande eftersom han då inte skulle behöva ändra sig eftersom han redan från början skulle veta vad som skulle hända.

Allgod: här finns det två spår. Är det goda gott för att gud sagt det, eller är det goda gott av egen kraft?
och
hur kan de finnas så mycket lidande om gud är god?

Vi tar dem i tur och ordning. Om det goda är gott för att gud vill det så måste lidandet vara gott eftersom gud har bestämt att det ska vara så. Ett spädbarn med cancer är alltså gott eftersom gud låter det ske (han är ju allgod).
Om det goda är gott av egen kraft, så kan gud inte vara allsmäktig eftersom det händer onda saker. Om gud hade varit allgod så skulle det ju aldrig hända dålig saker.
Man kan då hävda att det beror på att människan väljer det onda eftersom gud gav människan fri vilja (fri vilja kan inte finnas samtidigt som det finns en allvetande gud eftersom allt då skulle vara förutbestämt). Men då bortser man från lidandet som finns inbyggd i skapelsen (och gud hade ju skapat allt, inte sant). Guden har skapat parasiter, bakterier, virus, naturkatastrofer (för det mesta) medfödda defekter och annat som ger oss människor stort lidande.
Så antingen måste lidandet vara gott eller också är gud inte god.

Kärleksfull: se allgodheten.

Perfekt: med så många logiska fel kan guden inte vara perfekt.

Ergo: en gud definierad som ovan kan inte existera, VSB
Citera
2011-04-07, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FulAgent007
Sparkzor visar åtminstone spår av intelligens vilket är oändligt mycket mer än vad du gör Smedjan!

Smedjan är EXAKT lika intelligent som en förprogrammerad robot Han klarar bara av att repetera det man matat in i honom

Det ger beviset för vad sekter såsom Jehovas Vittnen verkligen gör: De programmerar människor så de inte längre skall tänka själva utan bara kan repetera likt dumma robotar

"Förolämpningar är argument som används av folk som har fel."
- Rousseau
Citera
2011-04-07, 13:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xeona
Det finns massor av trådar där man skall bevisa att Gud/Gudar finns.

Jag anser dock att det är fel metod att finna "sanningen" så länge man inte kan bevisa gud inte finns skall man låta folk tro på vad de tycker är kul, rimligt och passar dem. (Ja även om man skulle finna ett vattentätt bevis på att Gud inte finns kan man låta folk få tro på va de vill så länge de inte skadar andra.)

Så upp till bevis FBare!
Bevisa att Gud/Gudar inte finns!

Obsevera: Denna tråd är inte till att bevisa att Gud finns!

Till er som är troende, gör gärna ett försök till ett logisk resonemang som utesluter existensen av Gud. Blir det inte bra så går ni ju bara stärkta ut ur diskussionen!
För att man ska kunna komma fram till något konkret i diskussionen så måste du nog förklara vad Gud är för dig.

Om vi ska motbevisa att det inte finns någon gubbe uppe i molnen så är det lätt gjort med några fysiska lagar.
Om du tror att Jesus var Gud eller Guds son så kan även hans mirakel motbevisas med fysik.

Sen blir det lite svårare, om du är en sådan där new-Age religiös snubbe som tycker att Gud är kärlek eller allt gott i världen. Då kan man motbevisa Gud med fakta om hur kärlek fungerar rent kemiskt och bevisa att allt gott som händer är statistiskt sett bara slumpmässigt.

Det handlar helt enkelt om vilken typ av Gud vi skall motbevisa. Vilken religion är du anhängare av och vad betyder 'Gud' för dig?

Som någon ovanför mig skrivit, en kärleksfull, allsmäktig och perfekt Gud existerar inte, för då hade världen inte sett ut som den gör idag, helt enkelt.

Av hans kriterier så finns det bara en som kan stämma, nämligen; skapare av allt.
Dvs, om vi anser att de fysiska lagarna som gör vårt universum perfekt för liv, så kan det vara så att Gud finns. Det finns en möjlighet att vårt universum skapades med avsikt att innehålla liv.
Senast redigerad av psychomathi 2011-04-07 kl. 13:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in