2014-11-11, 13:38
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av azazo
Jag ger dig också helt rätt i att hermeneutiken, som bara utgör en metodologi inom det kvalitativa forskingsfältet, kan vara åt flumsidan.

Och när kommer DITT underlag med icke-flummig substans? (1)

Citat:
En kombination av de båda metoderna för att komplettera resultatsanalysen är det mest önskvärda.

Se (1).

Citat:
En kvantitativ studie går ju inte på djupet.

Meningslös generalisering.

Citat:
Men med ditt resonemang så diskvalificerar du bl a psykologi, samhällsvetenskap i delar, filosofi, teologi, pedagogik, kriminologi, litteraturvetenskap, statsvetenskap mm som vetenskaper.

Jag refererade till objektivitets-svårigheterna i humaniora, vilket är tämligen enkelkt att förstå.

Citat:
Men du vet, idag hittar du ditt i mikroskopanalysen, i morgon datt... Objektivitet är väl ändå ett flummigt begrepp om något.

Jaså, du fallar alltså "uppåt".
Citera
2014-11-11, 13:46
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Visst, det låtar trött, eftersom du:

1/ I samband med "Intelligent Design" användar en falsk analogi.

2/ Inte presenterar belägg för konceptet "Intelligent Design" per se, men (gissningsvist) användar det som ett "argument from ignorance".

3/ Inkluderar strawmannen "slump", som dels är ett osäkert koncept och dels blir till en vetenskaps-strawman.

4/ Du verkar inte ha en susning om vad riktiga vetenskapliga teorier är och hur dessa ges belägg.

Citat:
Ursprungligen postat av StorTjejen
Du är inte ens på rätt plan käre vän och detta är enbart yr från någon som är hemskt begränsad och rädd.

Dina argument blir om möjligt ännu mer meningslösa genom inkluderandet av sån pop-psykologi. Håll dig till det sakliga.

Citat:
Det är inga svåra begrepp jag använder i den religiösa kontexten vi har här

Nonsens kan vara mycket enkelt, som i det du presenterar.

Citat:
så är du inte påläst

Citat:
kan jag utveckla

Ja tack, hör det.

Citat:
men sånt här trams kan du ju hålla för dig själv för det ger ingenting när du bara försöker lägga ord i munnen på mig för att du inte förstår men förstår man inte något så testar man ödmjukhet och inte arrogans.

Jag är inte minste intresserad av ödmjukhet, men efterlysar ett svar på min kritik av dina argumentationsfel.

Citat:
Jag kan fortsätta ta isär både big bang och evolutionsteorin i all oändlighet men det behövs inte då dom som sagt inte ens klarar en ytlig granskning.

"Fortsätta" med vad ... du har inte ens BÖRJAT att komma med vettiga argument.
Citera
2014-11-11, 13:55
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Kanske för att den aldrig lyckats förklara vad som får en till synes livlös kropp i en säng att stiga upp.

Vilket är abiogeneis. Inte evolutionsteori.

Citat:
Gud skapades inte. Gud är alltings ursprung och Gud genomsyrar allt.

Som en ad hoc premiss?

Citat:
Därför blir frågan om Gud är naturlig eller onaturlig ganska intressant, men hela tiden en fråga om vems perspektiv man intar.

Du menar vilka ad hoc premisser man hävar ur sig.

Citat:
Att som människa genomsyra allt är omöjligt och onaturligt och att som människa vara alltings ursprung är omöjligt och onaturligt. Så ur det perspektivet, människoperspektivet, så är Gud inte naturlig utan onaturlig.

Falsk analogi.

Citat:
Men ur Guds eget perspektiv (och de människor som tror på en sådan teori) så är Gud naturlig, då Gud ÄR naturen.

Alltså mer ad hoc'cande.

Citat:
Att sedan Gud återfinns i alla av oss genom sin skapelse talar för att Gud är naturlig [eftersom han blir oss] och inte minst det faktum att vi existerar som en del av hela naturen talar för att Gud är naturlig - ur Guds perspektiv (och de som tror på en sådan teori).

Cirkelargument.

Citat:
Det som icke troende oftast gör fel i, det är att betrakta Gud som en människa, eller vem som helst annan levande varelse, någon som borde vara underordnad naturlagarna, men möjligen någon med lite högre rang eller intelligens eller insikt.

Strawman.

Citat:
Gud skapade naturlagarna och kan närsomhelst ändra dem och hursomhelst. Gud kan anta vilken form som helst, tala vilket språk som helst för att bli förstådd, ur människans perspektiv, men agerar oftast under tystnad.

Ad hoc.

Citat:
Men jag säger inte att det ÄR så. Detta är "bara" en tro.

Varför då allt detta pseudo-rationaliserande?

Citat:
Jag är ingen fanatiker.

Kanske är du bara okunnig om hur vettiga resonemanger är konstruerade.
Citera
2014-11-11, 13:57
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Mycket snömos men försök att faktiska säga något också, du är helt överflödig i tråden om du är så defensiv. Jag tog precis isär evolutionsteorin så visa mig nu en enda art som blivit en annan art? Du har ju trots allt minst 10000 år av historia att tillgå som faktabas och kom då ihåg att din teori inte godkänner hybrider.

När kommar du till saken (~det jag FAKTISK skrev till dig), istället för att slingra dig?
Citera
2014-11-11, 14:15
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:

Ge gärna en länk till en bok som förklarar hur liv uppstått genom abiogenesis.
Citera
2014-11-11, 14:18
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
När kommar du till saken (~det jag FAKTISK skrev till dig), istället för att slingra dig?

Citat:
Skulle ditt snömosande leda till någon fråga menar du? Nej det var bara mer av du som inte förstår och halmgubbande i absurdum. Jag presenterade min teori och den håller så visa mig nu en enda art som blivit en annan art? Att du projicerar om att slingra sig kommer inte hjälpa dig här.

Är det ditt nonsens i inlägg # 76, du refererar till?

Vad har det med min kritik av dina argumentationsfel att göra ...

(... och vad har evolutionsteorin egentlig för betydelse i försöket på att falsifiera 'gud', annat än i releation till vissa mytologiska manualer som kan motbevisas enklare och bättre på annat sätt.)

Så kom till saken.
Citera
2014-11-11, 14:20
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Ge gärna en länk till en bok som förklarar hur liv uppstått genom abiogenesis.

För "annars" kommar du med et "argument from ignorance"? Eller?
Citera
2014-11-11, 14:22
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Som en ad hoc premiss?
Du menar vilka ad hoc premisser man häver(rättelse) ur sig.
Ja.
Falsk analogi.
Nej, det kan finnas fler varianter, men du får fylla i själv vad du tror på.
Alltså mer ad hoc'cande.
Ja. Men tron är ju en gåva. Har man inte fått den, så har man inte. Det kräver dock en del fantasi och kreativitet för att öppna sina sinnen. Man får inte vara alltför låst och begränsad.
Cirkelargument.
Allt är en cirkel. Halleluja!
Strawman.
Jag är allergisk.
Ad hoc.
Jag älskar det.
Varför då allt detta pseudo-rationaliserande?
Finns inget psudo med det alls.
Kanske är du bara okunnig om hur vettiga resonemanger är konstruerade.
Ja, jag är okunnig i hur en del andra resonerar och vad de tycker är vettigt.
Citera
2014-11-11, 14:24
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
För "annars" kommar du med et "argument from ignorance"? Eller?

Nej, inte alls. Jag skulle läsa den seriöst. Har längtat i många år.
Citera
2014-11-11, 14:28
Medlem
Citat:
Nej, inte alls. Jag skulle läsa den seriöst. Har längtat i många år.

Du missar poängen. Nej, vi förstår inte abiogenisis (än), men hur ger detta mer validitet till din gudshypotes?
Citera
2014-11-11, 14:42
Medlem
Citat:
Tja vem fynd skall man tro på till att börja med i en värld där vetenskapen bara är pervers i sin utformning. Dom skelettfynd som är 600 miljoner år? 300 miljoner? Eller sticker vi i huvudet i sanden och låtsas att 250000 år är det som gäller för oss? Nya fynd som Goblecki Tepe och Yonaguni målar upp en bild av en mänsklighet som bara fördummats, om vi i 10000 år har gått bakåt i utveckling hur är då evolutionsteorin längre relevant? Vad hände med oss vita egentligen, vad är det för en märklig apa som vi aldrig skådat som vi kom ifrån? Till syvende och sist är det som så att en häst blir inte helt plötsligt en krokodil, en krokodil blir inte helt plötsligt en kråka och en kråka blir inte helt plötsligt en apa och att därmed påstå att en apa blir en människa är precis lika absurt om folk bara tänker efter.

Ingen skapade gud så finns inget att förklara. Skaparen är skaparen och det är ingenting vi människor skall försöka oss på att förstå, det går inte att se på gud som något fysiskt på det sättet.
Om det är så att evolutionsteorin faller platt vid minsta granskning,tror du inte att någon av alla tusentals vetenskapsmän/kvinnor skulle listat ut det då? Eller har du verkligen gjort det själv,hemma framför datorn? Bara genom att "tänka efter" ?
Citera
2014-11-11, 14:43
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Highwinder
Du missar poängen. Nej, vi förstår inte abiogenisis (än), men hur ger detta mer validitet till din gudshypotes?

Nej, du förstår inte poängen.
Min Gudshypotes har inte ett dugg högre validitet, menar jag.
Jag bara öppnar dörrarna.

Jag är ingen fanatiker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in