Citat:
Ursprungligen postat av
Bogomil
Semantisk korrelationism har inte ens perifär relevans för vetenskap eller logisk-epistemisk rationalism.
Njae, nu är vi tillbaka till definitionen av vetenskap igen. Vetenskap är inte sanning men kan sägas vara sanningen av idag. Vetenskap/kunskap består av många olika fack och idériktningar. Ontologi är ju en metafysisk bransch, som studerar existensens natur. Epistemologi har naturligtvis att göra med kunskap men väl inte med den objektiva sanningen av idag. Inte heller nödvändigtvis med rationalitet. Den kosmiska ordningen tycks ha litet inflytande på det mänskliga vettets ordning. Vi människor lever i kaos skapat av oss själva. Att därför i studerandet av existensens mysterium, utifrån det individuella mänskliga medvetandet, utifrån rationalitet? Hmm...
Men visst skulle man kanske kunna falsifiera en sammanställning om den mänskliga godheten genom statistisk analys. Haha! Sannolikheten skull väl bli en ofantlig mängd defekta kretskort. En god och rättfärdig Gud är vad vi människor behöver, men var är han? Varför synliggör han sig inte lite mer för oss? Är vi alla hopplösa fall? Nej, det tror jag faktiskt inte. Det finns en hel drös av individer, som vill göra skillnad men de försvinner i den stora massan, som driver jorden och mänskligheten mot sin undergång. Är Armageddon i annalkande? Krig, vulkanutbrott, jordskred, tsunamis, Ebola? Eller skall lidandet fortsätta tills vi är så många att vi börjar äta varandra? Vad finns för oss människor i slutändan av all vår rationalitet och logik. Våra fabriker, våra nedsmutsade världshav, vår skövlade natur? Kan vi äta sedlar eller plast? I slutändan finns endast bönen om nåd.
Nej, jag är inte organiserad i någon kyrklig eller annan religiös samhörighet. Inte ens konfirmerad. Men jag känner människans litenhet, trots alla nobelpristagare & co.