Citat:
Ursprungligen postat av
stevenstills
Mycket ungt och hett blod här på flashback kan jag tycka som är lite äldre. Jag tycker inte PM Nilsson ska kallas för lögnare eller på annat sätt misstänkliggöras när han uttrycker sina åsikter som är förvånansvärt rättframma. Alla bidrag i kampen för en annan och bättre invandringspolitik bör välkomnas som jag ser det. Särskilt om det uttrycks i Bonniermedia som DI.
Hans åsikt är att det inte är något fel på invandringspolitiken. Felet är att den kostar. Sista stycket är talande:
Citat:
Men även migrationspolitiken måste ses över. Var tid har sin fas. Det var rätt att professionalisera och rättssäkra migrationsprocessen. Det ska vi hålla fast vid. Nu är det dags att göra reformen ekonomiskt och socialt hållbar, och samtidigt fortsätta slå vakt om det mångkulturella och öppna samhällets värde.
Vad är det som enligt honom som måste ses över i migrationspolitiken? Allt i artikeln talar snarare för att han vill reformera de allmänna försäkringssystemen och arbetsrätten. Det är 2005 års reform av utlänningslagen, som han hänvisar till som en professionalisering och rättssäkring av migrationsprocessen, som borde reformeras. Trots att syftet var att öka rättssäkerheten är det uppenbart att resultatet blivit tvärtom när uppehållstillstånd beviljas trots avsaknad av legitimationshandlingar, antalet beviljade tillstånd är så mycket högre i Sverige än i övriga EU-länder, PUT blir norm istället för TUT och en mängd mindre problem tjänstemän från Migrationsverket vittnar om.
Var tid har sin fas, skriver PM Nilsson, vilket han bör misstänkliggöras för eftersom det ju antyder att han sympatiserar med den plan konspirationsteoretikerna anklagar Reinfeldt och Borg för, att överbelasta välfärdssystemen.