2014-11-05, 17:58
Medlem
Casabas avatar
AIK har slppt sin Q3-rapport och en intressant punkt r vad man verkligen slde Markanen och Quaison fr. Totalt fr bda stannar det p 24 Mkr inklusive alla framtida mjliga delbetalningar, men exklusive klausuler som i framtiden kanske uppfylls.

I snitt allts 12 Mkr per spelare. Inga fantasisummor direkt men helt okej siffror fr framfrallt Markanen.

http://www.fotbolldirekt.se/2014/11/...och-markkanen/
Senast redigerad av Casaba 2014-11-05 kl. 18:07.
Citera
2014-11-05, 18:05
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Casaba
AIK har slppt sin Q3-rapport och en intressant punkt r vad man verkligen slde Markanen och Quaison fr. Totalt fr bda stannar det p 24 Mkr, exklusive framtida mjliga klausuler.

I snitt allts 12Mkr per spelare. Inga fantasisummor direkt men helt okej siffror fr framfrallt Markanen.

Det r bra mindre n vad media skrev i somras. Nr ska folk sluta tro p medieuppgifter nr det gller vergngssummor? Kanske ocks kan f folk att frst att det ocks r andra n klubben som ska ha betalt. skulle ju vara 20 miljoner direkt betalning och Quiason skulle ju ocks vara en bra slant.
Senast redigerad av mishima 2014-11-05 kl. 18:08.
Citera
2014-11-05, 18:40
Medlem
svulles avatar
Citat:
AIK har slppt sin Q3-rapport och en intressant punkt r vad man verkligen slde Markanen och Quaison fr. Totalt fr bda stannar det p 24 Mkr inklusive alla framtida mjliga delbetalningar, men exklusive klausuler som i framtiden kanske uppfylls.

I snitt allts 12 Mkr per spelare. Inga fantasisummor direkt men helt okej siffror fr framfrallt Markanen.

I fallet med Palermo r det rimligt att anta att hela transfern inte r betald. Real Madrid har rimligen inga problem med att slanta upp vergngssumman direkt, medan Palermo frmodligen har delat upp betalningarna, varfr viss del kan tillkomma efter Q3. Men i vrigt r det frsts s att andra intressenter ska ha sitt, s vergngssummorna kan ha varit hgre, men givetvis r det s att lngt ifrn allt tillfaller klubben.

Inget konstigt med det. Dr r ju bara skrpmedia som basunerar ut "s mycket fr AIK fr..".
Citera
2014-11-05, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svulle
I fallet med Palermo r det rimligt att anta att hela transfern inte r betald. Real Madrid har rimligen inga problem med att slanta upp vergngssumman direkt, medan Palermo frmodligen har delat upp betalningarna, varfr viss del kan tillkomma efter Q3. Men i vrigt r det frsts s att andra intressenter ska ha sitt, s vergngssummorna kan ha varit hgre, men givetvis r det s att lngt ifrn allt tillfaller klubben.

Inget konstigt med det. Dr r ju bara skrpmedia som basunerar ut "s mycket fr AIK fr..".
Att Palermo delat upp betalningen tror jag skert men kommande betalningar borde d ligga under kundfordringar. Jag har inte lst rapporten s det kanske de gr men garanterade pengar ska ju ligga ngonstans i rapporten oavsett datum fr betalning. Trassligare r det med prestationsbaserade klausuler vilket sannolikt r en stor del av avtalen och antagligen ngot media rknat med nr det skrivits om rekordsummor.
Citera
2014-11-05, 19:09
Medlem
Ni som r mer insatta i ekonomi och rsredovisningar n jag sjlv, vad kan man utlsa ur AIKs Q3 rapport?

Finns att ladda ner p lnken: http://www.aikfotboll.se/attachments...4%20-%20q3.pdf
Citera
2014-11-05, 19:31
Medlem
svulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalesmale
Att Palermo delat upp betalningen tror jag skert men kommande betalningar borde d ligga under kundfordringar. Jag har inte lst rapporten s det kanske de gr men garanterade pengar ska ju ligga ngonstans i rapporten oavsett datum fr betalning. Trassligare r det med prestationsbaserade klausuler vilket sannolikt r en stor del av avtalen och antagligen ngot media rknat med nr det skrivits om rekordsummor.

Ja, dock beror det helt p nr omsttningstillgngen (allts intkten) realiseras. r det p lngre sikt s r den ndvndigtvis inte med p intktssidan i balansrkningen fr Q3. Minns jag inte fel s skall den enligt IFRS fras in i balansrkningen nr den sannolikt infaller. r det allts frgan om en upplupen intkt som infaller frst under exempelvis nsta r s r det frst fr aktuellt kvartal den bokfrs. Allts ungefr som med prestationsbaserade ersttningen. Det kan ocks vara s att de uppdelade betalningarna sker i kombination med eventuell prestationsbaserad ersttning, varfr man d inte kan uppskatta respektive betalning med nmnvrd skerhet.

Nu var det lnge sedan jag arbetade med revision, men jag tror det r s det ligger till.

Edit: Dock borde vl det redovisas under upplupna intkter i vilket fall. Nvl, det visar vl sig framgent.
Senast redigerad av svulle 2014-11-05 kl. 19:34.
Citera
2014-11-05, 21:00
Medlem
nnu ett katastrofresultat och vi brjar bli mnga som undrar vad en mellanssong utan ngra spelarfrsljningar vrda namnet skulle innebra i praktiken..

Klistrar in en av ytterst f vakna skribenter p betongkepsarnas hgborg Gnagarforum..

Namn: AIKStockholm68 Visa profil
Hemort: Stockholm
Snt: 2014-11-05 17:21:00
Meddelandet har redigerats av insndaren
Resultatet fr ret hittills r en fullstndig katastrof. Tragiskt nog vrre n mina redan lgt stllda frvntningar.

Driften av bolaget r i fritt fall. Utan spelarfrsljningar hade AIK Fotboll varit extremt nra konkurs nu.

Utan spelarfrsljningar (driftresultat) s hade AIK Fotboll AB gjort en frlust p 11,7 Mkr under rets 9 frsta mnader, jmfrt med en frlust p 4,6 Mkr samma period fregende r. Inte ens under det normalt sett bsta kvartalet under ret, det tredje, lyckades man n ett positivt resultat i driften.

Driftresultatet fr helret pekar mot en frlust i nrheten av 20 Mkr...

Skandal.

Denna monumentala missktsel kan inte f fortstta lngre.
Citera
2014-11-05, 21:55
Medlem
svulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teameffort
nnu ett katastrofresultat och vi brjar bli mnga som undrar vad en mellanssong utan ngra spelarfrsljningar vrda namnet skulle innebra i praktiken..

Klistrar in en av ytterst f vakna skribenter p betongkepsarnas hgborg Gnagarforum..

Namn: AIKStockholm68 Visa profil
Hemort: Stockholm
Snt: 2014-11-05 17:21:00
Meddelandet har redigerats av insndaren
Resultatet fr ret hittills r en fullstndig katastrof. Tragiskt nog vrre n mina redan lgt stllda frvntningar.

Driften av bolaget r i fritt fall. Utan spelarfrsljningar hade AIK Fotboll varit extremt nra konkurs nu.

Utan spelarfrsljningar (driftresultat) s hade AIK Fotboll AB gjort en frlust p 11,7 Mkr under rets 9 frsta mnader, jmfrt med en frlust p 4,6 Mkr samma period fregende r. Inte ens under det normalt sett bsta kvartalet under ret, det tredje, lyckades man n ett positivt resultat i driften.

Driftresultatet fr helret pekar mot en frlust i nrheten av 20 Mkr...

Skandal.

Denna monumentala missktsel kan inte f fortstta lngre.

Skitsnack givetvis. Driften kommer fr kalenderret backa med drygt 10 miljoner. Sen fr man se det fr vad det faktiskt r. I och med att AIK satsar sportsligt s fr man rkna med driftunderskott. Att f fram talanger som sedermera kan sljas kostar pengar och resurser. Att ha en trupp med lngre kontrakt (allts p sikt f bosmanfall) kostar pengar.

Med det sagt s r det faktiska driftunderskottet det minsta problemet. Jag r av uppfattningen att vi behver sanera lneposten, men det kommer ocks drabba sporten och i frlngningen intktssidan. Den enskilt viktigaste tgrden i dagslget r att f ordning p marknadssidan s vi kan ka intkterna dr.
Citera
2014-11-06, 16:08
Medlem
Casabas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svulle
Ja, dock beror det helt p nr omsttningstillgngen (allts intkten) realiseras. r det p lngre sikt s r den ndvndigtvis inte med p intktssidan i balansrkningen fr Q3. Minns jag inte fel s skall den enligt IFRS fras in i balansrkningen nr den sannolikt infaller. r det allts frgan om en upplupen intkt som infaller frst under exempelvis nsta r s r det frst fr aktuellt kvartal den bokfrs. Allts ungefr som med prestationsbaserade ersttningen. Det kan ocks vara s att de uppdelade betalningarna sker i kombination med eventuell prestationsbaserad ersttning, varfr man d inte kan uppskatta respektive betalning med nmnvrd skerhet.

Nu var det lnge sedan jag arbetade med revision, men jag tror det r s det ligger till.

Edit: Dock borde vl det redovisas under upplupna intkter i vilket fall. Nvl, det visar vl sig framgent.
Inte fr att det rr mig s mycket, men fr att stta punkt, s r allts hela frsljningen av Quaison redovisad i Q3-rapporten (exklusive eventuella klausuler), dvs. totalt runt 12 Mkr.
http://bloggar.aftonbladet.se/laul/2...r-for-quaison/
Citera
2014-11-06, 16:15
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Inte fr att det rr mig s mycket, men fr att stta punkt, s r allts hela frsljningen av Quaison redovisad i Q3-rapporten (exklusive eventuella klausuler), dvs. totalt runt 12 Mkr.
http://bloggar.aftonbladet.se/laul/2...r-for-quaison/

Bra att Laul tar upp detta:

"Tyvrr har ocks vissa agenter ni fr sjlva rkna ut vilka brjat verdriva summorna ngot vldsamt senaste ren och lttledda journalister har gtt p detta."

Och i frlngningen gr supportrar p det och vervrderar spelarna. Jag trodde inte p vergngssummorna i somras och fick skit fr det hr p forumet.
Citera
2014-11-06, 16:34
Medlem
Casabas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Bra att Laul tar upp detta:

"Tyvrr har ocks vissa agenter ni fr sjlva rkna ut vilka brjat verdriva summorna ngot vldsamt senaste ren och lttledda journalister har gtt p detta."

Och i frlngningen gr supportrar p det och vervrderar spelarna. Jag trodde inte p vergngssummorna i somras och fick skit fr det hr p forumet.
Det nstintill roligaste med allt det hr r ju att Fotbollskanalen s sent som igr skrev att detta endast var en delbetalning och att ytterligare 1 MEUR var att vnta... Snacka om att vara kllkritiska. Den blir svr att snacka bort med redovisningstermer eller att pengar frsvinner till andra fickor p vgen.

Samma sak med vad mediapoolen frn CL r vrld fr MFF i och med avancemanget.
Citera
2014-11-06, 18:14
Medlem
Keldons avatar
Skulle inte vilja vara ekonom i sters If om de frlorar kvalet. Restaurangen i konkurs och kommunen brjar prata balkongmatta om de ska hjlpa till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in