2011-01-28, 12:24
Medlem
Minst ett sånt här år klarar vi förmodligen, men det kommer förmodligen märkas av med tanke på att kontraktsförhandlingar och värvningar nu måste gå via riskkapitalbolaget som man fortfarande räknar med ska starts upp. Genom riskkapitalbolaget hoppas man fortfarande på att få in över 10 miljoner.

Läser man kommentarerna på Aftonbladet verkar folk tro att vi ligger -30 miljoner men så är det ju inte. Men sen har vi inte speciellt mycket likvida medel utan det mesta är uppbundet i Stadion.
Senast redigerad av Balkong 2011-01-28 kl. 12:26.
Citera
2011-01-28, 12:28
Medlem
feldgraus avatar
Visst är det lustigt att man "glömt" räkna med spelbonusar men jag har svårt att se det som anledningen till att man över en månad skrivit upp förlusten från 10 till 30 miljoner kronor. Det kan bara härledas till nya stadion. Det är inte alltid guld och gröna skogar att äga en egen arena...

Rätt roligt att läsa inlägg av den här sorten nu också så här i efterhand.

/feldgrau
Citera
2011-01-28, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
Visst är det lustigt att man "glömt" räkna med spelbonusar men jag har svårt att se det som anledningen till att man över en månad skrivit upp förlusten från 10 till 30 miljoner kronor. Det kan bara härledas till nya stadion. Det är inte alltid guld och gröna skogar att äga en egen arena...

/feldgrau

Tony Ernst (MFF Supports f.d ordförande) skriver på Himmelriket att styrelsen ska ha fått felaktiga ekonomiska rapporter under hösten. Jag som hoppades på att vi hade fått in lite kompetent folk inom organisationen nu, blir ett intressant årsmöte.
Citera
2011-01-28, 12:41
Medlem
MickelMacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau

/feldgrau

Vad är det roliga? vi har fortfarande mest pengar och klarar sånt här skrik inte "hej" förrän ni har gått igenom ert bokslut...
Citera
2011-01-28, 12:45
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMack
Vad är det roliga? vi har fortfarande mest pengar och klarar sånt här skrik inte "hej" förrän ni har gått igenom ert bokslut...

Nej, ni har inte "mest pengar". Era likvida medel är nästan slut. Läs på lite om grundläggande företagsekonomi innan du försöker mästra upp någon.

Vad IFK:s bokslut hamnar på är rätt irrelevant eftersom det finns ett flertal föreningar i Allsvenskan som i och med det här har klart bättre ekonomi än MFF.

/feldgrau
Citera
2011-01-28, 12:50
Moderator
easy_dans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMack

Så du menar att det som citeras under är ett frivilligt beslut man fattat?

Citat:
För framtida kontraktsförlängningar och spelarvärvningar kommer MFF få vända sig till externa finansiärer som i sin tur får procent i spelarna vid vidareförsäljningar.
Citera
2011-01-28, 12:55
Medlem
Det här betyder väl att Blåvitt inte längre är den klubb i AS som gått mest back på en säsong? Vårt "rekord" är väl 26 miljoner?
Citera
2011-01-28, 13:05
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reyad
Det här betyder väl att Blåvitt inte längre är den klubb i AS som gått mest back på en säsong? Vårt "rekord" är väl 26 miljoner?

23,9 miljoner kronor back gick vi 2001, det är det mesta jag kan hitta för oss och för någon klubb. Nu beror det så klart lite på vilket redovisat resultat man räknar men det är klart att allt tyder på att vi slipper ha rekordet nu ja.

/feldgrau
Citera
2011-01-28, 13:19
Medlem
Nyhetsbrev från MFF:

Citat:
Jag har den tråkiga anledningen att skriva till er eftersom vi idag går ut med följande meddelande:

Resultatet för 2010 blir väsentligt sämre än den tidigare kommunicerade prognosen och slutar på drygt 30 miljoner minus.

Stora engångskostnader
En stor del av förlusten härrör sig av engångskostnader kopplade till att det är första hela året i Swedbank Stadion, men också i form av valutaförluster på grund av den stärkta kronkursen och kostnader kopplade till att A-laget vann SM-guld.

- Vi är fortfarande i uppbyggnadsfasen av Swedbank Stadion och organisationen, och det kostar en hel del att få allt på plats, säger MFFs ordförande Håkan Jeppsson.

Trots dåligt resultat, hoppfullt inför framtiden.
Den stora förlusten till trots finns det goda anledningar att se ljust på framtiden.

- Många kostnader tar vi inte med oss in i 2011 och rörelsen gick faktiskt bättre 2010 än 2009. Vi inledde ett besparingsprogram under 2010 och det kommer ge full effekt först 2011. Guldet har också gett oss ökad försäljning av årskort och sponsorpaket. MFF är alltså på rätt väg, även om vi har en tuff match framför oss, berättar Jeppsson.

Revisorerna har konstaterat att många av kostnaderna har uppstått under sista kvartalet, men en hel del av dem borde ha förutsetts och tagits in i beräkningen tidigare.

- Det här får inte upprepas och därför måste vi bli ännu mer professionella i hur vi jobbar vid sidan av planen. Vi har tagit många viktiga och bra steg, men samtidigt har verksamheten blivit mycket mer komplex. Det är helt klart att vi behöver få bättre struktur och former för uppföljning och kontroll, förklarar Jeppson.

Drabbar inte den sportsliga satsningen
Glädjande är att den sportsliga satsningen mot årets Allsvenska och Champions League är oförändrad. Likviditeten är under kontroll och budgeten för 2011 ser positiv ut.
- Vi räknar med att vi även i år kommer ha Sveriges starkaste trupp, slår Håkan Jeppsson fast.

Pelle Svensson slutar som Vd.
Pelle Svensson väljer att lämna posten som Vd då han känner att han inte har kraften att ta nästa steg. Han har under 2010 haft ökade problem med sin syn och har genomgått flera ögonoperationer, den senaste nu i veckan och det har tagit mycket energi.

- Jag tar på mig det fulla ansvaret för den uppkomna situationen. Det ligger på mig att ha kontroll. Jag måste rannsaka mig själv och fundera på om mitt hälsotillstånd bidragit till att jag missat. Därför känner jag inte att jag har rätt förutsättningar att leda MFF när vi nu måste ta nästa steg, säger Pelle Svensson.

Interrimlösning väntas klar i nästa vecka.
En kortsiktig interrimlösning beräknas vara på plats redan nästa vecka och styrelsen har redan påbörjat arbetet med att hitta en ersättare. Formellt kvarstår Pelle Svensson som Vd fram till en tillfällig lösning är på plats.

Just nu sitter Håkan Jeppsson på planet ned till Spanien. Det var sedan tidigare tänkt att han och Pelle skulle varit med över helgen. Nu åker Håkan ensam. Laget samlades av Per Ågren i förmiddags innan träningen och informerades. Vi räknar med att följa upp det här med mer information i nästa vecka.

Tills dess, trots allt: Ha det gott - heja himmelsblått!

Per Welinder, kommunikationschef MFF
Senast redigerad av Balkong 2011-01-28 kl. 13:22.
Citera
2011-01-28, 13:33
Bannlyst
Läste att vdn avgår kändes som en riktig sopa direkt med konstiga uttalande. Sen 30 miljoner minus.
Citera
2011-01-28, 13:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrkantig_boll
Men med Zlatanpengarna så måste ju MFF ha så dom klarar sig ett bra tag? 30 miljoner borde dom ju nästan kunna skratta bort tycker man.

MFF väntar fortfarande på nästan alla vidareförsäljningspengarna för Zlatan. Det kommer ta många år till alla betalts eller ens börjar betalas.

Att betala dessa pengar ligger lika långt nere på priolistan som AIK slutade förra säsongen.
Citera
2011-01-28, 14:11
Medlem
Det kostar att vara bäst i sverige.

Har än svårt att säga hur mycket det här kommer påverka föreningen.

Lite klantigt att man går ut med det på en fredag istället för en måndag. Speciellt då vi ska spela match imorgon kan jag tycka.

Frågan jag är mest oroad över är hur spelartruppen tar det. Det blir lätt att det smyger sig in på plan även om man är den just nu bästa truppen i landet så finns det risk för att det påverkar otroligt mycket mer än vad man tror.

Så länge spelartruppen kan agera utifrån den kvalité de besitter och fortsätta prestera på samma nivå som förra året så tror jag man reder upp det.

Blir det baksmälla spelmässigt a la AIK så blir det nog riktigt tufft framöver med många försäljningar till underpriser etc.

Men jag är positiv inför framtiden, det löser sig på ett eller annat sätt. Jag är mest intresserad av hur det går på planen. Pengar är alltid bra att ha men inte ett måste för att spela bra i allsvenskan.
Senast redigerad av StarOnEarth 2011-01-28 kl. 14:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in