2014-11-06, 18:20
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keldon
Skulle inte vilja vara ekonom i östers If om de förlorar kvalet. Restaurangen i konkurs och kommunen börjar prata balkongmatta om de ska hjälpa till.

Det kan faktiskt innebära konkurs för föreningen. Jag kan inte se hur de ska klara driften av arenan.
Citera
2014-11-06, 19:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Det kan faktiskt innebära konkurs för föreningen. Jag kan inte se hur de ska klara driften av arenan.
Jag håller med dig helt och hållet. Jag kan inte heller se hur Östers IF ska klara av ekonomin om de åker ner. De har en riktigt fin arena som klassar bland Sveriges finaste 10 fotbollsarenor. Frej tror jag inte har något att göra i Superettan inga fans, ingen ekonomi och ett "?" lag som inte många känner till. Om Öster skulle åka ur måste kommunen och sponsorer hoppa in för att rädda klubben, det finns väl inget annat lag som skulle kunna spela på myresjöhus arena före Östers IF? En sak kan man säga deras nya arena har inte hjälpt Öster något sportsligt. Åka ur Allsvenskan för att sedan året efter få kvala sig kvar i Superettan.
Örgryte och Östers IF tycker jag skulle vara bäst för Superettan och svensk fotboll.
Citera
2014-11-07, 13:50
Medlem
harvey.dents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giffare
Jag håller med dig helt och hållet. Jag kan inte heller se hur Östers IF ska klara av ekonomin om de åker ner. De har en riktigt fin arena som klassar bland Sveriges finaste 10 fotbollsarenor. Frej tror jag inte har något att göra i Superettan inga fans, ingen ekonomi och ett "?" lag som inte många känner till. Om Öster skulle åka ur måste kommunen och sponsorer hoppa in för att rädda klubben, det finns väl inget annat lag som skulle kunna spela på myresjöhus arena före Östers IF? En sak kan man säga deras nya arena har inte hjälpt Öster något sportsligt. Åka ur Allsvenskan för att sedan året efter få kvala sig kvar i Superettan.
Örgryte och Östers IF tycker jag skulle vara bäst för Superettan och svensk fotboll.

Precis. Det är nog tur för Öster att de har arenan ändå för kommunen har inte råd att låta klubben och bolaget som äger arenan kursa
Citera
2014-11-08, 07:13
Medlem
Skrev i en annan tråd men tar upp samma sak här. 2015 kan mycket väl bli året då Örgryte och Öster upphör som elitklubbar. ÖIS ekonomi är usel som alltid men vi har inte ens en chans att få hjälp från kommunen vilket är helt rätt. Sponsorerna har tröttnat och supportrarna är förbannade så nu står hoppet till att vi vinner på söndag.
Citera
2014-11-08, 13:07
Medlem
harvey.dents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Skrev i en annan tråd men tar upp samma sak här. 2015 kan mycket väl bli året då Örgryte och Öster upphör som elitklubbar. ÖIS ekonomi är usel som alltid men vi har inte ens en chans att få hjälp från kommunen vilket är helt rätt. Sponsorerna har tröttnat och supportrarna är förbannade så nu står hoppet till att vi vinner på söndag.

Jag har hört vissa lansera teorin att ÖIS inte vill gå upp. Det var därför de var så usla på slutet. Föreningens ekonomi är usel och de skulle inte få elitlicens. Men som sagt det ät bara ett rykte och kanske mer en bortförklaring. Har svårt att tro att spelarna skulle prestera sämre med flit. Det handlar ju om deras karriär också. Med eller utan ÖIS.

Samtidigt har ÖIS ett snitt på nästan 2000 i div 1. Vad är det för luftbudget eran styrelse sysslar med? Gamla synder?
Citera
2015-01-12, 09:24
Medlem
Vad tycker vi om osynliga handens sammanställning av ackumulerat resultat 2000-2013? Kort sagt vinster/försluter sammanställda över 13 år:
Djurgårdens IF -87 mkr
AIK -66,4 mkr
Örgryte IS -51,7 mkr
Trelleborg FF -39,3
IFK Göteborg -36,1 mkr
Halmstad BK -19,6 mkr
Hammarby IF -17 mkr
IFK Norrköping -5,3 mkr
GIF Sundsvall -2,9 mkr
IF Brommapojkarna -2,8 mkr
Östers IF -2 mkr
GAIS -1,4 mkr
Landskrona BOIS 1,4 mkr
Gefle IF 1,8 mkr
Åtvidabergs FF 2,8 mkr
Mjällby AIF 4,3 mkr
Örebro SK 4,6 mkr
Helsingborgs IF 17,6 mkr
IF Elfsborg 27,3 mkr
Malmö FF 50 mkr
BK Häcken 54,5 mkr
Kalmar FF 56,2 mkr
https://twitter.com/osynligahanden/s...335296/photo/1

Att Djurgården hade gjort så stora förluster hade jag inte trott faktiskt i övrigt var det inga större överraskningar och man ser tydligt vilka luftslott Örgrytes och Trelleborgs framgångar var. Att ÖIS ligger där de ligger förvåna ju knappast när man haft spelare som Martin Ulander, Jeffrey Aubynn, Afonso, Paulhino, Ailton, Markus Johannesson, Erik Johansson, Marcus Allbäck, Alvaro Santos med flera som knappast spelat gratis samtidigt som man jämt och ständigt fick be Stena, Dunross, Ernst Rosén och JM om mer pengar.
Citera
2015-01-12, 09:42
Citat:
Vad tycker vi om osynliga handens sammanställning av ackumulerat resultat 2000-2013?

Att vissa klubbar skulle gått i konkurs flera gånger om, om det inte vore för att ekonomisk doping är tillåtet...
Citera
2015-01-12, 11:32
Medlem
harvey.dents avatar
Citat:
Vad tycker vi om osynliga handens sammanställning av ackumulerat resultat 2000-2013? Kort sagt vinster/försluter sammanställda över 13 år:
Djurgårdens IF -87 mkr
AIK -66,4 mkr
Örgryte IS -51,7 mkr
Trelleborg FF -39,3
IFK Göteborg -36,1 mkr
Halmstad BK -19,6 mkr
Hammarby IF -17 mkr
IFK Norrköping -5,3 mkr
GIF Sundsvall -2,9 mkr
Östers IF -2 mkr
GAIS -1,4 mkr
Landskrona BOIS 1,4 mkr
Gefle IF 1,8 mkr
Åtvidabergs FF 2,8 mkr
Mjällby AIF 4,3 mkr
Örebro SK 4,6 mkr
Helsingborgs IF 17,6 mkr
IF Elfsborg 27,3 mkr
Malmö FF 50 mkr
BK Häcken 54,5 mkr
Kalmar FF 56,2 mkr

Att Djurgården hade gjort så stora förluster hade jag inte trott faktiskt i övrigt var det inga större överraskningar och man ser tydligt vilka luftslott Örgrytes och Trelleborgs framgångar var. Att ÖIS ligger där de ligger förvåna ju knappast när man haft spelare som Martin Ulander, Jeffrey Aubynn, Afonso, Paulhino, Ailton, Markus Johannesson, Erik Johansson, Marcus Allbäck, Alvaro Santos med flera som knappast spelat gratis samtidigt som man jämt och ständigt fick be Stena, Dunross, Ernst Rosén och JM om mer pengar.

Ja nere i Trelleborg finns det en förmögen herre som täckt underskotten år efter år. Nu har han väl börjat tröttna eftersom resten av stan i bryr sig i större utsträckning. Om han inte hade gjort detta hade TFF:s saga varit slut för länge sen
Citera
2015-01-12, 15:46
Medlem
Citat:
Djurgårdens IF -87 mkr
AIK -66,4 mkr
Örgryte IS -51,7 mkr
Trelleborg FF -39,3
IFK Göteborg -36,1 mkr
Halmstad BK -19,6 mkr
Hammarby IF -17 mkr
IFK Norrköping -5,3 mkr
GIF Sundsvall -2,9 mkr
Östers IF -2 mkr
GAIS -1,4 mkr
Landskrona BOIS 1,4 mkr
Gefle IF 1,8 mkr
Åtvidabergs FF 2,8 mkr
Mjällby AIF 4,3 mkr
Örebro SK 4,6 mkr
Helsingborgs IF 17,6 mkr
IF Elfsborg 27,3 mkr
Malmö FF 50 mkr
BK Häcken 54,5 mkr
Kalmar FF 56,2 mkr

Inte undra på att Öis gick i konkurs... Man levde långt över sin tillgångar och för detta får man sota idag när man harvar i Div. 1. Det samma gäller Trelleborg - det borde inte vara möjligt för ett så pass "liten" klubb att gå minus så mycket.

Därutöver tycker jag det är lite tragiskt klubbar dom Djurgården, AIK och IFK Göteborg - några av landets största klubbar - ska göra sådana resultat. Men det här är ju inget unikt för Sverige, att driva fotbollsklubbar blir lätt en förlustaffär. I Sverige finns dock inga privata ägare som tar smällen.
Citera
2015-01-12, 16:41
Medlem
frithiofssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rastapopulos
Inte undra på att Öis gick i konkurs... Man levde långt över sin tillgångar och för detta får man sota idag när man harvar i Div. 1. Det samma gäller Trelleborg - det borde inte vara möjligt för ett så pass "liten" klubb att gå minus så mycket.

Därutöver tycker jag det är lite tragiskt klubbar dom Djurgården, AIK och IFK Göteborg - några av landets största klubbar - ska göra sådana resultat. Men det här är ju inget unikt för Sverige, att driva fotbollsklubbar blir lätt en förlustaffär. I Sverige finns dock inga privata ägare som tar smällen.

Ja, ÖIS ekonomiska öde är verkligen ett kapitel för sig själv. Man skall komma ihåg att de tre största sponsorerna under 2006 amorterade ner samtliga skulder ner till 0 (vid tillfället 33 miljoner kr) för att ge det då nystartade Örgryte Fotboll AB en nystart. 1 januari 2007 var ÖIS AB helt skuldfria och hade ett eget kapital på 23 miljoner kronor, i februari 2011 begärdes bolaget i konkurs och skulderna uppgick då till över 20 mkr.

ÖIS har efter konkursen fortsatt gå back på driften på mellan 0,5 och 1 mkr per år. Fotbollssektionen hade inför 2014 ett eget kapital på -1 mkr och skulle alltså inte få elitlicens om de var i superettan/allsvenskan i dagsläget. På ett årsmöte efter konkursen ställdes frågan om när ÖIS senast gjorde ett positivt driftsresultat, ingen från styrelsen kunde minnas när det senast skedde men någon gissade på mitten av 90-talet...
Citera
2015-01-12, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frithiofsson
Ja, ÖIS ekonomiska öde är verkligen ett kapitel för sig själv. Man skall komma ihåg att de tre största sponsorerna under 2006 amorterade ner samtliga skulder ner till 0 (vid tillfället 33 miljoner kr) för att ge det då nystartade Örgryte Fotboll AB en nystart. 1 januari 2007 var ÖIS AB helt skuldfria och hade ett eget kapital på 23 miljoner kronor, i februari 2011 begärdes bolaget i konkurs och skulderna uppgick då till över 20 mkr.

ÖIS har efter konkursen fortsatt gå back på driften på mellan 0,5 och 1 mkr per år. Fotbollssektionen hade inför 2014 ett eget kapital på -1 mkr och skulle alltså inte få elitlicens om de var i superettan/allsvenskan i dagsläget. På ett årsmöte efter konkursen ställdes frågan om när ÖIS senast gjorde ett positivt driftsresultat, ingen från styrelsen kunde minnas när det senast skedde men någon gissade på mitten av 90-talet...

Öis har ett dilemma, där man å ena sidan förväntas vara mer försiktiga ekonomiskt, men å andra förväntas ta sig uppåt i seriesystemet. Att hitta en balansgång där är inte helt enkelt.
Citera
2015-01-16, 11:55
Medlem
mishimas avatar
Oj! Detta var ju lite överraskande.

http://www.ifkgoteborg.se/Nyheter/20...ar-samarbetet/

Nu tror jag IFK klarar sig bra ändå, men det blir så klart ett bortfall. Svårt att tro att de hittar ny sponsor som betalar lika mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in