2014-11-06, 18:20
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keldon
Skulle inte vilja vara ekonom i sters If om de frlorar kvalet. Restaurangen i konkurs och kommunen brjar prata balkongmatta om de ska hjlpa till.

Det kan faktiskt innebra konkurs fr freningen. Jag kan inte se hur de ska klara driften av arenan.
Citera
2014-11-06, 19:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Det kan faktiskt innebra konkurs fr freningen. Jag kan inte se hur de ska klara driften av arenan.
Jag hller med dig helt och hllet. Jag kan inte heller se hur sters IF ska klara av ekonomin om de ker ner. De har en riktigt fin arena som klassar bland Sveriges finaste 10 fotbollsarenor. Frej tror jag inte har ngot att gra i Superettan inga fans, ingen ekonomi och ett "?" lag som inte mnga knner till. Om ster skulle ka ur mste kommunen och sponsorer hoppa in fr att rdda klubben, det finns vl inget annat lag som skulle kunna spela p myresjhus arena fre sters IF? En sak kan man sga deras nya arena har inte hjlpt ster ngot sportsligt. ka ur Allsvenskan fr att sedan ret efter f kvala sig kvar i Superettan.
rgryte och sters IF tycker jag skulle vara bst fr Superettan och svensk fotboll.
Citera
2014-11-07, 13:50
Medlem
harvey.dents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giffare
Jag hller med dig helt och hllet. Jag kan inte heller se hur sters IF ska klara av ekonomin om de ker ner. De har en riktigt fin arena som klassar bland Sveriges finaste 10 fotbollsarenor. Frej tror jag inte har ngot att gra i Superettan inga fans, ingen ekonomi och ett "?" lag som inte mnga knner till. Om ster skulle ka ur mste kommunen och sponsorer hoppa in fr att rdda klubben, det finns vl inget annat lag som skulle kunna spela p myresjhus arena fre sters IF? En sak kan man sga deras nya arena har inte hjlpt ster ngot sportsligt. ka ur Allsvenskan fr att sedan ret efter f kvala sig kvar i Superettan.
rgryte och sters IF tycker jag skulle vara bst fr Superettan och svensk fotboll.

Precis. Det r nog tur fr ster att de har arenan nd fr kommunen har inte rd att lta klubben och bolaget som ger arenan kursa
Citera
2014-11-08, 07:13
Medlem
Skrev i en annan trd men tar upp samma sak hr. 2015 kan mycket vl bli ret d rgryte och ster upphr som elitklubbar. IS ekonomi r usel som alltid men vi har inte ens en chans att f hjlp frn kommunen vilket r helt rtt. Sponsorerna har trttnat och supportrarna r frbannade s nu str hoppet till att vi vinner p sndag.
Citera
2014-11-08, 13:07
Medlem
harvey.dents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Skrev i en annan trd men tar upp samma sak hr. 2015 kan mycket vl bli ret d rgryte och ster upphr som elitklubbar. IS ekonomi r usel som alltid men vi har inte ens en chans att f hjlp frn kommunen vilket r helt rtt. Sponsorerna har trttnat och supportrarna r frbannade s nu str hoppet till att vi vinner p sndag.

Jag har hrt vissa lansera teorin att IS inte vill g upp. Det var drfr de var s usla p slutet. Freningens ekonomi r usel och de skulle inte f elitlicens. Men som sagt det t bara ett rykte och kanske mer en bortfrklaring. Har svrt att tro att spelarna skulle prestera smre med flit. Det handlar ju om deras karrir ocks. Med eller utan IS.

Samtidigt har IS ett snitt p nstan 2000 i div 1. Vad r det fr luftbudget eran styrelse sysslar med? Gamla synder?
Citera
2015-01-12, 09:24
Medlem
Vad tycker vi om osynliga handens sammanstllning av ackumulerat resultat 2000-2013? Kort sagt vinster/frsluter sammanstllda ver 13 r:
Djurgrdens IF -87 mkr
AIK -66,4 mkr
rgryte IS -51,7 mkr
Trelleborg FF -39,3
IFK Gteborg -36,1 mkr
Halmstad BK -19,6 mkr
Hammarby IF -17 mkr
IFK Norrkping -5,3 mkr
GIF Sundsvall -2,9 mkr
IF Brommapojkarna -2,8 mkr
sters IF -2 mkr
GAIS -1,4 mkr
Landskrona BOIS 1,4 mkr
Gefle IF 1,8 mkr
tvidabergs FF 2,8 mkr
Mjllby AIF 4,3 mkr
rebro SK 4,6 mkr
Helsingborgs IF 17,6 mkr
IF Elfsborg 27,3 mkr
Malm FF 50 mkr
BK Hcken 54,5 mkr
Kalmar FF 56,2 mkr
https://twitter.com/osynligahanden/s...335296/photo/1

Att Djurgrden hade gjort s stora frluster hade jag inte trott faktiskt i vrigt var det inga strre verraskningar och man ser tydligt vilka luftslott rgrytes och Trelleborgs framgngar var. Att IS ligger dr de ligger frvna ju knappast nr man haft spelare som Martin Ulander, Jeffrey Aubynn, Afonso, Paulhino, Ailton, Markus Johannesson, Erik Johansson, Marcus Allbck, Alvaro Santos med flera som knappast spelat gratis samtidigt som man jmt och stndigt fick be Stena, Dunross, Ernst Rosn och JM om mer pengar.
Citera
2015-01-12, 09:42
Citat:
Vad tycker vi om osynliga handens sammanstllning av ackumulerat resultat 2000-2013?

Att vissa klubbar skulle gtt i konkurs flera gnger om, om det inte vore fr att ekonomisk doping r tilltet...
Citera
2015-01-12, 11:32
Medlem
harvey.dents avatar
Citat:
Vad tycker vi om osynliga handens sammanstllning av ackumulerat resultat 2000-2013? Kort sagt vinster/frsluter sammanstllda ver 13 r:
Djurgrdens IF -87 mkr
AIK -66,4 mkr
rgryte IS -51,7 mkr
Trelleborg FF -39,3
IFK Gteborg -36,1 mkr
Halmstad BK -19,6 mkr
Hammarby IF -17 mkr
IFK Norrkping -5,3 mkr
GIF Sundsvall -2,9 mkr
sters IF -2 mkr
GAIS -1,4 mkr
Landskrona BOIS 1,4 mkr
Gefle IF 1,8 mkr
tvidabergs FF 2,8 mkr
Mjllby AIF 4,3 mkr
rebro SK 4,6 mkr
Helsingborgs IF 17,6 mkr
IF Elfsborg 27,3 mkr
Malm FF 50 mkr
BK Hcken 54,5 mkr
Kalmar FF 56,2 mkr

Att Djurgrden hade gjort s stora frluster hade jag inte trott faktiskt i vrigt var det inga strre verraskningar och man ser tydligt vilka luftslott rgrytes och Trelleborgs framgngar var. Att IS ligger dr de ligger frvna ju knappast nr man haft spelare som Martin Ulander, Jeffrey Aubynn, Afonso, Paulhino, Ailton, Markus Johannesson, Erik Johansson, Marcus Allbck, Alvaro Santos med flera som knappast spelat gratis samtidigt som man jmt och stndigt fick be Stena, Dunross, Ernst Rosn och JM om mer pengar.

Ja nere i Trelleborg finns det en frmgen herre som tckt underskotten r efter r. Nu har han vl brjat trttna eftersom resten av stan i bryr sig i strre utstrckning. Om han inte hade gjort detta hade TFF:s saga varit slut fr lnge sen
Citera
2015-01-12, 15:46
Medlem
Citat:
Djurgrdens IF -87 mkr
AIK -66,4 mkr
rgryte IS -51,7 mkr
Trelleborg FF -39,3
IFK Gteborg -36,1 mkr
Halmstad BK -19,6 mkr
Hammarby IF -17 mkr
IFK Norrkping -5,3 mkr
GIF Sundsvall -2,9 mkr
sters IF -2 mkr
GAIS -1,4 mkr
Landskrona BOIS 1,4 mkr
Gefle IF 1,8 mkr
tvidabergs FF 2,8 mkr
Mjllby AIF 4,3 mkr
rebro SK 4,6 mkr
Helsingborgs IF 17,6 mkr
IF Elfsborg 27,3 mkr
Malm FF 50 mkr
BK Hcken 54,5 mkr
Kalmar FF 56,2 mkr

Inte undra p att is gick i konkurs... Man levde lngt ver sin tillgngar och fr detta fr man sota idag nr man harvar i Div. 1. Det samma gller Trelleborg - det borde inte vara mjligt fr ett s pass "liten" klubb att g minus s mycket.

Drutver tycker jag det r lite tragiskt klubbar dom Djurgrden, AIK och IFK Gteborg - ngra av landets strsta klubbar - ska gra sdana resultat. Men det hr r ju inget unikt fr Sverige, att driva fotbollsklubbar blir ltt en frlustaffr. I Sverige finns dock inga privata gare som tar smllen.
Citera
2015-01-12, 16:41
Medlem
frithiofssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rastapopulos
Inte undra p att is gick i konkurs... Man levde lngt ver sin tillgngar och fr detta fr man sota idag nr man harvar i Div. 1. Det samma gller Trelleborg - det borde inte vara mjligt fr ett s pass "liten" klubb att g minus s mycket.

Drutver tycker jag det r lite tragiskt klubbar dom Djurgrden, AIK och IFK Gteborg - ngra av landets strsta klubbar - ska gra sdana resultat. Men det hr r ju inget unikt fr Sverige, att driva fotbollsklubbar blir ltt en frlustaffr. I Sverige finns dock inga privata gare som tar smllen.

Ja, IS ekonomiska de r verkligen ett kapitel fr sig sjlv. Man skall komma ihg att de tre strsta sponsorerna under 2006 amorterade ner samtliga skulder ner till 0 (vid tillfllet 33 miljoner kr) fr att ge det d nystartade rgryte Fotboll AB en nystart. 1 januari 2007 var IS AB helt skuldfria och hade ett eget kapital p 23 miljoner kronor, i februari 2011 begrdes bolaget i konkurs och skulderna uppgick d till ver 20 mkr.

IS har efter konkursen fortsatt g back p driften p mellan 0,5 och 1 mkr per r. Fotbollssektionen hade infr 2014 ett eget kapital p -1 mkr och skulle allts inte f elitlicens om de var i superettan/allsvenskan i dagslget. P ett rsmte efter konkursen stlldes frgan om nr IS senast gjorde ett positivt driftsresultat, ingen frn styrelsen kunde minnas nr det senast skedde men ngon gissade p mitten av 90-talet...
Citera
2015-01-12, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frithiofsson
Ja, IS ekonomiska de r verkligen ett kapitel fr sig sjlv. Man skall komma ihg att de tre strsta sponsorerna under 2006 amorterade ner samtliga skulder ner till 0 (vid tillfllet 33 miljoner kr) fr att ge det d nystartade rgryte Fotboll AB en nystart. 1 januari 2007 var IS AB helt skuldfria och hade ett eget kapital p 23 miljoner kronor, i februari 2011 begrdes bolaget i konkurs och skulderna uppgick d till ver 20 mkr.

IS har efter konkursen fortsatt g back p driften p mellan 0,5 och 1 mkr per r. Fotbollssektionen hade infr 2014 ett eget kapital p -1 mkr och skulle allts inte f elitlicens om de var i superettan/allsvenskan i dagslget. P ett rsmte efter konkursen stlldes frgan om nr IS senast gjorde ett positivt driftsresultat, ingen frn styrelsen kunde minnas nr det senast skedde men ngon gissade p mitten av 90-talet...

is har ett dilemma, dr man ena sidan frvntas vara mer frsiktiga ekonomiskt, men andra frvntas ta sig uppt i seriesystemet. Att hitta en balansgng dr r inte helt enkelt.
Citera
2015-01-16, 11:55
Medlem
mishimas avatar
Oj! Detta var ju lite verraskande.

http://www.ifkgoteborg.se/Nyheter/20...ar-samarbetet/

Nu tror jag IFK klarar sig bra nd, men det blir s klart ett bortfall. Svrt att tro att de hittar ny sponsor som betalar lika mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in