Citat:
Ursprungligen postat av
Dalesmale
Att Palermo delat upp betalningen tror jag säkert men kommande betalningar borde då ligga under kundfordringar. Jag har inte läst rapporten så det kanske de gör men garanterade pengar ska ju ligga någonstans i rapporten oavsett datum för betalning. Trassligare är det med prestationsbaserade klausuler vilket sannolikt är en stor del av avtalen och antagligen något media räknat med när det skrivits om rekordsummor.
Ja, dock beror det helt på när omsättningstillgången (alltså intäkten) realiseras. Är det på längre sikt så är den nödvändigtvis inte med på intäktssidan i balansräkningen för Q3. Minns jag inte fel så skall den enligt IFRS föras in i balansräkningen när den sannolikt infaller. Är det alltså frågan om en upplupen intäkt som infaller först under exempelvis nästa år så är det först för aktuellt kvartal den bokförs. Alltså ungefär som med prestationsbaserade ersättningen. Det kan också vara så att de uppdelade betalningarna sker i kombination med eventuell prestationsbaserad ersättning, varför man då inte kan uppskatta respektive betalning med nämnvärd säkerhet.
Nu var det länge sedan jag arbetade med revision, men jag tror det är så det ligger till.
Edit: Dock borde väl det redovisas under upplupna intäkter i vilket fall. Nåväl, det visar väl sig framgent.