2014-11-02, 14:29
Medlem
TLuthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thedarkenemy
Japp. Jag hoppas jag får en likadan inspektör som du fick.
Om körskolan "godkänt" dig så ska du bli godkänd så länge du inte gör något stort misstag. Körskolan ger visserligen inga körkort utan det är trafikverket som har det slutliga ordet, men körskolans ord väger tungt. Du blir INTE kuggad för småsaker utan endast om du gör något stort misstag. Har körskolan skickat iväg dig till uppkörning så kommer du klara det, även om din trafikinspektör är en sträng person.
Citera
2014-11-02, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TLuther
Om körskolan "godkänt" dig så ska du bli godkänd så länge du inte gör något stort misstag. Körskolan ger visserligen inga körkort utan det är trafikverket som har det slutliga ordet, men körskolans ord väger tungt. Du blir INTE kuggad för småsaker utan endast om du gör något stort misstag. Har körskolan skickat iväg dig till uppkörning så kommer du klara det, även om din trafikinspektör är en sträng person.

Om man kör upp privat är de dessutom ännu hårdare.
Citera
2014-11-02, 16:34
Medlem
TLuthers avatar
Citat:
Om man kör upp privat är de dessutom ännu hårdare.
Det kan stämma att det är mindre utrymme för misstag för privatister. Men är du färdig för körkort så klarar du uppkörningen oavsett om du kör upp privat eller inte.

Edit Kör du upp privat så kan du räkna med att uppkörningen varar i säkert uppåt 40 minuter.
Senast redigerad av TLuther 2014-11-02 kl. 16:39.
Citera
2014-11-02, 16:38
Medlem
TLuthers avatar
Sen kan man alltid underlätta. Jag hade en extra person med i bilen som bevittnade det hela. Hon sa att det underlättar om man har det.
Citera
2014-11-02, 17:30
Medlem
Apoks avatar
Ska köra upp imorgon på ett annat ställe. Är det värt att be en föräldrer att åka med?
Citera
2014-11-02, 18:43
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apok
Ska köra upp imorgon på ett annat ställe. Är det värt att be en föräldrer att åka med?
Det väljer du själv. Medresenären får ändå bara sitta tyst och kan inte påverka resultatet.
I ditt fall lär du klara det utan något stöd.
Citera
2014-11-02, 19:10
Medlem
Citat:
Det kan stämma att det är mindre utrymme för misstag för privatister. Men är du färdig för körkort så klarar du uppkörningen oavsett om du kör upp privat eller inte.

Edit Kör du upp privat så kan du räkna med att uppkörningen varar i säkert uppåt 40 minuter.

Jaså? Är det generellt så att privatister får åka längre tid?
Kanske lönt att åka till en småstad där det förekommer enbart typ 2 korsningar under provet.
Citera
2014-11-02, 19:24
Medlem
TLuthers avatar
Citat:
Jaså? Är det generellt så att privatister får åka längre tid?
Kanske lönt att åka till en småstad där det förekommer enbart typ 2 korsningar under provet.
Min pappa har alla behörigheter man kan tänka sig och han sa en gång att det var så att en privatist har längre uppkörning men han har tagit alla sina behörigheter via körskola för han är militant motståndare till att man kör upp som privatist så han är såklart partisk. Så jag vet inte.

Angående småstäder. Det är klart enklare att köra i en liten stad med omkring 50.000 invånare om man jämför med en stad med över en miljon invånare.
Citera
2014-11-02, 19:28
Medlem
Kumhos avatar
Befängt att tro att privatister skulle få en hårdare bedömning, iallafall i mina ögon.
Kortare provtid kan säkert bero på eleven, inte om den är privat eller inte.
Citera
2014-11-02, 19:33
Medlem
TLuthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kumho
Befängt att tro att privatister skulle få en hårdare bedömning, iallafall i mina ögon.
Kortare provtid kan säkert bero på eleven, inte om den är privat eller inte.
Jag tror det är längre tid. Jag vet inte.
Citera
2014-11-02, 19:57
Medlem
lambdashipstates avatar
Citat:
Min pappa har alla behörigheter man kan tänka sig och han sa en gång att det var så att en privatist har längre uppkörning men han har tagit alla sina behörigheter via körskola för han är militant motståndare till att man kör upp som privatist så han är såklart partisk. Så jag vet inte.

Angående småstäder. Det är klart enklare att köra i en liten stad med omkring 50.000 invånare om man jämför med en stad med över en miljon invånare.

Då är det ju för väl att vi inte har några städer med över en miljon invånare i Sverige.

Jag misstänker att din pappa inte tog sina behörigheter nyligen, så det som var för bara tio år sedan stämmer garanterat inte längre. Mycket har hänt m a p hur körkortsmomenten är utformade.
Citera
2014-11-03, 11:02
Medlem
Jag tog kortet för två månader sedan. Klarade båda på första försöket skönt nog

Tips jag kan ge är att bara slappna av. Jag vet att det låter svårt, jag var själv skitnervös. Låtsas bara som att du har en körlektion fast med en annan lärare.
Jag kallpratade lite med kontrollanten för att lugna nerverna. Prata inte för mycket dock, då kan man tappa fokus på körningen.

Slappna av kvällen innan. Titta på en film, spela tv-spel eller liknande så att du lugnar ner dig

Det var det jag gjorde. Hoppas det funkar för ni som ska köra upp!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in