2014-08-24, 14:32
Medlem
Sesamdamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trafikpedagogen
1. Ser ut att vara en utfart. Framför en sådan får man inte parkera. Det är en generell regel, så något vägmärke behövs inte.

2. På en motortrafikled får du inte vända genom en U-sväng, till skillnad från övriga alternativ.

1. Men på bilden ser du ju att det är en parkeringsficka, tänks om killen/tjejen bor där då?

2. Kan ha klickat fel av misstag förra gången jag skulle klicka på motortrafikleden.
Citera
2014-08-24, 14:36
Medlem
Sesamdamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle110
På bild 2 måste det vara motortrafikleden.

Japp det mpste det haha!
Citera
2014-08-24, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sesamdaman
1. Men på bilden ser du ju att det är en parkeringsficka, tänks om killen/tjejen bor där då?

2. Kan ha klickat fel av misstag förra gången jag skulle klicka på motortrafikleden.

Finns ju inga parkeringsskyltar, bor dom där får dom parkera på sin tomt. Parkering sker på hänvisad parkeringsplats där.

Parkering förbjuden till infart till en fastighet. En generell regel.
Citera
2014-08-24, 16:10
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sesamdaman
Spelar ingen roll regelmässigt. 55 § Ett fordon får inte parkeras på en väg framför infarten till en fastighet eller så att fordonstrafik till eller från fastigheten väsentligen försvåras,

Om föraren hade parkerat längre fram så hade det varit okej.
Citera
2014-08-24, 22:01
Medlem
Vilken är högsta tillåtna hastighet med tillkopplat efterfordon?

20 km/h
30 km/h
40 km/h
50 km/h
80 km/h

Menar de bogsering här eller? Svarade 80km/h men det var fel.
Citera
2014-08-24, 22:13
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av almightyjew
Vilken är högsta tillåtna hastighet med tillkopplat efterfordon?

20 km/h
30 km/h
40 km/h
50 km/h
80 km/h

Menar de bogsering här eller? Svarade 80km/h men det var fel.
Ta reda på vad ett efterfordon är så klarnar det.
Citera
2014-08-24, 22:17
Medlem
BF_Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trafikpedagogen
Ena svänger vänster, och andra svänger höger sätt från sina respektive förarplatser? Om ja, då får föraren som svänger vänster vänta, för när denne svänger vänster får denne "andra bilen" på sin högersida, och således får tillämpa högerregeln (eller svängningsregeln om du hellre vill kalla det för det).
Det var jag som ställde frågan och mitt scenario var om båda bilarna ska göra varsin vänstersväng. Det är då sant att det inte blir någon krock och båda skulle kunna svänga samtidigt men det kan innebära att bilar bakom som ska åka rakt fram dyker upp och skapar en trafikfarlig situation. Därför antog jag att när båda bilarna ska göra sin vänstersväng så ska någon av dem börja och då verkar det inte finnas någon regel för vem som ska åka först. Båda bilarna är ju så att säga till höger om varandra.
Citera
2014-08-24, 22:23
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BF_Sweden
Det var jag som ställde frågan och mitt scenario var om båda bilarna ska göra varsin vänstersväng. Det är då sant att det inte blir någon krock och båda skulle kunna svänga samtidigt men det kan innebära att bilar bakom som ska åka rakt fram dyker upp och skapar en trafikfarlig situation. Därför antog jag att när båda bilarna ska göra sin vänstersväng så ska någon av dem börja och då verkar det inte finnas någon regel för vem som ska åka först. Båda bilarna är ju så att säga till höger om varandra.
De som kommer efter får man ta hänsyn till när det sker. Precis som man hade fått göra om de legat före den som svänger.
Citera
2014-08-24, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Ta reda på vad ett efterfordon är så klarnar det.

http://www.korkortsteori.se/Teori/Efterfordon
Citera
2014-08-24, 23:59
Medlem
Ykakoos avatar
Här vill hon att man kontrollerar däck och hjul. https://www.youtube.com/watch?v=qjHkSvYksz8#t=28
Däckens mönsterdjup kan ju kontrolleras men hur kontrollerar man hjulen?
Citera
2014-08-25, 00:04
Bannlyst
https://www.google.se/maps/@59.18627...0g8A_dcnWg!2e0

gäller högerregeln här?
Citera
2014-08-25, 00:06
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noggerlen
https://www.google.se/maps/@59.18627...0g8A_dcnWg!2e0

gäller högerregeln här?

Skulle gissa att det är utfartsregeln eftersom det är en upphöjd trottoarkant? Alltså inte högerregeln..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in