Citat:
Ursprungligen postat av
NonStopXXX
Ska man ta manuell eller automat. Vad hade ni satsat på i dagsläget om man är helt grön när det kommer till manuell? Automat är jag väldigt bra på då jag kört sen jag var 14 år. Så att jag köra kan jag och hantera trafiken men har aldrig kört en manuell bil. Testade en gång och det gick åt helvete, all min fokus gick på att växla koppla som fred flinta. Så det var antingen växla rätt men krocka eller växla helt åt helvete fel och inte krocka.
Är det lätt att bryta vanan från automat?
Så svårt är det inte. Kan säga dig att en del av oss kan växla med över tolv växlar.
Du kan göra detta på två sätt:
Den traditionella och hårda vägen:
Du lär dig att manövrera en bil på riktigt, men växling. Det tar några lektioner.
Den mer mjuka och kanske mer lämplga vägen för dig:
Du lånar en automatare med halvautomatisk växellåda av någon du känner väl. Eftersom att du har kört automat förut kan du nu börja att manuellt växla den bilen med hjälp av spakarna den har för detta. Det ingår ingett kopplingmoment här. Bara koordinationen att växla. Eftersom att det är en semi så kommer växellådan att tvinga dig att växla.
Sedan lånar du en gammal omni-cruiser av någon du känner som har lastbilar eller bussar. Du får då lära dig att koppla vid start och stopp, resten sker som automat eller semi-automat. Du lär dig hitta dragläge (med den lilla petitessen att du kör ett 12 ton för tungt fordon för ditt körkort du skall ta

). Samtidigt lär du dig vett i trafiken! Du lär dig att stora fordon tar plats!
När du har gjort detta kan du gott och väl köra en manuell personbil utan problematik. Du har dragläge, du har kunskapen om växlarna och du är van vid att växla i trafiken. Nu är det bara att försöka träna på att koppla vid varje växling.
Ta en manuell behörighet, det även om de flesta bilar idag är automatare då alla vill ha elbilar.