2021-07-22, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinc
Gäller denna fortfarande för B-provet 2021? Jag hittar absolut ingen information på trafikverkets hemsida eller transportstyrelsen.

Fordonskännedom, manövrering 7 frågor
Miljö 5 frågor
Trafiksäkerhet 16 frågor
Trafikregler 32 frågor
Personliga förutsättningar 5 frågor

Kan bekräfta detta. Fick 54 rätt på mitt första försök, även trafikreglers-frågorna var mycket beteende-tänk. Bara tänka så defensivt som möjligt hitta man svaren på det mesta.

Många frågor uppfattade jag inte alls som avgörande om jag är lämplig som förare eller inte, som tex hur många trafikolyckor det sker i Sverige per år och vilka som faller för grupptryck.
Citera
2021-07-22, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raketpotatis
Kan bekräfta detta. Fick 54 rätt på mitt första försök, även trafikreglers-frågorna var mycket beteende-tänk. Bara tänka så defensivt som möjligt hitta man svaren på det mesta.

Många frågor uppfattade jag inte alls som avgörande om jag är lämplig som förare eller inte, som tex hur många trafikolyckor det sker i Sverige per år och vilka som faller för grupptryck.

Trafikverket älskar sina utdaterade statistikfrågor från 1990. Det är såå bra att kunna den gamla statistiken.
Citera
2021-07-23, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Trafikverket älskar sina utdaterade statistikfrågor från 1990. Det är såå bra att kunna den gamla statistiken.

Hade kört som en jävla galning om jag inte visste att unga män faller lättast för grupptryck!
Citera
2021-07-23, 10:43
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nuroch123
Någon snäll själ som har gjort teori för B körkort 2021 eller 2020 och vill dela med sig av frågorna?

Tror du man får ta med sig frågorna hem efter provet?

/capmac
Citera
2021-07-28, 16:25
Medlem
eradicos avatar
Har kuggat två uppkörningar på grund av nerver och min trafiklärare säger att det inte är annat att göra än att köra upp igen. De kommande lediga tiderna i min region är dock bokade framtill november. Imorse såg jag dock att det kom upp tider samma dag som antagligen var avbokningar, är detta vanligt och går det i sådana fall att vakta bokningssidan på morgonen?
Citera
2021-07-28, 16:43
Medlem
Quwerrt93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eradico
Har kuggat två uppkörningar på grund av nerver och min trafiklärare säger att det inte är annat att göra än att köra upp igen. De kommande lediga tiderna i min region är dock bokade framtill november. Imorse såg jag dock att det kom upp tider samma dag som antagligen var avbokningar, är detta vanligt och går det i sådana fall att vakta bokningssidan på morgonen?
Det är bara på det igen, du kommer att klara det Bara ta det lugnt.
Hur ofta det blir avbokningar är svårt att säga, men självklart händer det. Så att kolla någon gång om dagen kan inte skada, alltid kan det komma upp en tid som passar.
Citera
2021-07-29, 09:15
Medlem
Ska man ta manuell eller automat. Vad hade ni satsat på i dagsläget om man är helt grön när det kommer till manuell? Automat är jag väldigt bra på då jag kört sen jag var 14 år. Så att jag köra kan jag och hantera trafiken men har aldrig kört en manuell bil. Testade en gång och det gick åt helvete, all min fokus gick på att växla koppla som fred flinta. Så det var antingen växla rätt men krocka eller växla helt åt helvete fel och inte krocka.
Är det lätt att bryta vanan från automat?
Citera
2021-07-29, 18:43
Citat:
Ursprungligen postat av NonStopXXX
Ska man ta manuell eller automat. Vad hade ni satsat på i dagsläget om man är helt grön när det kommer till manuell? Automat är jag väldigt bra på då jag kört sen jag var 14 år. Så att jag köra kan jag och hantera trafiken men har aldrig kört en manuell bil. Testade en gång och det gick åt helvete, all min fokus gick på att växla koppla som fred flinta. Så det var antingen växla rätt men krocka eller växla helt åt helvete fel och inte krocka.

jag körde upp för manuell trots jag nog aldrig kommer köra annat än automat då jag bor i storstan.. men jag gillade inte tanken att vara begränsad, fatta vad drygt om du står där en dag med skägget i brevlådan och inte får köra en bil för att den råkar vara manuell. men chansen är självklart rätt liten.

sen jag tog mitt körkort för fem år sen har jag bara kört manuell en enda gång, det var när min bil var på verkstan och fick låna polarens för att åka till bion.
Citera
2021-07-29, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NonStopXXX

Så svårt är det inte. Kan säga dig att en del av oss kan växla med över tolv växlar.

Du kan göra detta på två sätt:

Den traditionella och hårda vägen:
Du lär dig att manövrera en bil på riktigt, men växling. Det tar några lektioner.

Den mer mjuka och kanske mer lämplga vägen för dig:

Du lånar en automatare med halvautomatisk växellåda av någon du känner väl. Eftersom att du har kört automat förut kan du nu börja att manuellt växla den bilen med hjälp av spakarna den har för detta. Det ingår ingett kopplingmoment här. Bara koordinationen att växla. Eftersom att det är en semi så kommer växellådan att tvinga dig att växla.

Sedan lånar du en gammal omni-cruiser av någon du känner som har lastbilar eller bussar. Du får då lära dig att koppla vid start och stopp, resten sker som automat eller semi-automat. Du lär dig hitta dragläge (med den lilla petitessen att du kör ett 12 ton för tungt fordon för ditt körkort du skall ta ). Samtidigt lär du dig vett i trafiken! Du lär dig att stora fordon tar plats!

När du har gjort detta kan du gott och väl köra en manuell personbil utan problematik. Du har dragläge, du har kunskapen om växlarna och du är van vid att växla i trafiken. Nu är det bara att försöka träna på att koppla vid varje växling.

Ta en manuell behörighet, det även om de flesta bilar idag är automatare då alla vill ha elbilar.
Senast redigerad av Methos 2021-07-29 kl. 19:59.
Citera
2021-08-03, 15:53
Citat:
Du ska hitta det sk. "drivläget" på det fordon du framför. Var den ligger och hur du gör det är helt beroende på vad det är för fordon du kör. Vissa bilar behövs det bara att du släpper upp kopplingen lite försiktigt och sedan är du i rull, på andra bilar krävs det att du möter kopplingen med gas, även här varierar gaspådraget väldigt beroende på motor och transmission.

Du skall dock aldrig kasta upp kopplingen för då får du ryck och eventuellt motorstopp. Du förlorar då kontrollen över fordonet och finessen. Du skall aldrig heller gasa och hålla kopplingen sk "slira" för då bränner du kopplingen.

Känn dig fram och lyssna på motorn. Har du tillräckligt med mängdträning med manuell låda skall du både känna och höra när du kommer rätt. Annars får du mängdträna mer så att du känner igen ljuden och känner igen bilens rörelser.

Fast hur är det egentligen, ska man börja med att gasa lätt för att sedan lyfta upp kopplingen till dragläget och därefter släppa kopplingen lagom långsamt? Som jag har förstått saken ska detta vara mest skonsamt för bilen och även det mest tidseffektiva.
Citera
2021-08-03, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nydator
Fast hur är det egentligen, ska man börja med att gasa lätt för att sedan lyfta upp kopplingen till dragläget och därefter släppa kopplingen lagom långsamt? Som jag har förstått saken ska detta vara mest skonsamt för bilen och även det mest tidseffektiva.

Bror ju på vad det är för fordon du kör (visst är svaret fint?). Du måste ha lite grundgas för att kunna driva motorn och lamellerna när de går ihop (vilket är dragläget). Moderna bilar kan klara sig utan gaspådrag, men det är inte bra. Du kan heller inte tokvarva motorn och sedan släppa på kopplingen. Hitta dragläget genom att bara släppa upp kopplingspedalen tills bilen börjar rulla. Sedan möter du med lite gas tills motorn är nöjd och rullar på utan att hacka.
Citera
2021-08-03, 18:20
Citat:
Bror ju på vad det är för fordon du kör (visst är svaret fint?). Du måste ha lite grundgas för att kunna driva motorn och lamellerna när de går ihop (vilket är dragläget). Moderna bilar kan klara sig utan gaspådrag, men det är inte bra. Du kan heller inte tokvarva motorn och sedan släppa på kopplingen. Hitta dragläget genom att bara släppa upp kopplingspedalen tills bilen börjar rulla. Sedan möter du med lite gas tills motorn är nöjd och rullar på utan att hacka.

Problemet uppstår ju när man befinner sig i motlut. Då kommer man ingenstans på bara kopplingen om inte bilen är stark. Och är lutningen tillräckligt brant förmodar jag att inte ens en stark bil räcker till. I ett sådant läge är det väl ett absolut måste att att ge gas innan man ens börjar släppa upp kopplingen? Just detta moment har jag fortfarande stora problem med. Antingen ger jag ingen gas alls, eller så blir det för mycket. Borde egentligen dra till en öde plats någonstans och öva uteslutande på detta. Vill inte riskera att bli stående i en backe i samband med ett möte och sedan inte våga köra iväg av rädsla för att rulla okontrollerat bakåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in