Citat:
Ursprungligen postat av
interiorcore
Nej det är ontopic, är du obekväm?
Den här konflikten handlar inte om assyriska miliser, och i min mening har den blivit förpestad av allt fokus på en obetydlig strid vid den turkiska gränsen. Men om du gärna vill fortsätta, visst.
Måste dock säga att det är väldigt underhållande att se hur du försöker få MFS att framstå som assyrier/syrianers representanter när bokstavligt talat alla partier, organisationer, nyhetssidor och TV-kanaler tagit avstånd från dem. Men eftersom de är pro-kurder håller du om dem hårt. Det är förståeligt.
Citat:
Det är som sagt förvirande pga av dem två sakerna jag nämnde i föra inlägget. Dem har nästan samma namn och båda grupperna beskyller varandra för samma sak.
Vad är det du inte förstår? Jag har försökt förklara, men antingen har du inte greppat det jag skrivit, eller så vill du helt enkelt inte förstå. Jag ska testa en ny approach.
- Assyrierna i Gozarto skapar en skyddsstyrka vid namn "Sutoro" (skydd)
- MFS/Dawronoye, som några år tidigare arbetat med turkiska underrättelsetjänsten, falsifierat underskrifter från ARF* m.m., bryter sedan ur den originella grupperingen Sutoro och skapare en ny grupp med samma namn
http://www.hujada.com/article.php?ar=2055&page=1
- Denna grupp är känd för att sprida propaganda för att ta emot donationer
- Ingen organisation - varken assyrisk, eller syriansk - stödjer dessa. De representerar som sagt ingen förutom sig själva, och möjligtvis kurder
- De består av ett femtiotal individer
Var det enklare?
Det är bara du som försöker få en obetydlig organisation att framstå som någonting den inte är. Jag förstår inte varför? Vi pratar alltså om ett
tiotal individer.
Vill du att jag proklamerar att Ansar al-Islam är kurdernas sanna representanter i Irak?
Eller varför inte Huda-Par i Turkiet?
För till skillnad från Dawronoye, så har dom tusentals medlemmar och sympatisörer.
Citat:
Jag kollade igenom den här klippet och räknade antal herrar. Det var en enda gång som jag kom upp till 40 st, scenen när de är i kyrkan, flera hade inte ens militärklädder då, men jag räknade med dem ändå. På samma klipp så vissas andra foton på slutet och även här kan man direkt se att det är få till antalet.
(FB) Konflikten i Syrien
Ok, räknande kanske inte är din starkaste sida trots allt.
Dessa är för övrigt inte hela Sutoro. Klippet bestod till stor del av klipp där nya rekryter tränas. Verksamheten går liksom inte ut på att posera med automatvapen.
Citat:
Är du säker på att denna grupp (Sootoro) är den största bland kristna i Hasaka provinsen?
Ja.
Citat:
I den svenskskrivna artikeln som du länkade till står det följnade.Min fettmärkning. När jag läste det här så var min första assosiation de där bilderna som Sootoro har tagit där de gör en ansatts till att se fräcka ut. Den främsta anledningen till att jag blir förvirrad är inte att de nästan har samma namn, utan det är för att de beskriver den andra gruppen på exakt samma sätt.
MFS/Dawronoye gillar att knäppa foton och spela fräcka för att få in donationer, det stämmer bra det.
Kurder har även använt dem som ett verktyg för att legitimera sin s.k. autonomi, dvs för att påvisa att "alla folkgrupper står bakom den".
Riktiga Sutoro gör det dock inte.
Dawronoye-gruppen anklagas för manipulation
http://www.hujada.com/article.php?ar=2353
Dawronoye-gruppen anslöt sig vid ett senare skede till Sutoro men valde att lämna organisationen för cirka två månader sedan, berättar Marwan Shokro i inslaget. Direkt efter att de lämnat den framgångsrika kvartersmilisen bildar denna grupp en egen kvartersmilis under namnet Sutoro.
- Detta skapade många kritiska frågor, vi och resten av folket undrar vad de håller på med, varför använder de samma namn om de har lämnat organisationen, undrar Shokro.
Frågan har cirkulerat även bland insatta assyrier i Europa som har hört talas om gruppens agerande. Många tror att Dawronoye-gruppen har försökt använda sig av namnet Sutoro som har ett gott rykte för att övertyga fler givare i västvärlden att skänka pengar. Många av givarna har således skänkt pengar till vad de tror är organisationen Sutoro, men som i själva verket är en utbrytargrupp som utnyttjar den riktiga organisationens namn.
Citat:
Du sa tidigare att det är en grupp för assyrier utöver NDF och SAA, men denna grupp är tydligt proregim. De tar foton med syriska flagan etc. Den andra gruppen, de som är prokurder, denna grupp är till för de assyrier utöver de andra alternativen som är regimvänliga. Vad är dessa gruppers mål? Kan Sootoro tex uppnå den assyriska befolkningens dröm om att få ökat erkänande, via regimen?
Ja, denna gruppering är proregim, men den är inte en del av NDF.
Förstod inte denna mening: "Den andra gruppen, de som är prokurder, denna grupp är till för de assyrier utöver de andra alternativen som är regimvänliga.", kan du omformulera?
Gruppens mål är att skydda sitt folk. Det är inget politiskt parti som står bakom den.
Citat:
Jag sökte Sutoro på youtube och hittade denna klipp. Jag fick inte alls intrycket av att de skulle vara fake, tvärtom de verkar vara mer än "ett par ungar som vill ta bilder i syfte att få pengar från Europa".
http://www.youtube.com/watch?v=DLYd8yLuQlk
Ett klipp uppladdat av "Rozh Ahmad" som nämner "rojava" där 5-15 personer pratar om verksamheten får dig att tro att de är "äkta"?