2014-02-26, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WriteMasterTM
För USA är det helt OK att sponsra terrorism när de tror att de själva vinner på det.
Men samtidigt ett bevis på att man lika gärna kan avskaffa alla de åtgärder mot terrorism som EUs politiker infört. Tex kontroller av banktransaktioner.
Alla dessa åtgärder är bara nys och alla argumenten faller ihop nu när det tydligen enligt USA är OK att sponsra Al-Qaida.

Och idioten Bashar trodde att han skulle vinna något på att avskaffa kemvapnen.
Det är ju israels dröm att slippa så farliga vedergällningsvapen i grannländerna, så knähunden USA har på israels begäran legat lågt ett tag för att inte störa nedrustningen, men har inte för en millimeter givit upp sina ambitioner att sparka Bashar med våld. Kosta vad det kosta vill, inklusive bidrag till Al-Qaida.

Kemvapen mot israel är det enda tunga argument som syrien kunnat hota med för att få husse israel att hålla borta knähunden USA. Heja Bashar som gör landet försvarslöst mot attack från sionister.

Idiot är nog det sista President Bashar är. Har VÄLDIGT svårt att se han hålla borta Nato från att bomba skiten ur landet och sitta kvar som president i tre år under ett väldigt blodigt krig om han hade varit en idiot. USA har suttit och väntat på första bästa misstag från Bashar för att gå in. Men han har varit väldigt smart och inte gett dem den. Kolla hur det gick för de andra arabdiktaturerna och jämför med Bashar.
Citera
2014-02-26, 16:23
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qandil
Förövrigt ser läget i Daraa/Dar3a, väldigt mörkt ut för SAA.

Har inte följt Daraa så bra. Varför ser det mörkt ut?

Den senaste kartan över Daraa jag hittar är från oktober 2013:
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Battle_of_Daraa_City.svg

Enligt den håller SAA kärnan av staden och har kontroll över minst två försörjningslinjer. Nu kanske läget är annorlunda. Någon som har en annan karta eller information om staden?
Citera
2014-02-26, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN

Enligt den håller SAA kärnan av staden och har kontroll över minst två försörjningslinjer. Nu kanske läget är annorlunda. Någon som har en annan karta eller information om staden?
Kommer upp allt fler videoklipp från rebellernas sida runt Daraa.

Här är några st:
(FB) Konflikten i Syrien
Citera
2014-02-26, 16:28
Medlem
freudianslips avatar
Citat:

Talar nog snarare om provinsen Daraa, där regeringen likt många andra områden gett upp landsbygden och siktar bara in sig på att hålla försörjningslinjerna öppna. Men snaran dras åt just nu och det verkar inte som om det ges någon större prioritet av armén.
Citera
2014-02-26, 17:03
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qandil
Kommer upp allt fler videoklipp från rebellernas sida runt Daraa.

Här är några st:
(FB) Konflikten i Syrien

Finns hur många videoklipp som helst på hur rebellerna drar ned flaggor, tar över mindre baser och lager. Klippen säger däremot inget om hur läget i Daraa förändrats till SAA:s nackdel.
Det kanske det har gjort, men i sådana fall hade jag varit intresserad av artiklar och kartor som bekräftar att SAA förlorar mark i Daraa eller att det på andra sätt ser mörkt ut.

Det har laddats upp liknande klipp från rebellerna i Aleppo. Där man ser hur SAA soldater springer, blir beskjutna, förlorar en postering o.s.v. Däremot är det ett faktum att de avancerar i staden. Du förstår min poäng?
Senast redigerad av ZuparN 2014-02-26 kl. 17:12.
Citera
2014-02-26, 17:11
Medlem
Indrivarens avatar
Citat:
175 rebeller dödade efter en offensiv i Damaskus idag, Sana.

Dödlig attack i Syrien | Nyheter | Aftonbladet
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18443141.ab

Skrivet från mobil.
Underbara bilder på döda Terrorister i drivor Tack så mycket SAA
https://www.youtube.com/watch?v=UsyuIADp8CI
Citera
2014-02-26, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Indrivaren
Underbara bilder på döda Terrorister i drivor Tack så mycket SAA
https://www.youtube.com/watch?v=UsyuIADp8CI

Någon som har en relevant teori om hur det där kan ha hänt? Det är drivor med döda terrorister, som verkar ha färdats till fots. Det pratas i artiklarna ovan om SAA operation grundlades p.g.a. synnerligen god underrättelseinformation. Jag får nästan känslan av de har blivit ledda rakt in i döden. Kan några ha haft ett intresse av att leda Al-Nusra in i döden (FSA, USA?).
Citera
2014-02-26, 17:33
Medlem
Citat:
Finns hur många videoklipp som helst på hur rebellerna drar ned flaggor, tar över mindre baser och lager. Klippen säger däremot inget om hur läget i Daraa förändrats till SAA:s nackdel.
Det kanske det har gjort, men i sådana fall hade jag varit intresserad av artiklar och kartor som bekräftar att SAA förlorar mark i Daraa eller att det på andra sätt ser mörkt ut.

Det har laddats upp liknande klipp från rebellerna i Aleppo. Där man ser hur SAA soldater springer, blir beskjutna, förlorar en postering o.s.v. Däremot är det ett faktum att de avancerar i staden. Du förstår min poäng?
Bara en detalj först, vad hände med källkritiken? Alla är så ivriga med att påpeka källors partiskhet, men inte när det kommer till regimens media?

Jag skrev tidigare om att Nato och gulfstaterna planerade en färsk vapenleverans till rebellerna. (FB) Konflikten i Syrien

Om det blir någon leverans så är det högst troligt att den koncentreras till södra delen av landet, antagligen till Dara provinsen. Tanken är att rebellerna i söder är moderata i jämförelse med norra Syrien, så därför är det mer säkrare så. Dock så har det ändå hänt tidigare att vapen hamnar i fel händer och då upphör också vapenleveransen. http://carnegieendowment.org/syriaincrisis/?fa=54522

Regimen har ju avancerat i provinsen dom senaste månaderna och nu kanske dom förbereder sig inför den kommande förstärkningen som rebellerna snart kommer få. Får rebellerna anti-tank och anti-flyg så förändras förutsättningarna helt.
Citera
2014-02-26, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ewing_oil
Någon som har en relevant teori om hur det där kan ha hänt? Det är drivor med döda terrorister, som verkar ha färdats till fots. Det pratas i artiklarna ovan om SAA operation grundlades p.g.a. synnerligen god underrättelseinformation. Jag får nästan känslan av de har blivit ledda rakt in i döden. Kan några ha haft ett intresse av att leda Al-Nusra in i döden (FSA, USA?).
Om du läser artiklarna som jag länkar till i mitt föra inlägg så kan man komma till slutsatsen att KSA och USA hade velat få bort extrema element från södra Syrien. Även FSA vill få bort dom eftersom det ökar sannolikheten att dom får avancerade vapen. Men det är ju ren spekulation.
Senast redigerad av Zagrosi 2014-02-26 kl. 17:45.
Citera
2014-02-26, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zagrosi
Om du läser artiklarna som jag länkar till i mitt föra inlägg så kan man komma till slutsatsen att KSA och USA hade velat få bort extrema element från södra Syrien. Även FSA vill få bort dom eftersom det ökar sannolikheten att dom får avancerade vapen. Men det är ju ren spekulation.

Precis. Jag får nästan känslan av det. Vem/vilka annars har förmågan och underrättelser att leda in 150 Al-Nusra i ett bakhåll av den här digniteten?
Citera
2014-02-26, 18:00
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zagrosi
Bara en detalj först, vad hände med källkritiken? Alla är så ivriga med att påpeka källors partiskhet, men inte när det kommer till regimens media?

Jag skrev tidigare om att Nato och gulfstaterna planerade en färsk vapenleverans till rebellerna. (FB) Konflikten i Syrien

Om det blir någon leverans så är det högst troligt att den koncentreras till södra delen av landet, antagligen till Dara provinsen. Tanken är att rebellerna i söder är moderata i jämförelse med norra Syrien, så därför är det mer säkrare så. Dock så har det ändå hänt tidigare att vapen hamnar i fel händer och då upphör också vapenleveransen. http://carnegieendowment.org/syriaincrisis/?fa=54522

Regimen har ju avancerat i provinsen dom senaste månaderna och nu kanske dom förbereder sig inför den kommande förstärkningen som rebellerna snart kommer få. Får rebellerna anti-tank och anti-flyg så förändras förutsättningarna helt.

Vad i mitt resonemang saknade källkritik? Att SAA avancerar i Aleppo?

Den förklaringen du ger hade kunnat vara en förklaring till varför SAA tappar mark i Daraa, om de nu gör det. Det hade varit intressant att studera en färsk karta från Daraa, för att se hur frontlinjerna förändrats de senaste fem månaderna.
Citera
2014-02-26, 18:06
Medlem
ZuparNs avatar
Varning för starka bilder.

Uppemot 20 syriska soldater avrättas, under loppet av 30 sekunder.

Jag vet inte vilken grupp det är som utför dådet, men det är oviktigt. Förstår inte hur man kan rättfärdiga dessa avrättningar. Vidrigt. Tragiskt att det sedan görs i Guds namn.

https://www.facebook.com/photo.php?v=302470249900027
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in