Citat:
Ursprungligen postat av
Cirdic
Det är egentligen inte förvirrande alls.
Sutoro/Sootoro skapades. Dawronoye-sekten (MFS/Sutoro) bröt sig ut, precis som står förklarat både på Hujådå, Bahro, AssyriaTV, m.m. Det är bara du som förvirrar dig själv ifall du tycker att det är krångligt. Lite som att jag ska sitta här och rada upp tiotal helt irrelevanta kurdiska grupperingar och förmedla bilden av att det är krångligt/förvirrande, när det i själva verket är glasklart.
Det finns ett stort assyriskt parti i Syrien: ADO (Assyriska Demokratiska Organisationen), och en stor fristående milis (d.v.s. exkluderat assyrier i SAA/NDF-förband), och det är originella Sutoro. Det är denna organisation som har alla medlemmar och stöd. Den andra grupperingen är bara bra på propaganda helt enkelt.
Edit: vet inte om vi börjar närma oss off topic?
Nej det är ontopic, är du obekväm?
Det är som sagt förvirande pga av dem två sakerna jag nämnde i föra inlägget. Dem har nästan samma namn och båda grupperna beskyller varandra för samma sak. Till och med i en artikel skriven på svenska som du länkade till hade ordet förviring i rubriken och hela syftet med artikeln var att försöka minska på förviringen. Men uppehovsmannen var partisk och istället spädde på med ännu mer förviring genom propaganda.
(FB) Konflikten i Syrien
Jag kollade igenom den här klippet och räknade antal herrar. Det var en enda gång som jag kom upp till 40 st, scenen när de är i kyrkan, flera hade inte ens militärklädder då, men jag räknade med dem ändå. På samma klipp så vissas andra foton på slutet och även här kan man direkt se att det är få till antalet.
(FB) Konflikten i Syrien
Är du säker på att denna grupp (Sootoro) är den största bland kristna i Hasaka provinsen?
I den svenskskrivna artikeln som du länkade till står det följnade.
Citat:
Syriac Military Council eller Mawtbo Fulhoyo Suryoyo (MFS) ären grupp på cirka 50 unga män som stöds med pengar från TV-stationen Suroyo TV och Mawtbo Umthoyo d Bethnahrin (MUB) som är systerorganisation till kurdiska PKK. MFS samarbetar öppet med kurderna. De unga männen som tillhör MFS är i huvudsak upptagna med att producera bilder och filmer för att övertyga syrianer (araméer) här i Europa att stödja dem.
Min fettmärkning. När jag läste det här så var min första assosiation de där bilderna som Sootoro har tagit där de gör en ansatts till att se fräcka ut. Den främsta anledningen till att jag blir förvirrad är inte att de nästan har samma namn, utan det är för att de beskriver den andra gruppen på exakt samma sätt.
Har Sootoro deltagit i några strider? Du sa tidigare att det är en grupp för assyrier utöver NDF och SAA, men denna grupp är tydligt proregim. De tar foton med syriska flagan etc. Den andra gruppen, de som är prokurder, denna grupp är till för de assyrier utöver de andra alternativen som är regimvänliga. Vad är dessa gruppers mål? Kan Sootoro tex uppnå den assyriska befolkningens dröm om att få ökat erkänande, via regimen?
Jag sökte Sutoro på youtube och hittade denna klipp. Jag fick inte alls intrycket av att de skulle vara fake, tvärtom de verkar vara mer än "ett par ungar som vill ta bilder i syfte att få pengar från Europa".
http://www.youtube.com/watch?v=DLYd8yLuQlk
I den svenska artikeln och i andra som jag läste nyss så ser jag ett övergrippande budskap och det är att det är negativit att samarbeta med kurder. Det specifieras aldrig varför det skulle vara negativit utan det är bara en framläggning av budskapet. Jag kan inte på något sätt se hur de mest fördelaktigaste skulle vara regimalternativitet framför den kurdiska, om man ska se på vad man får och inte får med respektiva alternativen.
PKK och även PYD uppfattas av väldigt många kurder som överdrivet vänlig mot andra minoriteter utanför den kurdiska, talar nu om politken som de utför och deras ideologi. Dem anser att de är för givmilda och att det inte är lämpligt när det trots allt är kurder som gjort allt arbete. Det är okey om alla får samma rättigheter, men det är överdrivet om andra ska ha mer än oss, så resonerar dem. Det där är PKK. Här får jag samma vibbar som jag fick då när Eliasukard sa att IS var bättre alternativ än kurder. En del är emot kurder helt enkelt bara för att de är emot kurder och det finns ingen logiskt beslut om saken.