2014-10-31, 15:16
Medlem
tigersaid86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Un-named
Två Kobane kartor från idag/igår:
https://pbs.twimg.com/media/B1NUx2aCAAA0X_f.jpg:large
https://pbs.twimg.com/media/B1MiyKhCIAEY8jP.jpg:large

20 av de 30 FSA som anlände till Kobane har återvänt. Striderna var tydligen för hårda
https://twitter.com/AmedDcle/status/527937455098712064

Haha..
Jag läste om det jag med, vad trodde dom egentligen? Att det var som för Turkiska militären? Stå och glo?
Skamligt, krig är krig.
Citera
2014-10-31, 15:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av interiorcore
Nej det är ontopic, är du obekväm?
Den här konflikten handlar inte om assyriska miliser, och i min mening har den blivit förpestad av allt fokus på en obetydlig strid vid den turkiska gränsen. Men om du gärna vill fortsätta, visst.

Måste dock säga att det är väldigt underhållande att se hur du försöker få MFS att framstå som assyrier/syrianers representanter när bokstavligt talat alla partier, organisationer, nyhetssidor och TV-kanaler tagit avstånd från dem. Men eftersom de är pro-kurder håller du om dem hårt. Det är förståeligt.

Citat:
Det är som sagt förvirande pga av dem två sakerna jag nämnde i föra inlägget. Dem har nästan samma namn och båda grupperna beskyller varandra för samma sak.
Vad är det du inte förstår? Jag har försökt förklara, men antingen har du inte greppat det jag skrivit, eller så vill du helt enkelt inte förstå. Jag ska testa en ny approach.
  • Assyrierna i Gozarto skapar en skyddsstyrka vid namn "Sutoro" (skydd)
  • MFS/Dawronoye, som några år tidigare arbetat med turkiska underrättelsetjänsten, falsifierat underskrifter från ARF* m.m., bryter sedan ur den originella grupperingen Sutoro och skapare en ny grupp med samma namn
    http://www.hujada.com/article.php?ar=2055&page=1
  • Denna grupp är känd för att sprida propaganda för att ta emot donationer
  • Ingen organisation - varken assyrisk, eller syriansk - stödjer dessa. De representerar som sagt ingen förutom sig själva, och möjligtvis kurder
  • De består av ett femtiotal individer

Var det enklare?

Det är bara du som försöker få en obetydlig organisation att framstå som någonting den inte är. Jag förstår inte varför? Vi pratar alltså om ett tiotal individer.

Vill du att jag proklamerar att Ansar al-Islam är kurdernas sanna representanter i Irak?
Eller varför inte Huda-Par i Turkiet?

För till skillnad från Dawronoye, så har dom tusentals medlemmar och sympatisörer.

Citat:
Jag kollade igenom den här klippet och räknade antal herrar. Det var en enda gång som jag kom upp till 40 st, scenen när de är i kyrkan, flera hade inte ens militärklädder då, men jag räknade med dem ändå. På samma klipp så vissas andra foton på slutet och även här kan man direkt se att det är få till antalet. (FB) Konflikten i Syrien
Ok, räknande kanske inte är din starkaste sida trots allt.

Dessa är för övrigt inte hela Sutoro. Klippet bestod till stor del av klipp där nya rekryter tränas. Verksamheten går liksom inte ut på att posera med automatvapen.

Citat:
Är du säker på att denna grupp (Sootoro) är den största bland kristna i Hasaka provinsen?
Ja.

Citat:
I den svenskskrivna artikeln som du länkade till står det följnade.Min fettmärkning. När jag läste det här så var min första assosiation de där bilderna som Sootoro har tagit där de gör en ansatts till att se fräcka ut. Den främsta anledningen till att jag blir förvirrad är inte att de nästan har samma namn, utan det är för att de beskriver den andra gruppen på exakt samma sätt.
MFS/Dawronoye gillar att knäppa foton och spela fräcka för att få in donationer, det stämmer bra det.
Kurder har även använt dem som ett verktyg för att legitimera sin s.k. autonomi, dvs för att påvisa att "alla folkgrupper står bakom den".

Riktiga Sutoro gör det dock inte.

Dawronoye-gruppen anklagas för manipulation
http://www.hujada.com/article.php?ar=2353

Dawronoye-gruppen anslöt sig vid ett senare skede till Sutoro men valde att lämna organisationen för cirka två månader sedan, berättar Marwan Shokro i inslaget. Direkt efter att de lämnat den framgångsrika kvartersmilisen bildar denna grupp en egen kvartersmilis under namnet Sutoro.

- Detta skapade många kritiska frågor, vi och resten av folket undrar vad de håller på med, varför använder de samma namn om de har lämnat organisationen, undrar Shokro.

Frågan har cirkulerat även bland insatta assyrier i Europa som har hört talas om gruppens agerande. Många tror att Dawronoye-gruppen har försökt använda sig av namnet Sutoro som har ett gott rykte för att övertyga fler givare i västvärlden att skänka pengar. Många av givarna har således skänkt pengar till vad de tror är organisationen Sutoro, men som i själva verket är en utbrytargrupp som utnyttjar den riktiga organisationens namn.

Citat:
Du sa tidigare att det är en grupp för assyrier utöver NDF och SAA, men denna grupp är tydligt proregim. De tar foton med syriska flagan etc. Den andra gruppen, de som är prokurder, denna grupp är till för de assyrier utöver de andra alternativen som är regimvänliga. Vad är dessa gruppers mål? Kan Sootoro tex uppnå den assyriska befolkningens dröm om att få ökat erkänande, via regimen?
Ja, denna gruppering är proregim, men den är inte en del av NDF.
Förstod inte denna mening: "Den andra gruppen, de som är prokurder, denna grupp är till för de assyrier utöver de andra alternativen som är regimvänliga.", kan du omformulera?

Gruppens mål är att skydda sitt folk. Det är inget politiskt parti som står bakom den.

Citat:
Jag sökte Sutoro på youtube och hittade denna klipp. Jag fick inte alls intrycket av att de skulle vara fake, tvärtom de verkar vara mer än "ett par ungar som vill ta bilder i syfte att få pengar från Europa". http://www.youtube.com/watch?v=DLYd8yLuQlk
Ett klipp uppladdat av "Rozh Ahmad" som nämner "rojava" där 5-15 personer pratar om verksamheten får dig att tro att de är "äkta"?
Citera
2014-10-31, 15:47
Medlem
Chris1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namo
MÖ:s blodiga konflikter vet ingen ände. 1:a och 2: världskriget nådde MÖ också, men inte fan har området lugnat ner sig. Även om Israel har beskärda del i konflikterna så erkänner araben, som användaren ovan nämnda, aldrig sina fel. Varför går vi flera årtionden bak i tiden för att jämföra Europas problem med MÖ:s nuvarande problem?

Alltså till skillnad ifrån indier, pakistanier, afrikaner och allt vad ni har dragit upp så låter sig en arab inte bli förnedrad. Där ligger problemet. Typ när Israel ockuperade södra Libanon eller Golanhöjderna, araber glömmer inte sånt därav hatet mot Israel. Palestina frågan spelar också en väldigt stor roll. Israel har fått hjälp av USA att ockupera arabisk mark. Därav hatet mot USA och Israel, det är inte så komplicerat egentligen om du lärde dig att använda mer en 1 hjärncell.

Ni kurder däremot är världens mest förnedrande och förödmjukade folk, hur många gånger har ni råkat ut för folkmord igen? Ni har saknar helt ryggrad och det ända ni kan göra i en konflikt är att skrika på hjälp. Så sluta upp med det här gnället på er husse araben.
Citera
2014-10-31, 15:55
Medlem
tigersaid86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chris1991
Alltså till skillnad ifrån indier, pakistanier, afrikaner och allt vad ni har dragit upp så låter sig en arab inte bli förnedrad. Där ligger problemet. Typ när Israel ockuperade södra Libanon eller Golanhöjderna, araber glömmer inte sånt därav hatet mot Israel. Palestina frågan spelar också en väldigt stor roll. Israel har fått hjälp av USA att ockupera arabisk mark. Därav hatet mot USA och Israel, det är inte så komplicerat egentligen om du lärde dig att använda mer en 1 hjärncell.

Ni kurder däremot är världens mest förnedrande och förödmjukade folk, hur många gånger har ni råkat ut för folkmord igen? Ni har saknar helt ryggrad och det ända ni kan göra i en konflikt är att skrika på hjälp. Så sluta upp med det här gnället på er husse araben.

Ryggradslösa Kurder?
Haha, skrattretande.
Kurder krigar in i döden utan västar mot krigsmaskiner med mod i alla generationer.

Det går inte kväva Kurder.
Araber är ingens Husse.
Arabernas husse är USA, dom ska vara tacksamma för dom som gett dom allting, makten, vapen, utbildning, mat och skydd.

Araber har fått allting dom har av Amerika som bistånd efter att man tiggt "please Moneeey" "please weapoooon".

Hafis, kan allting i Koranen, den bästa på att recitera Koranen i hela Mellanösterns bästa någonsin.

Abdul Basit 'Abd us-Samad från Egypten.
Hans pappa är kurd från Irak.

Till och med där tar Kurder plats.
Senast redigerad av tigersaid86 2014-10-31 kl. 16:00.
Citera
2014-10-31, 16:41
Medlem
Grävulens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soria
Ja muslimer är problemet, det var muslimer som startade 1a världskriget och även 2a, det var muslimer som orsakat döden av nästan 80 miljoner i Europa.
Många glömmer att Europas historia har varit riktig blodig, det behövdes två stora krig för att lugna ner kontinenten.

MÖ har två problem, den största är Israel och det andra oljan.

Edit: här är några bilder från 1a världskriget på engelska och franska soldater som hög av huvudet på sina fiender precis som IS gör nu
http://arabi.assafir.com/content/images/articlefull/2268_535565.jpg
http://arabi.assafir.com/content/images/articlefull/2268_737607.jpg

Båda bilderna är ju från arabvärlden? Souvenirer från morocco. Ottomanska riket och araberna var faktiskt delaktiga i första världskriget.

Problemet idag är att araberna har hela sin identitet i islam men det är en religion som är kontrollerad av de makter som styr USA. Saudi Arabien är en lydstat till USA och Israels allierade och det är dit hela jordens muslimer vänder sina huvuden i bön.
Citera
2014-10-31, 19:09
Medlem
tigersaid86s avatar
Vad tycker ni om YPG gerilla sånger?

Här är en låt av gerillan i Kobane:
Kendal Maniş - Marşa Rojava (Destana Kobanî): http://youtu.be/IlZ1IQzb_ig

Man spelar musik i ring och sjunger mycket i kurdiska gerillor.
Citera
2014-10-31, 20:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tigersaid86
Vad tycker ni om YPG gerilla sånger?

Här är en låt av gerillan i Kobane:
Kendal Maniş - Marşa Rojava (Destana Kobanî): http://youtu.be/IlZ1IQzb_ig

Man spelar musik i ring och sjunger mycket i kurdiska gerillor.
Haha vilken jävla fråga

Tycker inte att den var jättebra.

Den här är bättre: https://www.facebook.com/video.php?v=10152330602216135
(den första låten, den andra är rätt dålig):
Citera
2014-10-31, 20:51
Medlem
Costanza101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cirdic
http://www.tracimages.alturl.com/UltimateLeadership.pdf

IS/daesh ledarskap i länken ovan. Må de alla brinna i helvetet.
Mycket bra inlägg. Tack för länken.
Citera
2014-10-31, 20:51
Medlem
namos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chris1991

Harru du algen! Det är ingen som diskuterar arabens hat mot judar och USA. Om någonting så skulle arabens paranoia diskuteras. Om araber hade varit kurdernas herrar skulle kurder också ha arabiserats. Behåll dina IQ befriade kommentarer för dig själv.

Det fetmarkerade: Hur efterblivet är det inte att säga någonting sånt? Jag tvivlar på att du skulle förstå det efterblivna i att säga någonting sånt.

Posta några hezbollah inlägg pojken, överlåt annat till vuxna.
Senast redigerad av namo 2014-10-31 kl. 21:11.
Citera
2014-10-31, 21:16
Bannlyst
CNN - Iran betalar afghaner och tränar dem för att kriga för Assad.

https://www.youtube.com/watch?v=WjTBngYwMQk&feature=youtu.be
Citera
2014-10-31, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soslo33
CNN - Iran betalar afghaner och tränar dem för att kriga för Assad.

https://www.youtube.com/watch?v=WjTBngYwMQk&feature=youtu.be
Ett tag så kom iranska regimen med olika erbjudandet till kurder i Iran för att kriga för Assad.
Bl.a:
Slippa fängelse (För de som satt inne)
Slippa värnplik
Man erbjöd pengar till ens familj om sonen åkte för att kriga
Citera
2014-10-31, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soria
Japp, Erdogan ville att IS tar kontrollen över Ayn al-Arab men när han såg att IS inte lyckats efter flera veckor, och att USA ökat sina attacker på IS runt staden så försöker han få ut det bästa ur situationen , det hela blev en PR-turne för Erdogan som kurdernas räddare, Barzani hyllade Erdogan och Turkiet, han sagt att Ayn al-Arab kommer inte falla tack vore Turkiets hjälp .

/.../

Det är redan igång, som jag skrev ovan har Barzani sagt enligt hans media
Barzani said that sending the Peshmerga to Kobane wouldn't have been possible without the United States and Turkey’s consent.
http://rudaw.net/english/kurdistan/30102014

Barzani implicerar inte att Erdogans handlingar hjälteförklarat honom gällande situationen i Kobanê. Alla är medvetna om Erdogans viljor och spel, oavsett diverse ledares påståenden.

Citat:
Inte riktigt
Citat:
The new proof of the Turkish intervention which the statement referred to was “violating the Syrian border in Ayn al-Arab area by allowing foreign forces and terrorist elements operating on [Turkey's] land to cross into the Syrian territories.” - Syria condemns Turkish government’s violation of its border in Ayn al-Arab area

Även irakiska politiker har fördömt peshmergas inblandning i Syrien.

Du har fel. Damaskus inställning till Peshmerga-truppers närvaro i Kobanê är tvärt om, de välkomnar denna närvaro av irakisk-kurdiska styrkor. Det som de förmodligen inte godtycker är FSA:s inblandning, Erdogans små gossar vars närvaro utgör ett annat hot än det framkallat av Peshmerga.

För övrigt är det väldigt svårt att tyda vad skribenten till din artikel menar. Peshmerga nämns inte över huvudtaget, då IS/al-Nusra et cetera är de enda grupperingarna som nämns vid namn. Även dessa grupper kan vara "foreign", inte nödvändigtvis enbart Peshmerga.

Artikel från The Guardian: Syrian rebels enter Kobani from Turkey with peshmerga troops en route

Citat:
Damascus also welcomed the deployment. “The Islamic State is the enemy of humanity and everyone else and we see sending the peshmerga to Kobani as positive. The Kurds need to support their brethren,” Ali Haidar, the Syrian national reconciliation minister, told the Iraqi-Kurdish news site Rudaw.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in