2014-10-26, 14:22
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quipu
Mig veterligen är den absoluta majoriteten av klimatforskare överens om att vi obönhörligen går mot en ny istid. Denna hysteri kring uppvärmning borde rimligtvis göra att denna istid förskjuts? Men tvärtom spås den nya istiden komma redan om 3000år, mycket märkligt.. Nä människans påverkan är marginell och förmodligen helt betydelselös i det långa loppet men vi vill ju ha ren luft och med ett konstant ökande energibehov måste kärnkraften byggas ut exponentiellt. Alla kolkraft måste givetvis förbjudas
Källa på det fetade?
Vi borde vara på väg mot en ny istid, är däremot vad jag har hört. Ökningen av CO2 från ca 280 ppm till 400 ppm gör att det blir varmare istället.
Citera
2014-10-26, 15:14
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ViktorStek
Jaha, jag börjar förstå. Du menar alltså att det som "klimatforskarna " förutspådde för 20 år sedan, med Al Gore i spetsen, är verklighet nu? Anser du att vi lever i en istid? Dessa klimatforskare är lika goda kålsupare som de vi har nu. För det är väl den forskningen allt är grundat på?

För övrigt har dessa överenskommelser om hur framtiden kommer arta sig varit väldigt otrovärdiga sett till den mängd av hypoteser som inte stämt. Men nu har alltså forskarna enhälligt kommit överens om sanningen? Jag ber om ursäkt om jag raljerar över detta oseriösa påstående, men det är långtifrån alla som håller med om det här. Sen kan man ju i och för sig ifrågasätta varför de inte håller med varandra.

Min fråga till dig är: Anser du att uppvärmning av jordklotet är den verkliga faran i nuläget, eller är det försurningen av havet? Jag tror du behöver omfördela ditt fokus lite på vad som faktiskt sker och vad som möjligtvis (med många om och men) kommer ske.

Att fortfarande tro likt en religiös fanatiker på att uppvärmningen av jordklotet är den verkliga faran är på riktigt efterblivet. Den här debatten, hela diskursen för övrigt, är på väg mot ett paradigmskifte. Sådana som ni kommer till slut få medge att ni köpt grisen i säcken.

Sambandet/korrelation mellan koldioxid i atmosfären och ökad temperatur är dessutom osammanhängande, vilket BRIC-länderna ofta poängterar så att de kan fortsätta släppa ut avgaser från sina kolkraftverk med gott samvete. Om du istället studerar korrelationen mellan utsläpp (från bilar, kolkraftverk etc.) och surheten i havet hittar du ett betydligt påtagligare samband.
Var har jag påstått att försurningen av havet är mindre viktigt? Jag vet att det är väldigt allvarligt och det kan hota fisket t ex. Dessutom är det ju en annan sida av samma problem. Problemet är den ökade CO2-halten, det är den vi måste åtgärda.
Citera
2014-10-26, 19:54
Medlem
Godowskys avatar
Citat:
Mig veterligen är den absoluta majoriteten av klimatforskare överens om att vi obönhörligen går mot en ny istid.

Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Källa på det fetade?
Vi borde vara på väg mot en ny istid, är däremot vad jag har hört. Ökningen av CO2 från ca 280 ppm till 400 ppm gör att det blir varmare istället.

Självklart är vi på väg mot en istid. Det är vi alltid i interglacialer.
Citera
2014-10-26, 20:46
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godowsky

De cykler som vi har med återkommande istider, har en period på ca 100 000 år.
Eftersom vi befinner oss nära temperaturtoppen kan vi säga att vi har en istid
på väg, som inleds om ca 50 000 år och sedan pågår i ca 40 000 år.

Atmosfärens CO2-halt och sambandet med antropogen global uppvärmning
är någon som pågått under i huvudsak 75 år, möjligen 250 år. När vi ser på
vad som kommer att hända de närmaste 25, 50 och kanske 100 åren så
kommer de förändringar som hänger samman med att vi är på väg mot
en istid inte att ha någon betydelse.

mvh/Bo
Citera
2014-10-26, 20:56
Medlem
Quipus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
De cykler som vi har med återkommande istider, har en period på ca 100 000 år.
Eftersom vi befinner oss nära temperaturtoppen kan vi säga att vi har en istid
på väg, som inleds om ca 50 000 år och sedan pågår i ca 40 000 år.

Atmosfärens CO2-halt och sambandet med antropogen global uppvärmning
är någon som pågått under i huvudsak 75 år, möjligen 250 år. När vi ser på
vad som kommer att hända de närmaste 25, 50 och kanske 100 åren så
kommer de förändringar som hänger samman med att vi är på väg mot
en istid inte att ha någon betydelse.

mvh/Bo

Nä, nästa istid kommer mycket tidigare än så. Om 3000-5000år.
Citera
2014-10-26, 21:42
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:

"Predicted changes in orbital forcing suggest that the next glacial period
would begin at least 50,000 years from now…"

Källa:
Om kommande istider, m.m.

Har du källa på att det är istid om 3000-5000 år?

IOFS är även 3000 år relativt ointressant i jämförelse med vad som
händer inom de närmaste 100 åren.

mvh/Bo
Citera
2014-10-26, 21:52
Medlem
Citat:

Trams, du har ju uppenbarligen ingen koll på kvartär klimathistoria. Det blir ingen ny istid om 3000 år, det dröjer nog snarare 50 000 - 70 000 år. Det är väldigt tydligt om du lägger ihop Milanković-cyklerna och jämför mot tidigare glacialer. För övrigt kan ingen forskare vara säker på hur det blir med glacationscyklerna längre, det är annorlunda nu när vi människor mixtrar med klimatet. Vi har nästan fördubblat koldioxidhalten i atmosfären på ca 100 år och om man ska se dystert på framtiden lär vi nog hamna på 6-800 ppm innan ökningen stannar av. Så höga halter har vi inte haft under någon del av kvartär. Så 3000 år? Knappast.
Citera
2014-10-26, 22:14
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Javac
Trams, du har ju uppenbarligen ingen koll på kvartär klimathistoria. Det blir ingen ny istid om 3000 år, det dröjer nog snarare 50 000 - 70 000 år. Det är väldigt tydligt om du lägger ihop Milanković-cyklerna och jämför mot tidigare glacialer. För övrigt kan ingen forskare vara säker på hur det blir med glacationscyklerna längre, det är annorlunda nu när vi människor mixtrar med klimatet. Vi har nästan fördubblat koldioxidhalten i atmosfären på ca 100 år och om man ska se dystert på framtiden lär vi nog hamna på 6-800 ppm innan ökningen stannar av. Så höga halter har vi inte haft under någon del av kvartär. Så 3000 år? Knappast.

Tack för förtydligande!
En istid om 50 000 år förutsätter att klimatet inte förändras
av mänsklig påverkan.
Diskussionen blir ju lite konstig när man blandar ihop vad som
händer om 50 000 år med vad som händer nu och de närmaste
100 åren.

Några tänkbara scenarier som påverkar förutsättningarna det närmaste århundradet.
- CO2-halten fortsätter att öka med ca 2 ppm/år.
- Beroendet av fossila bränslen ökar i brist på andra energikällor.
- Oljan tar slut om ca 40-50 år.
- Användningen av andra fossila bränslen, t.ex. kol, ökar.

Bara för att ta några exempel…

mvh/Bo

PS: BP uppskattar att oljan räcker 53 år.
Senast redigerad av lasternassumma 2014-10-26 kl. 22:35. Anledning: korr.
Citera
2014-10-26, 22:17
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godowsky
Men du måste inse att humanlife på riktigt tror att vi inte är det. Han tror att co2-utsläppen har förändrat hela klimatcykeln så att den sista interglacialperioden varit. På den nivån är det. Hela tiden. Sida upp och sida ner.
Citera
2014-10-26, 22:29
Medlem
Quipus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Javac

nja vi har nog båda rätt, inom 5000 år kommer nästan garanterat en mindre istid helt enligt milankovic modell. vidare ett par smärre istider innan det smäller rejält som du säger om ca 60000år.
Citera
2014-10-26, 23:10
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
nja vi har nog båda rätt, inom 5000 år kommer nästan garanterat en mindre istid helt enligt milankovic modell. vidare ett par smärre istider innan det smäller rejält som du säger om ca 60000år.

Visserligen tycker jag att istidsdiskussionen snarast är OT
och inte bidrar till det som tråden handlar om, men...
"Mindre istid?" – Definiera!

Vi kanske borde definiera istid också.
- I Hamburg upphörde den senaste istiden för ca 25 000 år sedan.
- I Köpenhan upphörde den senaste istiden för ca 17 000 år sedan.
- I Stockholm upphörde den senaste istiden för ca 11 000 år sedan.
I Kiruna var isen kvar längre.
Hur isen brett ut sig i början av istiden är svårare att fastställa,
men vi vet att nedkylningen har varit betydligt långsammare
än uppvärmningen.

Jag hoppas vi kan återvända till hur CO2-halten i atmosfären påverkar klimatet.

mvh/Bo
Citera
2014-10-26, 23:31
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Visserligen tycker jag att istidsdiskussionen snarast är OT
och inte bidrar till det som tråden handlar om, men...
"Mindre istid?" – Definiera!

Vi kanske borde definiera istid också.
- I Hamburg upphörde den senaste istiden för ca 25 000 år sedan.
- I Köpenhan upphörde den senaste istiden för ca 17 000 år sedan.
- I Stockholm upphörde den senaste istiden för ca 11 000 år sedan.
I Kiruna var isen kvar längre.
Hur isen brett ut sig i början av istiden är svårare att fastställa,
men vi vet att nedkylningen har varit betydligt långsammare
än uppvärmningen.

Jag hoppas vi kan återvända till hur CO2-halten i atmosfären påverkar klimatet.

mvh/Bo
Det finns definition på istid. Bara du och humanlife som skulle kunna få för sig att det är en företeelse som man måste definiera särskilt i en tråd på Flashback. Sedan tycker jag att du skall sluta tala om för andra vad du anser att tråden ska handla om. Det bästa skulle faktisk vara om du bara försvann. Du har en tragisk förmåga att sänka nivån i den här tråden (och många andra).

Hur istider skulle kunna var OT i en tråd om växhuseffekt är det nog inte heller många som förstår men jag kan däremot förstå om du tycker att ämnet är känsligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in