Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-10-22, 04:22
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beigokunin
Jag har köpt huitlacoche på burk som jag ska prova till tacos. Recepten jag läst på internet säger att den ska kokas länge, men gäller det bara färsk huitlacoche? Går det att äta innehållet ur burken som den är?
Aldrig hört talas om "majssvamp" tidigare men du får jättegärna tala om hur det vart.
Citera
2014-10-22, 12:57
Medlem
MartinStLouiss avatar
Hur länge håller champinjoner? Jag ska göra min egen tomatsås och funderar på att blanda i hackade champinjoner men är osäker på hur länge det skulle hålla innan det blir dåligt.
Citera
2014-10-22, 13:21
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MartinStLouis
Hur länge håller champinjoner? Jag ska göra min egen tomatsås och funderar på att blanda i hackade champinjoner men är osäker på hur länge det skulle hålla innan det blir dåligt.
Jag har haft tomatsås med konserverade champinjoner en 4-5 dagar i ett kallt kylskåp utan problem. Går säkert en vecka om du kokar ihop det hela.
Citera
2014-10-22, 16:17
Medlem
Beigokunins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Var köpte du den förresten?

Jag beställde den på extremefood.se. De har en del andra mexikanska kryddor och grejer också, men det var bara cuitlacochen som intresserade mig.

Beställningen har inte kommit ännu, men jag tror jag kommer köra på att hälla allt i stekpannan och koka bort vätskan som med tacoköttfärsen.
Citera
2014-10-22, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beigokunin
Jag beställde den på extremefood.se. De har en del andra mexikanska kryddor och grejer också, men det var bara cuitlacochen som intresserade mig.

Beställningen har inte kommit ännu, men jag tror jag kommer köra på att hälla allt i stekpannan och koka bort vätskan som med tacoköttfärsen.

Tänkte nästan att det var därifrån. Fråga dem, de är jäkligt hjälpsamma. De har en otroligt aktiv facebookgrupp men typ 5000 medlemmar och där kan du säkert få alla svar
Citera
2014-10-25, 16:38
Medlem
Iloveludas avatar
Om man steker upp några hamburgare eller köttbitar och det blir några över. Ja då lägger man dom i kylen och värmer nästa dag.
Hur kommer det sig att dom är så mycket sämre då?
Inte alls lika saftiga och fina som direkt från grillen.
Finns det någon bättre metod att värma på än micron för att få det lite bättre?
Citera
2014-10-25, 17:10
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda
Om man steker upp några hamburgare eller köttbitar och det blir några över. Ja då lägger man dom i kylen och värmer nästa dag.
Hur kommer det sig att dom är så mycket sämre då?
Inte alls lika saftiga och fina som direkt från grillen.
Finns det någon bättre metod att värma på än micron för att få det lite bättre?
Det är väl minst två anledningar.
Dels steker du ju burgaren "klart" vid tillagningen så vidare uppvärmning ger ju att den blir "överkokt". Sedan torkar ju köttet även i ett kylskåp lite.

Du har ju inte dessa problem med tex grytkött.
Det blir ju tom bättre dag två.

Men skaffar du dig ett stort fyrbent matvrak så kan du bara glömma att sådana problem uppstår . Du får vara glad om du får någon mat över huvud taget själv ibland lol.
Citera
2014-10-26, 03:45
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Det är väl minst två anledningar.
Dels steker du ju burgaren "klart" vid tillagningen så vidare uppvärmning ger ju att den blir "överkokt". Sedan torkar ju köttet även i ett kylskåp lite.

Du har ju inte dessa problem med tex grytkött.
Det blir ju tom bättre dag två.

Men skaffar du dig ett stort fyrbent matvrak så kan du bara glömma att sådana problem uppstår . Du får vara glad om du får någon mat över huvud taget själv ibland lol.
Det inträffar tom ibland av ett litet fyrbent matvrak som säger mjau redan nu
Citera
2014-10-26, 06:07
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda
Det inträffar tom ibland av ett litet fyrbent matvrak som säger mjau redan nu
Jo då farsgubben hade tänkt bjuda på några fina räkmackor en gång och hade stått och skalat färska räkor till hela härligheten. Sedan var han tvungen att ta en liten paus. Medans han gjorde det han behövde gjorde katten det den ville. Fick bli varma mackor i stället med en lycklig proppmätt katt liggandes framför öppna spisen lol. Gick bra det med om än att morsan inte var speciellt glad.
Citera
2014-10-28, 21:39
Medlem
Iloveludas avatar
Kanske inte enkel precis. Har en äggkokare av basic modell av märket Facett. Borde väll vara lika för dom flesta men problemet är att måttet för vattenmängd är borta. Tiden blir ju olika beroende av hur många ägg det är. Finns det någon tabell att få tag på med olika tider beroende på hur många ägg man "kokar" ?
Citera
2014-10-29, 15:13
Medlem
lugna ner digs avatar
Sås till rödspätta, har inte creme fraiche, förslag?
Citera
2014-10-29, 15:35
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lugna ner dig
Sås till rödspätta, har inte creme fraiche, förslag?
Hollandaisesås

Smör och citronsås
http://www.foodnetwork.com/recipes/emeril-lagasse/fish-en-croute-with-lemon-butter-sauce-recipe.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in