Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-10-19, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Eller så kan man göra som Floyd,
man dricker upp allt rödvin och serverar med steksky i stället

Ja et finns väl en fortsättning på det där citatet.

Typ: "if you can drink it, don't fucking cook with it" :-)
Citera
2014-10-19, 08:59
Medlem
Det här vinet är också jättebra till burgundisk köttgryta:
https://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=xavier&sortfield=Default&sortdirectio n=Ascending&hitsoffset=0&page=1&searchview=All&gro upfiltersheader=Default&artikelId=714108&varuNr=21 51&filters=searchquery%2c
Citera
2014-10-19, 11:52
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Ja et finns väl en fortsättning på det där citatet.

Typ: "if you can drink it, don't fucking cook with it" :-)

Tipset jag har fått är att laga med det du serverar.

Ska det vara billigt så får det vara billigt över hela linjen, eller sen satsar man nån krona till.

Men över +-100kr på vinpavor märker jag faktiskt inte nån stor skillnad på.

Dvs en för 200 eller en för 400, men jag är ingen vinkännare heller.

Skulle nog kunna slänga ner nåt skitvin i grytan sch servera det åxå, det beror ju på resten av ingredienserna åxå.
Citera
2014-10-19, 22:45
Medlem
Evilyns avatar
En tumregel är väl annars att om det smakar illa i glaset så smakar det illa i maten också. Välj ett gott vin till matlagningen.
Citera
2014-10-19, 22:56
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilyn
En tumregel är väl annars att om det smakar illa i glaset så smakar det illa i maten också. Välj ett gott vin till matlagningen.
Visst är det så.
Citera
2014-10-20, 11:17
Medlem
kompjuters avatar
Ska köra ett långkok idag på fläskkött men upptäckte att jag saknar vitpeppar, ingen annan typ av peppar har jag heller inte, förutom malen kryddpeppar.

Frågan är om långkokets grönsaker och tiden (3 timmar) gör att jag klarar mig utan pepparn?

Inget avancerat, utan jag bryner köttet (utan peppar då) och sen har jag röd paprika, gul lök, röd chili med kärnorna, buljong och vatten. Puttra i 2-3 timmar.

Räcker smakerna för att sätta sig och att vitpepparn inte är så viktig?
Ska jag chansa eller ska jag vänta med koket tills i morgon och inhandla det som behövs?
Citera
2014-10-20, 11:24
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kompjuter
Ska köra ett långkok idag på fläskkött men upptäckte att jag saknar vitpeppar, ingen annan typ av peppar har jag heller inte, förutom malen kryddpeppar.

Frågan är om långkokets grönsaker och tiden (3 timmar) gör att jag klarar mig utan pepparn?

Inget avancerat, utan jag bryner köttet (utan peppar då) och sen har jag röd paprika, gul lök, röd chili med kärnorna, buljong och vatten. Puttra i 2-3 timmar.

Räcker smakerna för att sätta sig och att vitpepparn inte är så viktig?
Ska jag chansa eller ska jag vänta med koket tills i morgon och inhandla det som behövs?
Kryddpeppar är ju som gjord för grytkok.
Du kunde inte ha en bättre peppar hemma för det imho.
Citera
2014-10-20, 11:58
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Precis, kryddpeppar var den peppar som generationerna före oss lutade sig mot.
Min mor ansåg tex vitpeppar, vara "finpeppar" och användes enbart till kokt fisk och vissa ljusa såser, annars var det kryddpeppar för hela slanten. Svartpeppar som vi idag är vana vid, var något jag först stötte på i högstadiets hushållsklasser under tidigt 70-tal, och något min morsan såg på med stor skepticism. Kryddpeppar skall dock doseras med viss försiktighet, så det inte blir smak av sillinläggning på det hela.
Citera
2014-10-20, 12:16
Medlem
kompjuters avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Precis, kryddpeppar var den peppar som generationerna före oss lutade sig mot.
Min mor ansåg tex vitpeppar, vara "finpeppar" och användes enbart till kokt fisk och vissa ljusa såser, annars var det kryddpeppar för hela slanten. Svartpeppar som vi idag är vana vid, var något jag först stötte på i högstadiets hushållsklasser under tidigt 70-tal, och något min morsan såg på med stor skepticism. Kryddpeppar skall dock doseras med viss försiktighet, så det inte blir smak av sillinläggning på det hela.

Jo, det känner jag till vid kalops. Problemet är ju just mängden, kryddan är ju känslig som sagt. Vore lättare med korn med jag har bara finmalen.

Och en son på 8 år som älskar mina grytor, frågan är hur det blir med kryddpeppar och hur mycket?
Citera
2014-10-20, 13:10
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kompjuter
Jo, det känner jag till vid kalops. Problemet är ju just mängden, kryddan är ju känslig som sagt. Vore lättare med korn med jag har bara finmalen.

Och en son på 8 år som älskar mina grytor, frågan är hur det blir med kryddpeppar och hur mycket?
Är det en normalstor gryta, skulle jag nog nöja mig med ½ kryddmått av den malda kryddpepparn och sedan krydda efter vid behov.
Har du inga andra kryddor hemma. Du skulle ju kunna lägga till lite kardemumma, spiskummin, kanel, piri-piri (eller chilipeppar eller chiliflakes) och vitlök och få en gryta med nordafrikansk touch. Det är gott.
Senast redigerad av Byline 2014-10-20 kl. 13:15.
Citera
2014-10-21, 20:32
Medlem
Beigokunins avatar
Jag har köpt huitlacoche på burk som jag ska prova till tacos. Recepten jag läst på internet säger att den ska kokas länge, men gäller det bara färsk huitlacoche? Går det att äta innehållet ur burken som den är?
Citera
2014-10-21, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beigokunin
Jag har köpt huitlacoche på burk som jag ska prova till tacos. Recepten jag läst på internet säger att den ska kokas länge, men gäller det bara färsk huitlacoche? Går det att äta innehållet ur burken som den är?

Jag har ingen aning men jag misstänker att folk kommer googla åt dig. Många har en tendens att tro att google=jag kan saker. Hur som helst får du gärna berätta sen någonstans hur du tyckte det var. Jag är otroligt nyfiken. Var köpte du den förresten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in