Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-10-13, 10:55
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Det är jag med men det hindrade inte jag trott fel lol.
Så är det ibland. Man tar saker och ting för givna.

~Paul~
Citera
2014-10-13, 11:12
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Förslag på äppelsort som passar bra till fläskkött? Vill man ha lite syrligare äpplen till mat, eller ska man satsa på något sötare? Det ska vara till pulled pork. Hittade ett recept på rökig pulled pork med chipotle och äpple, tyvärr angavs inte typ av äpple i receptet...
när äpple och fläsk ska kombineras i samma rätt så kör jag alltid på syrligare sorter såvida inte det anges mer.
Citera
2014-10-13, 12:44
Medlem
christerys avatar
Citat:
Förslag på äppelsort som passar bra till fläskkött? Vill man ha lite syrligare äpplen till mat, eller ska man satsa på något sötare? Det ska vara till pulled pork. Hittade ett recept på rökig pulled pork med chipotle och äpple, tyvärr angavs inte typ av äpple i receptet...

Rött svenskt äpple passar alltid (helst pallat), smakerna får du justera till i allafall. Men äpplet skall väl vara i colelsaw (stavning?) och inte till själva fläsket under tillagning.

Syrligt är gott, sött i mat har jag svårt för - men alla är vi olika.
Citera
2014-10-13, 14:20
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Rött svenskt äpple passar alltid (helst pallat), smakerna får du justera till i allafall. Men äpplet skall väl vara i colelsaw (stavning?) och inte till själva fläsket under tillagning.

Syrligt är gott, sött i mat har jag svårt för - men alla är vi olika.
Nej äpplet ska faktiskt vara i själva såsen till pulled porken. Man ska mixa chipotlepasta, rökt paprikapulver, äpple, lök, vitlök, äppelcidervinäger, salt och peppar till en sås som man sedan långkokar fläskkarrén i och öser med. Receptet hittade jag i veckans reklamblad från Netto. Har inte så mycket till övers för Netto, men just detta receptet lät riktigt trevligt.
Citera
2014-10-13, 14:53
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Nej äpplet ska faktiskt vara i själva såsen till pulled porken. Man ska mixa chipotlepasta, rökt paprikapulver, äpple, lök, vitlök, äppelcidervinäger, salt och peppar till en sås som man sedan långkokar fläskkarrén i och öser med. Receptet hittade jag i veckans reklamblad från Netto. Har inte så mycket till övers för Netto, men just detta receptet lät riktigt trevligt.
Då är det nog ett sött äpple som efterfrågas då du har syran från vinägern.
Citera
2014-10-13, 15:29
Medlem
Emerains avatar
Citat:

Citat:
+1 på MeanMe. Det står kanske inte något i detta reklamblad om att de har extrapris på någon äppelsort? Min erfarenhet är att när reklambladen ger recept så är ingredienserna på extrapris i bladet också. "Vet du inte vad du ska göra av den billiga maten du just sett? Testa detta!"
Citera
2014-10-13, 17:24
Medlem
Sprattelvinkelns avatar
Om man med flit äter rått fläskkött som innehåller trikiner, när kan man räkna med att börja få symptom?
Inom ett dygn? Några dagar? Ett par veckor?
Citera
2014-10-13, 17:24
Medlem
Citat:

Fast de utländska äpplena smakar ju inget
Citera
2014-10-13, 17:58
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
+1 på MeanMe. Det står kanske inte något i detta reklamblad om att de har extrapris på någon äppelsort? Min erfarenhet är att när reklambladen ger recept så är ingredienserna på extrapris i bladet också. "Vet du inte vad du ska göra av den billiga maten du just sett? Testa detta!"
Jo jag tänkte att det kanske ska vara något sött äpple också, med tanke på att det oftast brukar vara BBQ-sås som är ganska sött i vanliga pulled pork-recept. Samtidigt känns det som det skulle bli lite fräschare med ett friskt lite syrligare äpple. De enda äpplena jag hittar i reklambladet är polska Royal Gala. Har köpt sådana förr, och de smakade ingenting. Typ som vatten.
Citera
2014-10-13, 18:59
Medlem
Iloveludas avatar
Antar att en fråga om kryddor är okej i den här tråden med. Någon som vet om tillverkarna har slutat med klumpförebyggande medel i burkarna?
Förr kunde jag ha burkar stående i flera år av dom som sällan används utan problem.
Nu blir dom klumpiga och hårda efter bara några månader.
Vad har hänt?
Citera
2014-10-13, 20:02
Medlem
steken i ugnen börjar bli lite för "bränd" har inge folie att lägga över. kan jag slänga på ett vanligt "silvrigt" kastrull lock? bör väl inte vara några konstigheter?
Citera
2014-10-13, 20:46
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sav
steken i ugnen börjar bli lite för "bränd" har inge folie att lägga över. kan jag slänga på ett vanligt "silvrigt" kastrull lock? bör väl inte vara några konstigheter?
Se till att det är ett lock som enbart består av rostfritt och inga handtag av backelit mm. Blir dom upphettade så luktar det fan och du förstör hela steken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in