Citat:
Ursprungligen postat av
gorea
Hur ser kurderna på framtiden? Kommer de rikta sina vapen mot Assad som är den garanterade sista motståndaren? Kommer de gå på offensiv och erövra områden från det tidigare Syrien? Kommer man utropa självständighet?
Finns det någon information om detta?
Troligen nej till samtiliga frågor.
Citat:
De syriska institutionerna är i allt väsentligt civiliserade med funktionella ambassader runt om i världen där bland annat syriska medborgare kunde rösta i presidentvalet i somras.
Kurdiska partier är förbjudna enligt syriska konstitutionen.
Citat:
Är det inte dags för kurderna att göra gemensam sak med Assads Syrien för att tillsammans slå tillbaka den extrema islamismen?
På vilket sätt skiljer sig det rent konkret det du skriver här jämfört med så som det är idag? Jag ska vara ärlig och medge att jag själv inte har någon kunskap om hur det aktuella förhållandet, men jag har sett syriska inläggskrivare säga att YPG och SAA sammarbetar i Haska mot IS.
Citat:
Är inte det den enda långsiktiga lösningen för stabilitet och fred i landet och för folket gå ihop med Assad. Alternativen ser ut att vara begränsade till rent överlevnadskrig mot massmördare och livet som enad minoritet i annan majoritets nation. Kurderna som alltså just och just kan hålla tillbaka islamska staten med flygunderstöd ska ge sig på en organiserad militär struktur med egna stridsflyg?
Jag har svårt att se det framför mig att de som idag aktivit håller på att döda varandra ska en dag leva sida vid sida i en och samma stat. Ju längre perioden är som det finns defacto olika stater i Syrien dessto större blir sannolkheten att dessa gränser cementers. Det finns nog ingen långsiktig lösning och det finns nog inte heller en lösning som alla delar av Syrien acepterar.
Förstod inte din fråga, syftar du på att kurderna ska påbörja ett krig mot assad?
Citat:
Varför i helvete samordnar inte västvärlden sina insatser med kurderna OCH Assad? Att diskutera huruvida Assad är en soft president eller inte är ju långt förbigångna. Nu pratar vi etnisk och kulturell rensning av hela folkslag. Utan Assad faller hela Syrien i islamska statens våld. Det finns ingen "demokratisk" opposition. Det finns bara Assad eller islamska staten
Förvänta dig ingen större involvering från Väst när situationen är så komplex och när det inte riktigt finns några självklara beslut som kan tas. Alla alternativ, alla vägar, allt är negativt. Vid såna lägen så brukar man inte göra ett skit och istället avakta. Även det har negativa konsekvenser. Syrien kriget är ren ångest och inget annat.
Sedan måste du skilja på två saker för de viktiga personerna som tar beslut ser två separata problem i Syrien och alla betraktar dessa problem olika samt har olika prioriteringar. Ett IS två Assad. Det ena är viktigare än det andra, medan Turkiet tex anser tvärtom. Det kan vara möjligt att kunna samla alla och få dem att slå ut en gemensam fiende. YPG tex har sammarbete med FSA, SAA och KRG peshmerga. Jag vet inte hur det är med SAA, men FSA och YPG har en joint operation room och vid Rabia gränsen har man en annan med KRG peshmerga.
En sak jag tänkt på när jag läste detta var att det kändes så himmla konstigt med allt detta om att kurderna ska samarbeta med Assad när vi i bakgrunden har situationen i Kobane. USA och FSA hjälpte YPG när deras existens stod på spel. SAA eller andra grupper kopplade till regimen gjorde inget. Tycker du inte själv det är konstigt eller att ditt inlägg är lite felplaserad eller vad man ska säga. Den läggs i fel tid och rum.