2014-10-16, 16:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BjK
Nu finns det ju inget land som heter Kurdistan, man krigar i andra länder. Då får man ta risken att gå tomhänta. Eller du anser att man bör få ett land bara för att man krigar?

Absolut inte, reagerade bara på hans inlägg, man krigar för nåt, men vad han ville få sagt förstod jag inte.
Citera
2014-10-16, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soria
Här är ett exempel

Citatet är från en artikel på ekurd jag postade igår
http://www.ekurd.net/mismas/articles/misc2014/10/syriakurd1506.htm
Vilka är dessa Kurdish fighters ekurd skriver om?
Det är kurdjihadister från Irak, ekurd kallar de inte jihadister, inte IS/ISIS/ISIL och inte heller terrorister utan använder samma benämning när de skriver om YPG tex , tycker du att kalla IS terrorister för kurdish fighters är rätt? Är dessa också frihetskämpar?
När IS terrorister attackerar syrier är de vanliga krigare men när de attackerar kurder är de plötsligt terrorister
Först vill jag poängtera att jag inte vill vara en del av kriget mellan turkar, araber, assyrier på den ena sidan och kurder på den andra sidan; nu till saken:

Det framgår ju klart och tydligt att det handlar om kurder på daesh sida, sen har ekurd kallat daesh jihadisterna "fighters" också. "Fighters" betyder krigare och är inte synonymt med det ena eller det andra sidan. Alla som krigar är krigare oavsett vilken sida de tillhör. Men sånt här är petitesser, liksom snacket om 300...

Varför blir vissa arg för att några beskrev YPG i Kobane som "300"? Är det för att YPG i Kobane inte blev "300" på grund av att de klarade sig? "300" blev mejad ner till sista man när de mötte en mäktigare armé, eller hur? Låt folk tro vad de vill - det är harmlöst.

Soria det skulle uppskattas om du kom med några Assad nyheter, finns det några intervjuer med han? Jag hittar endast gamla intervjuer i de gamla trådarna om konflikten - några nya artiklar som vi kan Google översätta?
Citera
2014-10-16, 17:49
Medlem
Daesh äter grus på ett par ställen nu. Bra så. Det sägs att SAA har tagit över hela Saqer Island i Deir Ezzor av Daesh. Offensiven började för några dagar sen. Om ryktet stämmer kommer det bli svårare för Daesh att attackera flygplatsen i Deir Ezzor.

http://wikimapia.org/#lang=en&lat=35.318207&lon=40.173483&z=14&m=b

https://www.youtube.com/watch?v=BiQw32vvcyA
Senast redigerad av dodri 2014-10-16 kl. 18:12.
Citera
2014-10-16, 17:55
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ibisler
Du vill säga att kurderna ska kriga och förlora män vilket man gör i ett krig men inte ska ha ett land, vad ville du säga? Att dö för ingenting?
De vill väl försvara sig? De bor i ett land som heter Syrien. Det är det landet som tråden handlar om. Varför skulle de inte vilja försvara sig mot daesh? YPG har bara gjort det under denna konflikt, skyddat sig själva och sina egna intressen. Intressant nog har "FSA" nu kommit för att hjälpa kurderna mot daesh. Det är ingen som vill eller förväntar sig att kurderna i Syrien ska göra mer än försvara sig, därav att de borde få en begränsad mängd vapen. Nu är det väl mindre aktuellt om daesh verkar stoppas runt Kobane...
Citera
2014-10-16, 18:03
Medlem
tigersaid86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
De vill väl försvara sig? De bor i ett land som heter Syrien. Det är det landet som tråden handlar om. Varför skulle de inte vilja försvara sig mot daesh? YPG har bara gjort det under denna konflikt, skyddat sig själva och sina egna intressen. Intressant nog har "FSA" nu kommit för att hjälpa kurderna mot daesh. Det är ingen som vill eller förväntar sig att kurderna i Syrien ska göra mer än försvara sig, därav att de borde få en begränsad mängd vapen. Nu är det väl mindre aktuellt om daesh verkar stoppas runt Kobane...

Jag läste att dom FSA som hjälper YPG är någon annan mindre grupp blandat med araber och kurder som är där.
Citera
2014-10-16, 18:08
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigersaid86
Jag läste att dom FSA som hjälper YPG är någon annan mindre grupp blandat med araber och kurder som är där.

Ok ja misstänkte att det var något sånt. Några fler nyheter sedan igår om nya flygattacker eller hur daesh rör sig? Jag kolar själv förresten och det var 14, där alla var runt Kobane (Ayn al-Arab lägger jag till för att vara lite "PK")
Citat:
All 14 airstrikes took place near Kobani. Initial reports indicate the strikes successfully struck 19 ISIL buildings, two ISIL command posts, three ISIL fighting positions, three ISIL sniper positions, one ISIL staging location, and one ISIL heavy machine gun, Centcom officials said, adding that all aircraft departed the strike areas safely.
http://www.defense.gov/news/newsarticle.aspx?id=123429

Vad blir det på 3-4 dagar, kanske upp mot 80 flygattacker?
Citera
2014-10-16, 18:19
Medlem
Jole25s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chris1991
Nummer ett kom inte hit med ditt äckliga sekteriska svammel. De flesta här i tråden är sekulära och vi vill hålla tråden ren ifrån såna extremister som dig.

Som svar på det fetmarkerade Nasrallah talar om Jesus:https://www.youtube.com/watch?v=f8FFAcClifY

Medan Daesh avrättar och förvisar kristna så skyddar Hizbollah de kristna minoriteterna. Har du hört om Yabroud? Maaloula? Bara 2 utav de flertalet kristna städer Hizbollah befriat. Vi alla vet ju vad Daesh råttorna gjorde mot de tusenåriga kyrkorna i Maaloula innan Hizbollah kom som de hjältar de är och slaktade Daesh/Nusra för att sen ge tillbaka staden till de kristna.

En bild där en Hizbollah soldat gör en honör till jungfru maria efter befrielsen av Yabroud:http://edge.liveleak.com/80281E/ll_a_s/2014/Mar/19/LiveLeak-dot-com-2a0_1395263571-saintMary_1395263573.jpg?d5e8cc8eccfb6039332f41f62 49e92b06c91b4db65f 5e99818bdd6954942dcdf9340&ec_rate=230

Sen vilka är de ända som hjälper det ockuperade Palestina som är sunni? Jo Iran/Hizbollah/Syrien
Vill understryka att Hizbollah fotfarande hjälper Hamas trots deras svek.

Våga aldrig jämföra Hizbollah med Daesh igen. Notera att jag jämför Hizbollah mot Daesh/Nusra och inte shia mot sunni.
Fast båda tror väl på att sharia law ska styra deras samhällen. . Det räcker nämligen för att de ska hamna i samma facl hos mig. Jag kallar de falangerna för islamistiska fascister.. Sen kan folk hoppa och studsa hur mycket dom vill men att ha sharia i ett samhälle är religiös fascism. .
Citera
2014-10-16, 18:33
Medlem
tigersaid86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Ok ja misstänkte att det var något sånt. Några fler nyheter sedan igår om nya flygattacker eller hur daesh rör sig? Jag kolar själv förresten och det var 14, där alla var runt Kobane (Ayn al-Arab lägger jag till för att vara lite "PK")

http://www.defense.gov/news/newsarticle.aspx?id=123429

Vad blir det på 3-4 dagar, kanske upp mot 80 flygattacker?

Bägge namnen funkar, bara skriv det som är lättast, vi människor gillar genvägar och är lata där av alla förkortningar.

Ja dom senaste dagarna ser ut så här:
Tisdag: 21
Onsdag: 18
Idag: 14

Rekordet ligger på 21 som skedde i tisdags. Annars har det skett 3-6 Flygbombningar per dag.
Citera
2014-10-16, 18:34
Medlem
Chris1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jole25
Fast båda tror väl på att sharia law ska styra deras samhällen. . Det räcker nämligen för att de ska hamna i samma facl hos mig. Jag kallar de falangerna för islamistiska fascister.. Sen kan folk hoppa och studsa hur mycket dom vill men att ha sharia i ett samhälle är religiös fascism. .

Hizbollah ville till en början ha en sharia stat, men sedan sade Nasrallah att det inte är möjligt. Förstår du skillnaden, man visade respekt mot den kristna och sunnitiska befolkningen i Libanon.

Varför har man inte infört sharia i Maaloola? Eller i Yabroud?

Det finns även många kristna som är med i Hizbollah.
Senast redigerad av Chris1991 2014-10-16 kl. 18:37.
Citera
2014-10-16, 19:19
Medlem
interiorcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Lägg av med "300" snacket. IS har tvärtom visat att de har kapaciteten att ta sig an vilken aktör som helst i Syrien. YPG har snarare framstått som en relativt svag aktör med många problem. IS har i princip tagit över en hel kanton som för några månader sedan helt dominerades av kurdiskt försvar. Hundratusentals kurder i denna kanton har flytt.

Allt ska dock sättas i sitt sammanhang. YPG har begränsade militära resurser och de stora tillbakadragningarna har därför till stor del berott på det. Utan FSA och USA:s flygbombningar hade Kobane sannolikt fallit. Samtidigt är det IS som varit på offensiven. YPG har med andra ord haft fasta försvarspositioner, vilket kan utjämna striderna på marken - till viss del. Slutsatsen är att IS absolut inte ska underskattas. Det gjorde många tidigare. Flera i denna tråd hävdade t.ex. att en YPG stridande motsvarade tio IS stridande - att 10 YPG stridandes död innebar 100 IS stridandes död.

Jag påtalade också för många att kurderna kommer stå på tur efter att Assad eventuellt försvinner. Många i tråden avfärdade det jag skrev och försökte påtala att det inte kommer vara ett större problem för det kurdiska försvaret. Det finns uppenbara brister, inte nödvändigtvis i stridsduglighet, men i tillgång till materiell. Det är därför viktigt att man har allierade i sitt område. YPG har inte det. Turkiet genomför en blockad mot YPG och KRG vågar inte blanda sig in i konflikten p.g.a. relationerna med Turkiet. Summa summarum? YPG är mänskliga - inte övernaturliga.
Att överdriva och hålla på är fjantigt och sådant beteende säger mer om personen än själva miltantgruppen, armeen etc. YPG är inte 300, men de har något som vi vet att åtminstone två andra aktörer inte har. Medan 5 irakiska divisioner flydde Mosul utan att avfyrra ett enda skott och KDP peshmerga som iprincip gjorde samma sak i Shangal, så dök YPG upp i Irak från ingenstans och tog sig genast fram till krigsskådeplatsen för att på egenhand utgöra enda fronten mot IS. Här fick man klart för sig att de är gjorda av annat virke.

Dem är inga rika bortskämda ungar eller tjocka gubbar som knappt kan röra sig, de består i huvudsak av unga män och kvinnor som inte haft något alls och som har visioner. Dem kämpar för något, de har sin ideologi och de har inget att förlora. Att döma av statisken från SOHR mellan dessa grupper, så har YPG varit något bättre även om det överlag är ganska jämnt. De har ju behållt och skyddat sina områden och IS har inte haft några större framgångar.

En del av ekvationen är ju motivation. Hur motiverad man är att döda sin fiende. YPG och IS är dem pefekta motsatserna. Men en annan viktig del av ekvationen är det som du var inne på och det är matrial och pengar. Det som förändrade alla kalkyleringar i den här konflikten är Mosuls fall. På bara några dagar så konfikserade gruppen enorma mängder penger och detta inbar fler rekrytter och att man kunde anställa vem man ville. Utöver detta så hade gruppen matrial som räcktre för att fullt ut beväpna 5 divisoner med amerkanska grejer. Efter Mosul så blev det närmast omöjligt för IS fiender i Östra Syrien att stå emot så som man utan problem hade gjort för.

Efter Mousl så blev attackerna omfattande minstsagt. Mosul var en gamechanger och det säger oss vilken viktig inbörd pengar och matrial har.

Jag brukar kolla mycket på vad som kommer ut från Pentagon, White House, State department etc. En militär talesperson sa att en av anledningarna till att de nu utför så många angrepp vid Kobane, är för att det finns så många IS targets där. De skickar allt från Kaliftatets varje hörn och snillet sa viddare att man kunde tydligt se att IS verkligen ville ha Kobane. Jag tror dem felsta liknande geografiska områden i Syrien skulle gå under på samma vis som Kobane. Det går inte att bemöta pansarvagnar med ak47.

YPG hade inte hållit ut efter 25 dagar utan flyggbombningarna. Fram till dess hade flyggbombningarna iprincip ingen effekt på själva striden, men runt 25 dagen så började YPG kordinera med amerikanerna och då intensifierades flyggbombiningarna samtidigt som de också var användbara.

Dem gjorde en tactical retreat i början och det var rätt gjort och därefter så kämpade dem på tappert med de begränsade möjligheterna som dem hade.

YPG behöver allierade i närområdet, men närområdet betraktar kurderna med misstanksamhet samtidigt som ingen aktör/grupp/parti i närområdet inte ter sig attraktivt i YPG/PYD ögon. Det är ju en bunt fundamentala isalmister och en regim som förtryckt både det kurdiska folket generelt och PYD/PKK i synerhet. Skulle jag varit tvungen att välja mellan dessa saker så hade jag blundat och låtsas som att verkligheten inte existerade.

Det finns inget val som gynnar kurderna. Jag hade inte velat delta i huvudkonflikten eftersom varken den ena eller den andra utfallet är bra. Islamisk stat eller regimen. Jag hade resonerat så här. Jag är för fred och jag hoppas ni två kan komma till samma slutsatts någon gång. Jag kommer samexistera med er, men jag kommer inte lägga mig i. Det är så här en vettig aktör handlar och det är det som PYD har gjort.

Vi får dock se vad som händer framöver. Man vet ju inte om den här koalitionen är emot IS bara eller ifall Assad på något sätt är inkluderad. I vilket fall så föredrar jag status qou. Att ha ett till nationbuilding ala Irak är inte att föredra.
Citera
2014-10-16, 19:44
Medlem
interiorcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marlo.Stanfield
Bra inlägg, men vad vet vi skall man följa flashback kurdernas ord så är dom enda stridsdugliga individerna i världen Peshmerga och YPG, alla andra är fegisar och värdelösa.
Kan vi vara överens om att du "överlag" (eller rättare sagt utesluttande) ger uttryck av helt igenom negativ bild av allt som har att göra med kurder? Det spelar ingen roll om det gäller kurdisk media eller kurdiska folket, det som dem har gemensamt är att de har en inbyggd negativitet som under inga omstädigheter kan frigöras dem. Frågan är om det är nödvändigt att du gör inlägg om kurder när man redan ändå i förväg vet vad substansen är. Hur signifikant kan ditt bidrag bli i ämnet.

Vad skrev du igår? Jag flabbade ihjäl mig. Kurdisk media sätter sig själv på pedistal eller något i den stillen. Skämt åsido. Det är en kapitalistisk och fri media marknad, det finns ett stort utbud, all media är givetvis inte likadana. Det råder fredom of speech, jornalister har frihet att skriva om allt. Det finns tidningar och även tv kanaler som dygnet runt granskar makthavarna och kritiserar dem. Jag fattade precis ingenting när du sa pedistal för jag har ingen enskild fall som jag kan peka på där någon jornalist i en artikel ställer sig själv eller kurder på en pedistal. Och att detta skulle vara ett återkommande inslag finns inte på kartan. Du e för rolig.
Senast redigerad av interiorcore 2014-10-16 kl. 19:49.
Citera
2014-10-16, 20:19
Medlem
LucNNs avatar
Fan vad mycket mer läsvärd tråden skulle vara om alla ni jävla aktivister kunde hålla saker och ting skiljda:

1) Skriv fakta med kvalificerande bemärkning om vart den kommer ifrån.

När någon är duktig att göra detta och sedan skriver något om hur det taktiska läge är ifall det är sant, så skulle det vara skönt om en kritiker kunde respektera regel 2:

2) kritisera bedömningen på samma premiss som den framlades under. Skriv inte att det är bullshit för att du inte litar på källan. Utan lek med istället: är du enig i sak ifall källan stämmer?

Sen om du inte litar på källan så:

3) skriv det, och sen gör evt. en bedömning utifrån alternativ info. Och viktigast av alt:

4) Att x gört R mot y kan vara sant även om du inte gillar det. Låt bli att attackera påståenden om sakförhållanden endast för att du inte gillar läget. Du kan whina över läget istället.

Till slut: jag ber till pedofilen att kurderna håller Kobani och att ISIS slås tillbaka. Jag hoppas att islamofobi blir mindre tabu. För det är fan ingen fobi att vara nervös för militanta islamister. Och må USA och alla idioter se ljuset och sluta skicka vapen till gud och varje man hela tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in