2014-11-21, 00:01
Medlem
interiorcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ultimatkontakt
Det är endast idioter som ser Assad som ond...visst, han är ingen ängel, vilken politisk ledare är det?
Men jämför man honom med resten av mellanösterns ledare, om inte även västvärldens ledare, så är han en ängel.
Vore någon annan än Assad vid makten så skulle han jämna städerna med marken, Assad har för mycket tålamod med terroristerna.
Om du anser att alla är idioter pga av en vis åsikt om ledaren för en diktatur som nu befinner sig i krig sedan 3 år tillbaks, då är det ganska extremt. Tycker du inte det?

Assad var en läkare som var bosat i väst och han hade övervägande västerländska åsikter. Han hade goda visioner när han övertog makten från sin far, men systemet bryr sig inte vem du är, vad du vill, hurruvida du är ond eller god. Systemet begränsar manuvreringsutrymmet och slutliggen formar den man blir. Överdriv inte Assads betydelse, säkerhets- och militärafrågor ligger inte i hans händer. Han bestämmer inte om städer ska jämnas med marken och dessutom så har det redan skett i vis omfattning på vissa ställen. Han hade begränsad inflyttande innan inbördeskriget, men nu är det troligaste att han har så lite inflyttande som möjligt. Jag tror faktiskt han inte bestämmer över något alls just nu.

Säkerhetsjtänsten blev väldigt stark efter att Hafez tog över makten via en militärkup. Det är i huvudsak denna myndighet som utgör systemet. När jag skriver ordet regimen så syftar jag på dessa först och främst. Det samma gäller alla andra, alla har en gemensam uppfattning om hur saker och ting ligger till.

Det finns inte så mycket att tycka eller rättare sagt att välja sida i den här konflikten. Det hela började som fredliga demonstrationer med legitima krav, dem slogs ner med våld och tusentals människor dog. Många inom den moderata/traditionella oppositionen ville aldrig att konflikten skulle utvecklas till en väpnad konflikt. Deras uppfattning var att om det blir en väpnad konflikt så är regimen bättre utrystad så man har endå ingen stor chans att nå framgång. Sedan så kommer en väpnad konflikt bara stärka regimen då demonstranterna kommer knuffas åt sidan av mer brutalare människor och dessa har ingen avsikt att tillmötesgå demonstranternas krav. I Syrien är en väpnad konflikt = sekteristisk konflikt. När detta sker så kommer världsopinionen inte längre vara intresserad av att stödja oppositionen och regimen blir stärkt av detta.

Regimen hjälpte proceduren på traven genom att ge amnesti och släppa ut islamiska extremister från sina fängelser. Det var personer som varit aktiva i Irak efter invasionen, så de var inga obetydliga typer precis.

Jag tycker synd om folket och demonstranterna. De riskerade mycket och många dog, men de fick ingen avkastning. Deras insatts var förgäves. Och då ska du veta att det inte är lätt att brytta ett skräckvälde och utmana makten, det är okänd terräng som väldigt få har sat sin fot i. Deras krav kommer inte uppfyllas, de kommer inte få frihet och fler rättigheter, det kommer snarare bli tvärtom nu. Ovanpå allt detta så är landet iprincip jämnat med marken, många har förlorat anhöriga och invånarna kommer se med misstänksamhet på sina medmänniskor som tillhör en annan tro. Innan inbördeskriget så var den ekonomiska situationen svår för väldigt många syrier, många hade flera jobb för att kunna få allt att gå ihop, tänk dig hur situationen är nu. Allt som allt så är folket de stora förlorarna.

Jag tycker abolut inte om regimen och jag kan inte förstå varför någon skulle göra det om man bortser från konflitken och har vetskap om vad den har gjort under tiden som den varit vid makten. Observera att ingen är idiot om de inte har samma åsikt som mig, men jag kan inte förstå hur de resonerar. Vad man tycker om Assad är en annan sak och han har minimal betydelse endå. Notera att om någon idag säger att de är anhängare eller håller på regimen så är det för att de har ett begränsat valmöjlighet. Är det något att hänga i granen för att den va bättre alternativ än islamister? Är Syrien helt plötsligt bästa landet med bästa ledaren bara för att man va bättre i jämförelse med det värsta? Valmöjligheterna är begränsade och det är därför som resultatet blir som det blir. Demonstranternas krav va legitima och jag hade velat se att de går igenom. Det spelar ingen roll vem som är vid makten i slutet, det är bara detta som jag anser är viktigt. Jag är kurd från ett annat land, ingen sida av detta sektkrig tilltalar mig och de enda som jag kan sympatisera med på ett genuint sett är folket. Dem har blivit offret i dramat och hamnat i korselden.
Citera
2014-11-21, 00:48
Medlem
namos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av interiorcore
Jag tycker abolut inte om regimen och jag kan inte förstå varför någon skulle göra det om man bortser från konflitken och har vetskap om vad den har gjort under tiden som den varit vid makten. Observera att ingen är idiot om de inte har samma åsikt som mig, men jag kan inte förstå hur de resonerar. Vad man tycker om Assad är en annan sak och han har minimal betydelse endå. Notera att om någon idag säger att de är anhängare eller håller på regimen så är det för att de har ett begränsat valmöjlighet. Är det något att hänga i granen för att den va bättre alternativ än islamister? Är Syrien helt plötsligt bästa landet med bästa ledaren bara för att man va bättre i jämförelse med det värsta? Valmöjligheterna är begränsade och det är därför som resultatet blir som det blir. Demonstranternas krav va legitima och jag hade velat se att de går igenom. Det spelar ingen roll vem som är vid makten i slutet, det är bara detta som jag anser är viktigt. Jag är kurd från ett annat land, ingen sida av detta sektkrig tilltalar mig och de enda som jag kan sympatisera med på ett genuint sett är folket. Dem har blivit offret i dramat och hamnat i korselden.
Regimen ska man inte gilla, man är dum i huvudet om man gör det
Tyvärr så hamnade regimen i bra dager på grund av terroristorganisationer som al nusra och isis mm. Nu är de the lesser of evils. Ovannämnda terroristorganisationer i sin tur gav FSA d v s de moderata rebellerna dåligt rykte, deras terrordåd är i stort sätt FSA:s terrordåd i folkets ögon. Om det endast hade varit FSA vs regimen skulle saker och ting vara annorlunda nu. Efter demonstrationerna, som de flesta gav stöd åt, gick det överstyr kan man säga.
Citera
2014-11-21, 07:15
Medlem
namos avatar
Assad har sagt till sitt bathparti att verklig internationell samarbete krävs för att besegra isis, han vill ha hjälp med andra ord. Det sa han dagarna efter när Obama hade sagt att man inte tänker samarbeta med Assad mot isis för att det kommer endast att resultera i att mer sunnimuslimer ger sitt stöd till terrororganisationen. http://blink.htcsense.com/web/articleweb.aspx?regionid=1&articleid=32141229

Obama har helt rätt. Ett samarbete med Assad innebär också att den sluge jäveln hamnar i ännu mer bra dager. Samtidigt så har Assad också rätt eftersom hans regim är nästintill värdelöst i kriget mot isis, som hans rop på hjälp antyder.
Senast redigerad av namo 2014-11-21 kl. 07:29.
Citera
2014-11-21, 12:32
Medlem
Kom precis uppgifter om att ISIS flyr från Kobane, dock är uppgifterna ej bekräftade.
Citera
2014-11-21, 12:40
Medlem
namos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OsynligaHanden89
Haha driver du eller? Ni kurder grät ut över hela världen om hjälp, t.o.m. i denna tråd förbannade ni USA för att de inte hjälpte er och att staden skulle falla utan amerikansk hjälp. Sen när USA väl kommer och hjälper er så vägrar ni otacksamma kurder erkänna det?
Vi är väldigt tacksamma för våra vänner USA:s hjälp, utan dem hade Kobane fallit, det är det jag syftar på med det förlorade slaget.
Citera
2014-11-21, 13:05
Medlem
sorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Instämmer, har ryssarna övergett Syrien? Vad hände med leveranserna med jak stridsplanen? Syrien behöver ju uppgradera din militära förmåga på alla plan. Varför har man inte tillgång till napalm?
Syrien har redan fått 4st Yak 130 och resten levereras nästa år om jag minns rätt.
S-300 är farligare för Israel än några flygplan och trycket på ryssarna är stor, osäkert när/om Syrien får de, eller om de har redan fått de, det är inget som kommer användas i dagsläget ändå.

Citat:
Ursprungligen postat av Chris1991
Stämmer det att den vanligaste etniciteten på en Daesh terrorist är Palestiner? Någon som vet?
De vanligaste är idioter från gulfstaterna sen från arabländer i nord afrika .

Citat:
Ursprungligen postat av stenen181
Varför tar denna konflikt så lång tid? Är terroristerna så starka?
För terrorister strömmar in från över 80 länder runt om i världen, om SAA dödar 9st per dag och det kommer in 10st per dag så tar det inte slut så snabbt, det krävs ett par stora vinster som tex kontrollen över hela Damaskus/Aleppo provinsen.
Citera
2014-11-21, 13:08
Medlem
sorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brurchan
De s.k. "FSA" har nu lagt benen på ryggen och dess ledare Jamal Marouf har lämnat Aleppo. Marouf drog till Turkiet. 14000 terrorister skall ha lämnat själva staden.

Är detta sista spiken i kistan för västs support trupper på marken?

www.hurriyetdailynews.com/syrian-rebels-abandon-aleppo-leader-flees-to-turkey.aspx?pageID=238&nID=74455&NewsCatID=409
Japp, tusen tals har flytt från Aleppo de senaste dagarna, SAA varningar gav resultat, ju fler som lämnar staden desto bättre och blir lättare att rensa resten när staden är helt omringad .

Citat:
Ursprungligen postat av Cirdic
Den syrisk-ortodoxa patriarken Dr. Ignatius Aphrem tar emot Syriens stormufti, Dr. Ahmad Badreddine Hassoun i Mor Ignatius-centret i Saidnaya (strax utanför Damaskus). Båda besöker även ett "Virgin Mary, Lady of Saydnaya"-klostret.

https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xap1/v/t1.0-9/p480x480/10603758_676173362480433_6280246689786942016_n.jpg ?oh=21f9382084a7d2ef99c48982338b98d1&oe=54DF4452

https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xaf1/v/t1.0-9/s720x720/10733964_676173602480409_7350874852257098762_n.jpg ?oh=2329e573862510273485d521bde0167f&oe=551FF746&_ _gda__=1424426657_bcdd48657839528625fe01499ed63927

https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/v/t1.0-9/s720x720/10365772_676173479147088_4271549441881614135_n.jpg ?oh=0a6ecec144a327c570b5c8906110169d&oe=54DE3911

https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xfp1/v/t1.0-9/s720x720/10639356_676173452480424_8278563701984010354_n.jpg ?oh=c03a0102036111f02a5211f0254a21f0&oe=54E0E995&_ _gda__=1423226533_cc934e7114fadb3546b1cc83c6dd16eb

Detta är det enade Syrien jag kommer ihåg, tiden innan någon hade fräckheten att fråga dig vilken religion eller religiös sekt du tillhörde
Härliga bilder, det är det Syrien vi alla minns
Citera
2014-11-21, 13:11
Medlem
sorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigersaid86
KRG är muslimskt men ändå mer sekulär än alla sina grannar, även dess ledare och soldater som slåss mot IS och majoriteten är Muslimer.
Jaaaa du har självklart rätt ....eller ?

Majoriteten av kurdiska jihadister och kurdiska självmordsbombare kommer från norra Irak...inte från Syrien, så hur kan det vara mer sekulär än alla sina grannar?

Citat:
Ursprungligen postat av tigersaid86
Ursäkta?
Bara att ni visar ert stöd till Terroristen Assad visar vilka typer ni är.
Stödjer per automatik Assads civila offer som sker på daglig basis utan omtanke och bekymmer.
Det är en praxis av Syriska regimen.
Vore bra om du kollar hur många civila USA har hittills dödat i Syrien på några veckor, inkl barn .
Många av de döda är också kurder men har inte sett er klaga på USA .

Citat:
Ursprungligen postat av Qandil
Jaa, tycker syriska och irakiska armén ska göra det de är bäst på, nämligen fly. Så vi slipper massa civila offer.
Mmm läs denna artikel
http://www.opednews.com/articles/Is-Barzani-Responsible-for-by-Hamma-Mirwaisi-Christian_Genocide_INTERPRETATION_ISI-140813-618.html

Citat:
Ursprungligen postat av Un-named
Qandil är här för att provocera. Varför tar alla honom så seriöst?
Hans propaganda funkar inte längre i tråden, han blev överkörd i inlägg efter inlägg och det enda han har nu är såna idiotiska inlägg.
Citera
2014-11-21, 13:13
Medlem
sorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marlo.Stanfield
ISIS postade någon video på twitter där de gick runt i någon del i Kobane och förklarade att den propagandan som kommer från YPG håll inte stämmer. Det var någon video där dom filmade någon viktig gata där dom gick fram och tillbaka fritt, skall kolla om jag kan hitta den igen, såg den i förbifarten imorse.
Videon var från en by utanför staden som YPG sagt de rensat från IS, IS svarade med att filma deras krigare på stor vägen till Ayn al-Arab och sagt att kurderna ljuger .

Citat:
Ursprungligen postat av Marlo.Stanfield
Hur kommer det sig att så pass många kurder går med i ISIS?
Enligt namo var det Saddam(som är shia ) som gasade kurderna i Halabja och gjort de till islamister

Citat:
Ursprungligen postat av ultimatkontakt
Man kan inte lita på ryssarna till 100%, man får väll bli glad för den hjälp man väl får från de, inte mer...när det väl kostar för ryssarna så backar de...så som de gjorde med Irans beställning av s-300 när väst satte lite press på ryssarna.
Putin gör det som är bäst för Ryssland, all politik handlar om balansen mellan vinst/förlust och man väljer det bästa alternativ ....förutom när det gäller USA för deras politiker väljer den bästa alternativ för Israel, även om det skadar USA och deras medborgare.
Citera
2014-11-21, 13:22
Medlem
sorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av interiorcore
Assad var en läkare som var bosat i väst och han hade övervägande västerländska åsikter. Han hade goda visioner när han övertog makten från sin far, men systemet bryr sig inte vem du är, vad du vill, hurruvida du är ond eller god. Systemet begränsar manuvreringsutrymmet och slutliggen formar den man blir. Överdriv inte Assads betydelse, säkerhets- och militärafrågor ligger inte i hans händer. Han bestämmer inte om städer ska jämnas med marken och dessutom så har det redan skett i vis omfattning på vissa ställen. Han hade begränsad inflyttande innan inbördeskriget, men nu är det troligaste att han har så lite inflyttande som möjligt. Jag tror faktiskt han inte bestämmer över något alls just nu.
Det du skriver stämde för några år sen, Assad hade inte den absoluta makten som vissa tror, alltså inte en diktator som många vill kalla han, det fanns mäktiga familjer som satt på maktpositioner och de ville inte förlora makten och det är de som satte stopp för Assad visioner....inte underrättelsen .
Dessa mäktiga familjer var från alla religioner, inte bara alawiter som vissa påstår, Assad va grön i början och ville inte skapa konflikter men med kriget har stödet för Assad ökat och en del av de mäktiga familjerna trodde att NATO&co skulle krossa Syrien och var snabba att hoppa på FSA-tåget för att garantera sig nya maktpositioner i den nya regeringen .

Assad kan nu med den stora stödet han har från folket köra över alla andra och göra de ändringar han ville göra när han fick makten, han bestämmer nu mycket mer än han gjorde för några år sen.

Assad sa i ett möte med Baathledare från Tartus
“Syrian citizens are no longer comfortable with the old style,” the President said.
Senast redigerad av soria 2014-11-21 kl. 13:26.
Citera
2014-11-21, 13:31
Medlem
sorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namo
Assad har sagt till sitt bathparti att verklig internationell samarbete krävs för att besegra isis, han vill ha hjälp med andra ord. Det sa han dagarna efter när Obama hade sagt att man inte tänker samarbeta med Assad mot isis för att det kommer endast att resultera i att mer sunnimuslimer ger sitt stöd till terrororganisationen. http://blink.htcsense.com/web/articleweb.aspx?regionid=1&articleid=32141229

Obama har helt rätt. Ett samarbete med Assad innebär också att den sluge jäveln hamnar i ännu mer bra dager. Samtidigt så har Assad också rätt eftersom hans regim är nästintill värdelöst i kriget mot isis, som hans rop på hjälp antyder.
Nopp han sa aldrig att han behöver hjälp men sagt att USA kan inte besegra IS med flygbombningar utan måste samarbeta med SAA om de verkligen vill besegra IS .
Citera
2014-11-21, 13:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av soria
Det du skriver stämde för några år sen, Assad hade inte den absoluta makten som vissa tror, alltså inte en diktator som många vill kalla han, det fanns mäktiga familjer som satt på maktpositioner och de ville inte förlora makten och det är de som satte stopp för Assad visioner....inte underrättelsen .
Dessa mäktiga familjer var från alla religioner, inte bara alawiter som vissa påstår, Assad va grön i början och ville inte skapa konflikter men med kriget har stödet för Assad ökat och en del av de mäktiga familjerna trodde att NATO&co skulle krossa Syrien och var snabba att hoppa på FSA-tåget för att garantera sig nya maktpositioner i den nya regeringen .

Assad kan nu med den stora stödet han har från folket köra över alla andra och göra de ändringar han ville göra när han fick makten, han bestämmer nu mycket mer än han gjorde för några år sen.

Assad sa i ett möte med Baathledare från Tartus
“Syrian citizens are no longer comfortable with the old style,” the President said.

Vilka mäktiga familjer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in