2014-10-16, 17:12
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zambora
Nu har du inte en susning om vilken kunskap jag besitter angående hur domstolar fungerar. Uppenbarligen så fick två domstolar tillräckligt med underlag för att döma styckmördaren Kristoffer Johansson. Att det enligt dig är otillräckligt framgår med all tydlig önskvärdhet i dina inlägg. Hade du köpt ett erkännande från styckmördaren Kristoffer Johansson? Hade det fått dig att inse att han är skyldig?
Uppenbarligen vet du inte tillräckligt för att inse att HR fick för lite utredning om alternativa GM för att kunna betygsätta den.
Citera
2014-10-16, 17:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Uppenbarligen vet du inte tillräckligt för att inse att HR fick för lite utredning om alternativa GM för att kunna betygsätta den.
Därom råder det uppenbart delade meningar. Du och en handfull anser det och det respekterar jag, men delar icke er uppfattning i frågan. Att påstå att jag "inte vet tillräckligt" säger mer om dig som person. Taffligt och löjligt försök av dig att nedvärdera en med annan uppfattning bara.

Vilka alternativa gärningsmän anser du skulle ha utretts mer och vad är det du saknar kring detta? Jag har förstått att du anser vittnet på Lejonbacksvägen vara trovärdigt, vilket du är tämligen ensam om att anse.
Citera
2014-10-16, 17:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Det här gäller inte och har aldrig gällt brister i utredningen i form av fakta som förblivit okända. Alla som är insatta i målet är medvetna om vilka fakta det är och jag förstår inte varför du tror att jag skulle lägga en minut på att argumentera runt detta.

Nej bättre att ägna minutrarna åt att spekulera i vad Olsson tror tycker du. . .

Citat:
Du kanske inte följer med i tråden regelbundet, men tjafset här gäller inte frågan om VAD som saknas i utredningen, utan om HUR utredningen har bedrivits. Dvs det som Olsson fick en fråga om efter att rättegången var slut, men då inte ville recensera. Till skillnad från hovrättens ledamöter som uttryckligen har skrivit att utredningen bedrivits på ett professionellt vis.

När Olsson fick sin fråga om HUR han tyckte polisens utredning, förundersökningen
eller utredningssmaterialet
hade bedrivits så valde han att inte recensera och mycket
av det berodde säkert på att fallet ännu här inte var över. Olsson hade varken
läst domen eller pratat med sin klient. Olsson resonerade sedan med sin klient och lät hälsa
att hans klient inte var nöjd på långa vägar med vad åklagarna och domstolen hävdar.
KJ anser sig som oskyldig. Olsson lät också meddela att han och KJ tänker inte gå vidare
efter att dom läst riksåklagarens beslut. EMF däremot tänkte annorlunda.

Citat:
Olsson är en professionell jurist. Naturligtvis har han som advokat ett lite annat perspektiv än åklagare och även domare. Jag har dock svårt att se varför han utifrån sina yrkeskunskaper skulle tycka att denna utredning skulle vara så inkompetent bedriven och så full av formella brister som en handfull arga kritiker i denna tråd påstår. Det är fullt möjligt att han anser att hans klient borde ha friats på rimligt tvivel pga de luckor som utredningen inte lyckats fylla vad gäller mordplats, mordvapen och exakt tillfälle. Samt naturligtvis den saknade direktlänken mellan klienten och mordet. Hade han verkligen tyckt att det hela var ett fall av rättsröta är jag tämligen säker på att han låtit undslippa sig något om saken. Kritiska synpunkter i någon del kan han säkert ha, det har ju även flera av oss som tror på Kristoffers skuld. Därifrån är det dock långt till den syn som vissa här i tråden har. Och jag tänker då fan inte låta dem använda Olsson som nån galjonsfigur för den synen.

Alternativen beträffande denna utredning är inte endast rättsröra eller professionalism
oavsett vem du än må vara, en FB-skribent, en försvarare eller en åklagare. Fallet är
absolut inte så svart/vitt som du låst dig vid, otaliga är dina inlägg där du delar in
tråden/fallet i två läger och nu skall också Olsson efter "rättegångsspelet" bestämt
in i ett läger, hans tystnad om utredningens brister EFTER rättegången ger dig den
möjligheten tycker du.

Oförståndet att två sidor, enligt dig, överhuvudtaget skall strida om en advokat
som galjonsfigur övergår faktiskt mitt förstånd. Olsson är KJ:s försvarare och hans uppgift
var att fria eller få så milt straff som möjligt åt sin klient och med det sagt så är det väl ganska uppenbart på vems "sida" en försvararen i en rättegång står, Tomas Olssons "privata"
outtalade åsikter har inte ett skit med saken att göra.

Självklart må du förstå att man inte kan se meningen med att ödsla minutrar på att gissa
vad Olsson kan tänkas tro efter "rättegångsspelet", "rättegångsspelet" var trots allt det
som avgjorde för både försvar och åklagare.
Senast redigerad av LKVN 2014-10-16 kl. 18:16.
Citera
2014-10-16, 17:57
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Därom råder det uppenbart delade meningar. Du och en handfull anser det och det respekterar jag, men delar icke er uppfattning i frågan. Att påstå att jag "inte vet tillräckligt" säger mer om dig som person. Taffligt och löjligt försök av dig att nedvärdera en med annan uppfattning bara.

Vilka alternativa gärningsmän anser du skulle ha utretts mer och vad är det du saknar kring detta? Jag har förstått att du anser vittnet på Lejonbacksvägen vara trovärdigt, vilket du är tämligen ensam om att anse.
"Konstaterar enbart att du har ytterst begränsade kunskaper om polisens utredningsarbete och hur domstolar fungerar" är inte heller det vänligaste man kan säga.

Men nu pratade vi om den info HR fick om utredningen av alternativa GM, och som den betygsatte. Den fick veta att MB hade alibi, och det utan bevis, den fick veta att polisen hade spanat på honom under en knapp vecka och den fick höra honom berätta själv om vad som hände före försvinnandet. Vad mer? Räcker det för att kunna säga att "förundersökningen bedrivits på ett allsidigt och förutsättningslöst sätt när det gäller att undersöka och utreda alternativa gärningsmän"? Vad fick HR höra om andra, alternativa GM? henkess återkommer rätt ofta till AF.
Citera
2014-10-16, 18:36
Bannlyst
Citat:
"Konstaterar enbart att du har ytterst begränsade kunskaper om polisens utredningsarbete och hur domstolar fungerar" är inte heller det vänligaste man kan säga.

Men nu pratade vi om den info HR fick om utredningen av alternativa GM, och som den betygsatte. Den fick veta att MB hade alibi, och det utan bevis, den fick veta att polisen hade spanat på honom under en knapp vecka och den fick höra honom berätta själv om vad som hände före försvinnandet. Vad mer? Räcker det för att kunna säga att "förundersökningen bedrivits på ett allsidigt och förutsättningslöst sätt när det gäller att undersöka och utreda alternativa gärningsmän"? Vad fick HR höra om andra, alternativa GM? henkess återkommer rätt ofta till AF.
Vilka alternativa gärningsmän anser du skulle ha utretts mer och vad är det du saknar kring detta? Menar du att MB har undgått polisens radar och i så fall varför? Det fattar ett barn att om MB varit misstänkt så hade fokus satts på honom och inte styckmördaren Kristoffer Johansson. Du har ingen uppfattning om min erfarenhet av polisarbete och hur domstolar fungerar så spekulera inte i det.
Citera
2014-10-16, 18:39
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Vilka alternativa gärningsmän anser du skulle ha utretts mer och vad är det du saknar kring detta? Menar du att MB har undgått polisens radar och i så fall varför? Det fattar ett barn att om MB varit misstänkt så hade fokus satts på honom och inte styckmördaren Kristoffer Johansson. Du har ingen uppfattning om min erfarenhet av polisarbete och hur domstolar fungerar så spekulera inte i det.
Det var inte det vi diskuterade. HR visste inte tillräckligt mycket om utredningen av alternativa GM för att kunna bedöma den. Ändå gjorde den det.
Citera
2014-10-16, 18:50
Bannlyst
Citat:
Det var inte det vi diskuterade. HR visste inte tillräckligt mycket om utredningen av alternativa GM för att kunna bedöma den. Ändå gjorde den det.
Nej men nu frågar jag dig om det och då är det klädsamt att svara istället för att slingra dig. Att HR inte visste tillräckligt om alternativa GM är din subjektiva åsikt enbart. Utveckla!
Senast redigerad av Zambora 2014-10-16 kl. 18:58. Anledning: text
Citera
2014-10-16, 18:57
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Nej men nu frågar jag dig om det och då är det klädsamt att svara istället för att slingra dig.
Ursäkta, men det var faktiskt jag som frågade dig.
Citat:
Citat:
MB har utretts! Det framgår tydligt i förundersökningen att han inte är misstänkt för att tagit VB av daga och styckat henne. Du kan raljera hur mycket som helst om blodplantering, alternativ gärningsman och bristfällig utredning. Icke att förglömma din kära dagisblogg som på intet sätt har tagit fram något nytt som visar på att någon annan är skyldig.

Konstaterar enbart att du har ytterst begränsade kunskaper om polisens utredningsarbete och hur domstolar fungerar.
Hur mycket fick HR veta? Det var det mitt inlägg gällde. Om du visste mer om hur domstolar fungerar så borde du veta att de tar bara del av det som presenteras under rättegången. De läser inte FUP.
Och då är det klädsamt att svara istället för att byta ämne.
Citera
2014-10-16, 19:05
Bannlyst
Citat:
Ursäkta, men det var faktiskt jag som frågade dig.
Och då är det klädsamt att svara istället för att byta ämne.
Vad har jag inte svarat på?
Citera
2014-10-16, 19:32
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Expressens artikel är fortfarande en lögn. Han berättade igår att han var i huset. Att det här ljudklippet kom ut i media var knappast en slump. Åklagarna har hela tiden strävat efter att få KJ att se skyldig ut i allmänhetens och blivande medlemmar av rättens ögon.Du kan anta vad du vill.
Expressens artikel innehåller KJ:s egna ord, och han förnekar alltså först att han efter VB:s försvinnande 4 maj tagit sig in i gula huset. Detta är fakta som inte kan snackas bort. Ej heller kan dessa fakta tillskrivas KJ:s funktionsnedsättningar, utan enbart hans försvarsstrategi och ambivalens. - Först säger han att han "glömt bort" att han varit inne i huset; sedan försöker han sig på en förklaring om att han varit rädd för att bli mer misstänkt om han talat om att han genomsökt huset; därefter kommer han på att han personligen rapporterat till polisledningen men ej kan uppge till vem; vidare att han fått slut på sitt mobilbatteri; att han försökt ringa men hamnat i en lång telefonkö, osv. - Hela tiden fiskar han som besatt efter vilken info förhörsledarna sitter inne med.
Citera
2014-10-16, 19:40
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Expressens artikel innehåller KJ:s egna ord, och han förnekar alltså först att han efter VB:s försvinnande 4 maj tagit sig in i gula huset. Detta är fakta som inte kan snackas bort. Ej heller kan dessa fakta tillskrivas KJ:s funktionsnedsättningar, utan enbart hans försvarsstrategi och ambivalens. - Först säger han att han "glömt bort" att han varit inne i huset; sedan försöker han sig på en förklaring om att han varit rädd för att bli mer misstänkt om han talat om att han genomsökt huset; därefter kommer han på att han personligen rapporterat till polisledningen men ej kan uppge till vem; vidare att han fått slut på sitt mobilbatteri; att han försökt ringa men hamnat i en lång telefonkö, osv. - Hela tiden fiskar han som besatt efter vilken info förhörsledarna sitter inne med.
23 maj säger han att han inte har varit i huset. Senare samma dag berättar han att han har varit i huset, och dagen därpå förklarar han det med att han har glömt. Det är inte konstigt att man glömmer bort att man har varit i ett välbekant hus. Han vet inte namnet på den han rapporterade till, är det konstigt? När fick han slut på mobilbatteri?
Citera
2014-10-16, 19:59
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Det gäller nog en kompis till KJ som ringde MB.
Mobilen stod skriven på hans mor har jag för mig.
Judoträning sades det har jag för mig.

Aha, tack. Det kände jag ju till, men jag trodde WL kallades av försvaret, vilket var fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in