Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-10-11, 19:34
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Potatispress har jag inte hört talas om, men jag antar att principen är den samma som för en vitlökspress. Fast jag har en jättefin skalare från Fissler som jag köpte på rea.
Jo fast lite större, praktisk att ha när du skall göra tex potatismos på färskpotatis.
Du slipper att få potatisklister i stället.
Citera
2014-10-12, 17:02
Jag vill göra någon sorts panerad kyckling och undrar om det går att göra med endast ägg och mjöl? Jag känner inte för att gå och köpa ett packet med ströbröd.

Tacksam för snabbt svar.
Citera
2014-10-12, 17:13
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinol
Jag vill göra någon sorts panerad kyckling och undrar om det går att göra med endast ägg och mjöl? Jag känner inte för att gå och köpa ett packet med ströbröd.

Tacksam för snabbt svar.
Visst, det går alldeles utmärkt. En klassisk, enkelpanering gör man ju genom att endast vända det man skall steka eller fritera i vetemjöl.
En äggpanering gör man genom att först vända i vetmjöl och sedan i uppvispat ägg (eventuellt utrört med lite grädde/mjölk/vatten) innan man steker/friterar.
Och slutligen, en dubbelpanering (som nog du tänkte på) utför man genom att först vända i vetemjöl, sedan uppvispat ägg och slutligen i ströbröd/panko/riven ost/eller tex örter.
Citera
2014-10-12, 19:57
Medlem
JustZlatans avatar
Hur gör man när man ska ugnsbaka en hel fisk? Ska man lägga in hela fisken i ugnen eller ska man skära bort huvudet, fenor och rensa fisken innan?
Citera
2014-10-12, 20:06
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Hur gör man när man ska ugnsbaka en hel fisk? Ska man lägga in hela fisken i ugnen eller ska man skära bort huvudet, fenor och rensa fisken innan?
Fisken skall rensas innan. Kolla in detta recept.

https://www.coop.se/Recept--mat/Recept/h/hel-fisk-i-ugn/
Citera
2014-10-12, 22:19
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Glöm inte att rensa ut den stora blodåder som går längs ryggraden.
Citera
2014-10-13, 07:59
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Glöm inte att rensa ut den stora blodåder som går längs ryggraden.
Den bör man ta bort också ifall man tänker frysa fisk. Att inte göra det förkortar förvaringstiden.

Förresten. Det är ingen blodåder utan njure! Hittade ingen svensk bild:

http://www.aquadata.dk/fisk-anatomi/grafik/Regnbueorred.jpg

~Paul~
Citera
2014-10-13, 08:09
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Den bör man ta bort också ifall man tänker frysa fisk. Att inte göra det förkortar förvaringstiden.

Förresten. Det är ingen blodåder utan njure! Hittade ingen svensk bild:

http://www.aquadata.dk/fisk-anatomi/grafik/Regnbueorred.jpg

~Paul~
Ja där ser man, alltid trott det var stora kroppspulsådern på fisken och rätt säker på jag läst det i ett antal artiklar med. Då fick man lära sig något nytt idag med.

Tack för det!
Citera
2014-10-13, 08:30
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Ja där ser man, alltid trott det var stora kroppspulsådern på fisken och rätt säker på jag läst det i ett antal artiklar med. Då fick man lära sig något nytt idag med.

Tack för det!
Ingen orsak.

Ja, det är en spridd missuppfattning. Hade jag inte varit tokig i sportfiske så hade jag nog heller inte vetat det .

~Paul~
Citera
2014-10-13, 08:49
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Ingen orsak.

Ja, det är en spridd missuppfattning. Hade jag inte varit tokig i sportfiske så hade jag nog heller inte vetat det .

~Paul~
Det är jag med men det hindrade inte jag trott fel lol.
Citera
2014-10-13, 10:25
Medlem
irrblosss avatar
Förslag på äppelsort som passar bra till fläskkött? Vill man ha lite syrligare äpplen till mat, eller ska man satsa på något sötare? Det ska vara till pulled pork. Hittade ett recept på rökig pulled pork med chipotle och äpple, tyvärr angavs inte typ av äpple i receptet...
Citera
2014-10-13, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Förslag på äppelsort som passar bra till fläskkött? Vill man ha lite syrligare äpplen till mat, eller ska man satsa på något sötare? Det ska vara till pulled pork. Hittade ett recept på rökig pulled pork med chipotle och äpple, tyvärr angavs inte typ av äpple i receptet...

Jag tycker definitivt du ska gå på de svenska lite syrligare äpplena. Det är ju dessutom säsong för dem precis nu. Kinesisk, spanska och holländska äpplen är inte i närheten rent smakmässigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in