2014-10-12, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UltrasSarajevo
Minns ni de bosniska tonåstjejerna (bild finns i länken) som flydde från Österrike för att gå i jihad? De har tydligen fått nog av livet med ISIS och vill tillbaka hem till Österrike, inte nog med det så är dom gravida då de gifte sig med tjejenska ISIS-krigare. Men tydligen är det omöjligt för dem att komma hem till Österrike för tillfället då en österrikisk lag hindrar detta.

Enligt föräldrarna är det någon Abu Tajma som är ansvarig för deras flykt, hoppas österrikiska polisen griper svinet.

http://ekstremno.com/?p=1403

Här kommer en google översättning

Pregnant teen Samra and Sabina pray for homecoming: "We have had enough of life in the Islamic state"

17-year-old Samra Kešinović and 15-year-old Sabina Selimovic allegedly contacted his family and told them that they want to return home. "We have had enough of life in the Islamic state and the jihadists' message is two pregnant girls transmitted Telegraph.

But sadly returning home is not easy to do. Austrian officials said the current laws do not allow their return. "It is impossible that they are now back home," said a spokesman for the Austrian Ministry of the Interior.

She married a Chechen fighters?

Remember, the girls have their profiles on social networks announced that they have fled from Europe and now live in Syria.

According to the Central European News, Bosnian teenagers were in Syria married to two Chechen fighters who fight for ISIL. After posing holding an automatic rifle in his hands and openly support Isil on social networks in the world they began to call the "new faces of Jihad."

Interpol and Austrian police are searching for them and intelligence agencies closely monitor their publication on social networks.

Police fear that Isil uses two teenage girls to recruit more women into their ranks. Two more girls were recently caught as they tried to cross the Austrian border to also join Isil-in.

Family girl claims to be responsible for their disappearance radical Imam Abu Topic Search. Girls shortly before his disappearance started in his mosque. The Share on Facebook girls have printed photos that are surrounded by people who carry guns. "Death is our goal," according to one publication.

Vet man om dom har österrikisk medborgarskap? Isåfall har dom ju 25 andra länder att bosätta sig i då Österrike är med i Schengen.
Citera
2014-10-12, 00:37
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idealist
Du brukar vara saklig i dina påståenden Zuparn, även om du är på kurdernas sida så vill jag höra från dig vad du tror Erdogan vill få ut av den här konflikten, för jag tror du följer utvecklingen på nära håll och att du har släktingar i Syrien som kanske håller dig uppdaterad från ur sin synvinkel.

Jag försöker lista ut vad Erdogan försöker vinna på det men jag kommer inte fram till ett slut. Sen så tycker jag vi inte säger Turkiet för alla är inte Erdogan. Personligen gillar jag inte han, han vill förbjuda mig dricka Raki när jag är i Istanbul.

Vad i det jag skrev var inte sakligt? Jag jämförde Libanons kapacitet med Turkiets. Uppenbarligen finns det en brist i de turkiska gränskontrollerna i en direkt jämförelse med Syriens grannland Libanon.

Det Erdogan vill är att få igenom sin vilja - "Assad ska bort". Han var bland de första som gick ut med det. Hans linje har varit hårdare än någon annans, hårdare än USA och EU:s. Det vore det största politiska misslyckandet i Erdogans karriär att förlora den utrikespolitiska striden mot Assad. Det handlar med andra ord om prestige. Erdogan vill framstå som handlingskraftig och trovärdig. Under tre år har han upprepat att Assad ska bort. Nu måste han få resultat. Det är därför han sett mellan fingrarna när jihadister passerat turkiska gränser. Snacka om att sälja sitt eget land för sitt egna ego.

Vidare vill Erdogan ha en västvänlig granne. Assad har inte varit västvänlig. Han har därför till viss del en agenda att som NATO aktör stå upp för USA och EU:s intressen. I slutändan handlar det om makt. Erdogan vill framstå som en stark aktör som kan påverka sitt närområde. Hans populistiska uttalanden inför valen har också i stora delar handlat om Syrien. Denna man har eldat på konflikten i Syrien till sin egen vinning.

Jag håller med om att Turkiet och Erdogan inte är synonyma. Däremot kan det inte förnekas att Erdogan fått en oerhört starkt fäste till makten i Turkiet. Han har reformerat militärorganisationen och nu vill han vidare utöka sina befogenheter som president. Hans parti har över 50 % i landet och kan i princip agera på egen hand. Erdogan har haft ett stort inflytande i turkisk politik. Särskilt när det gäller Syrien.

Citat:
Ursprungligen postat av BjK
Erdogan har visat sympatier för de som krigar mot assad, det förnekar jag inte. Men att turkiska staten pumpar in vapen kan jag inte hålla med om.
Vart kommer alla dessa skyldigheter om att Turkiet måste gå in i Syrien för att vissa städer eller områden attackeras, det är fortfarande syrisk mark och Turkiet är inte i krig med Syrien.

Menar du att dom har tagit emot fler i procent eller antal?

Lägg ned. Hur länge har du följt konflikten i Syrien? Turkiet har fungerat som en vapendepå för vapenleveranser från Gulfstaterna.

(Reuters) - Gulf-based supporters have sent a 400-ton shipment of arms to Syria's outgunned rebels, one of the biggest to reach them in their two-year-old uprising, opposition sources said on Sunday.

"Twenty trailers crossed from Turkey and are being distributed to arms depots for several brigades across the north," said rebel official Mohammad Salam, who told Reuters he saw the weapons come over the border.

http://www.reuters.com/article/2013/08/25/us-syria-crisis-arms-idUSBRE97O04T20130825

With help from the C.I.A., Arab governments and Turkey have sharply increased their military aid to Syria’s opposition fighters in recent months, expanding a secret airlift of arms and equipment for the uprising against President Bashar al-Assad, according to air traffic data, interviews with officials in several countries and the accounts of rebel commanders.

http://www.nytimes.com/2013/03/25/world/middleeast/arms-airlift-to-syrian-rebels-expands-with-cia-aid.html?pagewanted=all&_r=0

Finns mycket mer. Turkiet är innästlat i detta och det ska inte förnekas.

Citat:
Hur ska jihadister ta sig till Libanon, simma hela vägen eller? Det finns ett alternativ och det är tyvärr via Turkiet.

Hur tror du jihadister tar sig till Turkiet? Promenerar dem dit eller tar de ett flyg från Prais, Stockholm eller Berlin? Självfallet tar de flyget dit. Varför skulle jihadister inte kunna ta närmsta flyg till Libanon? Skälet är enkelt. Rebeller har etablerat sig på den turkiska sidan av gränsen och nu finns det numera dagliga turer smugglare använder. Turkisk militär har inte förhindrat detta till den grad de har kapacitet till.

Kommer inte kunna skriva så mycket mer p.g.a. tidsbrist. Om ni fortfarande vill förneka Turkiets inblandning i konflikten i Syrien har jag inget mer att tillägga.
Senast redigerad av ZuparN 2014-10-12 kl. 00:40.
Citera
2014-10-12, 00:38
Medlem
mazdarikards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idealist
Ett tag trodde jag att du inte var fördömande på en gång men det visade sig att du byter skepnad rätt fort för att få chansen att anklaga Turkiet. Jag kan skriva som du gör så du inte blir ledsen min landslösa kopia, "Turkiet" är du nöjd?

Det är precis vad jag sagt från början att det finns mörka krafter bakom spelet som vill dra in Turkiet i den här konflikten. Redan dag ett så har usa försökt få Turkiet gå in i kriget mot Syrien vid sida med IS, då var IS rebeller alltså den goda men nu helt plötsligt är de den jätteonda som försöker erövra Kobane som ligger väldigt olägligt geografiskt nära Turkiet.
Läs om båda inläggen jag skrev till kurden. Försök göra en analys av vad jag skrev. Jag vet att det är mycket begärt av en svagbegåvad individ, men försök en gång åtminstone!
Citera
2014-10-12, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hommer
Ville bara påpeka att det som förstör tråden är det sekteristiska hat likt det som du bringar in. Debatten blir mycket bättre om ovanstående skitsnack från såna som dig hölls borta från tråden. Jag tror knappast att assyrier är glada för att de har någon som du bland dem.

Tvärtom, paretarn är väl medveten om vilka som inte respekterar minoriteter i regionen.

Vad är Sutoros agenda? Är man pro Assad eller vill man lyncha honom?
Citera
2014-10-12, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BjK
Vet man om dom har österrikisk medborgarskap? Isåfall har dom ju 25 andra länder att bosätta sig i då Österrike är med i Schengen.

Är inte 100% säker men med tanke på att de är så unga så är chansen stor att båda tjejerna är födda i Österrike och borde således inneha österrikisk medborgarskap. Men med tanke på att de bara är 17 & 15 år gamla så är det förståeligt att de vill tillbaka hem till föräldrarna.
Citera
2014-10-12, 00:56
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Vidare vill Erdogan ha en västvänlig granne. Assad har inte varit västvänlig. Han har därför till viss del en agenda att som NATO aktör stå upp för USA och EU:s intressen. I slutändan handlar det om makt. Erdogan vill framstå som en stark aktör som kan påverka sitt närområde. Hans populistiska uttalanden inför valen har också i stora delar handlat om Syrien. Denna man har eldat på konflikten i Syrien till sin egen vinning. .

Tror snarare att han vill ha en handelspartner i Syrien. Assad och Erdogan hade ju riktigt bra relationer tills Assad tryckte ner oppositionen blodigt i samband med arabiska våren. Tanken hela 00-talet var att öppna upp Syrien sakta men säkert samt att investera i landet.

Brytningen kom när Assad gick bärsärkagång mot oppositioner vilket gjorde Turkiets ställning mot honom ohållbar. Man kunde inte hålla nära relationer med honom när sunni-araberna slaktades. Turkiet vill ha Syrien som partner, men inte såsom väst är van, dvs en minoritets diktator som håller landet i schack genom att förtrycka majoriteten. Det är ingen långsiktigt partner.

Nu gjorde Turkiet misstaget att stänga dörrarna helt till Assad, såna misstag gör man inte i diplomatin. Man håller alltid en dörr öppen, Ankara agerade känslomässigt här och det var dumt.
Citera
2014-10-12, 07:38
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
Tror snarare att han vill ha en handelspartner i Syrien. Assad och Erdogan hade ju riktigt bra relationer tills Assad tryckte ner oppositionen blodigt i samband med arabiska våren. Tanken hela 00-talet var att öppna upp Syrien sakta men säkert samt att investera i landet.

Brytningen kom när Assad gick bärsärkagång mot oppositioner vilket gjorde Turkiets ställning mot honom ohållbar. Man kunde inte hålla nära relationer med honom när sunni-araberna slaktades. Turkiet vill ha Syrien som partner, men inte såsom väst är van, dvs en minoritets diktator som håller landet i schack genom att förtrycka majoriteten. Det är ingen långsiktigt partner.

Nu gjorde Turkiet misstaget att stänga dörrarna helt till Assad, såna misstag gör man inte i diplomatin. Man håller alltid en dörr öppen, Ankara agerade känslomässigt här och det var dumt.

Det handlar 0% om handel. Som du säger så handlar det om sunni. Erdogan stödjer det muslimska brödraskapet, i Syrien såväl som i Egypten:
Citat:
Sensommaren 2011 bröt Turkiet relationerna med Damaskus och började stödja den väpnade kampen mot Bashar al-Assads regim. Turkiet hoppades att Muslimska brödraskapet skulle ta makten i Damaskus. Men de syriska ”bröderna” var försvagade efter decennier av förföljelser från Assadregimen. När Turkiets planer slog slint blev regeringen mindre nogräknad i fråga om vilka rebellgrupper som beväpnades, hävdar SvD:s källor.

Därav Erdogans försök att få USA att angripa Syrien, någon som tur är misslyckades, nu angriper USA ISIS istället och Erdogan vill såklart inte angripa ISIS.
Citat:
–Erdoğan gav grönt ljus till alla som ville slåss mot Assad: Fria syriska armén, Nusrafronten och Isis. I januari 2012 försökte han pressa USA att ingripa militärt, men president Obama och Pentagon var emot det.
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/svd-i-ankara-erdoan-har-bidragit-till-is-framvaxt_3812814.svd

Att Erdogan är en islamist som inte kommer hjälpa kurderna från ett folkmord i Syrien illustreras av denna mening Erdogan yttrat:
I november 2009 sade han att "det är inte möjligt för en muslim att begå folkmord."
Eller varför inte denna mening från en vers han läste som gav honom fängelsetraff för typ uppvigling:
Dikten innehöll översatta verser som "Moskéerna är våra kaserner, kupolerna våra hjälmar, minareterna våra bajonetter och de troende våra soldater ...."

Nej, desto mindre islamisten Erdogan har med Syrien att göra desto bättre. Han har inget gott att komma med till Syrien, bara ondska och trångsynt islamism.
Citera
2014-10-12, 09:24
Avslutad
För att prata om något annat än bara Ayn Al-Arab (Kobane) så händer det rätt så mycket på andra håll i konflikten.

SAA verkar vara på offensiven i både Aleppo och Damaskus där man vill befästa sina positioner inför vintern. Igår föll Dukhania överraskande och snaran i Damaskus dras åt ännu mer. Det väntar en lång vinter för rebellerna ifall man inte lyckas göra en motoffensiv. Vill gärna höra mer från personer som har mer koll på hur det ser ut. FSA har påbörjat en offensiv mot IS (i norr) samt SAA (i söder) i Aleppoprovinsen som verkar stjälpa mer än hjälpa då SAA passat på utföra en motoffensiv i norra Aleppo samtidigt som man håller ställningarna i södra Aleppo.

En annan sak jag undrar är hur ställer sig kurderna i Aleppo till de olika grupperna? Kommer man samarbeta med FSA då dessa hjälpt kurderna i Ayn Al-Arab (Kobane) eller kommer man ställa sig på regeringens sida?
Citera
2014-10-12, 10:10
Medlem
tigersaid86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AIP
För att prata om något annat än bara Ayn Al-Arab (Kobane) så händer det rätt så mycket på andra håll i konflikten.

SAA verkar vara på offensiven i både Aleppo och Damaskus där man vill befästa sina positioner inför vintern. Igår föll Dukhania överraskande och snaran i Damaskus dras åt ännu mer. Det väntar en lång vinter för rebellerna ifall man inte lyckas göra en motoffensiv. Vill gärna höra mer från personer som har mer koll på hur det ser ut. FSA har påbörjat en offensiv mot IS (i norr) samt SAA (i söder) i Aleppoprovinsen som verkar stjälpa mer än hjälpa då SAA passat på utföra en motoffensiv i norra Aleppo samtidigt som man håller ställningarna i södra Aleppo.

En annan sak jag undrar är hur ställer sig kurderna i Aleppo till de olika grupperna? Kommer man samarbeta med FSA då dessa hjälpt kurderna i Ayn Al-Arab (Kobane) eller kommer man ställa sig på regeringens sida?

Kurderna är i samarbete i Aleppo men jag mins inte vilken/vilka grupp/grupper det var.

Det finns YPG styrkor även där.

Edit.
YPG samarbetar med FSA styrkorna mot regim styrkorna i Aleppo.
Senast redigerad av tigersaid86 2014-10-12 kl. 10:37.
Citera
2014-10-12, 10:20
Medlem
Yaskos avatar
YPG har förlorat sin säkerhetscentral samt Justitiepalatset till ISIS. Hela säkerhetszonen i östra delarna av Ayn-Al Arab/Kobani verkar ha fallit i ISS händer. Enligt YPG så har ISIS 35% av staden. Allt enligt internethaber.com
Citera
2014-10-12, 12:49
Medlem
interiorcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paretarn
Du svarade inte på frågan: Hur har PKK kunnat smuggla över gränsen i 30 år, men inte lyckats göra det nu? De har både smugglat droger, men även tagit sig över gränsen för att döda flera turkiska soldater tidigare, men de kan inte göra det längre?
Du skrytter om att ditt folk skulle vara utbildade och något mer än alla andra. Sedan så gör du det klart för oss att du själv följer den steriotypa bild av ditt folk som du själv har myntat. Om du är så jävla smart så kanske du inte bara ska komma med sånt här tomt snack och istället vara specifik! Det finns ingen och har aldrig funnits någon storskallig drog handel som gått igenom Syrien till Turkiet. Det finns heller ingen Qandil i Syrien där PKK tar sig över gränsen och gör operationer. Drogsmugglingen går genom de mer bergiga områdena så långt ut mot öst i Turkiet och det är främst här som PKK och turkisk militär har strider med varandra.

Så det går inte att säga varför kan dem smuggla och ta sig över gränsen i 30 års tiden, men inte nu.
Citat:
Tror du att turkiska militären hade skjutit skarpt ifall kurder stormat gränsen och tagit sig till Syrien med alla journalister på plats?
Jag vet inte, men jag hatar folk som hela jävka tiden tror och bara kommer med saker utan någon koppling till verkligheten. Tro inte så jävla mycket och kom med något.

Citat:
Hur kunde kurderna klippa gränsstängslet och ta sig över för någon vecka sedan, men inte nu?
För några veckor sedan så var det en omfattande kris vid gränsen eftersom över 160 000 flyktingar tog sig över gränsen. Det blev tumult, turkarna var inte berede, det fanns inte tillräckligt med gränsvakter för att kontrollera situationen och drygt 1500 kurder från Turkiet lyckades ta sig över till Kobane.

Sedan så har du byggt hela din skit på att kurder är rädd och fega för att strida och att det är därför inga förstärkningar kommer till Kobane. Nu säger du här något som är motstridigt med din tes! Dem klippte gränsstängslet.
Citat:
Som sagt är det islamistkurder från Huda-Par som krigar mot PKK-kurder. När turkiska säkerhetsstyrkor dykt upp så har kurderna flytt, så nej kurder gör inte "kaoz".
Jag har sagt det tidigare och jag säger det igen. Varenda jävla fucking gång som jag går in i den här vidriga hållan så undrar jag vad fan jag gör här! 40 människor har dött på ett par dagar, det är 36 provinser som är drabbade och det är undantagstillstånd som gäller. Du vet det är väldigt ovanligt att militär beordras att ta sig in i städer för att upprätta ordning.
Citat:
Some 139 security officers, 125 of whom are police officers and five of whom are gendarmerie officers, have been wounded, Ala said, noting that 351 people have been wounded in total.

“Of those people who imposed vandalism in our country during these incidents, 1,024 have been taken under custody and 58 have been arrested. Investigations about the others are still underway,” he said.

More than 1,100 buildings, including 212 school buildings, 67 police department buildings, 25 district governor offices, 29 political party buildings, blood donation centers belonging to the Turkish Red Crescent Society (Kızılay), 780 municipality buildings and more than 1,100 municipality vehicles, ambulances and police vehicles have been vandalized during the clashes, Ala said.
http://www.hurriyetdailynews.com/death-toll-in-turkey-climbs-to-37-as-interior-minister-presents-grave-cost-of-unrest.aspx?PageID=238 &NID=72791&NewsCatID=341

Citat:
Till skillnad från outbildade kurdiska servitörer är vi ett välutbildat och civiliserat folk.

Men ifall du hade haft någon koll kanske du skulle känt till staden Mhardeh där assyriska lejon skämde ut Al-Qaeda terroristerna Jabhat al-Nusra och fick dem att framstå som småflickor. Då snackar vi alltså om en stad som var omringad från varje håll. Assyrierna i Mhardeh hade inte lyxen kurderna har, d.v.s. de kunde inte fly norrut mot Turkiet.

De stannade kvar i sin stad och piskade islamistråttorna helt enkelt.

Såhär hanterar vi assyrier islamistkackerlackor: https://pbs.twimg.com/media/BwjYezBIYAAiFXW.jpg

"We cannot lose: we only have one option, to achieve victory," said Joseph.
Ja och du tycker inte det är konstigt att typ ingen har hört talas om den här assyriska bragden? Håll inte på och brösta upp dig och dra något istill med vi är bättre än er. Både i Syrien och Irak så är ni under kurdisk beskydd. Er existens beror på kurderna. Jag bryr mig inte om detta och jag vill heller inte göra någon stor grej av det. Jag vill inte säga att kurderna skyddar kristna eller andra, för då kommer alltid någon från den gruppen och säger nää det gör ni inte alls och vi hatar er.
Citat:
Det är ju sann lyteskomik när kurder ser sitt folk bli massmördade över gränsen, och då väljer att "kravalla" genom att döda varandra i Turkiet.
Ta och skaffa ett liv istället! Jag har aldrig ens hört om en enda enskild gång att assyrier ställt till med kravaller i MÖ. Så fort kurder är nära på att bli slaktade så ska alla andra vara där och trycka ner kurder.

Citat:
Nej, din djävla kackerlacka. Ska du lära mig om mitt folk?

Har du förresten följt mitt råd och googlat "Dawronoye"? Gör gärna det och återkom. MFS/Syriac Military Council består av 30 bonnläppar. Bara att kolla på deras FB-sida så ser du att det är 10 återkommande grabbar på varje bilder. Tror du på något sätt att dessa representerar oss? Det finns inget assyriskt parti och ingen assyrisk organisation som stödjer dessa. Vi snackar alltså om samma gruppering som falsifierat underskrifter från assyriska riksförbundet och massa annat.

Så kan du hålla käften och sluta sprida din propaganda?

Tack på förhand. Puss.
Du kan ju alltid ge oss några källor, du som är akademiker och rik bonde. Ge oss något där det framgår att MFS består av 30 pers.
Senast redigerad av interiorcore 2014-10-12 kl. 13:02.
Citera
2014-10-12, 12:57
Medlem
interiorcores avatar
YPG och FSA ska ha omringat en stor samling IS och därefter dödat 60 av dem. https://twitter.com/mutludc
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in