Citat:
Ursprungligen postat av
Marlo.Stanfield
Rätt onödigt och kalla någon för åsna för att dom inte delar din svart/vita syn på världen. Om du verkligen tror på det du läser så måste du missat det mest fundamentala i hela denna konflikten. Islamisterna skiter i om landet är Syrien eller Irak, dom har ett enda mål och detta målet är att skapa ett islamiskt kalifat som lyder under sharialagarna.
Det är vetenskapligt bevisat att etnicitet är relevant och att det spelar roll på både medveten och omedveten plan. Människor tar alltså hänsyn till denna faktor vid beslut. Det är detta jag säger. Det du säger om att alla hatar kurder är inte riktigt samma sak som jag skriver här och dessutom kommer det från dig själv.
Du anklagar mig för att vara svartvitt i mitt tänk och därefter kommer du med det mest svartvittaste tänket någonsin. Är sharia lagar det enda dom vill ha här i livet? Vill dom tex inte ha makt och rikedom som alla andra?
Citat:
Att dom väljer och sammarbeta mot kurder samtidigt som dom slåss mot varandra förklaras i följande två meningar. Dom slåss mot varandra på platser där dom har stark kontroll sinsemellan och försöker därmed slå ut den andre parten så dom får mer makt i områden där om redan är starka. Dom samarbetar i norr då vissa av städerna islamisterna behöver är under YPG kontroll vilket leder till att dom är tvungna och sammarbeta för att få en del av kakan. Som Hitler sa, din fiendes fiende är din vän.
Regimen har inlett en offensiv mot Aleppo och det verkar som den kommer bli framgångsrik. Hade den här offensiven ens blivit av om rebellerna inte haft ihjäl varandra? Utöver detta så är det bara att konstatera att regimen profiterat på denna interna konflikten, för dom har tagit över områden och expanderat.
Återigen. Över allt i syrien, i varenda byhålla så strider dom mot varandra. Det är bara Tal Hamis som är undantaget. Du måste komma med en logisk förklaring på varför det ser ut så här, men det har du hittills inte gjort.
Citat:
Jag är ledsen om detta spräcker din bubbla, alla hatar inte kurder för att dom är kurder, det är bara ett maktspel.
Som sagt jag har inte sagt något om detta. Det kanske är din egen uppfattning.