2014-01-27, 00:10
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zagrosi
Därför att dom har en gemensam nämnare, nämligen arabisk nationalism (panarabism). Det är därför dom framstår som samma skit ur ett kurdisk perspektiv. Det samma gäller regimen.

Stämmer inte. Islamisterna föraktar nationalismen. De mest extrema, ISIS, Jabhat al-Nusra och vissa grupper i IF vill inte ens att Syrien ska vara en nationalstat.
Citera
2014-01-27, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marlo.Stanfield
Skitsnack, nationalismen präglar inte islamister, dom samarbetar eftersom det gynnar dem strategiskt. Låt mig förklara det såhär, en kurd väljer en kurd före en arab även om araben är 100 gånger bättre, en islamist väljer en kurd före araben, även om araben är 100 gånger bättre, så länge kurden delar samma islamistiska åsikter.

Dom samarbetar mot kurderna då dom skiter fullständigt om det är kurder eller kineser som bor där, det är viktiga områden för dem som de försöker ta över.
Men din åsna. Varför dödar dom varandra över hela Syrien men inte just här? Inte bara dödar, utan även våldtar vandras mammor och systrar. Är det inte märkligt att inte samma sak sker i Tal Hamis? I så fall så får du föra fram något godtagbart som förklarar detta märkliga beteende. Det du skriver här ovan är inte godtagbart. Enligt mig så beror deras beteende på att dom är araber. Dom har samma etnicitet och har blivit hjärntvättade i samma panarabism under Baathistisk styre i Syrien och Irak.
Citera
2014-01-27, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Stämmer inte. Islamisterna föraktar nationalismen. De mest extrema, ISIS, Jabhat al-Nusra och vissa grupper i IF vill inte ens att Syrien ska vara en nationalstat.
Dom blir ju attckerade av regimen samtidigt som dom dödar varandra. Varför gör dom inte så som dom gjorde i Tal Hamis? Varför slutar dom inte döda varandra och istället gå ihop och slås mot regimen? Du tror inte etnicitet har någon betydelse eller?
Citera
2014-01-27, 00:18
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Enligt mig så beror deras beteende på att dom är araber. Dom har samma etnicitet och har blivit hjärntvättade i samma panarabism under Baathistisk styre i Syrien och Irak.

Har du lust att utveckla detta stycke? Menar du att deras beteende är en betingelse av deras etnicitet?
Citera
2014-01-27, 00:22
Medlem
Verkar som antalet döda jihadister eskalerat sista veckorna. Finns det ens någon möjlighet till kraftansamling av "rebellerna"?
Citera
2014-01-27, 00:30
Medlem
Citat:
Har du lust att utveckla detta stycke? Menar du att deras beteende är en betingelse av deras etnicitet?
Ja. I Tal Hamis blev dom angripna av en militär med annan etnicitet. Då gick dom ihop och samarbetade emot fienden. Dom har växt upp med att araber är något och kurder är något annat. Panarabism.

I resten av Syrien så har alla samma etnicitet och därför spelar inte detta någon roll.
Citera
2014-01-27, 00:44
Medlem
Marlo.Stanfields avatar
Citat:
Men din åsna. Varför dödar dom varandra över hela Syrien men inte just här? Inte bara dödar, utan även våldtar vandras mammor och systrar. Är det inte märkligt att inte samma sak sker i Tal Hamis? I så fall så får du föra fram något godtagbart som förklarar detta märkliga beteende. Det du skriver här ovan är inte godtagbart. Enligt mig så beror deras beteende på att dom är araber. Dom har samma etnicitet och har blivit hjärntvättade i samma panarabism under Baathistisk styre i Syrien och Irak.

Rätt onödigt och kalla någon för åsna för att dom inte delar din svart/vita syn på världen. Om du verkligen tror på det du läser så måste du missat det mest fundamentala i hela denna konflikten. Islamisterna skiter i om landet är Syrien eller Irak, dom har ett enda mål och detta målet är att skapa ett islamiskt kalifat som lyder under sharialagarna.

Att dom väljer och sammarbeta mot kurder samtidigt som dom slåss mot varandra förklaras i följande två meningar. Dom slåss mot varandra på platser där dom har stark kontroll sinsemellan och försöker därmed slå ut den andre parten så dom får mer makt i områden där om redan är starka. Dom samarbetar i norr då vissa av städerna islamisterna behöver är under YPG kontroll vilket leder till att dom är tvungna och sammarbeta för att få en del av kakan. Som Hitler sa, din fiendes fiende är din vän.

Jag är ledsen om detta spräcker din bubbla, alla hatar inte kurder för att dom är kurder, det är bara ett maktspel.
Citera
2014-01-27, 01:07
Medlem
Citat:
Homs var ett av rebellernas starkaste fästen i början av denna konflikt.
Är det någon som har en aktuell karta på Homs idag? Hur ser det ut för rebellerna respektive regeringssoldaterna i staden?

FSA finns i tre distrikt nära centrum (al-Qosour, al-Qarabis och Jouret al-Shayyah) och ett till nordväst (al-Waer). Resten är under regeringen.

Enligt någon som jag har glömt vem kontrolleras ca. 10% av staden av rebellerna.
Citera
2014-01-27, 01:11
Medlem
Citat:
Rätt onödigt och kalla någon för åsna för att dom inte delar din svart/vita syn på världen. Om du verkligen tror på det du läser så måste du missat det mest fundamentala i hela denna konflikten. Islamisterna skiter i om landet är Syrien eller Irak, dom har ett enda mål och detta målet är att skapa ett islamiskt kalifat som lyder under sharialagarna.
Det är vetenskapligt bevisat att etnicitet är relevant och att det spelar roll på både medveten och omedveten plan. Människor tar alltså hänsyn till denna faktor vid beslut. Det är detta jag säger. Det du säger om att alla hatar kurder är inte riktigt samma sak som jag skriver här och dessutom kommer det från dig själv.

Du anklagar mig för att vara svartvitt i mitt tänk och därefter kommer du med det mest svartvittaste tänket någonsin. Är sharia lagar det enda dom vill ha här i livet? Vill dom tex inte ha makt och rikedom som alla andra?
Citat:
Att dom väljer och sammarbeta mot kurder samtidigt som dom slåss mot varandra förklaras i följande två meningar. Dom slåss mot varandra på platser där dom har stark kontroll sinsemellan och försöker därmed slå ut den andre parten så dom får mer makt i områden där om redan är starka. Dom samarbetar i norr då vissa av städerna islamisterna behöver är under YPG kontroll vilket leder till att dom är tvungna och sammarbeta för att få en del av kakan. Som Hitler sa, din fiendes fiende är din vän.
Regimen har inlett en offensiv mot Aleppo och det verkar som den kommer bli framgångsrik. Hade den här offensiven ens blivit av om rebellerna inte haft ihjäl varandra? Utöver detta så är det bara att konstatera att regimen profiterat på denna interna konflikten, för dom har tagit över områden och expanderat.

Återigen. Över allt i syrien, i varenda byhålla så strider dom mot varandra. Det är bara Tal Hamis som är undantaget. Du måste komma med en logisk förklaring på varför det ser ut så här, men det har du hittills inte gjort.

Citat:
Jag är ledsen om detta spräcker din bubbla, alla hatar inte kurder för att dom är kurder, det är bara ett maktspel.
Som sagt jag har inte sagt något om detta. Det kanske är din egen uppfattning.
Citera
2014-01-27, 01:21
Medlem
Citat:
Därför att dom har en gemensam nämnare, nämligen arabisk nationalism (panarabism).
Men om du har sett något av ISIS propaganda så framhäver de gärna att de är över all nationalism. Fransmän, somalier, danskar, ryssar och araber alla tillsammans på väg mot akhirah.

IF är mycket mer arabiska och deras propaganda brukar håna ISIS för att så många av dem inte kan prata med lokalbefolkningen. Det kan ligga nationalism i bakgrunden. Det arabiska språket är viktigt för alla muslimer för att kunna läsa koranen, men det står inget där om att bara de som talar en viss dialekt får göra jihad.
Citera
2014-01-27, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tesco
FSA finns i tre distrikt nära centrum (al-Qosour, al-Qarabis och Jouret al-Shayyah) och ett till nordväst (al-Waer). Resten är under regeringen.

Enligt någon som jag har glömt vem kontrolleras ca. 10% av staden av rebellerna.
Homs och Hama har blivit värst drabbade av flygbombningar. Alla hänvisar till dom när dom talar om destruktionen i Syrien. Frågan är hur många procent som är kvar av staden? Men det pågår fortfarande strider i staden, enligt syrian civil war mapen på Wikipedia.
Citera
2014-01-27, 01:31
Medlem
Citat:
Skitsnack, nationalismen präglar inte islamister, dom samarbetar eftersom det gynnar dem strategiskt. Låt mig förklara det såhär, en kurd väljer en kurd före en arab även om araben är 100 gånger bättre, en islamist väljer en kurd före araben, även om araben är 100 gånger bättre, så länge kurden delar samma islamistiska åsikter.

Dom samarbetar mot kurderna då dom skiter fullständigt om det är kurder eller kineser som bor där, det är viktiga områden för dem som de försöker ta över.

islamisterna är inte nationalistiska men dem lider av arabisk chauvinism i den meningen att dem föraktar allt som inte är arabiskt. "Araben är bäst och överlägsen alla andra", en mentalitet som hela arabvärlden verkar lida av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in