2015-07-24, 23:12
Medlem
TSK1453s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CAKARIM
Varför vill du att Turkiet sätter in marktrupper för? Det är väldigt kostsamt sånt, mycket kostsamt i längden, går du all in så måste du vara där också för alltid, iaf en lång tid framöver. Vad är så bra med det du tycker, jag förstår inte?

Låt mig ställa en fråga till dig istället. Varför ställde vi oss på anti-Assad lägrets sida när inbördeskriget i Syrien bröt ut? Och vad har vi tjänat på det?
För att svara på din fråga kortfattat så är situationen i Syrien ohållbar och någon mäste lösa skiten. Antingen Turkiet ensamt eller med allierade. Annars kommer kaoset att bli ännu värre och kommer definitivt att påverka oss och något vallgrav kan inte skydda oss. En bra idé vore att Turkiet med andra länder i regionen typ Jordanien tillsammans går in och fixar eländet. Om vi inte gör någonting kommer kaoset att fortsätta och påverka hela regionen, länder som Turkiet och Libanon mest och om någon sida skulle vinna (islamisterna, kurderna, regimen) så kommer de också att senare vända blickarna mot Turkiet. Turkiet måste alltså göra något och vallgrav räcker inte. Turkiet med regionala ambitioner och efterträdare till Osmanska riket kan för fan inte och titta på passivt. Vi ska visa vem som är Boss och ta för oss. Annars kommer någon annan att piska oss. Det är så det fungerar i regionen.
Citera
2015-07-24, 23:17
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TSK1453
Låt mig ställa en fråga till dig istället. Varför ställde vi oss på anti-Assad lägrets sida när inbördeskriget i Syrien bröt ut? Och vad har vi tjänat på det?
För att svara på din fråga kortfattat så är situationen i Syrien ohållbar och någon mäste lösa skiten. Antingen Turkiet ensamt eller med allierade. Annars kommer kaoset att bli ännu värre och kommer definitivt att påverka oss och något vallgrav kan inte skydda oss. En bra idé vore att Turkiet med andra länder i regionen typ Jordanien tillsammans går in och fixar eländet. Om vi inte gör någonting kommer kaoset att fortsätta och påverka hela regionen, länder som Turkiet och Libanon mest och om någon sida skulle vinna (islamisterna, kurderna, regimen) så kommer de också att senare vända blickarna mot Turkiet. Turkiet måste alltså göra något och vallgrav räcker inte. Turkiet med regionala ambitioner och efterträdare till Osmanska riket kan för fan inte och titta på passivt. Vi ska visa vem som är Boss och ta för oss. Annars kommer någon annan att piska oss. Det är så det fungerar i regionen.
Länken du skickade som visar hur de anfaller PKK, var är det, in i Syrien? Var ju något stöddig snack från PKK att de tog över från YPG på vissa platser i Syrien. Är "freden" med PKK nu över och kommer Turkiet angripa även YPG?
Citera
2015-07-24, 23:17
Medlem
TSK1453s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Jag läste att han Devotoglou eller vad han heter sa att det varit ett långt kirg i Syrien som Turkiet inte blandat sig i förut och inte skulle göra i någon större omfattning nu heller. Men jag läste på annat ställe något om 5km(?) buffertzon som de ville se?

Här är förresten en artikel om saken:

http://edition.cnn.com/2015/07/24/middleeast/turkey-syria-isis-violence/index.html

Jag vet inte var jag läste om buffertzon tyvärr, alkoholrelaterat

Ja Davutoglu har sagt att vi inte ska blanda oss i men att om dom hotar och skadar oss kommer vi att vedergälla på direkten. Såg han på TV idag, presskonferens och säkerhetsmöte. Han borde veta att IS definitivt har Turkiet på kikarsiktet nu. Den pajasen som alla trodde var något geni är ansvarig för Turkiets utrikespolitiska fiaskon de senaste åren. Först stöder dom anti-Assad lägret och nu har dom kommit för att bita oss i röven. Någon borde ställa frågan om det så här i efterhand var en klok idé att stödja "oppositionen".
Citera
2015-07-24, 23:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TSK1453

Jag har inte svar på första frågan eller på andra vad vi tjänat på det. Mer eller mindre har vi tjänat ur min synpunkt att kurder och IS har slagits väldigt länge och det har kostat flera tusen värdelösakurdliv som ingen saknar, det är något vi tjänat väldigt mycket på.

Men låt det hålla på så länge det vill, den dagen problemet närmar sig riktigt nära en stad i Turkiet bebodda av etniska turkar kan vi gå in, men jag ser ingen som helst problem med om IS skulle gå in i Mardin eller Diyarbakir, jag skulle faktiskt bli glad om dom gjorde det. Vi drar bort militären också så får kurderna klara sig själva, PKK kan komma ner från berget och kriga för sitt folk, kurderna vill ju trots allt ha de städerna som dom redan kallar för kurdistan. Varför sätta käppar för IS?
Citera
2015-07-24, 23:23
Medlem
TSK1453s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kohen
Den här lilla horan(TSK1453) vill ha osmanska riket tillbaks. Därför är det bra om Syrien erövras.

Du måste ha negativ iq om du tror att jag vill ha Osmanska riket tillbaka din bajspackande bergsturk. Vad ska jag med en massa kusinknullande araber och bergsturkar till? Det är bättre att förena alla turkar i ett land istället (turkar, turkmener, azerier etc).
Citera
2015-07-24, 23:44
Medlem
TSK1453s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CAKARIM
Jag har inte svar på första frågan eller på andra vad vi tjänat på det. Mer eller mindre har vi tjänat ur min synpunkt att kurder och IS har slagits väldigt länge och det har kostat flera tusen värdelösakurdliv som ingen saknar, det är något vi tjänat väldigt mycket på.

Men låt det hålla på så länge det vill, den dagen problemet närmar sig riktigt nära en stad i Turkiet bebodda av etniska turkar kan vi gå in, men jag ser ingen som helst problem med om IS skulle gå in i Mardin eller Diyarbakir, jag skulle faktiskt bli glad om dom gjorde det. Vi drar bort militären också så får kurderna klara sig själva, PKK kan komma ner från berget och kriga för sitt folk, kurderna vill ju trots allt ha de städerna som dom redan kallar för kurdistan. Varför sätta käppar för IS?

Bror vi får inte glömma att det finns hur många schyssta kurder som helst. Så låt oss skilja på kurder som är lojala och patriotiska medborgare i Turkiet och de vidriga och äckliga PKKurderna. PKKurderna vill precis att det ska bli inbördeskrig i Turkiet mellan turkar och kurder men det kommer naturligtvis inte att ske eftersom vi har stått vid varandras sida sedan åtminstone 1071 när vi besegrade byzantierna tillsammans i Malazgirt. Hata inte kurder hata de äckliga PKKurderna.
Grejen med att Turkiet går in i Syrien är inte att vi skulle slå ut endast IS utan också PYD/PKK. Längre bak här länkade jag till en plan där Turkiet går in i IS kontrollerat område och upprättar en buffertzon där. I och med detta slår vi två flugor i en smäll. Vi upprättar inte bara en buffertzon mot IS men också delar PYD/PKK:s styrkor i två och tar initiativet i Syrien.
Just nu när PKK/PYD är på väg att avancera mot Raqqah i Syrien är också utmärkt läge att slå till.
Det är också ett stort problem med din plan och det är detta: vad händer om/när PYD/PKK skulle besegra IS. Kurderna har följande som talar för dom: dom är i sitt eget land och har inte någonstans att fly så de kommer att kämpa mot IS och dessutom har de USA:s stöd. IS behöver inte hålla ut i norra Syrien. Om de skulle förlora kan de alltid satsa på Irak, Egypten osv.
Handling är också alltid bättre än passivitet. Det är som en naturlag i krig och konflikter.
Ett annat problem med din plan är att du utgår ifrån att Turkiet kan kontrollera IS om de skulle gå in i Diyarbakir. Vad händer sen? Tror du de kommer att återvända till Irak och Syrien? Du borde läsa lite Pakistans historia och hur de stödde talibaner och andra islamister och hur det gick för Pakistan något årtionde senare. Tänk lite mer strategiskt och långsiktigt.
Och återigen vi slåss mot PKK terrorister och inte mot kurder.
Senast redigerad av TSK1453 2015-07-24 kl. 23:53.
Citera
2015-07-24, 23:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XK
I see what you did there.

Äntligen någon som ser skillnad på kurder och PKK terrorister.

Det enda jag kan se är smarta och korkade kurder. Ni kurder som tror att länder som Turkiet, Israel och USA är era vänner är så korkade att jag inte finner några ord som passar in på er.

Förresten, hur känns det att vara en Jash? Har aldrig sett en värre Jash än dig på FB. Misstänker att du har turkiskt blod i ådrorna.
Citera
2015-07-24, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Vinyl
Det enda jag kan se är smarta och korkade kurder. Ni kurder som tror att länder som Turkiet, Israel och USA är era vänner är så korkade att jag inte finner några ord som passar in på er.

Förresten, hur känns det att vara en Jash? Har aldrig sett en värre Jash än dig på FB. Misstänker att du har turkiskt blod i ådrorna.
Vem har sagt jag är kurd? Jag önskar att alla kurdiska partier går under. Kurder är hala ormar.
Citera
2015-07-25, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Vinyl

Den enda kurden som är smart är tyvärr Barzani. Han eller snarare hans farsa gick PKK vägen, det lönade sig inte. Han lärde sig från både sin faders och sina egna misstag. Nu är det han som sitter på Kurdistan. Han vill att man ska gå politisk tillväga. Säga vad man vill om han, men han är Kungen.

Finns chansen att kurder i Syrien får något som liknar det Barzani har? En av överenskommelserna mellan USA och Turkiet är att PYD/YPG får inte attackeras. Enligt turkisk media har turkarna endast gjort operationer i Norra Iraq, mot några av PKK:s baser. Jag vet inte hur nycket sanning det ligger i det.

Det finns de i Turkiet som kritiserar attacken mot PKK av följande anledningar: De säger att alla operationer som USA har gjort mot terror organisationer har varit misslyckade, och att Turkiet borde ha tagit lärdom av det här. De fortsätter: I flera år har Turkiet fört ett väpnat kamp mot PKK utan att lyckas förinta de, det gick alltså inte bra. De gick över till en politisk lösning och det hände positiva grejer säger de, t ex var det fred mellan PKK och Turkiet. Därför borde de ha fortsatt med den politiska vägen.

Det ligger stor sanning i det de säger; grupper som PKK blir starkare om man tar till vapen mot dem.
Senast redigerad av Kohen 2015-07-25 kl. 00:12.
Citera
2015-07-25, 09:43
Medlem
bernad_laws avatar
Notera trådens namn, och fråga er själva om ni tror att ni följer topic.

En liten, liten hint: NEJ!!!

Massa varningar utdelade. /Mod
Citera
2015-07-25, 11:56
Medlem
falsk_mekanikers avatar
tråkigt att tråden spårat ut helt och bara innehåller massa kurdsnack.

Är det någon som kan berätta om hur läget ser ut i Damaskus, Aleppo eller i någon annan stor viktig stad, obs för SAA inte PKK eller YPG. Förut innehöll tråden sådana uppdateringar och var givande, tyvärr är det ett minne blott.

Har denna sommar varit så förödande för Assad som imam2015 eller vad han hette förutspådde?
Citera
2015-07-25, 12:46
Medlem
flygandemalvakts avatar
Citat:
Diplomats and human rights workers claim that America’s closest ally in Iraq is engaged in a campaign of ethnic cleansing designed to push Arabs out of the future Kurdish state.
- http://foreignpolicy.com/2015/07/23/peshmerga-war-crimes-ethnic-cleansing-islamic-state-iraq/

Nu rapporterar alltså Foreign Policy om kurdernas etniska rensning av araber. The Guardian rapporterade om liknande saker häromdagen också... Nu läggs det vikt vid Irak etc, men kurderna är ju verksamma regionalt. (kanske dax för en egen kurd-tråd?)

Detta är ju något som pro-kurder och kurder total förnekar samt skyllt det på ISIS-propaganda.
Hur ställer sig kurderna till detta nu när västerländsk mainstream börjat rapportera om saken?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in