2014-05-13, 13:51
Medlem
Wargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sodaman
Öh, va? Hur kom du fram till detta? Finns mycket arbetarklass bland de allra mest aktiva (UCS t.ex) men överlag på våra läktare skulle jag tro att snittet ligger vid övre medelklass.

Varför skulle Bajen hade rikaste "aktiva" supportrarna? Källa?
På grund av den nya generationen som växer upp på Södermalm. Bor man idag på Södermalm (bostadsrätt) så tillhör oftast landets 10 % rikaste. Gentrifieringen har ändrat på hur den typiske Bajensupporten ser ut, även om det självklart är väldigt många arbetare kvar som håller på Bajsen.

Källa? Skämtar du eller, hur många källhänvisningar har du sett i tråden? Hur mycket forskning tror du har bedrivits kring det här ämnet? Jag och alla andra spekulerar bara, och utgår ifrån våra erfarenheter.
Senast redigerad av Warg 2014-05-13 kl. 13:54.
Citera
2014-05-13, 13:52
Medlem
Wargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solvargen
Uppväxt i Bromma/Vällingby/Spånga. Analays: 55 % AIK. 35 DIF %. 5-10 % Bajen. 5 % andra. AIK i majoritet men det finns även många gårdare av de engagerade supportrarna. Jag räknar inte in "jag håller på x, men vet inte vad målvakten heter" fansen. Bajen finns men är underlägsna.
35 % DIF? Pfff. Vart i Bromma/Vällingby/Spånga växte du upp? Upplevde det mer som 50/50 mellan DIF/AIK. Sedan några enstaka förvirrade som hejade på Leksand/Bajen/Färjestad och sådant.
Citera
2014-05-13, 13:53
Medlem
Wargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svulle
Rätt i sak är nog ändå att de med mest nya pengar är Dif, då ni trots allt är mest associerade med Östermalm. Däremot är det, som jag sade tidigare, en majoritet AIK bland de gamla luttrade von- och af-släkterna på Oxenstiernsgatan, Strandvägen och Villagatan. Man skulle väl krasst kunna säga att Dif är majoritet på nya, medan AIK är det på gamla Östermalm.

Likaledes har Djursholm, Bromma och Lidingö fått in en hel del gårdare, medan Appelviken, Smedslätten och vadan det nu vara i Bromma, och "Fin-Lidingö" bebos med den gamla borgaradeln som alltjämt är AIK.

Sen hör det ju till saken att dessa personer givetvis inte är överrepresenterade på NA under matchdag. Så egentligen är det ju ganska ointressant.
Vi har Knugen, det är allt som räknas.
Citera
2014-10-10, 02:23
Medlem
ZlatanManias avatar
Förstår inte hur denna diskussion är så bred..?

Om jag hävdar att Sollentuna är AIK kan någon annan lika gärna säga att de minsann tillhör Djurgården osv osv...

Allt detta är ens subjektiva uppfattning, mycket av en generationsfråga, umgängen, slumpvisheter osv.. Att bestämt kalla nån ort för AIK/DIF/Bajen är inget annat än långsökt om nu inte laget i fråga kanske har en lokalförankring, då kan det ha sina förklaringar till varför många sympatiserar med laget i fråga.

En väldigt intetsägande diskussion.
Citera
2014-10-10, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Förstår inte hur denna diskussion är så bred..?

Om jag hävdar att Sollentuna är AIK kan någon annan lika gärna säga att de minsann tillhör Djurgården osv osv...

Allt detta är ens subjektiva uppfattning, mycket av en generationsfråga, umgängen, slumpvisheter osv.. Att bestämt kalla nån ort för AIK/DIF/Bajen är inget annat än långsökt om nu inte laget i fråga kanske har en lokalförankring, då kan det ha sina förklaringar till varför många sympatiserar med laget i fråga.

En väldigt intetsägande diskussion.

Äntligen ett inlägg som konstaterade den enda riktiga sanningen i ämnet. Allt är subjektiva generaliseringar byggt på egna erfarenheter.
Den enda generaliseringen man kan dra någon slutsats av är just orterna på klubbarnas medlemslistor. Även det en lite dålig källa då majoriteten av supportrarna (sjukt nog) inte är medlemmar. Även i ett fall som DIF fotboll och DIF hockey är olika föreningar och har separata medlemsskap (senaste undersökningen i vintras där man samkört medlemslistorna var bara 27% medlemmar i båda föreningar) gör det att det är svårt att dra en slutsats.
Citera
2014-10-10, 13:06
Medlem
Flacitos avatar
http://i.imgur.com/bZhsHZL.png

Vet inte om denna karta postats innan, känns väl ganska korrekt (även om jag undrar varför Vårberg är det enda bajenfria nästet i Söderort)
Citera
2014-10-10, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Warg
35 % DIF? Pfff. Vart i Bromma/Vällingby/Spånga växte du upp? Upplevde det mer som 50/50 mellan DIF/AIK. Sedan några enstaka förvirrade som hejade på Leksand/Bajen/Färjestad och sådant.
Jag utgick ifrån hur många engagerande supportrar det fanns. Sådana som sa att de höll på dif men inte visste målvakten namn räknas inte.
Djurgården hade väl ett tag ett övertag under storhetstiden 2001-2005 då jag upplevde att många neutrala blev difare p g a medgång. De åren var det kämpigt, likväl hade jag med mig min gulsvarta halsduk varje skoldag. Efter 2006 blev det mer utjämnat. Sen fanns det ca 1 bajare i varje klass. Vilsen, ensam och inte helt övertygad varför hon/han höll på bajen. Oftast var det väl pga föräldrarna.
Citera
2014-12-19, 15:46
Medlem
jaybones avatar
Södertälje (etniska svenskar): 50% Bajen, 20% DIF, 5% AIK, 25% Lokala lag eller annat.

Södertälje (turkarna): 60% syrianska och något annat lag från Italien/spanien, 40% Assyriska och något annat lag från Italien/spanien.
Citera
2015-01-03, 22:52
Medlem
powderfuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P3RK3L3
Bajen är en klubb från söderort och även om inte alla söderortsbor är bajare så bor nästan alla som är bajare i söderort. Jag är från Västerort och där gick det 1 bajare på ungefär 500. Jag tror det fanns ca 3 stycken i min skola som hade runt 800 elever.

AIK:s hemort är ju som bekant Solna och i Solna och närliggande orter som Sundbyberg och Spånga (Bromsten, Solhem, Sundby, Flysta, Rinkeby, Tensta) och även Kista (Kista, Husby, Akalla) hittar man nästan enbart AIK:are även fast det förekommer enstaka djurgårdare också, men då oftast i de finare delarna av Spånga som Solhem och Flysta. Hässelby och Vällingby är väl också mest AIK medan Bromma nog är rätt blandat men antagligen överhängande AIK. Jag känner många från Äppelviken och Nockeby som är AIK:are. Ängby är också ganska svartgult. Men som sagt, det finns en hel del gårdare också.

Djurgårdarna är helt utspridda över stan även fast hemorten är Östermalm. Djurgården har ju som sagt dock någon sorts social förankring. Folk från överklassen är ju oftast djurgårdare om dom nu måste välja nåt lag men inte fan går de och ser fotboll med smutsiga arbetare och medelklasssvennar. För fotbollen är fan ingen överklassport...

Angående "röda kommuner" så håller argumentet inte riktigt eftersom Solna ju är en av landets blåaste kommuner och är 99% AIK.
thåström och lars ohly begs to differ
Citera
2015-01-03, 23:14
Medlem
powderfuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobby Gillespie
För att inte tala om Vasastan. Svartgult rakt igenom hela Gustav Vasa, Vasa Real och Matteus med undantag av någon enstaka och förvirrad Vantörsvandal med "08"-tröja!
gick i vasa real vi va ett grabbgäng på minst 10 pers som gick på difmatcher + ett grabbgäng ett år och två år yngre än oss. det dfanns gnagare och i viss mån i bajare men inte lika engagerade supportrar.

skulle vilja påstå att djurgården har flest supportrar som har spelat fotboll,kan sin starelva, vet vad en offside i hockey är och är allmänt fotbolls/hockey intresserade, sen e det gnaget och sist bajen. frågan e om bajeare vet vad en offside i fotboll är ens.

nu snackar jag om generationen född 1985-1995
Citera
2015-01-03, 23:18
Medlem
powderfuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobby Gillespie
Hehe. Från den tiden var det dock nästan det omvända, det var snarare de som man uppfattade som en aning mindre bemedlade som höll på DIF om man ska generalisera och tala i mer socioekonomiska termer, men jag förstår absolut din tanke och exempel. Och att det skiljer sig över tid och årskullar är klart. I dag kan jag inte svara exakt för hur det ser ut i nämnda skolor, men jag hoppas att Martin Åslund tog sitt ansvar då han under delar av sin AIK-tid tydligen ska ha jobbat lite extra på fritids i området.
han jobbade på mitt fritids, fritidsklubben i gustav vasa skolan de enda vi ungar tjatade om varför inte vi tog in abgar barsom eller kim källström för o jobba på fritids. då tröstade martin oss med att han hade spelat för Dif förrut
Citera
2015-01-03, 23:40
Bannlyst
Högdalen/Rågsved- Uteslutande bajare
Huddinge - Uteslutande djurgårdare och en stänk av bajare
Södra och Norra Botkyrka - Mycket bajare, även bland blattarna i Norra Botkyrka. I södra botkyrka är det dock rätt blandat mellan Dif och Bajen med AIK i minoritet.
Södertälje- Om man räknar bland etniska svenskar, så är det bajen
Södermalm- Bajen
Hägersten - dif/bajen med AIK i minoritet
Mälarhöjden/Bredäng/Aspudden - Uteslutande bajare, AIK och Dif i minoritet men fler AIKare än difare.
Senast redigerad av noggerlen 2015-01-03 kl. 23:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in