2008-08-21, 23:00
Medlem
P3RK3L3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobby Gillespie
För att inte tala om Vasastan. Svartgult rakt igenom hela Gustav Vasa, Vasa Real och Matteus med undantag av någon enstaka och förvirrad Vantörsvandal med "08"-tröja!

Iallafall förr om åren. Idag bor det lite fler förvirrade nyblivna välbärgade (läs: en årsinkomst på 360 lax + en silvermetallic BMW 320) Täby-svennar här som tycker att det ingår i deras livsstil att hålla på Dif. Allt för att dölja medelklassbakgrunden. Hehe.
Citera
2008-08-21, 23:29
Medlem
Bobby Gillespies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P3RK3L3
Iallafall förr om åren. Idag bor det lite fler förvirrade nyblivna välbärgade (läs: en årsinkomst på 360 lax + en silvermetallic BMW 320) Täby-svennar här som tycker att det ingår i deras livsstil att hålla på Dif. Allt för att dölja medelklassbakgrunden. Hehe.

Hehe. Från den tiden var det dock nästan det omvända, det var snarare de som man uppfattade som en aning mindre bemedlade som höll på DIF om man ska generalisera och tala i mer socioekonomiska termer, men jag förstår absolut din tanke och exempel. Och att det skiljer sig över tid och årskullar är klart. I dag kan jag inte svara exakt för hur det ser ut i nämnda skolor, men jag hoppas att Martin Åslund tog sitt ansvar då han under delar av sin AIK-tid tydligen ska ha jobbat lite extra på fritids i området.
Citera
2008-08-22, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P3RK3L3
I Slussen? Konstigt att det skulle bo/ha bott färre AIK:are i Solna och Sumpan än "i" Slussen?

Det är vad jag har minne utav. Läste iofs boken för över tio år sedan. Reagerade på det också.
Citera
2008-08-25, 20:34
Medlem
Saucy.Jacks avatar
Visst finns det många djurgårdare här men någon förkrossande majoritet talar vi inte om. 55-60 % kanske, bajarna är ytterst få men gnagare finns det gott om.

/ Saucy.Jack, lidingöbo.
Citera
2008-08-25, 20:45
Medlem
Saucy.Jacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laziale
Först och främst ber jag om ursäkt för bump.
Kan sedan tillägga att jag bor ute på Lidingö, har därav god insikt i uppdelningen i de nordöstra delare av länet och city.

Ute på Lidingö är AIK det klart största laget bland ungdommar. Om du frågar Per 50 år är det i princip klart att han svarar "Jyrgårn" eftersom han är uppväxt med laget och kanske går på en match med polarna då och då. Bland äldre får du sura blickar när du går runt med AIK tröja(i stil med blickarna man får av invandrare när man går runt i Lazio tröja).

I Vasastan är det en ganska bra blandning. Personer med kontakter uppåt Solna är oftast AIKare medan folket ned mot Odenplan är mer Djurgården.

Kungsholmen är det blandat, har för mig att alla Stockholms lagens Kat C supportrar har samlingspubar där. Skulle kalla K-holmen neutralt.

Söder är som sagt mest bajare, men det är inte den bajaren som vi tänker som är en Björns trädgård pundare. Snarare medie folk som vill smälta in och vältrar sig i den såkallade "söderromantiken".

Östermalm är svårt att bedömma. Finns många casual wannabies som är gårdare och minst lika många som har bytt lag för AIK har ett rykte om att vara tuffare. Medelålders brukar det vara djurgårdare, undantaget är inflyttade Östermalms bor.

I de norra förorterna är det en ganska jämn fördelning, I Djursholm är folk överlag inte särskilt intresserade utav sport. Men om du frågar om lag svarar de oftast Djurgården. Täby, Danderyd och allt som ligger norrut är helt beroende på stadsdel i de olika kommunerna.

Kort sagt är Djurgården ett lag som brat wannabies eller rika 50åringar "håller" på.

AIK är ett blandat lag med många ungdommar, har sett både MUFare och SSUare i klacken.

Bajen är mycket mediefolk+ alla söderromantiker. Inte längre slödder.

Dessutom kan jag säga att en DIF dominerad stadsdel är Gärdet.

Tack o hej, svara gärna och kom med synpunkter...//Laziale

Hur kan gubbarna vara uppväxta med laget men ändå vara medgångssupportrar? Syftar på på " Kort sagt är Djurgården ett lag som brat wannabies eller rika 50 åringar "håller" på."

Lidingö är som jag skrev tidigare ganska blandat med en svag majoritet djurgårdare. Detta gäller även för "ungdommar". Bland alla kategori C wannabies som har tittat för mycket på football factory (det kryllar verkligen av dem här!) så finns det nog fler som håller på gnaget. Kan inte uttala mig om resten av Stockholm och jag har svårt att se hur du kan göra det över ett så stort geografiskt område som du nyss gjorde.
Citera
2008-08-26, 22:05
Medlem
laziales avatar
Saucy jack. Är Lidingö bo. Dessutom är det många wannabe kat C grabbar här som drar handtrallor till GSH men fan lika många gårdare som gör det.

Jag menar att de har aldrig riktigt varit intresserade av fotboll. När de var små var det DIF hockey som gällde om man nu hejade på något. Den klassiska kontorsnissen som beskrivs i boken "En av grabbarna"
Senast redigerad av laziale 2008-08-26 kl. 22:08. Anledning: .
Citera
2008-08-26, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laziale
Saucy jack. Är Lidingö bo. Dessutom är det många wannabe kat C grabbar här som drar handtrallor till GSH men fan lika många gårdare som gör det.

Jag menar att de har aldrig riktigt varit intresserade av fotboll. När de var små var det DIF hockey som gällde om man nu hejade på något. Den klassiska kontorsnissen som beskrivs i boken "En av grabbarna"
Du sväljer allt som står på sagoscenen va?
Citera
2008-08-26, 22:53
Medlem
laziales avatar
Nej, det enda jag läser på sverigescenen är deras klockrena analyser innan match. Sitter du o sväljer allt på dfgsthlm?
Citera
2008-08-26, 22:58
Medlem
feed-mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vagabonden
Nej, varför är det självklart?
Nacka och Värmdö är det inte mestadels någon! Finns många Gnagare, många Djurgårdare, Några Bajare!
Men jag tror iof att ska man kolla vilka som är seriösa så är det mestadels Djurgårdare och Gnagare, inte Bajare!
Funderade också på vad du menade med om att det är flest Gnagare i Bromma? Rätta mig om jag har fel för jag är inte så insatt just där, men brukar det inte vara rätt blandat?
Citera
2008-08-27, 13:55
Medlem
Saucy.Jacks avatar
Laziale: Du har rätt i att horderna med wannabes är uppdelade mellan de olika lagen. Bland de jag har träffat har däremot det funnits en viss överrepresentation bland AIK:are. Generellt sett finns det inget som säger att något lag har fler wannabes än andra.

Jag var också mer intresserad av hockey under mina första år som supporter (om man nu kan kalla det för supporter, nu talar vi alltså om när jag var 6-8 år gammal) av den enkla anledningen att man åkte skridskor och spelade hockey mer än fotboll. När jag blev något år äldre blev fotbollen mer populär än hockeyn bland smågrabbarna, kvartersserien kom igång och alla var med och spelade. Då gick jag också på min första DIF match (oavgjort mot Umeå, du läste rätt ) och sen dess har jag funnit fotbollen mer intressant. Hur det är med de äldre supportrarna vet jag inte men det stämmer kanske som du säger. Så länge de bryr sig om DIF och inte har bytt lag kan de dock inte kallas medgångssupportrar.
Senast redigerad av Saucy.Jack 2008-08-27 kl. 14:03.
Citera
2008-08-27, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bobby Gillespie
För att inte tala om Vasastan. Svartgult rakt igenom hela Gustav Vasa, Vasa Real och Matteus med undantag av någon enstaka och förvirrad Vantörsvandal med "08"-tröja!

Måste ha vart en massa år sedan då, då jag gick i Vasa real för 3-7 år sen så var det blandat 50-50 mellan DIF o gnagare, Matteus verkade dock vara gnagare enbart.
Citera
2008-08-28, 14:11
Medlem
Axells avatar
Felpost*
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in