2014-10-09, 04:49
Medlem
Bror.s avatar
Testade att köpa bitcoins från hemsidan Virwox igår, då jag tänkte att det skulle gå snabbt och smidigt. Men när jag skulle överföra mina nyinköpta bitcoins till SR får jag meddelandet att överföringen ska kontrolleras manuellt och kommer ta 48 timmar. När jag nu försökte logga in på hemsidan står det att mitt konto blivit inaktiverat Scam-varning!
Senast redigerad av Bror. 2014-10-09 kl. 05:29.
Citera
2014-10-09, 11:10
Medlem
simp00s avatar
Nu börjar den öka igen!

Vad tror ni, kommer det hålla i sig?
Citera
2014-10-09, 11:23
Medlem
massepojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up
Jag kollar på en sammanställning över VC-investeringar i Bitcoin här, och försöker uppskatta hur detta kan påverka priset. Enligt detta dokument har VC alltså bara i år investerat ca ~230 miljoner USD i bitcoinföretag. Extrapolerarvi så blir det ~270 miljoner USD för 2014.

Nu har ju investeringar i Bitcoin-företag ingen direkt påverkan på priset, men jag har ändå väldigt svårt att tänka mig att någon tror på Bitcoin så pass mycket att man investerar miljoner i ett företag utan att också köpa på sig bitcoins. Så en stor fråga är hur ration mellan investeringar i Bitcoin-företag kontra investeringar direkt i bitcoins ser ut egentligen.

Investeringstakten ser inte direkt ut att stanna av heller, så om vi antar att VC fortsätter investera i Bitcoin i minst samma takt och att ration för investeringar i företag kontra Bitcoin-köp är 1:1 så får vi något vi kan räkna på. Jag vill se hur inkommande kapital står sig mot nyskapade bitcoins under hela nästa år.

270.000.000/(3.600*365) = 205

Alltså, med ovanstående antaganden så motsvarar tillförseln av nytt VC-kapital exakt produktionen av nya bitcoins vid priset 205 USD. Jag tolkar detta som att bara VC-pengar räcker för att bibehålla ett pris runt 200 USD helt själv. Då detta bara är efterfrågan från en isolerad faktor så tycker jag det är ett väldigt positivt resultat, men allt detta hänger ju på antaganden som jag inte alls är lika säker på.

Jag inser att detta är ett extremt trubbigt verktyg, men den länkade sammanställningen är ändå en av de bättre indikationerna på hur stora pengar tänker i nuläget, och i vilken skala investeringar sker. Vad skulle ni göra för uppskattningar? Köper riskkapitalister som tror på Bitcoin lika mycket coins som de investerar i relaterade företag? Köper de betydligt mindre, eller kanske till och med betydligt mer? Kollar man på ökningen av investeringar från år till år så har vi en ökning med 200% från 2013 till 2014. Kommer investeringarna fortsätta öka i motsvarande takt 2015 tror ni?

Lustigt, hade ett liknande resonemang över ett par öl igår med en "bitcoinneutral människa" (är givetvis smått chockad att dessa fortfarande existerar) och vårt samtal flöt in på att,,

Venture Capital investeringarna är väldigt stora i förhållande till Bitcoins Market Cap. (30 miljarder sek)

Helt klart är det så att bitcoinbolagen, sett till vilka nivåer dom tar in pengar , är väldigt väldigt högt värderade.

- Sen ska man inte heller bortse ifrån att även riskkapitalister är rädda att missa tåget.
Givetvis ser dom intresset för bitcoin och investeringarna är en helt naturlig riskspridning.

- Många VC bolag har också extremt välfyllda kassor idag vilket såklart triggar värderingarna.

Jag småkollade lite och en siffra som jag får fram är totalt ca 3 miljarder sek investerat av VC i bitcoinrelaterade bolag.

Stora siffror i förhållande till Bitcoin Market Cap

Tycker din beräkningsmodell har många poänger.

-Antingen är VC ute och cyklar,,
eller så är Bitcoin extremt undervärderat.

Eftersom jag handlat på mig de sista dagarna så tror jag för min del på det sistnämnda.
Senast redigerad av massepojken 2014-10-09 kl. 11:40.
Citera
2014-10-09, 13:00
Medlem
MontyBurnss avatar
Det är häpnadsväckande hur enkelt det är att köpa BTC med circle. Passade på att köpa lite medan jag satt på dass. Tog 10 sekunder.

Infrastrukturen börjar verkligen falla på plats.
Citera
2014-10-09, 13:17
Medlem
Bimboankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MontyBurns
Det är häpnadsväckande hur enkelt det är att köpa BTC med circle. Passade på att köpa lite medan jag satt på dass. Tog 10 sekunder.

Vad är deta circel?
Citera
2014-10-09, 13:56
Medlem
Citat:

Får man fråga vad det är för kort/bank du använder dig utav samt hur du kunde "registrera" kortet på deras sida? Många inklusive mig har tyvärr misslyckats.
Citera
2014-10-09, 14:58
Medlem
MontyBurnss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Westeros
Får man fråga vad det är för kort/bank du använder dig utav samt hur du kunde "registrera" kortet på deras sida? Många inklusive mig har tyvärr misslyckats.
Länsförsäkringar bank och ett visa kort. Registrerade bara kortet på circles hemsida, sen var det bara att tuta och köra!
Citera
2014-10-09, 15:22
Medlem
FooFighterss avatar
Citat:
Länsförsäkringar bank och ett visa kort. Registrerade bara kortet på circles hemsida, sen var det bara att tuta och köra!
Vad är avgifterna då?
Citera
2014-10-09, 15:24
Medlem
bananingvars avatar
Gjorde en överföring till bitstamp igår, hur lång tid brukar det ta för pengarna att trilla in på kontot?
Citera
2014-10-09, 15:25
Medlem
FooFighterss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananingvar
Gjorde en överföring till bitstamp igår, hur lång tid brukar det ta för pengarna att trilla in på kontot?
1-2 bankdagar brukar det ta för mig. Om du gjorde överföringen efter en viss tid igår så registrerades den inte förren idag.
Citera
2014-10-09, 16:08
Medlem
Citat:

UH, även jag har testat med detta men det gick inte igenom. Sidan klagade på att adressen inte stämmer överens med kortet.

Använde du dig utan svenska tecken i adressfältet? Vad skrev du i state (län) etc?
Citera
2014-10-09, 16:54
Medlem
Baskis avatar
Håll i hatten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in