2014-09-23, 20:40
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jantan
Bara HHS eller? MünchenCalling tex, har ju bara en kandidat från Lund.. Vet dock ej om han jobbar på en BB bank

Du är medveten om att de första inläggen i tråden skrevs för nästan ett decennium sedan? Dvs. ta allt med en nypa salt då rätt mycket har hänt. Dock går det såklart fortfarande att få jobb efter att ha läst på LU.
Citera
2014-09-23, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Du är medveten om att de första inläggen i tråden skrevs för nästan ett decennium sedan? Dvs. ta allt med en nypa salt då rätt mycket har hänt. Dock går det såklart fortfarande att få jobb efter att ha läst på LU.

Man kan ju inte låta bli att undra hur det gick för ts
Citera
2014-09-27, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BloodymaryX
Hejsan!

Jag har sedan en tid tillbaka varit inne på att utbilda mig till investment banker eller något liknande. Har dock ingen aning om hur vägen dit skulle kunna gå till.

Tack på förhand!

GHS har sedan nåt år en utbildning till investment banker. Den riktar sig framförallt mot de som är intresserade av M&A det vill säga money making & aktier. Försökte googla men hittade inget, du lyckas säkert bättre än mig
Citera
2014-09-27, 21:45
Medlem
ugglans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BloodymaryX
Dock är jag lite förbryllad över detta med GPA, vissa som haft 18,5 och neråt i svenska betyg har sagt att dem har 3,7 t.ex. i GPA? Hur funkar detta?

18.5/20 = 3.7/4

är väl kanske lite missvisande eftersom man rimligtvis borde räkna med 22.5
Senast redigerad av ugglan 2014-09-27 kl. 21:48.
Citera
2014-09-27, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrNic3
GHS har sedan nåt år en utbildning till investment banker. Den riktar sig framförallt mot de som är intresserade av M&A det vill säga money making & aktier. Försökte googla men hittade inget, du lyckas säkert bättre än mig

Ofasen! Tack så jätte mycket för tipset, ska kolla upp detta!

Citat:
Ursprungligen postat av ugglan
18.5/20 = 3.7/4

är väl kanske lite missvisande eftersom man rimligtvis borde räkna med 22.5

Förstår inte riktigt vad du menar nu men tänker du att 22.5 är det som krävs för att klara sig?
Citera
2014-09-28, 16:38
Medlem
Suckpipes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrNic3

Hur tänkte du här egentligen?
Citera
2014-10-01, 18:12
Medlem
Axells avatar
Steg 1: Test 1
Testet är ett logiskt, analytiskt test som samtliga sökanden genomför den 21 oktober. Testet skickas som en länk till Din angivna mejladress den 21 oktober och tar max 75 minuter att genomföra. Du har 24 h på Dig att göra testet. Ditt testresultat skickas automatiskt till oss och Du kommer själv kunna ladda ner din resultatrapport.

Steg 2: Test 2
Du som har gått vidare till steg två kallas till ett personlighetstest via mejl. Även där kommer Du kunna ladda ner Din resultatrapport.

Steg 3: Intervjuer
I början av november kommer Ni som går vidare till intervjufasen att kontaktas via telefon för att boka in ett fysiskt möte på Regeringsgatan 56 i Stockholm. Vi har även möjlighet att genomgöra intervjuer via Skype om du befinner dig utomlands.

Fick detta från Carnegie efter min ansökan till internshipet de utannonserar för. Någon som vet om detta test i steg 1 motsvarar SHL som man gör när man har sökt till diverse andra banker?
Citera
2014-10-05, 15:42
Medlem
Suckpipes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axell
Steg 1: Test 1
Testet är ett logiskt, analytiskt test som samtliga sökanden genomför den 21 oktober. Testet skickas som en länk till Din angivna mejladress den 21 oktober och tar max 75 minuter att genomföra. Du har 24 h på Dig att göra testet. Ditt testresultat skickas automatiskt till oss och Du kommer själv kunna ladda ner din resultatrapport.

Steg 2: Test 2
Du som har gått vidare till steg två kallas till ett personlighetstest via mejl. Även där kommer Du kunna ladda ner Din resultatrapport.

Steg 3: Intervjuer
I början av november kommer Ni som går vidare till intervjufasen att kontaktas via telefon för att boka in ett fysiskt möte på Regeringsgatan 56 i Stockholm. Vi har även möjlighet att genomgöra intervjuer via Skype om du befinner dig utomlands.

Fick detta från Carnegie efter min ansökan till internshipet de utannonserar för. Någon som vet om detta test i steg 1 motsvarar SHL som man gör när man har sökt till diverse andra banker?

Rätta mig om jag har fel men är det inte första gången Carnegie har psykometriska tester innan intervju? Förra året verkade de inte ha det i alla fall. Så kan ju bli svårt att svara på. Men har svårt att tro att det skulle skilja sig nämnvärt från SHL/Kenexa/TalentQ.
Citera
2014-10-08, 13:48
Medlem
Axells avatar
Vilken taktik är bäst att ha på de olika numerical testen? Att man antingen svarar på typ 15 frågor av 20 och får alla rätt, eller att svara på alla 20 frågorna och få alla rätt på de 15 första samt gissa på de 5 sista frågorna tidsbrist? Då borde man få ungefär 1 rätt iallafall av de man gissar på då de är 5 alternativ. Är tyvärr inte så supersnabb på dessa test men känner att det går framåt för varje ansökan man skickar in iallafall.
Citera
2014-10-08, 14:21
Medlem
ugglans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axell
Vilken taktik är bäst att ha på de olika numerical testen?

svara rätt på alla, gå sen tillbaka och kolla genom så du inte gjort något slarvfel

Öva på hastigheten, finns ju mängder av dessa test på nätet. Ska inte behövas några taktiker
Citera
2014-10-10, 00:36
Medlem
hobokens avatar
BoAML vill att man ska "describe the function of your first preferred division to which you are applying". Hur ska man tackla en sådan fråga? Antar att de inte är ute efter att man ska beskriva t.ex. IBD rakt upp och ner.
Citera
2014-10-10, 05:37
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoboken
BoAML vill att man ska "describe the function of your first preferred division to which you are applying". Hur ska man tackla en sådan fråga? Antar att de inte är ute efter att man ska beskriva t.ex. IBD rakt upp och ner.

Ja, beskriv vad IBD är, vad syftet med divisionen är, hur divisionen tjänar pengar osv. Ganska rolig fråga tycker jag, inte helt dum heller, har en bekant som ville köra Markets (dvs s&t) men råkade söka Capital Markets och hamnade på ECM. Hade varit bra om han hade behövt svara på den frågan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in