2014-09-20, 10:27
Medlem
Jag läser första året på master i finansmatte och vill söka internship inom markets. Jag har bra känsla för statistik och programmering, men jag har inte läst så mycket om finans än. Jag kan det grundläggande och brukar handla på fritiden, men mest med aktier och utan särskilt avancerade strategier. Hur tekniska kommer intervjuerna att vara? Har de tålamod med att jag inte lärt mig allt än?
Citera
2014-09-20, 11:35
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Här är Isper
Jag läser första året på master i finansmatte och vill söka internship inom markets. Jag har bra känsla för statistik och programmering, men jag har inte läst så mycket om finans än. Jag kan det grundläggande och brukar handla på fritiden, men mest med aktier och utan särskilt avancerade strategier. Hur tekniska kommer intervjuerna att vara? Har de tålamod med att jag inte lärt mig allt än?

Har varit på hyfsat många intervjuer för marketsroller och har aldrig stött på speciellt knepiga tekniska frågor, då har jag ändå läst NEK och inte finans. Ingen kommer förvänta sig att du är expert, alla kommer förvänta sig att du tagit dig tid och lärt dig det mest grundläggande. Hur optioner fungerar, hur obligationer fungerar, typ.
Citera
2014-09-20, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Att du har jobbat där är såklart inget negativt i sig, faktumet att du var 17 säger ju mest att du kände någon där så vet inte om din ålder skulle vara något att trycka på. Att vara handläggare är väl gött men knappast något som kommer vara avgörande för din karriär. Och visst är UU något att hänga i granen om du fortsätter att jobba på vid sidan av studierna.

Visst kände jag folk som jobbade där, dock hade det ingen betydelse för att jag fick jobbet.

Vad ska jag göra för att maximera mina chanser? Plugga till fil. Kandidat i företagsekonomi, få höga betyg, internships under somrarna och engagera mig i kåren? Ev. bygga på med en masters?

Hur ligger det till med jobb under studietiden, förekommer det eller är det bara under loven man jobbar? Var är det man ska kolla efter jobb/internships? Vilka slags tjänster kan man tänkas få?

Edit: vad är skillnaden på en kandidatexamen i företagsekonomi och en ekonomie kandidat? Och vad är finast?
Senast redigerad av Jantan 2014-09-20 kl. 20:57.
Citera
2014-09-21, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Här är Isper

Intresse, inställning social kompetens och att du kan programmera i några grundläggande språk är det som brukar krävas. Sen beroende på den som intervjuar dig kan du få frågor om makro-ekonomi eller någon kontroll fråga om att du förstår optioner osv. Eller vad nu som är relevant för tjänsten och personen som intervjuar tycker är grundläggande kunskap.

Kan du besvara, vad händer med USD och räntor om NFP kommer in 80 000 över förväntat utfall?

Kan du besvara vilket delta har en ATM option?

Ligger du på den nivån är och har, intresse, inställning social kompetens och programmering, så är du en av de bästa sökande.
Citera
2014-09-22, 08:50
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jantan
Visst kände jag folk som jobbade där, dock hade det ingen betydelse för att jag fick jobbet.

Vad ska jag göra för att maximera mina chanser? Plugga till fil. Kandidat i företagsekonomi, få höga betyg, internships under somrarna och engagera mig i kåren? Ev. bygga på med en masters?

Hur ligger det till med jobb under studietiden, förekommer det eller är det bara under loven man jobbar? Var är det man ska kolla efter jobb/internships? Vilka slags tjänster kan man tänkas få?

Edit: vad är skillnaden på en kandidatexamen i företagsekonomi och en ekonomie kandidat? Och vad är finast?

Ja, du nämner ju en väg som leder till jobb. Lyckas du med allt det så får du jobb, typ. Självklart är det bra att jobba under terminerna, leta runt lite bland finansföretag och se vad du kan hitta för extrajobb, förvänta dig inget glamouröst utan acceptera att man får göra lite mer skitjobb som nittonårig förstaårsstudent.

fil. kand i FEK får du om du skiter i att läsa NEK, ek. kand får du om du kör 30hp NEK (och kanske lite statistik+jök, beroende på vilken skola du är på) men du kan ha FEK som huvudämne. Finns egentligen ingen anledning till att inte skaffa dig en ek. kand, förutsatt att du inte redan nu vet att du hatar NEK.
Citera
2014-09-22, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Ja, du nämner ju en väg som leder till jobb. Lyckas du med allt det så får du jobb, typ. Självklart är det bra att jobba under terminerna, leta runt lite bland finansföretag och se vad du kan hitta för extrajobb, förvänta dig inget glamouröst utan acceptera att man får göra lite mer skitjobb som nittonårig förstaårsstudent.

fil. kand i FEK får du om du skiter i att läsa NEK, ek. kand får du om du kör 30hp NEK (och kanske lite statistik+jök, beroende på vilken skola du är på) men du kan ha FEK som huvudämne. Finns egentligen ingen anledning till att inte skaffa dig en ek. kand, förutsatt att du inte redan nu vet att du hatar NEK.

Är NEK på något sätt bättre att läsa än FEK? Är en fil. Kand sämre än en ekonomie kandidat i branschen? Har fått intrycket av att en fil. kand är lite mer flummig och inte lika fint som t.ex. civilekonom.
Den främsta anledningen till att jag funderar på företagsekonomi istället för ekonomie är för att mina betyg inte räcker till ekonomie kandidat. Inte kommit på vad jag vill göra efter gymnasiet förrän nyligen, och det är försent för att fixa betygen för ex. Handels. Mitt första och hittills enda HP ligger på 0,95 så det är inte heller något att hänga i julgranen. Kommer dock givetvis kämpa för att få högsta betyg på högskolan.

Kan man läsa enskilda kurser efter sin fil. Kand, typ NEK och lite annat, och på så vis få en dubbelexamen?

Kan en treårig kandidat räcka till analystpositioner eller lär det behövas typ master/MBA?

Många frågor men det är verkligen dags att börja planera för mig nu!
Citera
2014-09-23, 00:40
Medlem
bentebent22s avatar
Citat:
Är NEK på något sätt bättre att läsa än FEK? Är en fil. Kand sämre än en ekonomie kandidat i branschen? Har fått intrycket av att en fil. kand är lite mer flummig och inte lika fint som t.ex. civilekonom.
Den främsta anledningen till att jag funderar på företagsekonomi istället för ekonomie är för att mina betyg inte räcker till ekonomie kandidat. Inte kommit på vad jag vill göra efter gymnasiet förrän nyligen, och det är försent för att fixa betygen för ex. Handels. Mitt första och hittills enda HP ligger på 0,95 så det är inte heller något att hänga i julgranen. Kommer dock givetvis kämpa för att få högsta betyg på högskolan.

Kan man läsa enskilda kurser efter sin fil. Kand, typ NEK och lite annat, och på så vis få en dubbelexamen?

Kan en treårig kandidat räcka till analystpositioner eller lär det behövas typ master/MBA?

Många frågor men det är verkligen dags att börja planera för mig nu!

NEK eller FEK är ingen deal breaker.

Det räcker med en 3 årig kandidat.

Försök komma in på HHS om du verkligen vill in på IBD, eller Lund.

Gör HP fler gånger. Plugga, klarar du inte högre än 0.95 på hp så kanske du inte klarar IBD ändå.
Citera
2014-09-23, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bentebent22
NEK eller FEK är ingen deal breaker.

Det räcker med en 3 årig kandidat.

Försök komma in på HHS om du verkligen vill in på IBD, eller Lund.

Gör HP fler gånger. Plugga, klarar du inte högre än 0.95 på hp så kanske du inte klarar IBD ändå.

Trodde UU också var en target school? Kan inte läsa på HHS ändå då jag går teknisk linje och inte läst moderna språk.
Citera
2014-09-23, 10:02
Medlem
Citat:
Trodde UU också var en target school? Kan inte läsa på HHS ändå då jag går teknisk linje och inte läst moderna språk.

Nope, UU ar inte target school hos oss iallafall (bulge bracket).
Citera
2014-09-23, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plastigt
Nope, UU ar inte target school hos oss iallafall (bulge bracket).

Bara HHS eller? MünchenCalling tex, har ju bara en kandidat från Lund.. Vet dock ej om han jobbar på en BB bank
Citera
2014-09-23, 17:20
Medlem
Rosikos avatar
Citat:
Bara HHS eller? MünchenCalling tex, har ju bara en kandidat från Lund.. Vet dock ej om han jobbar på en BB bank
HHS är target. Lund har LINC, men är inte direkt target. Läs en ek.kand vid LU, HHG, SU, UU och sök till en master vid HHS.
Citera
2014-09-23, 19:35
Medlem
Citat:

Se nedan for hur vi generellt ser pa skolor:

Tier 1: HHS, KTH, CBS, Aalto
Tier 2: SU, NHH, Lund, Chalmers/GU

Skulle inte saga "bara en kandidat fran Lund", detta ar tillrackligt for att komma till en intervju med ett helt okej CV, sen ar det upp till dig sjalv och skola spelar da mindre roll

Edit: Finns en separat IB Utbildningar trad som ar mer relevant for dessa diskussioner
Senast redigerad av plastigt 2014-09-23 kl. 19:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in