2011-01-09, 13:58
Medlem
Aekeis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nelson55
Kan man isåfall säga att alla government bonds faller under "rates" och corporates under "credit" eller är det bara bonds med kort löptid typ 3 månaders som hamnar under "rates"?

Jag har själv aldrig jobbat med fixed income och säger det här med reservation för felaktigheter. Corporate bonds är inte lika likvida och handlas inte i lika stor utsträckning, eventuella market makers är originators som har en commitment till issuers att upprätthålla en marknad. Istället används CDS som en proxy för corporate bonds där arbitragelagen säger att Z-spread=CDS spread även om det sällan gäller då ingen kan låna pengar med den riskfria räntan. Därför handlar alla banker CDS och det faller under "credit".

Alla räntepapper och deras derivat (edit: dock inte kreditinstrument. de har en annan, mer generell underliggare) faller under "rates" och det finns många underavdelningar. Allt som har kortare löptid än 1 år heter money market.
Senast redigerad av Aekei 2011-01-09 kl. 14:00.
Citera
2011-01-09, 14:22
Medlem
Aekeis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emv
finns det plats för en person som gillar finans men samtidigt inte vill göra någon yberkarriär.

har funderat på insurance där man jobbar med matematik för att få fram risker.
ja, jag glömde nämna att matematik är en viktig grundsten i det hela. matematik applicerat på samhället.

vet någon här vart man ska söka sig? eller bör jag kanske starta en ny tråd om detta. helst vill jag jobba inom finans för den matematiken var absolut roligast. har dock alltid förnekat detta lite gran då jag associerat finans med människor som bara vill roffa åt sig pengar (samhället berättade detta för mig). men vet nu vet jag mer om vad finans finns till för

Yrket kallas aktuarie, det ska finnas en separat tråd. Det är mer av en egen vetenskap med inslag av finans.
Citera
2011-01-09, 19:17
Medlem
Oscizs avatar
Vad skiljer en kapitalförvaltare på bank emot en privat daytrader? Förutom det att kapitalförvaltaren köp/sälj för annans räkning.
Citera
2011-01-09, 23:37
Medlem
DSBIPs avatar
Vad har ni stött på för brainteasers? Vid fel svar, hur har de reagerat?
Citera
2011-01-10, 00:14
Medlem
orkarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DSBIP
Vad har ni stött på för brainteasers? Vid fel svar, hur har de reagerat?
Finns typ inga fel svar, bara fel resonemang. Säger du helt fel så säger de åt dig och försöker leda dig rätt. Därför är det viktigare att tänka högt än att svara rätt.
Citera
2011-01-10, 00:37
Medlem
Mercais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orkarN
Finns typ inga fel svar, bara fel resonemang. Säger du helt fel så säger de åt dig och försöker leda dig rätt. Därför är det viktigare att tänka högt än att svara rätt.

Fel svar kan du definitivt råka ut för. Ibland berättar de det för direkt, men har även varit med om att man fått höra det i slutet av intervjun. Skiljer sig från bank till bank, och ännu mer från person till person. Givetvis även vanligt att det går till som du beskriver!
Citera
2011-01-10, 00:48
Medlem
orkarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercai
Fel svar kan du definitivt råka ut för. Ibland berättar de det för direkt, men har även varit med om att man fått höra det i slutet av intervjun. Skiljer sig från bank till bank, och ännu mer från person till person. Givetvis även vanligt att det går till som du beskriver!
"Fel" som i att man helt enkelt säger fel? Det enda jag hört om är om man inte får till det trots hjälp, så säger de helt enkelt svaret och man vet att man fackat upp. Hur som helst, DSBIP, brain teasers går att träna in - det tar ett par dagar max att lära sig allt som kan komma i den här kategorin - och lär inte vara den viktigaste frågan.
Citera
2011-01-10, 01:34
Medlem
Dest88s avatar
Vet inte om detta riktigt hör till det här ämnet, men jag har lite frågor om att arbeta som riskanalytiker på en investment bank.

Ungefär vilken lönenivå ligger man på i Sverige respektive London?
Arbetstider?
Har man en realistisk chans att ta sig till en intervju hos en av storbankerna om man läst teknisk fysik/teknisk matematik/indek med inriktning mot finansiell modellering (givet ett starkt betygssnitt) eller krävs det att man har doktorerat inom matematik?

Betyder quantitative analyst samma sak som riskanalytiker?
Citera
2011-01-10, 01:46
Medlem
orkarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dest88
Vet inte om detta riktigt hör till det här ämnet, men jag har lite frågor om att arbeta som riskanalytiker på en investment bank.

Arbetstider?
Har man en realistisk chans att ta sig till en intervju hos en av storbankerna om man läst teknisk fysik/teknisk matematik/indek med inriktning mot finansiell modellering (givet ett starkt betygssnitt) eller krävs det att man har doktorerat inom matematik?

Det finns olika funktioner som har med risk att göra (eller ja, allt har väl med risk att göra) - antingen så kan du sitta på mid office och se till att banken inte drar på sig för mycket risk, eller så kan du jobba i FO-positionerna som typ http://careers.jpmorgan.com/student/jpmorgan/careers/europe/business/risk/groups

ie, när du säger "riskanalytiker" framgår det inte riktigt vad du menar.
Citera
2011-01-10, 02:05
Medlem
Dest88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orkarN
Det finns olika funktioner som har med risk att göra (eller ja, allt har väl med risk att göra) - antingen så kan du sitta på mid office och se till att banken inte drar på sig för mycket risk, eller så kan du jobba i FO-positionerna som typ http://careers.jpmorgan.com/student/jpmorgan/careers/europe/business/risk/groups

ie, när du säger "riskanalytiker" framgår det inte riktigt vad du menar.

Jag har inte särskilt mycket kunskap kring finansområdet ännu, så jag använde riskanalytiker som ett generiskt ord för någon som använder matematik och programmering för att beräkna och utvärdera risk.

Citat:
Primary responsibilities include:

Development and maintenance of financial models
Gathering of industry statistics
Understanding of credit structures, collateral and legal agreements

Om detta är FO hur ser då MO ut? Förstår inte riktigt skillnaden mot:

Citat:
antingen så kan du sitta på mid office och se till att banken inte drar på sig för mycket risk
Senast redigerad av Dest88 2011-01-10 kl. 02:11.
Citera
2011-01-10, 02:11
Medlem
orkarNs avatar
Citat:
Jag har inte särskilt mycket kunskap kring finansområdet ännu, så jag använde riskanalytiker som ett generiskt ord för någon som använder matematik och programmering för att beräkna och utvärdera risk.

Om detta är FO hur ser då MO ut? Förstår inte riktigt skillnaden mot:
FO är jobba mot kunder, MO internt. Typ. I guess.
Citera
2011-01-10, 02:20
Medlem
Aekeis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osciz
Vad skiljer en kapitalförvaltare på bank emot en privat daytrader? Förutom det att kapitalförvaltaren köp/sälj för annans räkning.

Kort: En kapitalförvaltare (behöver inte vara på bank) gör fundamentala analyser och måste följa många utsatta regler som är till för att skydda hans klienter mot moral hazard. En daytrader handlar endast intra-day och förmodligen baserat helt på spekulation.

Citat:

Arbetstider?

Riskanalytiker är ett väldigt brett begrepp och tjänsten kan se väldigt olika ut mellan olika avdelningar och banker. De tillhör middle office och har förmodligen en ingångslön på £30-35k med mindre bonus än front office-positioner. I Sverige tror jag man får ca 27-28k om man börjar på SEB.

Arbetstiderna är inte 9-17 men förmodligen inte heller 60+, det beror på avdelning.

Ja, du har absolut en realistisk chans med den utbildningen. Dock har du även chans att få jobb inom front office, alla på bank jobbar mer eller mindre med risk så varför inte göra det med egen P&L?

Nej, kvantitativ analytiker är inte samma sak som riskanalytiker per definition. Riskanalytiker är någon som jobbar på en riskavdelning. Kvantitativa analytiker jobbar med att utveckla och implementera matematiska modeller och strategier (som i 99% handlar om risk) och finns på nästan alla avdelningar på en bank, även inom risk.

Det kan jämföras med frågan om alla hjärnkirurger är överläkare; där hjärnkirurg är riskanalytiker och överläkare är kvantitativ analytiker. Hjärnkirurger jobbar med största sannolikhet på neurologiska avdelningen (riskavdelningen) och vissa av dem är överläkare. Överläkare är en tjänst som dock kan hittas på alla avdelningar.

Kvantitativ analytiker kräver ingen PhD men det brukar hjälpa.

edit: för att sätta dig in i begrepp som FO/MO och olika roller, läs detta: http://en.wikipedia.org/wiki/Investment_banking#Core_investment_banking_activit ies
Senast redigerad av Aekei 2011-01-10 kl. 02:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in