2014-10-10, 07:43
Medlem
ugglans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Ja, beskriv vad IBD är, vad syftet med divisionen är, hur divisionen tjänar pengar osv. Ganska rolig fråga tycker jag, inte helt dum heller, har en bekant som ville köra Markets (dvs s&t) men råkade söka Capital Markets och hamnade på ECM. Hade varit bra om han hade behövt svara på den frågan.

Gillar också frågan. Tog mig nog ett par veckor eller månader på desken innan jag ens fattade vad vi egentligen pysslade med.
Citera
2014-10-10, 15:57
Medlem
hobokens avatar
Citat:
Ja, beskriv vad IBD är, vad syftet med divisionen är, hur divisionen tjänar pengar osv. Ganska rolig fråga tycker jag, inte helt dum heller, har en bekant som ville köra Markets (dvs s&t) men råkade söka Capital Markets och hamnade på ECM. Hade varit bra om han hade behövt svara på den frågan.
Ja, tänkte inte på att det är en rätt bra fråga egentligen. Man sållar enkelt bort alla som inte vet vad de söker till, eller är lata och bara copy-pastar något man hittat efter en snabb googling.

Dock känns det ju imponerande (?) att hamna på ECM utan att veta vad det är man söker till.
Citera
2014-10-12, 12:06
Medlem
Nu börjas det, intervjuer imorgon och på tisdag. Några sista tips inför intervjuerna innan jag går in i dimman? Full-time tjänster.
Citera
2014-10-14, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pellebelle
Nu börjas det, intervjuer imorgon och på tisdag. Några sista tips inför intervjuerna innan jag går in i dimman? Full-time tjänster.
Ok, vidare till final round på en av storbankerna. Vad kommer vara största skillnaden mellan first round och final round? Något speciellt som är bra att preppa? Söker mot markets.
Citera
2014-10-15, 16:32
Medlem
hobokens avatar
Någon som vet hur Carnegies numeriska test brukar se ut? Har man ens haft något sådant innan? Vet bara att man förra året blev testad på värderingsmodeller och finans- och näringslivsallmänbildning, men verkar inte så i år. Kan dock vara värt att repetera lite DCF, DDM, multiplar osv för säkerhets skull.
Citera
2014-10-15, 20:25
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ok, vidare till final round på en av storbankerna. Vad kommer vara största skillnaden mellan first round och final round? Något speciellt som är bra att preppa? Söker mot markets.

Utan att veta med säkerhet skulle jag gissa på att du får träffa mer seniora medarbetare än på första rundan, men förmodligen ingen extrem stor skillnad. För inte kör väl svenska bankerna med assesment centres? Kanske ett skoj case om dom vill få dig att svettas lite.

Det var värst vad svenska bankerna har börjat rekrytera tidigt för övrigt.
Citera
2014-10-15, 21:51
Medlem
Citat:
Utan att veta med säkerhet skulle jag gissa på att du får träffa mer seniora medarbetare än på första rundan, men förmodligen ingen extrem stor skillnad. För inte kör väl svenska bankerna med assesment centres? Kanske ett skoj case om dom vill få dig att svettas lite.

Det var värst vad svenska bankerna har börjat rekrytera tidigt för övrigt.
Tack för svar. För att förtydliga, detta var i London alltså.
Citera
2014-10-15, 22:21
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Tack för svar. För att förtydliga, detta var i London alltså.

Aha, storbankerna känns väldigt svenskt

Är det ett AC i London kan du förvänta dig lite mer. Skulle tippa på att de flesta bankerna har ett liknande upplägg med gruppövning, individuellt case (typ pitcha en investeringsidé baserat på lite information), vanliga intervjuer med en härlig blandning av frågor (tekniska, competensy based, brainteasers, angående ditt CV), kanske något numeriskt/logiskt test. Se till att kunna marknaden, ha koll på nyheter, var beredd på att förklara vad sjutton som hände med räntorna idag.
Citera
2014-10-15, 22:52
Medlem
Citat:
Aha, storbankerna känns väldigt svenskt

Är det ett AC i London kan du förvänta dig lite mer. Skulle tippa på att de flesta bankerna har ett liknande upplägg med gruppövning, individuellt case (typ pitcha en investeringsidé baserat på lite information), vanliga intervjuer med en härlig blandning av frågor (tekniska, competensy based, brainteasers, angående ditt CV), kanske något numeriskt/logiskt test. Se till att kunna marknaden, ha koll på nyheter, var beredd på att förklara vad sjutton som hände med räntorna idag.
Jo, nu när du säger det var det nog ett dåligt ordval.

Det jag vet är att jag kommer ha tre stycken 1v1 intervjuer med seniora personer á 30 min. Min första intervju var med två semi-seniora, fick då nästan uteslutande frågor på marknaden och utsikter för framtiden samt endel frågor relaterat till CV:t. Låter på dig som att jag kan förvänta mig mer marknadsrelaterade frågor då.

Ska nog satsa på att lusläsa FT lite extra nu inför samt i detalj läsa på specifika kreditderivat och se till att mer noggrant kunna redogöra för skillnaderna med de nya uppdaterade ISDA-definitionerna kontra de gamla. Det känns som att det är läge på att ha mycket kött på benen om man utger sig för att vilja jobba på en specifik desk som nybakad student.
Citera
2014-10-16, 07:44
Medlem
ugglans avatar
Citat:

Det jag vet är att jag kommer ha tre stycken 1v1 intervjuer med seniora personer á 30 min. Min första intervju var med två semi-seniora, fick då nästan uteslutande frågor på marknaden och utsikter för framtiden samt endel frågor relaterat till CV:t. Låter på dig som att jag kan förvänta mig mer marknadsrelaterade frågor då.

Ska nog satsa på att lusläsa FT lite extra nu inför samt i detalj läsa på specifika kreditderivat och se till att mer noggrant kunna redogöra för skillnaderna med de nya uppdaterade ISDA-definitionerna kontra de gamla. Det känns som att det är läge på att ha mycket kött på benen om man utger sig för att vilja jobba på en specifik desk som nybakad student.

känns ju lite snävt att lusläsa ISDA-papper, för att inte säga själadödande. Du vill väl inte bli advokat? Har du sagt specifikt att du vill jobba med credit derivs? varför?

satsa främst på generell marknadskänsla, vad händer var och hur kan det tänkas höra ihop. Varför har equities rasat i typ en månad, varför rasade UST yields med 15bp på en dag igår, vad är framtiden för europa och euron osv osv. Varför rör sig usdjpy väldigt korrelerat med USTs, varför reagerar aud och nzd kraftigt på kinanyheter.

Ha åsikter om var marknaden är på väg och hur du skulle kunna tjäna pengar på det
Citera
2014-10-16, 08:55
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:

I och med att det är en grad-roll, är det en specifik desk du sökt? I så fall, se till att ha en bra förklaring till varför du vill hamna just där.
Citera
2014-10-16, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ugglan
känns ju lite snävt att lusläsa ISDA-papper, för att inte säga själadödande. Du vill väl inte bli advokat? Har du sagt specifikt att du vill jobba med credit derivs? varför?

satsa främst på generell marknadskänsla, vad händer var och hur kan det tänkas höra ihop. Varför har equities rasat i typ en månad, varför rasade UST yields med 15bp på en dag igår, vad är framtiden för europa och euron osv osv. Varför rör sig usdjpy väldigt korrelerat med USTs, varför reagerar aud och nzd kraftigt på kinanyheter.

Ha åsikter om var marknaden är på väg och hur du skulle kunna tjäna pengar på det
Har prior experience från kreditderivat och tyckte det var ett riktigt spännande område. Visst är man lite biased på så sätt, men jag hade gärna fortsatt inom den grenen. Sedan händer det en hel del inom det området, inte minst i somras med BES. Med det i åtanke blir ISDA relevant, men jag menar så klart inte att jag ska pränta in alla paragrafer, utan snarare ha koll på skillnaden på hur ex CDSer påverkas av succession events då och nu samt andra relevanta uppdateringar.

Sedan tror jag att det finns utrymme för att bli lite mer kvantig om man drar sig mot structuring, vilken skulle passa min bakgrund som ingenjör bra.

Låter klokt att läsa på mig ytterligare om marknaden i allmänhet. Några av de sakerna du skriver ovan kan jag ge ganska bra svar på nu, fick lite sådana frågor på första intervjun, men bör absolut läsa in mig mer. Bra tips.
Citat:
I och med att det är en grad-roll, är det en specifik desk du sökt? I så fall, se till att ha en bra förklaring till varför du vill hamna just där.
Det är en grad-roll ja, men man skulle specificera var man helst skulle kunna tänka sig att jobba, därmed blir det, som jag tolkar det, att jag jag more or less söker mot den desken.

Men mer allmänt om marknaden och vad som hänt på sistone är nog vad jag främst bör fokusera på.
Senast redigerad av Pellebelle 2014-10-16 kl. 10:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in