Citat:
Ursprungligen postat av pkl511
Tackar för det utförliga svaret! Nej rena IB grejer vill jag nog inte jobba med, helst vill jag göra något en ekonom kan göra minst lika bra.
Har du lust att specificera lite vad du menar med ditt extrema intresse för börs/marknad? Vad gjorde du rent praktiskt menar du? Day-trading, egna företags analyser?
Jag sökte två internship på SEB till den här sommaren (FX trading och structuring). Gick nog helt okej- blev skickad till sista rundan för båda rollerna efter min första intervju för rollen på structuring avdelningen. Personerna jag träffade på intervjun verkade helt klart trevliga kan tilläggas. Tyvärr tog dem "av yttre omständigheter" bort båda rollerna så blir inget där till i sommar.
Har du någon aning om hur arbetsbelastningen ser ut på trading front-office/buy side i Sverige? Det är inte så att jag pluggar/jobbar minimalt för tillfället. Så länge jag tycker det är intressant kan jag jobba en del, däremot uppskattar jag flexibilitet. Att göra ett par 80h veckor lite då och då när det krävs har jag inget emot men att i 20år framåt jobba minst 60h iveckan med en vecka semester per år kan jag inte tänkta mig.
Hur hittar jag sommar jobb till de jobb du rekommenderar? När jag tittar på exempelvis internship så verkar det mest vara front-office som jag förstår det.
Hur är lönen och hur ser karriärutvecklingen ut på ett ungefär för dessa olika typer av tjänster?
Kan väl även tillägga att få skulle beskriva mig som nördig. Jag faller inte in i teknisk fysik/data stereotypen så att säga. Det jag ogillar är väl mer folk som endast umgås med folk ifall dessa kan gynna deras karriär.
Jag hade följt börsen sen jag gick i gymnasiet, först igenom mina egna fondinnehav och de aktieaffärer pappa gjorde innan, under och efter IT-boomen, det var väldigt lärorikt. Sen började jag handla med aktier själv under studietiden, intresset växte i och med finansstudierna. Jag började göra bolagsanalyser och trade:a mer frekvent. Sista året på utbildningen spenderade jag nog 4-5h per dag att följa börsen/trade:a, det blev lite maniskt faktiskt får jag erkänna.
Hehe, jag förstår att det är svårt att definiera hur hårt man vill jobba, men nu ger du ett lite annat intryck. Hur som helst, det är faktiskt väldigt få jobb på de svenska bankerna där man måste jobba 70-80h veckor. Det är i princip på Corpen, annars är det mer självvalt. Jag har väldigt bra insyn i hur länge alla jobbar, eftersom jag jobbat på ett trading-golv hela min karriär. Jobbar man på front-office och man vill göra ett bra jobb och avancera i karriären, då får man nog räkna med att lägga in i snitt kanske ~55h i veckan, så är det inte på de kringfunktioner jag beskrev där du säkert kommer undan med ett snitt på ~45h i veckan. Löneskillnaden ett år med bra bonus är dock stor mellan dessa jobb också (grundlönen ungefär den samma). Sen ska man ju dock påpeka att som marknaden är nu, så får i princip ingen stora bonusar och med de regleringar och samhällstryck så är bonusar mer och mer på väg bort. Semester har man givetvis som normalt på båda jobben, det är inte ens tillåtet att bara ta ut en vecka. Som du säger i slutändan så är det inte så jobbigt att jobba lite extra om det man gör är kul.
De som jobbar med strukturerade derivat på front-office är oftast ungefär lika nördiga som de tjänster jag beskrev, de är oftast kvantare ifrån teknisk fysik, eventuellt I som du osv

. Så länge du kan tänkas jobba lite längre dagar är det också en ypperlig tjänst och en väldigt bra ingång. Men som du märker är det tufft på bankerna och det är många duktiga studenter på de få stolar som finns. Jag tycker det är synd att du inte var mer aggressiv i ditt jobbsökande, för nu låter det ju som att du inte fick något vettigt sommarjobb? Allt utannonseras inte, självklart har inte bara front-office sommarjobb. Eftersom jag tipsat dig om olika avdelningar som existerar, så får du sniffa fram personer som jobbar där och försöka få ett sommarjobb - ring runt, det är inte farligt (men för i år är det kanske lite sent).
Det börjar bli ett tag sen jag var färsk nu, men lön, gissningsvis något i stil med detta (ingen bonus på dessa stödfunktioner):
Ingångs: 30-32
1 år: 34-36
2 år: 39-41
3 år: 42-45
4 år: 45-47
5 år: 47-50
Därefter: Helt upp till dig, utan chefsroll planar det ut runt 55, som lägsta nivå chef runt 65-70.