2014-10-07, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eirene88
Här är en!

Kort fråga: Är usel på teknik. Har fått fyb-se rekommenderat. Är det en bästa rådet för en dataidiot som jag? Jag vill bara köpa småsaker som gräs för någon femhundring då och då. Jag har väldigt svårt att greppa vad bitcoins är för någonting. Men skit i det om jag bara kan få rådet VILKET ÄR LÄTTAST???

tack för svaren

lång fråga:
har fått en massa udda mediciner jag funderar på att sälja (ej knark), flera kassar.
Vilken btcsajt är enklast för det ändamålet när man säljer?

Jag har ingen aning om vilken risk jag tar. Har ingen lust att få husrannsakan för då skulle de ta en massa saker och så har jag barn. Allt detta måste vägas in.

Citat:
Här är en!

Kort fråga: Är usel på teknik. Har fått fyb-se rekommenderat. Är det en bästa rådet för en dataidiot som jag? Jag vill bara köpa småsaker som gräs för någon femhundring då och då. Jag har väldigt svårt att greppa vad bitcoins är för någonting. Men skit i det om jag bara kan få rådet VILKET ÄR LÄTTAST???

tack för svaren

lång fråga:
har fått en massa udda mediciner jag funderar på att sälja (ej knark), flera kassar.
Vilken btcsajt är enklast för det ändamålet när man säljer?

Jag har ingen aning om vilken risk jag tar. Har ingen lust att få husrannsakan för då skulle de ta en massa saker och så har jag barn. Allt detta måste vägas in.

http://www.bitcoin.se/vad-ar-bitcoin/ Finns en 1 minut lång video på engelska längst ner som förklara enkelt om du inte vill läsa.

Men bitcoin är en digital valuta vars värde bestäms av som som säljer och köper, men värdet är olika på vilka sidor man väljer att köpa på också. Svenska sidor som fybse.se är genrellt sätt dyrare än internationella. Priset på 1 bitcoin skiljer sig i nuläget ganska mycket. Fybse så säljs 1 för 2670:- medans på bitstamp.com säljs det för motsvarade 2373:- Du behöver inte köpa 1 hel utan du kan köpa delar av en bitcoin om du så vill. Tro att en bitcion kan delas upp i 8 decimaler. Dessutom så går priset upp och ner hela tiden. För ett par timmar sen kostade en bitcoin 2265 på kraken.com. Allt beror på vilken sida och vad folk är beredda att betala för det. Det är lite krångligt och jag är inte helt insatt heller så folk som är insatta får jättegärna rätta mig!

Tänk på att alla seriösa sidor du ska handla på kräver att du verifierar dig med en bild på ID/Pass och tex en räkning med din adress på eller ett papper från någon myndighet. Tex skatteverket. Det ofta någon dag eller timmar beroende på vilken sida och vilken tid på dygnet.

Ang. dina mediciner så är det ju ganska allvarligt brott ändå även om det inte är direkt knark. Vet ej vad det är för substanser men du måste vara försiktig och kryptera allting för din och dina kunders säkerhet. Det finns en sida som heter flugsvamp som du enbart kommer åt genom TOR-nätverket vilket innebär att du måste ladda ner en "browser" som kopplar upp sig mot det. Finns en väldigt stor och bra tråd här på FB om det (FB) Flugsvamp - Som SR inrikes TOR

Just nu så ska det väl vara "relativt" risktfritt att sälja droger online så länge du sköter dina kort rätt och krypterar allt ordentligt. Är bara ett fåtal som åkt dit hittills. Läs från sida 6 och fram. VÄLDIGT intressant info, polisen har varken tillräckliga resurser eller kunskaper om "darknet" och bitcoin.

Det kan vara svårt att fatt från början men när man har läst lite så fattar man lite mer. Lycka till!

(Ps. jag har precis satt in mig i det så kan ha fel på många punkter)
Citera
2014-10-07, 17:18
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetiepie

Dock kan du välja att tro jag snackar skit.
Du är full av skit, låsas inget annat.

Sedan kan du ha antingen rätt eller fel angående att priset ska ner, men analysen dit är ju fel eftersom du inte ens gjort någon. Du har hittat en random modell som passar en random liten punkt.
Citera
2014-10-07, 17:49
Medlem
Tänkte hör med er som har erfarenhet att Bitstamp, hur fort det går att föra över pengar från Svensk bank till deras konto så man kan börja handla? Sedan undrar jag hur hård kontroll dom har när man ska regga nytt konto? Vad behövs för att bli godkänd för att börja handla?

Finns det någon annan sida som är billigare än Bitstamp?
Senast redigerad av 7tillfyra 2014-10-07 kl. 17:52.
Citera
2014-10-07, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 7tillfyra
Tänkte hör med er som har erfarenhet att Bitstamp, hur fort det går att föra över pengar från Svensk bank till deras konto så man kan börja handla? Sedan undrar jag hur hård kontroll dom har när man ska regga nytt konto? Vad behövs för att bli godkänd för att börja handla?

Finns det någon annan sida som är billigare än Bitstamp?

Jag reggade mig igår på bitstamp och idag...För det första så vill dom ha högupplösta bilder på pass eller ett nationellt ID. Sen vill dom ha en bild på en räkning eller liknande med ditt namn och adress på. Igår kväll skickade jag iväg en bild passet och en bild på mitt hyreskontrakt. Fick tillbaka att det inte var godkännt med det så skickade en bild på hyresavin och då blev det ett ok. Efter jag kompletterat med avin tog det max en timme att bli godkänd. Men då var det innan 17.00 vet inte om dom enbart godkänner folk under kontorstider.

Your SEPA deposit will be credited in 1 - 3 business days. All funds transferred in EUR will be converted to USD, free of charge. Check our current exchange rates here.
Senast redigerad av Bruno.K 2014-10-07 kl. 18:06.
Citera
2014-10-07, 19:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bruno.K
http://www.bitcoin.se/vad-ar-bitcoin/ Finns en 1 minut lång video på engelska längst ner som förklara enkelt om du inte vill läsa.

Men bitcoin är en digital valuta vars värde bestäms av som som säljer och köper, men värdet är olika på vilka sidor man väljer att köpa på också. Svenska sidor som fybse.se är genrellt sätt dyrare än internationella. Priset på 1 bitcoin skiljer sig i nuläget ganska mycket. Fybse så säljs 1 för 2670:- medans på bitstamp.com säljs det för motsvarade 2373:- Du behöver inte köpa 1 hel utan du kan köpa delar av en bitcoin om du så vill. Tro att en bitcion kan delas upp i 8 decimaler. Dessutom så går priset upp och ner hela tiden. För ett par timmar sen kostade en bitcoin 2265 på kraken.com. Allt beror på vilken sida och vad folk är beredda att betala för det. Det är lite krångligt och jag är inte helt insatt heller så folk som är insatta får jättegärna rätta mig!

Tänk på att alla seriösa sidor du ska handla på kräver att du verifierar dig med en bild på ID/Pass och tex en räkning med din adress på eller ett papper från någon myndighet. Tex skatteverket. Det ofta någon dag eller timmar beroende på vilken sida och vilken tid på dygnet.

Ang. dina mediciner så är det ju ganska allvarligt brott ändå även om det inte är direkt knark. Vet ej vad det är för substanser men du måste vara försiktig och kryptera allting för din och dina kunders säkerhet. Det finns en sida som heter flugsvamp som du enbart kommer åt genom TOR-nätverket vilket innebär att du måste ladda ner en "browser" som kopplar upp sig mot det. Finns en väldigt stor och bra tråd här på FB om det (FB) Flugsvamp - Som SR inrikes TOR

Just nu så ska det väl vara "relativt" risktfritt att sälja droger online så länge du sköter dina kort rätt och krypterar allt ordentligt. Är bara ett fåtal som åkt dit hittills. Läs från sida 6 och fram. VÄLDIGT intressant info, polisen har varken tillräckliga resurser eller kunskaper om "darknet" och bitcoin.

Det kan vara svårt att fatt från början men när man har läst lite så fattar man lite mer. Lycka till!

(Ps. jag har precis satt in mig i det så kan ha fel på många punkter)

Tack för all info du har skrivit. Det var snällt min vän. Det här får jag läsa flera gånger. Jag tycker det känns lite läskigt att man ska skicka bild på pass osv. Är inte hela grejen med bitcoinsen att man ska vara anonym? Varför är det så noga med personinfon? Är det för att polisen ska kunna få det om de vill ha det?

Det här med kryptering verkar inte vara något för en teknikdummy som jag. Kollade på Wikipedia om kryptering och herre min skapare vad komplicerat.
Citera
2014-10-07, 20:08
Medlem
Citat:
Tack för all info du har skrivit. Det var snällt min vän. Det här får jag läsa flera gånger. Jag tycker det känns lite läskigt att man ska skicka bild på pass osv. Är inte hela grejen med bitcoinsen att man ska vara anonym? Varför är det så noga med personinfon? Är det för att polisen ska kunna få det om de vill ha det?

Det här med kryptering verkar inte vara något för en teknikdummy som jag. Kollade på Wikipedia om kryptering och herre min skapare vad komplicerat.

Lugnt! Folk har skrivit liknande långa inlägg till mig så jag måste ju ge tillbaka på något sätt. Alltså det för att undvika pengatvätt och bedrägeri som jag förstått det. Men det finns andra ställen som inte kräver någon sorts ID. Tror det finns något om det i dom andra trådarna här i bitcoin-avdelningen. Men du är ändå anonym på så sätt att din mottagaradress inte går att spåra till dig. Iaf på flygsvamp för där försvinner den och du får en ny varje gång du satt över pengar. Och det går inte att koppla en adress(dit bitcoin skickas) till en specfik sida. Som jag förstått det, men kan ha lite fel
Citera
2014-10-07, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruno.K
Jag reggade mig igår på bitstamp och idag...För det första så vill dom ha högupplösta bilder på pass eller ett nationellt ID. Sen vill dom ha en bild på en räkning eller liknande med ditt namn och adress på. Igår kväll skickade jag iväg en bild passet och en bild på mitt hyreskontrakt. Fick tillbaka att det inte var godkännt med det så skickade en bild på hyresavin och då blev det ett ok. Efter jag kompletterat med avin tog det max en timme att bli godkänd. Men då var det innan 17.00 vet inte om dom enbart godkänner folk under kontorstider.

Your SEPA deposit will be credited in 1 - 3 business days. All funds transferred in EUR will be converted to USD, free of charge. Check our current exchange rates here.

Ok, tack för klargörandet. Läste på deras sida att dom rekommendera att man krypterar mail mm. Jag tänker inte skicka in bild på mitt Pass och räkning med min adress utan att kryptera den. Men problemet är att jag inte hittar deras PGP Key? Har försökt leta runt på deras sida utan någon lycka?
Citera
2014-10-07, 21:39
Medlem
massepojkens avatar
Fp
Senast redigerad av massepojken 2014-10-07 kl. 21:54.
Citera
2014-10-08, 02:42
Medlem
xtrftw1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnePenny
Herregud, hur svårt ska det vara att köpa Bitcoins för hyfsade priser utan att behöva skicka in ID-scans osv.
Har reggat mig på massor av olika sidor och alltid är det något som är fel.

Dessa exchanges vill ju inte det heller.. blir bara omständigt. Det är bara våra myndigheter som vill ha lite "makt" över våran vardag som vanligt.
Citera
2014-10-08, 17:12
Medlem
redleaders avatar
> must short the hole

lol

shorts gonna short

http://bfxdata.com/combined/btc.php

problem? http://www.tradingmemes.com/meme/spy-bear-having-a-tough-time/
Citera
2014-10-09, 00:31
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Jag kollar på en sammanställning över VC-investeringar i Bitcoin här, och försöker uppskatta hur detta kan påverka priset. Enligt detta dokument har VC alltså bara i år investerat ca ~230 miljoner USD i bitcoinföretag. Extrapolerarvi så blir det ~270 miljoner USD för 2014.

Nu har ju investeringar i Bitcoin-företag ingen direkt påverkan på priset, men jag har ändå väldigt svårt att tänka mig att någon tror på Bitcoin så pass mycket att man investerar miljoner i ett företag utan att också köpa på sig bitcoins. Så en stor fråga är hur ration mellan investeringar i Bitcoin-företag kontra investeringar direkt i bitcoins ser ut egentligen.

Investeringstakten ser inte direkt ut att stanna av heller, så om vi antar att VC fortsätter investera i Bitcoin i minst samma takt och att ration för investeringar i företag kontra Bitcoin-köp är 1:1 så får vi något vi kan räkna på. Jag vill se hur inkommande kapital står sig mot nyskapade bitcoins under hela nästa år.

270.000.000/(3.600*365) = 205

Alltså, med ovanstående antaganden så motsvarar tillförseln av nytt VC-kapital exakt produktionen av nya bitcoins vid priset 205 USD. Jag tolkar detta som att bara VC-pengar räcker för att bibehålla ett pris runt 200 USD helt själv. Då detta bara är efterfrågan från en isolerad faktor så tycker jag det är ett väldigt positivt resultat, men allt detta hänger ju på antaganden som jag inte alls är lika säker på.

Jag inser att detta är ett extremt trubbigt verktyg, men den länkade sammanställningen är ändå en av de bättre indikationerna på hur stora pengar tänker i nuläget, och i vilken skala investeringar sker. Vad skulle ni göra för uppskattningar? Köper riskkapitalister som tror på Bitcoin lika mycket coins som de investerar i relaterade företag? Köper de betydligt mindre, eller kanske till och med betydligt mer? Kollar man på ökningen av investeringar från år till år så har vi en ökning med 200% från 2013 till 2014. Kommer investeringarna fortsätta öka i motsvarande takt 2015 tror ni?
Citera
2014-10-09, 01:01
Medlem
Trillskes avatar
Jag tror visserligen att de investerar i företag snarare än bitcoin eftersom du då har ett gap till de mer diffusa aspekterna av bitcoin; de är fan nära på magi att försöka göra något kvantitativt av bitcoins prisutveckling medan en företagsmodell är lättare; juridiskt har du ett visst avstånd; en (ung) företagsmodell är mycket lättare att pivotera än bitcoinnätverket; etc.

Däremot tycker jag du har en poäng i jämförelsen ändå. Det är indirekt spekulationspengar i bitcoin d.v.s. det är antagligen rimligt att approximera att de värderar bitcoins potential med dessa 270 miljoner och på så vis kan man ju säga att din beräkning är relevant. Skulle säga att den tyder på att vi är mer undervärderade idag än för ett år sedan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in