2014-09-26, 08:59
Medlem
Geflebockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av interi
Någon som vet om SJ eller Green Cargo har planer på att dra igång deras egna utbildning inom en snar framtid?
SJ körde väl sist runt 2011 om jag inte missminner mig.

Jag har svårt att se varför de skulle dra igång utbildninen igen. Jag menar, varför betala lön för sina framtida lokförare när vi ändå går TCC utbildningen och låter CSN utfodra oss?
Citera
2014-09-26, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geflebocken
Jag har svårt att se varför de skulle dra igång utbildninen igen. Jag menar, varför betala lön för sina framtida lokförare när vi ändå går TCC utbildningen och låter CSN utfodra oss?

Sant! Men SJ körde ju som sagt för ett par år sen så jag tänkte att de kanske gjorde så ibland. Man var ju tvungen att jobba för dom ett par år så då får dom väl tillbaka sin investering kanske. Bröt man det kontraktet blev man återbetalningsskylldig.

GC har väl haft ett liknande program men jag vet inte när det var igång senast.
Citera
2014-09-26, 16:34
Medlem
daniils avatar
Finns absolut ingen anledning för företagen att utbilda förare själva då det är enorma kostnader för det. Det utbildas dessutom betydligt fler förare just nu än vad det finns jobb.
Citera
2014-10-03, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaka

Jag anser att arbetsmarknaden för lokförare är god, visst att du kanske får ta ett sommarvikariat någonstans för att bli "färdig" förare men efter det så är det inga större konstigheter med jobb, väldigt många företag letar efter ...
Arbetsmarknaden är skit, iaf i södra Sverige. Dessutom kan du räkna med en timanställning i 3,4,5,6 år om du hittar jobb.
Citera
2014-10-05, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShortLife
Arbetsmarknaden är skit, iaf i södra Sverige. Dessutom kan du räkna med en timanställning i 3,4,5,6 år om du hittar jobb.

Detsamma verkar gälla för arbetsmarknaden i norr, även om lärare mfl ofta säger att det är bättre där än i söder. Hörde att en anmärkningsvärt liten andel nyutbildade lokförare hade fått något jobb däruppe.
Citera
2014-10-09, 23:06
Medlem
boboqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShortLife

Timanställda lokförare existerar knappt, fast jobb är det som gäller och jobb är inga som helst problem att få. /Lokförare
Citera
2014-10-10, 00:09
Medlem
daniils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboq
Timanställda lokförare existerar knappt, fast jobb är det som gäller och jobb är inga som helst problem att få. /Lokförare

Som jag har hört och förstått det så är det nästan ENBART timanställningar som gäller vid nyanställningar av förare i södra Sverige. Detta enligt personer jag känner inom branschen. Det är även extremt svårt att ens ta sig in i branschen som nyutbildad förare då det är ett väldigt stort problem med pensionärer som arbetar kvar på heltid, fast som timanställda.

Kan vara bra att känna till detta innan ni hoppar på en utbildning.
Citera
2014-10-10, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daniil
Som jag har hört och förstått det så är det nästan ENBART timanställningar som gäller vid nyanställningar av förare i södra Sverige. Detta enligt personer jag känner inom branschen. Det är även extremt svårt att ens ta sig in i branschen som nyutbildad förare då det är ett väldigt stort problem med pensionärer som arbetar kvar på heltid, fast som timanställda.

Kan vara bra att känna till detta innan ni hoppar på en utbildning.

Som jag har förstått det så är det inte alls ovanligt med timanställningar hos bolagen som kör upphandlad persontrafik.
Citera
2014-10-11, 11:03
Medlem
Sådär, del 1 avklarad utan några större problem.

Var en enda ynka lite kryssruta från att hinna med alla uppgifter på sidan där man ska leta efter tal i högerspalten.

Annars tycker jag inte att det var några större problem med att hinna med att göra alla uppgifter innan tiden tog slut.

Några av talserierna och associationer var lite bökiga men tror jag fick rätt på allt, bävar lite för ordförståelsen på nästa del dock då jag alltid haft tokdåligt på den delen på högskoleprovet.
Citera
2014-10-17, 06:36
Avstängd
Lacerdas avatar
Dårhuset Green cargo lär snart gå ut med massansökningar. Men nackdelen för dig som bara vill köra tåg från A till B är att dom kommer att vilja att du ska arbeta mycket med växling. Arbeta ensam i växling med radiostyrning etc etc. Vissa dagar lär dom sätta dig i tjänst som bangårdsoperatör och gärna att du ska bosätta dig i Hallsberg eller i närheten. Så om du eventuellt går på intervju hos GC, ställ dina krav noga innan du skriver på kontraktet.
Citera
2014-10-17, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Dårhuset Green cargo lär snart gå ut med massansökningar. Men nackdelen för dig som bara vill köra tåg från A till B är att dom kommer att vilja att du ska arbeta mycket med växling. Arbeta ensam i växling med radiostyrning etc etc. Vissa dagar lär dom sätta dig i tjänst som bangårdsoperatör och gärna att du ska bosätta dig i Hallsberg eller i närheten. Så om du eventuellt går på intervju hos GC, ställ dina krav noga innan du skriver på kontraktet.

Om man enbart vill köra tåg från punkt A till punkt B så ska man hålla sig borta från godståg helt och hållet.
Citera
2014-10-17, 15:11
Avstängd
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurgelmaz
Om man enbart vill köra tåg från punkt A till punkt B så ska man hålla sig borta från godståg helt och hållet.
Jasså, kan du utveckla det? Du kanske missförstod vad jag menade. Om jag uttrycker mig på ett annat vis, från en punkt till en annan, hajar du då? Eller att man åker pass (reser i persontåg) till en punkt och sedan kör ett godståg själv till en annan. Det var det jag ville ha sagt från början. Att gå runt och syssla med växling är en ny trend som Green cargo under senare år vill att alla lokförare ska kunna/ägna sig åt.
Senast redigerad av Lacerda 2014-10-17 kl. 15:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in