2014-09-22, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurgelmaz
Är det själva utbildningen du tänker på, eller orterna i sig?

Tänker mer på orterna i sig
Citera
2014-09-22, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik17
Tänker mer på orterna i sig

Mjölby och Hallsberg är hålor, finns inte mycket att göra, men jag tror inte orten spelar så stor roll, det som är viktigt är vilket folk som går samma kurs, men det är ju ett lotteri.

Jag har fått för mig att det är lättare att få boende i Mjölby, så var det när jag bodde där, men det kan ju ha ändrats sen dess.

Sikta på den ort som ligger strategiskt bäst, Huddinge kan väl vara riktigt svårt att få boende iom närheten till Stockholm.

Utbildningarna lär vara likvärdiga.
Citera
2014-09-23, 15:45
Medlem
Gjorde förtestet idag. Trodde jag skulle klara det men när jag kom till "Talserier" så kändes det som jag hade glömt allt och misslyckades... Får försöka igen om 6 månader och hoppas att jag är lite bättre då
Citera
2014-09-23, 21:56
Medlem
Ett tips till alla, jobba som lokförare/Maskin förare i Norge och tjäna grova pengar.

jag jobbar turnus som det heter här, 7 dagar jobb 7 dagar ledigt (ca 22-23 veckor om året) och har i snitt 750 000 SEK/året, och då har jag valt att köra maskin (arbetsmaskin som underhåller spåret) vilket har lägre lön än lokförare inom anläggsbranschen. Det är kraftig konkurens om maskinförarna här och det går och göra bra mkt övertid. Vet flera firmor som söker folk.
Citera
2014-09-24, 09:25
Avstängd
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av randy_west
Ett tips till alla, jobba som lokförare/Maskin förare i Norge och tjäna grova pengar.

jag jobbar turnus som det heter här, 7 dagar jobb 7 dagar ledigt (ca 22-23 veckor om året) och har i snitt 750 000 SEK/året, och då har jag valt att köra maskin (arbetsmaskin som underhåller spåret) vilket har lägre lön än lokförare inom anläggsbranschen. Det är kraftig konkurens om maskinförarna här och det går och göra bra mkt övertid. Vet flera firmor som söker folk.
Intressant, har du koll på vad "klasse B1 (UR23)" innebär? Själv kör jag dieseldrivna växlingmaskiner som V5, V11, T43 samt T44. Ett jobb i Norge som du beskriver är väldigt intressant, hade du förkunskaper eller fick du ta en utbildning i landet?
Citera
2014-09-25, 16:21
Medlem
Någon som vet om SJ eller Green Cargo har planer på att dra igång deras egna utbildning inom en snar framtid?
SJ körde väl sist runt 2011 om jag inte missminner mig.
Citera
2014-09-25, 19:00
Avstängd
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av interi
Någon som vet om SJ eller Green Cargo har planer på att dra igång deras egna utbildning inom en snar framtid?
SJ körde väl sist runt 2011 om jag inte missminner mig.
Jag jobbar för Green cargo, det beror på var i landet du befinner dig. Kiruna och Boden utbildar förare men då vill dom att du skriver kontrakt och jobbar i över ett år på dom orterna. I Hallsberg har jag inte hört något mer om utbildningar.
Citera
2014-09-25, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Jag jobbar för Green cargo, det beror på var i landet du befinner dig. Kiruna och Boden utbildar förare men då vill dom att du skriver kontrakt och jobbar i över ett år på dom orterna. I Hallsberg har jag inte hört något mer om utbildningar.

Green Cargo utbildar väl bara internt för tillfället? eller KY-elever.
Citera
2014-09-25, 21:53
Avstängd
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurgelmaz
Green Cargo utbildar väl bara internt för tillfället? eller KY-elever.
Det enda jag vet är att GC är vill ha folk till Boden och Kiruna och utbildar internt där. Men dom är även underbemannade i Hallsberg. Har en känsla av att samarbetet med LKAB är det enda som håller företaget igång. Det är så jävla illa styrt, ett jävla Kalle anka företag tyvärr.
Citera
2014-09-25, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Det enda jag vet är att GC är vill ha folk till Boden och Kiruna och utbildar internt där. Men dom är även underbemannade i Hallsberg. Har en känsla av att samarbetet med LKAB är det enda som håller företaget igång. Det är så jävla illa styrt, ett jävla Kalle anka företag tyvärr.

Det finns mer än avtalet med LKAB som håller företaget igång. Det rullar en internutbildning i Borlänge just nu, vet inte hur många som går där just nu.
Underbemanning är det på flera orter i landet.
Att styrningen inte är optimal det håller jag med om, men det är ju en stor omorganisation just nu, får se vad det blir av den.
Citera
2014-09-25, 23:40
Medlem
Går det att söka gc utbildning? Finner ingen info om det
Citera
2014-09-26, 01:25
Avstängd
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av interi
Går det att söka gc utbildning? Finner ingen info om det
Om du inte är utbildad förare eller växlare eller har klarat av testen för dessa jobb så lär du inte få någon utbildning hos GC, om det är du menar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in