Citat:
Ursprungligen postat av heureka
Skulle någon som har gjort förtestet vilja beskriva detta? Eftersom det sker hemifrån borde man inte kunna fuska med hjälp av internet och räknare. Eller är det som högskoleproven att det inte går att fuska till sig svaret genom olika hjälpmedel?
Det är tre delar; Svenska, Matte och Svenska. Klarar du dessa så får du en tredje uppgift som är en vika pappersfigur uppgift.
Den ena Svenska uppgiften ska du para ihop ord och kunna se hur de hänger ihop är typ; (ko & kalv) Kusin, syster, bäbis, bror, pappa, mamma. <-- I detta fall hänger bäbis och mamma ihop på samma sätt som ko & kalv. Första uppgifterna är ganska enkla, seda kommer svårare ord som du normalt kanske inte använder.
Andra Svenska uppgiften är typ motsatser har jag för mig.
Mattedelen kan vara t.ex. 10 50 250 __ __ <---- Vilka två tal fattas?
Eller; 144 72 36 18 __ <--- vilket tal fattas?
Eller; 87 85 82 79 77 75 __ __ <---- vilka två tal fattas?
Ju längre in i uppgiften du kommer destu svårare blir det. Den fjärde uppgiften visar ett pappersark med massa streck hur den skall vikas, till höger ser du 4-5 olika färdiga figurer. Din uppgift är att säga vilken figur ditt pappers ark kommer bli när du vikt ihop den. Några av figurerna ser nästan identiska ut. Så du får vika uppgiften i huvudet och sedan tänka tredimensionellt.
Allt går på tid så du kan inte googla eller använda miniräknare. Därimot kan du rita på ett papper bredvid dig och använda det som kludd.
Edit: En kompis faster jobbar på TCC och har koll på testresultaten. Och min kompis har berättat att 50% av alla sökande kuggar sig på förtestet, sen tror ja de var dryga 30 % som klarar vidare urvalstester.