2011-03-06, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av osten86
Jag antar att det är före skatt? Men det är mycket efter skatt också
Ja, före skatt.
Citera
2011-03-06, 22:15
Medlem
Citat:
Okej jag ska försöka.
Det här är såklart steg 2 hos TCC och innefattar inte dem förproven man får göra hemifrån.

Gjorde alla sökande alla tester samtidigt eller fick man göra testerna lite när man kände för det under dagen?

Fick man föra anteckningar under simultankapacitet testet?
Vad händer om man skulle glömma föregående siffra på "fyll i föregående tal här och räkna ut" ?
Citera
2011-03-07, 15:28
Medlem
bastard.s avatar
Haha det är ju helt sanslöst. Jag har sökt jobb som spårvagnsförare i Sthlm och blev utvald att göra förtest för det. Och de skulle skicka detta inom en vecka, nu ringer hon som sköter rekryteringen på Veolia och säger att jag tydligen gjort testen och att jag därför blir diskad från intagningen till detta jobb.

Det visade sig att Veolia och TCC använder samma förtest, så om man söker till lokförare och failar på förtestet och tänker att man kan ju iaf bli spårvagnsförare så är det kört även där då dom använder TCC förtest. 2 år måste de gå mellan testen Så ni som klarar TCC förtest men failar på de andra uttagningarna och vill ha ett mellanjobb som spårvagnsförare så är ni rökta även där
Citera
2011-03-07, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heureka
Gjorde alla sökande alla tester samtidigt eller fick man göra testerna lite när man kände för det under dagen?

Fick man föra anteckningar under simultankapacitet testet?
Vad händer om man skulle glömma föregående siffra på "fyll i föregående tal här och räkna ut" ?

Det är bara dem som klarat dem två tidigare deltesterna som blir kallad till psykologtesterna. Jag fick en tid 11:30 och när jag kom dit så var det kanske 3-4 till där. Man får göra alla testerna i enskilda rum förutom papper och penna testerna.

Och ja på simultankapacitet testet så får du göra anteckningar på ett papper brevid. Men det gäller att vara snabb. Desto mindre rutinuppgifter eller tal som man ska räkna ut enligt rösten osv som man lyckas med under testet desto mindre poäng. Och man måste få 5 av 9 i snittpoäng för att klara alla testen
Citera
2011-03-07, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bastard.
Haha det är ju helt sanslöst. Jag har sökt jobb som spårvagnsförare i Sthlm och blev utvald att göra förtest för det. Och de skulle skicka detta inom en vecka, nu ringer hon som sköter rekryteringen på Veolia och säger att jag tydligen gjort testen och att jag därför blir diskad från intagningen till detta jobb.

Det visade sig att Veolia och TCC använder samma förtest, så om man söker till lokförare och failar på förtestet och tänker att man kan ju iaf bli spårvagnsförare så är det kört även där då dom använder TCC förtest. 2 år måste de gå mellan testen Så ni som klarar TCC förtest men failar på de andra uttagningarna och vill ha ett mellanjobb som spårvagnsförare så är ni rökta även där

Det gäller dock samma sorters säkerhetsregler för spårvagn som för "riktiga tåg" så det kräver samma kunskap och förmågor så varför inte ha samma test
Citera
2011-03-07, 18:37
Medlem
bastard.s avatar
Citat:
Det gäller dock samma sorters säkerhetsregler för spårvagn som för "riktiga tåg" så det kräver samma kunskap och förmågor så varför inte ha samma test

Ja men dom kan väl för bövelen ha egna tester istället för att snylta av andras påhitt sökte ju tjänsten för att få göra lite tester och på så sätt göra mig varm i kläderna inför the real shit på TCC lokförarutbildning
Citera
2011-03-08, 22:08
Medlem
Skulle någon som har gjort förtestet vilja beskriva detta? Eftersom det sker hemifrån borde man inte kunna fuska med hjälp av internet och räknare. Eller är det som högskoleproven att det inte går att fuska till sig svaret genom olika hjälpmedel?
Senast redigerad av heureka 2011-03-08 kl. 22:11.
Citera
2011-03-08, 22:52
Medlem
bastard.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heureka
Skulle någon som har gjort förtestet vilja beskriva detta? Eftersom det sker hemifrån borde man inte kunna fuska med hjälp av internet och räknare. Eller är det som högskoleproven att det inte går att fuska till sig svaret genom olika hjälpmedel?

Det är tre delar; Svenska, Matte och Svenska. Klarar du dessa så får du en tredje uppgift som är en vika pappersfigur uppgift.

Den ena Svenska uppgiften ska du para ihop ord och kunna se hur de hänger ihop är typ; (ko & kalv) Kusin, syster, bäbis, bror, pappa, mamma. <-- I detta fall hänger bäbis och mamma ihop på samma sätt som ko & kalv. Första uppgifterna är ganska enkla, seda kommer svårare ord som du normalt kanske inte använder.

Andra Svenska uppgiften är typ motsatser har jag för mig.

Mattedelen kan vara t.ex. 10 50 250 __ __ <---- Vilka två tal fattas?
Eller; 144 72 36 18 __ <--- vilket tal fattas?
Eller; 87 85 82 79 77 75 __ __ <---- vilka två tal fattas?

Ju längre in i uppgiften du kommer destu svårare blir det. Den fjärde uppgiften visar ett pappersark med massa streck hur den skall vikas, till höger ser du 4-5 olika färdiga figurer. Din uppgift är att säga vilken figur ditt pappers ark kommer bli när du vikt ihop den. Några av figurerna ser nästan identiska ut. Så du får vika uppgiften i huvudet och sedan tänka tredimensionellt.

Allt går på tid så du kan inte googla eller använda miniräknare. Därimot kan du rita på ett papper bredvid dig och använda det som kludd.

Edit: En kompis faster jobbar på TCC och har koll på testresultaten. Och min kompis har berättat att 50% av alla sökande kuggar sig på förtestet, sen tror ja de var dryga 30 % som klarar vidare urvalstester.
Senast redigerad av bastard. 2011-03-08 kl. 22:56.
Citera
2011-03-12, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bastard.
Det är tre delar; Svenska, Matte och Svenska. Klarar du dessa så får du en tredje uppgift som är en vika pappersfigur uppgift.

Den ena Svenska uppgiften ska du para ihop ord och kunna se hur de hänger ihop är typ; (ko & kalv) Kusin, syster, bäbis, bror, pappa, mamma. <-- I detta fall hänger bäbis och mamma ihop på samma sätt som ko & kalv. Första uppgifterna är ganska enkla, seda kommer svårare ord som du normalt kanske inte använder.

Andra Svenska uppgiften är typ motsatser har jag för mig.

Mattedelen kan vara t.ex. 10 50 250 __ __ <---- Vilka två tal fattas?
Eller; 144 72 36 18 __ <--- vilket tal fattas?
Eller; 87 85 82 79 77 75 __ __ <---- vilka två tal fattas?

Ju längre in i uppgiften du kommer destu svårare blir det. Den fjärde uppgiften visar ett pappersark med massa streck hur den skall vikas, till höger ser du 4-5 olika färdiga figurer. Din uppgift är att säga vilken figur ditt pappers ark kommer bli när du vikt ihop den. Några av figurerna ser nästan identiska ut. Så du får vika uppgiften i huvudet och sedan tänka tredimensionellt.

Allt går på tid så du kan inte googla eller använda miniräknare. Därimot kan du rita på ett papper bredvid dig och använda det som kludd.

Edit: En kompis faster jobbar på TCC och har koll på testresultaten. Och min kompis har berättat att 50% av alla sökande kuggar sig på förtestet, sen tror ja de var dryga 30 % som klarar vidare urvalstester.
Ja precis. Det där pappersfigur testet är lite som ett logik test. Sen efter det kommer även att man på 15 minuter ska skriva minst 200 ord varför man passar inom säkerhetsyrket. Det blir lite av en surprise när man väl sitter där och inte är beredd

Klarar man det där så får man ett mail om att man ska skriva detaljerat om alla sina tidigare jobb i kronologisk ordning. Och därefter skriva ett personligt brev om varför man vill bli lokförare. Bedöms man klara det så blir man kallad till psykologtesterna som jag förklarade på föregående sida.
Citera
2011-03-12, 20:56
Medlem
bastard.s avatar
Citat:
Ja precis. Det där pappersfigur testet är lite som ett logik test. Sen efter det kommer även att man på 15 minuter ska skriva minst 200 ord varför man passar inom säkerhetsyrket. Det blir lite av en surprise när man väl sitter där och inte är beredd

Klarar man det där så får man ett mail om att man ska skriva detaljerat om alla sina tidigare jobb i kronologisk ordning. Och därefter skriva ett personligt brev om varför man vill bli lokförare. Bedöms man klara det så blir man kallad till psykologtesterna som jag förklarade på föregående sida.

Det där du ska skriva personligt brev på 200 ord är inget som avgör om du går vidare och är lämplig. Jag känner två till som gjort förtest och gått vidare, båda gjorde testet på skoj och skrev därför inget brev - trots det får dom ett mail där dom ska presentera sig själv kortfattat och sedan är dom välkomna på urvalstester på någon ort (minns ej vilken de var.)
Citera
2011-03-12, 21:40
Medlem
Dekk-sters avatar
Vad har folk för erfarenheter om utbildningen i Ängelhom? Antagning o.s.v.
Citera
2011-03-13, 16:07
Medlem
bastard.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dekk-ster
Vad har folk för erfarenheter om utbildningen i Ängelhom? Antagning o.s.v.

Jag har sökt den men inte hört något ännu. Verkar allmänt struligt då man måste skicka in alla dokument; betyg, tjänstgöringsintyg samtidigt som man skickar ansökan. Och detta betyder ju ett jävla spring. Sedan så kallar dom kandidater mer efter formella meriter. Så med andra ord så är det ett jäkla spring där du ska kopiera dokument, fixa någon som kan bevittna att orginalet inte är falskt, ringa runt till arbetsgivare och be om intyg.

Bättre med TCC där man direkt får reda på om du är lokförarmaterial.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in