Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2014-10-02, 01:22
Medlem
mummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Ja vad man kan skriva eller ej är för mig en gåta. Om Cornucopia kan skriva såhär och fortfarande bli inbjuden att besöka olika regementen för intervjuer och reportage, så undrar jag varför MUST sade till mig att jag inte får skriva någonting alls. Då jag ett tag senare vände mig till dem med tipps på något riktigt känsligt som ligger ute, ville man ej ens ta emot samtalet. Man tappar både förtroende och respekt för hur illa det sköts. Är man bara kompiss med rätt militär så får man ut både det ena och det andra. En annan historia är de som i sitt yrke är militärer men använder sitt förtroende till att skriva om olika anläggningar som fortfarande är sekretessbelagda. Själv har jag till exempel fått reda på att riksbunkern är slutdokumenterad ordentligt innan avveckling och uröjning skedde. Den som skall ha fått detta förtroende är en lokal författare som säkert kommer att tjäna sig en liten slant när hans bok släpps någon gång. Lika för alla?
Jag tror att man kanske får ta det där som Cornucopia skrev med en nypa salt. Han måste ha läsare till sin blogg och använder säkert lite kreativitet när han skriver om riksbunkern även om hans inlägg i övrigt är legita.
Är det möjligt att det lilla berget vid norakorset innehåller en gigantiskt anläggning? Jag tror inte det.

Citat:
Ursprungligen postat av BOPE-RJ
Även jag som är relativt ny i jakten på den militära heliga gralen tycker att det är rätt onödigt att outa för mycket. Jag tillhör dem som inte kan åka förbi och kika i en handvändning eftersom jag bor utomlands. Jag inser att rikets säkerhet är viktigare än mitt intresse. Så även om jag själv skulle vilja veta mer än jag gör idag så inser jag att det är olämpligt att outa öppet.

Zonen kanske inte används på samma sätt nu som för 10-20-30 år sedan, men det finns fortfarande saker som är aktiva och då är det bara att snällt inse detta och ta det lugnt med platser och funktioner. Svårare är så tycker jag inte att det är, eller?
Ja, självklart får vi hålla saker lite för oss själva. De som är insatta vet de som de vill veta. De jag har pratat med märker man ganska fort vilka som är insatta och vilka som inte är det. Självklart används anläggningar i zonen idag, och många verkar ha upprustats på senaste då många har märkt ökad aktivitet. Det är ju skillnad på att säga att Sändarannexet ligger i XXXX emot att det ligger FMLog förråd i Hällefors som är skyltat FMLog etc etc. Det är ju inte att vid stängslet vid riksbunkern så sitter det en skylt "här ligger riksbunkern", på såsätt är det inte offentligt. (sämst formulerat men är mitt inatten)

Var ju någon som råkade ladda upp bilder på master som tillhörde zonen i en grupp på facebook och de bilderna försvann ganska fort, kanske var uppe bara 10min. Han blev tillsagd ordentligt av folk som var med i FM att det var superhemligt. Jag tror att de som vet om mer om zonen håller det stenhårt. När jag träffat äldre militärer och forskare så är de av den "gamla skolan" som verkligen håller tystnadsplikt och tar med sig saker till döden. Dock tror jag att bara en väldigt liten del har koll på zonen, tror mycket var indelat om de inviduella anläggningarna. Att Person A var vid anläggning Z men visste inte om anläggning X som låg i samma område. Var väldigt mycket så i det svenska kärnvapenprogrammet som jag har forskat en del i.

Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Att MUST, FRA eller SÄPO skulle starta upp de svarta helikoptrarna och åka på utflykt är dock helt osannolikt. Om bilder publiceras kommer man (det har hänt i tråden) att spåra upp syndaren och påtala det olämpliga att saken och förmå bildägaren att ta ner dem, "bäst för alla, liksom". Till skillnad från FB är ju bildarkiven möjliga att påverka.
Jag vet några personer, förutom undertecknad som har fått besök eller att myndigheter har hört av sig för att fråga vad man håller på med (var otroligt smidig och mötte millitärpolisen vid en anläggning, de frågade inte efter namn men vad jag gjorde i området och tog mitt regnummer på bilen och nån vecka efter så fick jag ett telefonsamtal, dock var de mer frågande och varnande än hotfulla).
Citera
2014-10-02, 03:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogarnasbiskop
För att slippa läsa gamla bittra malajers svammel på tråden, tycker jag att vi alla skall fundera på.
- Vill jag under rådande säkerhetsläge tala? Om ja skriv.

Sånt här stör mig. Jag har i många år tänkt "är det verkligen OK att avslöja allt på det här viset?" när jag har läst trådar i Vapen och militär- samt Urban Explorationforumet. Säkerhetsläget kan ändras ganska snabbt, det borde således aldrig vara särskilt klokt att tala om våra riksbunkrar eller andra känsliga anläggningar på öppna nätforum.

Och bara en sån sak att FM visar upp alla sina fordon och vapen på sin hemsida, med bilder och beskrivningar av dem... Varför gör man så? Om jag byggde ett försvar/en militär, så hade jag försökt hålla precis allting hemligt för mina fiender. Det spelar ingen roll ifall det "är lätt att ta reda på ändå", i min bok så ger man inte bort någonting, låt fienden ta reda på allt själv istället.

Jag tycker istället att man alltid ska fråga sig; vill jag hjälpa fienden?
Citera
2014-10-02, 03:39
Medlem
kjellouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bangsi
Sånt här stör mig. Jag har i många år tänkt "är det verkligen OK att avslöja allt på det här viset?" när jag har läst trådar i Vapen och militär- samt Urban Explorationforumet. Säkerhetsläget kan ändras ganska snabbt, det borde således aldrig vara särskilt klokt att tala om våra riksbunkrar eller andra känsliga anläggningar på öppna nätforum.

Och bara en sån sak att FM visar upp alla sina fordon och vapen på sin hemsida, med bilder och beskrivningar av dem... Varför gör man så? Om jag byggde ett försvar/en militär, så hade jag försökt hålla precis allting hemligt för mina fiender. Det spelar ingen roll ifall det "är lätt att ta reda på ändå", i min bok så ger man inte bort någonting, låt fienden ta reda på allt själv istället.

Likadant har jag tänkte många gånger. Varför visa upp var alla bunkrar finns liksom?
Citera
2014-10-02, 08:30
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
Vad tycker ni andra för övrigt om 28dagargänget som leker poliser därinne men som här på Flashback skriver detaljerat om skyddsobjekt och ställer frågor om dessa.
Själv tycker jag man skall stå för det man säger.

Nu skriver jag inte särskilt detaljerat om skyddsobjekt här på FB, men på 28dagar är det bestämt att SO inte avhandlas alls. Det är inget beslut jag har tagit utan det är ett beslut som togs för att skydda upphovsmannen till forumet då han är svensk, forumet är baserat i sverige och har således inget skydd så som FB när det gäller att balansera på kanten till den svenska lagen.

Så om du fiskar efter att vi skulle vara hycklare - visst, det är ju upp till dig att tycka men det kan finnas logiska anledningar till vårat agerande.

Så - är det svar nog på dina funderingar och kan vi kanske lämna den urgamla "vi och dom" debatten nu och återgå till topic i tråden?
Citera
2014-10-02, 08:34
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:

Det finns ju många anledningar till även ett sådant agerande - ett kan vara att man visar upp vilket avancerat försvar man besitter och hur svårt det skulle vara att attackare ett land som Sverige när man kan använda så här avancerade vapen. Visst är det av intresse att hålla saker hemliga men det finns också ett stort intresse för att göra rätt saker väldigt offentliga också.
Citera
2014-10-02, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grishnac
Nu skriver jag inte särskilt detaljerat om skyddsobjekt här på FB,

Nja, nog minns jag när du tystade en Västeråsdiskussion här i första Rb-tråden och jag pmade dig med en fråga och fick en riktig avhyvling som svar. Ungefär samtidigt berättar du om en hemlig FRA anläggning i uppland som du anger är till för ubåtskommunikation, röjer den, diskuterar blurrningen och hur man kommer runt den samt ställer frågor om den. Alla dina inlägg om olika teleanläggningar du jobbat i, och vad du sett där eller där måste ju också vara tvärsemot den sekretessöverenskommelse alla som får tillträde till dem måste underteckna.

Felfri är ingen -allra minst jag själv. Tycker dock ändå det mesta du skriver är både intressant och givande och uppskattar ditt genuina intresse men kritisera inte andra så mycket.

Jag minns också det bortagna inlägget här i RB-tråden när cornucopia stolt namnger ett av bergen som HKV A1. Han verkar fortfarande leva och bli omhuldad av Försvarsmakten så det är med andra ord en helt ofarlig nivå att lägga sig på?

Hyckleri tycker jag däremot det är när en vän visade oss bilder ifrån ett besök vid en skånsk staketomgärdad och Skyddsobjektsskyltad radaranläggning. På bilderna syns en av landets stora bunkerförfattare som med avbitartång klippt sig in genom staketet och förstört detta för att denne var för gammal för att klättra över. En person som tidigare fått förtroendet att bli insläppt i de flesta anläggningar och stoppat massvis med inlägg på sitt eget forum.
Kanske var det samma person som samma år klippte sönder hela staketet vid RB50?

Tack istället för ordentlig historieforskning som
Citat:
Ursprungligen postat av skarpsint
http://www.pictures.se/bilder/JQXBU.jpg
"Inom milo grupperade delar av riksstyrelsen och högkvarteret skyddas enligt därför särskilt givna order".

Om upprörd vän av ordning har sekretessynpunkter så tycker jag man skall vara ödmjuk inför sin egen förmåga att avgöra vad som är hemligt eller ej. Kanske skall man ställa sig frågan om "är jag sergeant eller general och vet sådant här". Det är ju först på den sistnämnda nivån den kunskapen finns. Den här bilden är förmodligen utlämnad av krigsarkivet som dessförinnan gör sin vanliga sekretessbedömning. Att stämpeln är ej är stryks på sådana här handlingar är att de är tusentals som automatiskt avhemligas efter vissa år har gått. Undantagen görs i samband med utlämnandet.

Tack också Bergfast för en bild som verkligen tillför tråden mer fakta. Själv tycker jag små detaljer som den enorma högtalaren är intressanta. Kanske till för både inpasseringskontroll samt larm till närskyddskompaniet på utsidan?

Tidigare utlämnade handlingar och offentliga handlingar har ju i alla tider följts av underättelsefolk och militärattachéer. Det är ingen hemlighet att Statens Fastighetverk äger berg i Grecksåsar och Lillsjön samt Bälgsjöbodar och Holmshyttan. Det är heller inte hemligt att Fortifikationsverket äger Tomta i Hallsberg, Kortfors, Vargkröket, (fd. Hästskoberget), Korpaberget i Järnboås, Skymhyttan vid Norakorset, (fd. "arkvet" i Grängesberg samt Grängen. Ovanstående har varit officiell redovisning i många år och varit tillgängligt för alla som önskar. I dessa fastighetshandlingar står i flera fall tydliga detaljer om "Försvarsmakten" eller "Kommunikationsanläggning" mm.
Det är också helt lagligt att få ut en sammanställning av FortVs fastighetsinnehav. För oss som var med under det glada kalla kriget (där alla manliga svenskar kunde leka krig utan att någon behövde skadas. jfr. dagens paintball), så är det kvickt gjort att bland det som inte var gamla regements och övningsområden, urskilja vad som gissningsvis är MB-staber mm. Jag har själv fått skriftligt om detta ifrån FortV samt tillstånd att publicera.

Med andra ord: Bergrummens läge är sedan urminnes tider röjda men däremot inte vad de innehåller. Bibehållet skydd och sekretess erhålls genom ständiga rotationer och platsbyten. Därav kan man inte säga att riksbunkern låg i ... Det stämde endast under en viss tidsperiod och den kan ha både flyttat och kommit tillbaka igen. Who know´s. Håll med om att dessa mysterier är lite kul spännande? Så grundlurade vi var om vår egen neutralitetspolitik så behövs mycket mer historieforskning. Hade insynen varit större hade maktmissbruket varit mindre, utrikespolitiken tydligare och wistleblowers som Hjarl Hjalmarsson ej nedtystade. Fred hade kunnat bibehållts utan lögnerna.
Citera
2014-10-02, 11:05
Medlem
Citat:

[..]

Tack också Bergfast för en bild som verkligen tillför tråden mer fakta. Själv tycker jag små detaljer som den enorma högtalaren är intressanta. Kanske till för både inpasseringskontroll samt larm till närskyddskompaniet på utsidan?

[..]

Med andra ord: Bergrummens läge är sedan urminnes tider röjda men däremot inte vad de innehåller. Bibehållet skydd och sekretess erhålls genom ständiga rotationer och platsbyten. Därav kan man inte säga att riksbunkern låg i ... Det stämde endast under en viss tidsperiod och den kan ha både flyttat och kommit tillbaka igen. Who know´s. Håll med om att dessa mysterier är lite kul spännande? Så grundlurade vi var om vår egen neutralitetspolitik så behövs mycket mer historieforskning. Hade insynen varit större hade maktmissbruket varit mindre, utrikespolitiken tydligare och wistleblowers som Hjarl Hjalmarsson ej nedtystade. Fred hade kunnat bibehållts utan lögnerna.

Jag instämmer helt och hållet. Att finna var FortV och SFV äger fastigheter inom Zonen är förskräckande enkelt och är baserat på offentliga registeruppgifter. Den som är seriöst intresserad av ämnet och gör sig omaket att besöka Lantmäteriet får sig hela Zonen serverad i en liten ask. Detta är viktigt att veta innan någon börjar att moralisera alltför högljutt om att denna tråd läcker statshemligheter.

Eftersom det är så enkelt att finna var Zonens anläggningar är placerade kan jag ibland tycka att det är dumt att exponera dem geografiskt i ett öppet forum. Seriöst intresserade finner som sagt denna information i öppna register om man är beredd att lägga ett par timmars arbete på saken. Nog om detta och åter till ämnet.

Jag finner också högtalaren mycket intressant. Likadana finns för övrigt på fler ställen vid samma anläggning.

Jag vet att det vid en annan anläggning inom samma område fanns tyfoner för flyglarm på hjässan, i närheten av en riven antennpark.

Kanske hade både högtalarna och tyfonerna som syfte att, som du skriver, varna närskyddet?
Citera
2014-10-02, 11:27
Medlem
BleAivanos avatar
Citat:

Och bara en sån sak att FM visar upp alla sina fordon och vapen på sin hemsida,
med bilder och beskrivningar av dem... Varför gör man så? Om jag byggde ett
försvar/en militär, så hade jag försökt hålla precis allting hemligt för mina fiender.
Det spelar ingen roll ifall det "är lätt att ta reda på ändå", i min bok så ger man inte
bort någonting, låt fienden ta reda på allt själv istället.

Fast gällande t.ex. Gripensystemet så är det ju inte t.ex. storleken på planet som är
intressant för fienden att veta. Det spelar liksom inte så stor roll för denne om planet
är 12 eller 14m långt eller om max startvikt är 13 eller 14 ton.

Det som är intressant är också det som är hemligt, det vill säga planets egentliga
sanna prestanda, radarns kapacitet och liknande.
Citera
2014-10-02, 12:34
Medlem
guderis avatar
Citat:
Nja, nog minns jag när du tystade en Västeråsdiskussion här i första Rb-tråden och jag pmade dig med en fråga och fick en riktig avhyvling som svar. Ungefär samtidigt berättar du om en hemlig FRA anläggning i uppland som du anger är till för ubåtskommunikation, röjer den, diskuterar blurrningen och hur man kommer runt den samt ställer frågor om den. Alla dina inlägg om olika teleanläggningar du jobbat i, och vad du sett där eller där måste ju också vara tvärsemot den sekretessöverenskommelse alla som får tillträde till dem måste underteckna.

Felfri är ingen -allra minst jag själv. Tycker dock ändå det mesta du skriver är både intressant och givande och uppskattar ditt genuina intresse men kritisera inte andra så mycket.

Jag minns också det bortagna inlägget här i RB-tråden när cornucopia stolt namnger ett av bergen som HKV A1. Han verkar fortfarande leva och bli omhuldad av Försvarsmakten så det är med andra ord en helt ofarlig nivå att lägga sig på?

Hyckleri tycker jag däremot det är när en vän visade oss bilder ifrån ett besök vid en skånsk staketomgärdad och Skyddsobjektsskyltad radaranläggning. På bilderna syns en av landets stora bunkerförfattare som med avbitartång klippt sig in genom staketet och förstört detta för att denne var för gammal för att klättra över. En person som tidigare fått förtroendet att bli insläppt i de flesta anläggningar och stoppat massvis med inlägg på sitt eget forum.
Kanske var det samma person som samma år klippte sönder hela staketet vid RB50?

Tack istället för ordentlig historieforskning som

Om upprörd vän av ordning har sekretessynpunkter så tycker jag man skall vara ödmjuk inför sin egen förmåga att avgöra vad som är hemligt eller ej. Kanske skall man ställa sig frågan om "är jag sergeant eller general och vet sådant här". Det är ju först på den sistnämnda nivån den kunskapen finns. Den här bilden är förmodligen utlämnad av krigsarkivet som dessförinnan gör sin vanliga sekretessbedömning. Att stämpeln är ej är stryks på sådana här handlingar är att de är tusentals som automatiskt avhemligas efter vissa år har gått. Undantagen görs i samband med utlämnandet.

Tidigare utlämnade handlingar och offentliga handlingar har ju i alla tider följts av underättelsefolk och militärattachéer. Det är ingen hemlighet att Statens Fastighetverk äger berg i Grecksåsar och Lillsjön samt Bälgsjöbodar och Holmshyttan. Det är heller inte hemligt att Fortifikationsverket äger Tomta i Hallsberg, Kortfors, Vargkröket, (fd. Hästskoberget), Korpaberget i Järnboås, Skymhyttan vid Norakorset, (fd. "arkvet" i Grängesberg samt Grängen. Ovanstående har varit officiell redovisning i många år och varit tillgängligt för alla som önskar. I dessa fastighetshandlingar står i flera fall tydliga detaljer om "Försvarsmakten" eller "Kommunikationsanläggning" mm.
Det är också helt lagligt att få ut en sammanställning av FortVs fastighetsinnehav. För oss som var med under det glada kalla kriget (där alla manliga svenskar kunde leka krig utan att någon behövde skadas. jfr. dagens paintball), så är det kvickt gjort att bland det som inte var gamla regements och övningsområden, urskilja vad som gissningsvis är MB-staber mm. Jag har själv fått skriftligt om detta ifrån FortV samt tillstånd att publicera.

Håller med dig, vill också kommentera lite angående anläggningars specifika funktion. Det finns de i tråden som verkar anse att organisationen 1958-2000 var statisk, att anläggning x hade funktion a och anläggning y hade funktion b och så var det för alltid.
Det finns även de som var med tidigt i tråden, och vid något tillfälle drogs vissa slutsatser om hur organisationen såg ut i stort, vissa av dessa slutsatser har varit korrekta, andra har varit helt felaktiga, men ändå verkar det som att man är oförmögen att ta till sig nya uppgifter vilket jag tycker är synd.

Ett exempel jag vill kommentera är LOPRA och lillsjön. För att ingen ska missförstå så är det inte i första hand LOPRA-nätet som är intressant, utan anläggningen Lillsjön, LOPRA lades ner i mitten på -80 talet men anläggningen i Lillsjön fanns kvar i drift till någon gång vid slutet av -90 talet, och låg sedan i malpåse fram till plomberingen någon gång i början/mitten på -00 talet.

Många har säkert en ide om hur ungefär organisationen i Nora-området såg ut, men väldigt lite den senaste tiden har behandlat varför anläggningarna i Filipstadstrakten plötsligt kom in i bilden, här finns det också en hel del olika teorier i tråden, och vad gäller de teorier som finns på diverse webbsidor om en flytt av funktioner österut?
Citera
2014-10-02, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Håller med dig, vill också kommentera lite angående anläggningars specifika funktion. Det finns de i tråden som verkar anse att organisationen 1958-2000 var statisk, att anläggning x hade funktion a och anläggning y hade funktion b och så var det för alltid.
Det finns även de som var med tidigt i tråden, och vid något tillfälle drogs vissa slutsatser om hur organisationen såg ut i stort, vissa av dessa slutsatser har varit korrekta, andra har varit helt felaktiga, men ändå verkar det som att man är oförmögen att ta till sig nya uppgifter vilket jag tycker är synd.

Ett exempel jag vill kommentera är LOPRA och lillsjön. För att ingen ska missförstå så är det inte i första hand LOPRA-nätet som är intressant, utan anläggningen Lillsjön, LOPRA lades ner i mitten på -80 talet men anläggningen i Lillsjön fanns kvar i drift till någon gång vid slutet av -90 talet, och låg sedan i malpåse fram till plomberingen någon gång i början/mitten på -00 talet.

Många har säkert en ide om hur ungefär organisationen i Nora-området såg ut, men väldigt lite den senaste tiden har behandlat varför anläggningarna i Filipstadstrakten plötsligt kom in i bilden, här finns det också en hel del olika teorier i tråden, och vad gäller de teorier som finns på diverse webbsidor om en flytt av funktioner österut?

Ofta är diskussionen, precis som du skriver, väldigt fokuserad på specifika berganläggningar. Jag tycker att det är synd och att man måste lyfta sitt synfält ett par nivåer. Se skogen i stället för alla träd.

Jag föredar att se Zonen som en helhet, ett avancerat och sammanhållet system för att säkra att Sverige skulle kunna ledas även i händelse av krig. Det fanns skäl till att denna konstruktion hade sin egen förvaltningsorganisation - RAB.

En fråga jag aldrig lyckats att få svar på är, var sjutton skulle de människor som var krigsplacerade i Zonen bo? Väldigt få personer skulle bo i de stabsberg vi brukar att diskutera, dessa berg var arbetsplatser och inte bostäder. Vi pratar om kanske 4000 - 5000 personer som skulle ha förläggning någonstans kring Zonens närhet. Var?

Nora? Gyttorp? Hällefors? Kanske sovvagnar i de stora förrådsbergen?

Jag tycker att detta är en intressant frågeställning.
Citera
2014-10-02, 13:02
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:

Anläggningen i Uppland ligger i Gästrikland och är såvitt jag vet ingen FRA anläggning, den är heller inte särskilt hemlig (Det är svårt att hålla en så hög mast hemlig) och har figurerat i reportage i media så det är nog inte så känsligt. Vad du har fått för avhyvling till svar minns jag inte och om det är om vad jag misstänker att det är så finns det andra orsaker bakom svaret du fick än mina personliga referenser. Vad det kan vara får du tyvärr fundera på själv.

Teleanläggningarna är inte heller särskilt hemliga och finns väl dokumenterade på offentliga dokument vilka till och med finns upplagda i UE delen här på FB så det är knappast något märkvärdigt. Sekretessöverenskommelse har jag heller inte skrivit på någon.

Så jo visst gör jag också "fel" men jag tycker ändå att jag är någorlunda konsekvent och vad gäller hemliga anläggningar så har jag all respekt för dom och tänker inte bidraga till att sprida sådan information onöditsvis, men just ämnet för den här tråden är jag övertygad om har spelat ut sin roll i rikets aktuella försvar, men skulle det dyka upp något som påtalar motsatsen så får man väl omvärdera sitt intresse även här.
Citera
2014-10-02, 13:05
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folkfiende
Ofta är diskussionen, precis som du skriver, väldigt fokuserad på specifika berganläggningar. Jag tycker att det är synd och att man måste lyfta sitt synfält ett par nivåer. Se skogen i stället för alla träd.

Jag föredar att se Zonen som en helhet, ett avancerat och sammanhållet system för att säkra att Sverige skulle kunna ledas även i händelse av krig. Det fanns skäl till att denna konstruktion hade sin egen förvaltningsorganisation - RAB.

En fråga jag aldrig lyckats att få svar på är, var sjutton skulle de människor som var krigsplacerade i Zonen bo? Väldigt få personer skulle bo i de stabsberg vi brukar att diskutera, dessa berg var arbetsplatser och inte bostäder. Vi pratar om kanske 4000 - 5000 personer som skulle ha förläggning någonstans kring Zonens närhet. Var?

Nora? Gyttorp? Hällefors? Kanske sovvagnar i de stora förrådsbergen?

Jag tycker att detta är en intressant frågeställning.

Det här är en intressant frågeställning, en kollega fick under sin militärtjänstgöring delta i en intressant övning där dom bland annat skulle öva på "transport och säkring av viktig person", den här övningen höll hus i området Blå Bergen tror jag dom heter - strax öster om Örebro, där bör ju ha varit inkvarteringsmöjligheter för den personal som deltog i övningen tycker jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in