Citat:
Jag tror att man kanske får ta det där som Cornucopia skrev med en nypa salt. Han måste ha läsare till sin blogg och använder säkert lite kreativitet när han skriver om riksbunkern även om hans inlägg i övrigt är legita. Ja vad man kan skriva eller ej är för mig en gåta. Om Cornucopia kan skriva såhär och fortfarande bli inbjuden att besöka olika regementen för intervjuer och reportage, så undrar jag varför MUST sade till mig att jag inte får skriva någonting alls. Då jag ett tag senare vände mig till dem med tipps på något riktigt känsligt som ligger ute, ville man ej ens ta emot samtalet. Man tappar både förtroende och respekt för hur illa det sköts. Är man bara kompiss med rätt militär så får man ut både det ena och det andra. En annan historia är de som i sitt yrke är militärer men använder sitt förtroende till att skriva om olika anläggningar som fortfarande är sekretessbelagda. Själv har jag till exempel fått reda på att riksbunkern är slutdokumenterad ordentligt innan avveckling och uröjning skedde. Den som skall ha fått detta förtroende är en lokal författare som säkert kommer att tjäna sig en liten slant när hans bok släpps någon gång. Lika för alla?
Är det möjligt att det lilla berget vid norakorset innehåller en gigantiskt anläggning? Jag tror inte det.
Citat:
Ja, självklart får vi hålla saker lite för oss själva. De som är insatta vet de som de vill veta. De jag har pratat med märker man ganska fort vilka som är insatta och vilka som inte är det. Självklart används anläggningar i zonen idag, och många verkar ha upprustats på senaste då många har märkt ökad aktivitet. Det är ju skillnad på att säga att Sändarannexet ligger i XXXX emot att det ligger FMLog förråd i Hällefors som är skyltat FMLog etc etc. Det är ju inte att vid stängslet vid riksbunkern så sitter det en skylt "här ligger riksbunkern", på såsätt är det inte offentligt. (sämst formulerat men är mitt inatten)Även jag som är relativt ny i jakten på den militära heliga gralen tycker att det är rätt onödigt att outa för mycket. Jag tillhör dem som inte kan åka förbi och kika i en handvändning eftersom jag bor utomlands. Jag inser att rikets säkerhet är viktigare än mitt intresse. Så även om jag själv skulle vilja veta mer än jag gör idag så inser jag att det är olämpligt att outa öppet.
Zonen kanske inte används på samma sätt nu som för 10-20-30 år sedan, men det finns fortfarande saker som är aktiva och då är det bara att snällt inse detta och ta det lugnt med platser och funktioner. Svårare är så tycker jag inte att det är, eller?
Zonen kanske inte används på samma sätt nu som för 10-20-30 år sedan, men det finns fortfarande saker som är aktiva och då är det bara att snällt inse detta och ta det lugnt med platser och funktioner. Svårare är så tycker jag inte att det är, eller?
Var ju någon som råkade ladda upp bilder på master som tillhörde zonen i en grupp på facebook och de bilderna försvann ganska fort, kanske var uppe bara 10min. Han blev tillsagd ordentligt av folk som var med i FM att det var superhemligt. Jag tror att de som vet om mer om zonen håller det stenhårt. När jag träffat äldre militärer och forskare så är de av den "gamla skolan" som verkligen håller tystnadsplikt och tar med sig saker till döden. Dock tror jag att bara en väldigt liten del har koll på zonen, tror mycket var indelat om de inviduella anläggningarna. Att Person A var vid anläggning Z men visste inte om anläggning X som låg i samma område. Var väldigt mycket så i det svenska kärnvapenprogrammet som jag har forskat en del i.
Citat:
Jag vet några personer, förutom undertecknad som har fått besök eller att myndigheter har hört av sig för att fråga vad man håller på med (var otroligt smidig och mötte millitärpolisen vid en anläggning, de frågade inte efter namn men vad jag gjorde i området och tog mitt regnummer på bilen och nån vecka efter så fick jag ett telefonsamtal, dock var de mer frågande och varnande än hotfulla).
Att MUST, FRA eller SÄPO skulle starta upp de svarta helikoptrarna och åka på utflykt är dock helt osannolikt. Om bilder publiceras kommer man (det har hänt i tråden) att spåra upp syndaren och påtala det olämpliga att saken och förmå bildägaren att ta ner dem, "bäst för alla, liksom". Till skillnad från FB är ju bildarkiven möjliga att påverka.