Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2014-09-28, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CVNVInson
Vi kan väl lägga till dessa landningsbanor också. Dock inte säker på ursprunget till dem.
59.866952° 14.423988°
59.792761° 14.670736°
59.523905° 15.085143°
59.611339° 15.191594°

Nu borde det vara komplett, eller saknas det fortfarande någon bana?

På ettan huserar Hällefors FK
Nr två osar det besprutningsstråk om
3:e är ett privatägt stråk, han som äger marken har flugit med UL därifrån
Citera
2014-09-28, 20:01
Medlem
supreme100s avatar
Här har vi också något som kan tänkas vara ett flygfält.
http://goo.gl/54KRN5
Citera
2014-09-28, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supreme100
Fast 275 m bana verkar väl lite väl kort?

Pansararmen: Jag nämnde inte fälten i Dala-Järna resp Gagnef, på varsin sida om i tråden tidigare omtalat kraftverk ;-)

Dessutom finns det ju förstås denna vägraka: 59.437924° 15.152885°

Oavsett syftet med att anlägga en landningsbana så är det intressanta väl vilka fält som fanns under 60-talet.
Citera
2014-09-28, 20:32
Medlem
Citat:

Ser i mina ögon ut som matartuben till ett litet vattenkraftverk, säkert nergrävd, från sjön med nån slags dammluckor till det lilla huset. Och söder om huset fortsätter bäcken.
Citera
2014-09-28, 20:50
Medlem
Citat:
Enlighten us!

De som planerade det 'kalla kriget' var mycket begåvade.
Sprungna ur dåtidens värnpliktsförsvar.

Sveriges yrkesbefäl, man såväl som kvinna, är faktiskt smarta, tro't om ni vill.
De som ville bli yrkesbefäl efter mönstringen konkurrerade om de jobb som fanns med alla värnpliktiga, som skulle skulle gå/gick på typ på Handels, Teknis och så vidare men som senare ville bli yrkesbefäl i stället för att de gillade det militära livet.
Kvar blev de bästa.

Men om vi inte får tillbaka den allmänna värnplikten så kommer det att bli som i USA...
Orerat klart.

De som var ansvariga för mobiliseringen av det FO som avhandlas här i tråden visste såklart, var ledningen för Sverige skulle vara i krig, civilt såväl som militärt.

Tidigare har jag skrivit här om att 'Konungens bergrum' var en plats som stod på de
krigpsplaceringsordrar för de som skulle dit.
Precist och kan inte byta plats, nä.
Kvalificerat hemligt, ja, men platsen kunde variera.
Citera
2014-09-28, 22:13
Medlem
För att slippa läsa gamla bittra malajers svammel på tråden, tycker jag att vi alla skall fundera på.
- Vill jag under rådande säkerhetsläge tala? Om ja skriv.
- Har jag något som tillför diskussionen något? Om ja skriv.

Om nej på ovanstående. Skriv inte då, om kval hemligt, dammar eller damer i korsetter.

Några enkla klargöranden.
-Anläggningar som någon gång kunde husera RB CIV & MIL med full funktion var max 10 st, förmodligen färre.
-De är klart färre idag.
-Anledningen till att deras funktion gick att hemlighålla var inte antalet utan att folk höll tyst.

Det vi vet många av oss på forumet räcker gått och väl för att kartlägga deras funktion.
- Vi har geografin på anläggningar
- Vi har geografin på utpunkter
- Vi har bilder
- Vi har sett sålda objekt
- Vi har info om mobilisering
- Vi pratar med varandra
- Etc

Är bra sugen på publicera allt jag vet. Men vacklar på min första fråga i dagsläget.
Citera
2014-09-28, 22:17
Medlem
mummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lurven
Ser i mina ögon ut som matartuben till ett litet vattenkraftverk, säkert nergrävd, från sjön med nån slags dammluckor till det lilla huset. Och söder om huset fortsätter bäcken.
Korrekt. Det är ett mindre vattenkraftverk.
Citera
2014-09-28, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogarnasbiskop
För att slippa läsa gamla bittra malajers svammel på tråden, tycker jag att vi alla skall fundera på.
- Vill jag under rådande säkerhetsläge tala? Om ja skriv.
- Har jag något som tillför diskussionen något? Om ja skriv.

Om nej på ovanstående. Skriv inte då, om kval hemligt, dammar eller damer i korsetter.

Några enkla klargöranden.
-Anläggningar som någon gång kunde husera RB CIV & MIL med full funktion var max 10 st, förmodligen färre.
-De är klart färre idag.
-Anledningen till att deras funktion gick att hemlighålla var inte antalet utan att folk höll tyst.

Det vi vet många av oss på forumet räcker gått och väl för att kartlägga deras funktion.
- Vi har geografin på anläggningar
- Vi har geografin på utpunkter

- Vi har bilder
- Vi har sett sålda objekt
- Vi har info om mobilisering
- Vi pratar med varandra
- Etc

Är bra sugen på publicera allt jag vet. Men vacklar på min första fråga i dagsläget.

Känns som att SÄPO borde ta sig en ordentlig titt på dig.
Förmodar att du är en sådan som de redan har koll på eftersom du verkar veta en del så det borde bli ganska lätt.
Är du vår nya spionläcka?
Citera
2014-09-28, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenGamlaMuppen
Känns som att SÄPO borde ta sig en ordentlig titt på dig.
Förmodar att du är en sådan som de redan har koll på eftersom du verkar veta en del så det borde bli ganska lätt.
Är du vår nya spionläcka?

Med tanke på vår kära granne i Östs aktiviteter.
Så tycker jag, i detta forum och andra.
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ensvensktigerskylt2_djuramossa.jpg
tiger.
Jag har sett den skylten nyligen vid ett par tillfällen i våra berganläggningar.

Hoppas att ni som läcker försvarshemligheter är lätta att hitta för både MUST och Säpo!
Citera
2014-09-28, 23:24
Medlem
På tal om 'En svensk tiger', någon som kommer ihåg 'En död tiger'?
http://endodtiger.symbiontalliance.com/images/endodtiger.jpg

Svar

Jag undrar för övrigt hur det egentligen ligger till med Pansararmens uppgifter om plombering. Hittills har ingenting framlagts som pekar åt det hållet och inte heller "den inofficiella vägen" har jag mötts av några sådana uppgifter. Stämde det helt enkelt inte eller står P-armen fast vid vad denne sade?
Om plombering skulle visa sig stämma tycker jag gott vi kan avslöja namnet på platsen. Annars bör vi nog hålla tyst med hänsyn till världsläget idag.
Citera
2014-09-29, 09:22
Medlem
Bergakungens avatar
Min bedömning: Pansararmen skriver som det behagar denne, för att roas av kommentarerna.

När det gäller varianterna plombering eller nytt användningsområde finns ju risken att även den mest övertygade har utsatts för en mer eller mindre medveten maskirovka eller helt enkelt bara fått fel för sig, utan att någon egentligen behövt hjälpa till med det... . Även de med en viss insikt kan ju räkna med att deras tidigare insikter bygger på "need to know" och att deras gamla kända uppgifter inte nödvändigtvis uppdaterats med de som gäller nu. De som erinrats om sin tystnadsplikt har ju vanligen fått reda på att den plikten gäller tillsvidare. En vanlig uppfattning är då 30 år, 50 år, 70 år eller något sådant, i verkligheten är tystnadsplikten evig, intill det att förhållandet avhemligas och offentliggörs.

Vad man därför kan avslöja är inte så lätt att avgöra. Även vid en plombering av en tidigare anläggning kvarstår ju en del sekretess, i synnerhet av sådant som kan extrapoleras för att gälla nuvarande anläggningars funktionalitet och samhällets krisorganisation. Det kan till och med finnas en mycket stark anledning, "Sveriges förhållande till främmande makt" i sammanhanget.
Citera
2014-09-30, 11:48
Medlem
Folk har lagt upp bilder på utsidan och omgivningarna av sådana anläggningar som vi diskuterar. Men ytterst få (?) bilder från insidan. Jag vet att det finns folk som sitter på sådana bilder. Är det ingenting som kan delas?
Även bilder på ingångar är av intresse.

Ett tips: en fil avslöjar mycket. För att undvika att bilden säger något om klockslag och datum för besök så kan man printscreena bilden och sedan spara ned en kopia. Då bör all "avslöjande" info vara borttagen och på så sätt tänker jag mig att det är säkert att dela bilderna utan egen risk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in