Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2014-10-01, 18:03
Medlem
Bergakungens avatar
Det hela är ganska enkelt: Om man vet något, vet man också (har fått veta) att man inte pratar om det som fått reda på. Man har helt enkelt erinrats om sin tystnadsplikt. Principerna bakom är att man får reda på det man behöver veta, varken mer eller mindre. Har man blivit informerad, så kan man lugnt räkna med med två saker: a) det är inte meningen att man skall sprida det man vet och b) man vet inte om man vet så himla mycket, egentligen. Den kompletta bilden är försvaret (motsvarande) försiktig med att dela ut. "Need-to.know"...

Så de som vet något i sin helhet lär inte berätta så mycket på ett öppet forum hur som helst och de som vet någon detalj har inga förutsättningar att avgöra om den lilla bit de sitter på är viktig eller inte. Tänker man sig för blir detta inte svårt att hantera.

Sedan, för att avdramatisera en smula: Det som diskuteras är riksledningens krigsuppehållsplats under delar av Kalla Kriget och därför kan man utan vidare roa sig med att spekulera mer eller vilt i just den delen av frågan. Men eftersom anläggningen i fråga har en annan uppgift idag, och den (mig veterligen) varken plomerats eller avhemligats, så blir det som det blir med foton och detaljinformation.

Att MUST, FRA eller SÄPO skulle starta upp de svarta helikoptrarna och åka på utflykt är dock helt osannolikt. Om bilder publiceras kommer man (det har hänt i tråden) att spåra upp syndaren och påtala det olämpliga att saken och förmå bildägaren att ta ner dem, "bäst för alla, liksom". Till skillnad från FB är ju bildarkiven möjliga att påverka.
Citera
2014-10-01, 19:05
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen

Att MUST, FRA eller SÄPO skulle starta upp de svarta helikoptrarna och åka på utflykt är dock helt osannolikt. Om bilder publiceras kommer man (det har hänt i tråden) att spåra upp syndaren och påtala det olämpliga att saken och förmå bildägaren att ta ner dem, "bäst för alla, liksom". Till skillnad från FB är ju bildarkiven möjliga att påverka.

En kompis råkade faktiskt ut för detta. Man hade - i samband med ett lajv - skapat ett antal väldigt förvillande autentiska militära kartor med fejkade utpunkter och andra militära objekt utplacerade, det ansågs inte riktigt lämpligt av försvarsmakten då kartorna låg på en publik webbsida varpå man helt sonika knackade på, påpekade det olämpliga och bad vedebörande omgående avlägsna dessa från sidan.
Dom plockades bort och såvitt jag vet var det allt som hände.
Citera
2014-10-01, 20:17
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grishnac
En kompis råkade faktiskt ut för detta. Man hade - i samband med ett lajv - skapat ett antal väldigt förvillande autentiska militära kartor med fejkade utpunkter och andra militära objekt utplacerade, det ansågs inte riktigt lämpligt av försvarsmakten då kartorna låg på en publik webbsida varpå man helt sonika knackade på, påpekade det olämpliga och bad vedebörande omgående avlägsna dessa från sidan.
Dom plockades bort och såvitt jag vet var det allt som hände.

En person som varit aktiv i den här tråden en hel del (inte jag) hade en ganska rejäl fotodokumentation avseende en i tråden omnämnd plats, med rätt mycket detaljer som visade att det var ett "seriöst ställe", åtmomnstone förr i världen. Denna plockades ner, enligt uppgift på bildsidan därför att personen ifråga fått en hint om att "det var inte alldeles bra".

Det är ju ett svenskt och smidigt sätt att hantera den här typen av frågor. Eftersom vi är hedersknyfflar allihop (i princip) fungerar det ju också.

Det fanns också två inlägg på denna tråd som angav geografiska placeringar, som drogs in på anmaning, men som kom tillbaka igen. Det tror jag dock var helt "foruminterna bedömningar", med PM från någon som hade en åsikt.
Citera
2014-10-01, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergfast
Bidrar med en ganska harmlös bild, så inte detta stagnerar.
http://i62.tinypic.com/jb47ic.jpg
Är det huvudingång eller reservingång?

Citat:
Ursprungligen postat av CVNVInson
Egentligen är det väl en pseudo-diskussion?
Är bilden "ofarlig" att visa så är den ointressant (ex vis en anonym vägg med en kontorsdörr). Skulle bilden vara intressant (ex vis en bild på ledningsrum) så ska den inte visas.
Risken är stor för felbedömning, alltså är enklast att inte visa någon bild alls inifrån.
Dessutom är det olagligt!
Nu vet jag inte riktigt om din avsikt var att hålla med mig eller säga emot mig, men här tycker jag ändå att du säger samma sak som jag och ger mig rätt! Typ en anonym vägg med en kontorsdörr kunde vara fullt tillräckligt för mig. Då skulle jag inte tjata mer.
Men visst ska man tänka sig för innan man laddar upp och inte se det som någon vana.

Citat:
Ursprungligen postat av DenSomSoker
Jag antar att du menar NORAD
Stämmer, Cheyenne Mountain = NORAD.
Citera
2014-10-01, 21:20
Medlem
Pansararmens avatar
Jag länkar till en tidigare postad bild tagen i mitten av en stötvågstunnel med flera olika portar.
http://img440.imageshack.us/img440/8618/dsc00270d.jpg
Citera
2014-10-01, 21:52
Medlem
http://www.pictures.se/bilder/JQXBU.jpg
"Inom milo grupperade delar av riksstyrelsen och högkvarteret skyddas enligt därför särskilt givna order".

Vet inte om detta är intressant? Vilken handling kan man begära ut för att få läsa dessa "särskilt givna order", är det någon från 1959?

Citat:
Ursprungligen postat av Pansararmen
Jag länkar till en tidigare postad bild tagen i mitten av en stötvågstunnel med flera olika portar.
http://img440.imageshack.us/img440/8618/dsc00270d.jpg
Åh nej, den gubben går inte. Förra gången PM:ade jag dig med några kontrollfrågor men du svarade inte ens. Försök inte!
Citera
2014-10-01, 22:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av skarpsint
http://www.pictures.se/bilder/JQXBU.jpg
"Inom milo grupperade delar av riksstyrelsen och högkvarteret skyddas enligt därför särskilt givna order".

Vet inte om detta är intressant? Vilken handling kan man begära ut för att få läsa dessa "särskilt givna order", är det någon från 1959?

Åh nej, den gubben går inte. Förra gången PM:ade jag dig med några kontrollfrågor men du svarade inte ens. Försök inte!

Lägg inte upp hemligstämplade dokument för helvete! Är Du helt fucking crazy dawg? That's not how you roll!
Citera
2014-10-01, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cornucopia

...Berget vid Norakrysset är stort nog för att matcha Raven Rock...

Citat:
Finns ett fortifierat krisledningsrum under Rosenbad. Garanterat CBRN/RÖS-skyddat, men tål knappast en direktträff med kärnvapen.

Citat:
För övrigt kan det vara av intresse att Ledningsregementet i Enköping sätter upp tre ledningskompanier. Två som ska understödja 2:a och 3:e brigadens brigadstaber. Och ett kompani som ska understödja ROL:en. Rörlig Operativ Ledning - själva INSS, insatsstabens och högsta operativa försvarsledningen.

Man har alltså organisation idag för att flytta runt högsta försvarsledningen (även om kanske själva kompaniet inte är fullbemannat i IO2014 än). Dels finns det utrustning för att ha högsta försvarsledningen någonstans i den svenska terrängen, med ledningscontainrar och tält, men man kan också tänka sig att man kan flytta runt mellan olika "berg". Därav rörlig operativ ledning.

Det kan dock vara så att det finns brist på fordon att flytta alla dessa containrar med i dagens ganska ogenomtänkta försvarsmakt.

Ja vad man kan skriva eller ej är för mig en gåta. Om Cornucopia kan skriva såhär och fortfarande bli inbjuden att besöka olika regementen för intervjuer och reportage, så undrar jag varför MUST sade till mig att jag inte får skriva någonting alls. Då jag ett tag senare vände mig till dem med tipps på något riktigt känsligt som ligger ute, ville man ej ens ta emot samtalet. Man tappar både förtroende och respekt för hur illa det sköts. Är man bara kompiss med rätt militär så får man ut både det ena och det andra. En annan historia är de som i sitt yrke är militärer men använder sitt förtroende till att skriva om olika anläggningar som fortfarande är sekretessbelagda. Själv har jag till exempel fått reda på att riksbunkern är slutdokumenterad ordentligt innan avveckling och uröjning skedde. Den som skall ha fått detta förtroende är en lokal författare som säkert kommer att tjäna sig en liten slant när hans bok släpps någon gång. Lika för alla?

Därför tycker jag själv att man gott kan skriva allting. Den som inbillar sig att Ryssland inte redan vet är bara okunnig. Gripanden av utländsk personal skedde redan under byggtiden på platsen.

Vad tycker ni andra för övrigt om 28dagargänget som leker poliser därinne men som här på Flashback skriver detaljerat om skyddsobjekt och ställer frågor om dessa.
Själv tycker jag man skall stå för det man säger.

Den enda bit jag själv bedömer är och skall förbli riktigt hemlig är skyddsnivån, dvs konstruktionssekretessen på ställen som har den högsta skyddsnivån och självklart nybyggda anläggningar. Sådana finns. Även ställen där huset hänger i kedjor...
Citera
2014-10-01, 22:37
Medlem
Pansararmens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Ja vad man kan skriva eller ej är för mig en gåta. Om Cornucopia kan skriva såhär och fortfarande bli inbjuden att besöka olika regementen för intervjuer och reportage, så undrar jag varför MUST sade till mig att jag inte får skriva någonting alls. Då jag ett tag senare vände mig till dem med tipps på något riktigt känsligt som ligger ute, ville man ej ens ta emot samtalet. Man tappar både förtroende och respekt för hur illa det sköts. Är man bara kompiss med rätt militär så får man ut både det ena och det andra. En annan historia är de som i sitt yrke är militärer men använder sitt förtroende till att skriva om olika anläggningar som fortfarande är sekretessbelagda. Själv har jag till exempel fått reda på att riksbunkern är slutdokumenterad ordentligt innan avveckling och uröjning skedde. Den som skall ha fått detta förtroende är en lokal författare som säkert kommer att tjäna sig en liten slant när hans bok släpps någon gång. Lika för alla?

Därför tycker jag själv att man gott kan skriva allting. Den som inbillar sig att Ryssland inte redan vet är bara okunnig. Gripanden av utländsk personal skedde redan under byggtiden på platsen.

Vad tycker ni andra för övrigt om 28dagargänget som leker poliser därinne men som här på Flashback skriver detaljerat om skyddsobjekt och ställer frågor om dessa.
Själv tycker jag man skall stå för det man säger.

Den enda bit jag själv bedömer är och skall förbli riktigt hemlig är skyddsnivån, dvs konstruktionssekretessen på ställen som har den högsta skyddsnivån och självklart nybyggda anläggningar. Sådana finns. Även ställen där huset hänger i kedjor...

Bra skrivet pansarkamrat.

Jag kan ju säga att jag står för det jag skrivit och lagt upp. Inget av det jag sagt är inte redan känt. Jag har redogjort det jag vet om Lillstup och dess historia.
Citera
2014-10-01, 22:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pansararmen
Bra skrivet pansarkamrat.

Jag kan ju säga att jag står för det jag skrivit och lagt upp. Inget av det jag sagt är inte redan känt. Jag har redogjort det jag vet om Lillstup och dess historia.

Skarpsint är bara avundsjuk... Han önskar att han också hade en bunker i trädgården...
Citera
2014-10-01, 23:03
Medlem
Angående vad som vi bör - eller inte bör - skriva i tråden. Geografiska positioner tycker jag kan vara onödigt att skriva öppet, förutom för platser som är välkända, t.ex. Norakorset, eller som är nedlagda, t.ex. Hästskoberget.

Fakta eller spekulationer om Zonen som helhet tycker jag gott att vi kan skriva om. Det handlar om militärhistoria, och Zonen kommer aldrig någonsin att bli aktivt i sin gamla roll igen. Detta oavsett hur mycket Ryssland skramlar med sina vapen.
Citera
2014-10-01, 23:49
Medlem
Även jag som är relativt ny i jakten på den militära heliga gralen tycker att det är rätt onödigt att outa för mycket. Jag tillhör dem som inte kan åka förbi och kika i en handvändning eftersom jag bor utomlands. Jag inser att rikets säkerhet är viktigare än mitt intresse. Så även om jag själv skulle vilja veta mer än jag gör idag så inser jag att det är olämpligt att outa öppet.

Zonen kanske inte används på samma sätt nu som för 10-20-30 år sedan, men det finns fortfarande saker som är aktiva och då är det bara att snällt inse detta och ta det lugnt med platser och funktioner. Svårare är så tycker jag inte att det är, eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in