2014-10-02, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wnaxr
Nu är jag inte JV...

Men Gud behöver faktiskt inte förklara sig för dig. Sätter du dig in i hela den metafysiska biten så förstår du varför det är så. Homosex är något avskyvärt i Guds ögon och därmed ingenting vi människor ska ägna sig åt. Gud har inte välsignat homosexet såsom han välsignat äktenskapet mellan man och kvinna.
Fast min kärlek till min pojkvän sträcker sig betydligt längre än vårat homosex. Och är det själva ''homosexet'' det är fel på eller är det inte så att det är sexet i överhuvudtaget? Borde det inte vara minst lika ''syndigt'' att knulla någon när man är ogift som det är för en homosexuell att ha sex med någon annan.

Om det endast är sexet det handlar om så vet jag med mig att jag personligen kan avstå ifrån det, det viktigaste är att jag får vara med min älskade.
Citera
2014-10-02, 01:04
Medlem
wnaxrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenSomVetDenVet
Fast min kärlek till min pojkvän sträcker sig betydligt längre än vårat homosex. Och är det själva ''homosexet'' det är fel på eller är det inte så att det är sexet i överhuvudtaget? Borde det inte vara minst lika ''syndigt'' att knulla någon när man är ogift som det är för en homosexuell att ha sex med någon annan.

Om det endast är sexet det handlar om så vet jag med mig att jag personligen kan avstå ifrån det, det viktigaste är att jag får vara med min älskade.

Ja, alla människor är syndare. Men grejen är att det bara är ni homofiler som hävdar att det ni håller på med inte strider mot Guds avsikter med skapelsen. Jag har då aldrig hört att någon tjuv på fullaste allvar menat att det är förenligt med Bibelns budskap att stjäla. Det är där skon klämmer för min del.
Citera
2014-10-02, 01:15
Medlem
Citat:
Ja, alla människor är syndare. Men grejen är att det bara är ni homofiler som hävdar att det ni håller på med inte strider mot Guds avsikter med skapelsen. Jag har då aldrig hört att någon tjuv på fullaste allvar menat att det är förenligt med Bibelns budskap att stjäla. Det är där skon klämmer för min del.
Jag har aldrig påstått att homosexualitet inte skulle vara fel enligt gud. Det jag försöker ta reda på är varför.
Citera
2014-10-02, 10:10
Medlem
Citat:

Min fråga är tydlig, finns det en bra anledning till varför gud förbjuder detta? Ja eller nej.

Gud skapade man och hustru för stt de solle bli en familj och uppfulla jorden.

Joh 3:16 – 18, 36
"Ty Gud älskade världen så mycket att han gav sin enfödde son, för att var och en som utövar tro på honom inte må bli tillintetgjord utan ha evigt liv. - Gud sände nämligen inte ut sin som i världen för att han skulle döma världen utan för att världen skulle bli räddad genom honom. - Den som utöver tro på honom skal inte dömas. Den som inte utövar tro har redan blivit dömd, därför han inte har utövat tro på Guds enfödde Sons namn." – Den som utövar tro på Sonen har evigt liv, den som inte lyder Sonen skall inte få se livet, utan Guds vrede förblir över honom.

1 Kor 6.9 . 10
”Vet ni då inte att de orättfärdiga inte skall ärva Guds kungarike? Bli inte vilseledda. Verken otuktsmän eller avgudadyrkare eller äktenskapsbrytare eller män som hålls för onaturliga syften eller män som ligger med män eller tjuvar eller giriga eller drinkare eller smädare eller utpressare skall ärva Guds Kungarike. – och likväl är detta vad några av er har varit men ni har tvättats rena men ni har helgats men ni har förklarats rättfärdiga i vår herre Jesu Kristi namn och med vår Guds ande”

3 Moseboken 20:13
Och om en man ligger med en person av mankön liksom man ligger med en kvinna har de båda gjort något avskyvärt, De skall ovillkorligen dödas. Deras eget blod är över dem.
Citera
2014-10-02, 10:14
Medlem
Citat:

Min fråga är tydlig, finns det en bra anledning till varför gud förbjuder detta? Ja eller nej.

"Ty Gud älskade världen så mycket att han gav sin enfödde son, för att var och en som utövar tro på honom inte må bli tillintetgjord utan ha evigt liv. - Gud sände nämligen inte ut sin som i världen för att han skulle döma världen utan för att världen skulle bli räddad genom honom. - Den som utöver tro på honom skal inte dömas. Den som inte utövar tro har redan blivit dömd, därför han inte har utövat tro på Guds enfödde Sons namn." – Den som utövar tro på Sonen har evigt liv, den som inte lyder Sonen skall inte få se livet, utan Guds vrede förblir över honom.

1 Kor 6.9 . 10
”Vet ni då inte att de orättfärdiga inte skall ärva Guds kungarike? Bli inte vilseledda. Verken otuktsmän eller avgudadyrkare eller äktenskapsbrytare eller män som hålls för onaturliga syften eller män som ligger med män eller tjuvar eller giriga eller drinkare eller smädare eller utpressare skall ärva Guds Kungarike. – och likväl är detta vad några av er har varit men ni har tvättats rena men ni har helgats men ni har förklarats rättfärdiga i vår herre Jesu Kristi namn och med vår Guds ande”

Och om en man ligger med en person av mankön liksom man ligger med en kvinna har de båda gjort något avskyvärt, De skall ovillkorligen dödas. Deras eget blod är över dem.

Du väljer din väg.
Citera
2014-10-02, 10:36
Medlem
Megatrons avatar
Citat:

Nu får du ta och sluta vara så dömande. Läser du inte bibeln?

Gamla testamentet och moselag ersattes av jesulag och Nya testamentet. Allt som står i GT gäller judarna. Det finns ett ställe i NT där Paulus skrev (1 kor) att män som ligger med män inte ska ärva guds kungarike. Notera att det var en vanlig människa som skrev detta vilket baserades på hans egna värderingar (uppvuxen som jude). Jesus nämnde inget om det, han pratade om kärlek osv.

Nu är kristna så mycket upp i sin frälsning och fromhet att det lätt går över till ett dömande för att framhäva sig själva. Trist tycker jag. Men vi väljer alla våra vägar.

Bibeln består av massa olika böcker som är ihopplockade av människor för att tjäna ett syfte och smak. Bibeln är dessutom tvetydig och det finns lika många tolkningar som det finns följare. Hur menar ni att ni ska kunna diskutera enbart ut efter en text som kan uppfattas olika? Om ni ska föra en logiskt resonemang så behövs något mer än enbart era tolkningar av dessa böcker.

Så om man nu tycker att det är så viktigt att naivt tror på en massa ihopplockade böcker och ändå vill nyttja homosex så finns det inte så mycket som pekar på att det är hela världen.
Senast redigerad av Megatron 2014-10-02 kl. 10:41.
Citera
2014-10-02, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megatron

Gamla testamentet och moselag ersattes av jesulag och Nya testamentet. Allt som står i GT gäller judarna. Det finns ett ställe i NT där Paulus skrev (1 kor) att män som ligger med män inte ska ärva guds kungarike. Notera att det var en vanlig människa som skrev detta vilket baserades på hans egna värderingar (uppvuxen som jude). Jesus nämnde inget om det, han pratade om kärlek osv.

Nu är kristna så mycket upp i sin frälsning och fromhet att det lätt går över till ett dömande för att framhäva sig själva. Trist tycker jag. Men vi väljer alla våra vägar.

Bibeln består av massa olika böcker som är ihopplockade av människor för att tjäna ett syfte och smak. Bibeln är dessutom tvetydig och det finns lika många tolkningar som det finns följare. Hur menar ni att ni ska kunna diskutera enbart ut efter en text som kan uppfattas olika? Om ni ska föra en logiskt resonemang så behövs något mer än enbart era tolkningar av dessa böcker.

Så om man nu tycker att det är så viktigt att naivt tror på en massa ihopplockade böcker och ändå vill nyttja homosex så finns det inte så mycket som pekar på att det är hela världen.

Rom 14:12
”Så skall då var och en av oss avlägga räkenskap för sig själv inför Gud.”

Gal 6:5
” Var och en skall nämligen bära sin egen ansvarsbörda.”
Citera
2014-10-02, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smedjan

1 Kor 6.9 . 10

Du väljer din väg.
Om han nu skapade man och kvinna för att skapa barn, är det alltså en synd att vara ett gift straight par som inte skaffar några barn? Och om man är steril är det då synd att gifta sig med någon? Så borde det i alla fall vara om det är så som du säger. Detta resulterar i att det finns väldigt många Jehovas vittnen som aktivt syndar. Så då borde det inte heller vara några problem med lite gaypar i församlingen?
Citera
2014-10-02, 16:29
Medlem
wnaxrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megatron

Så du är alltså dum på riktigt. Vad är t.ex. det här hittepået om "jesulag" för något? Lagen är den samma som den alltid har varit. Vårt förhållande till den är dock annorlunda än vad Israels var. Men det förändrar inte lagen i sig. Vi har diskuterat detta i tidigare trådar redan så låt oss inte köra en repris här.

Sedan har du fel angående Bibeln:

Citat:
Ursprungligen postat av 2 Tim. 3:16-17 (SRB)
Hela Skriften är utandad av Gud och nyttig till undervisning, till tillrättavisning, till upprättelse, till fostran i rättfärdighet, för att en Guds människa skall bli fullt färdig, väl rustad till allt gott verk.

Det går givetvis att bortse från detta. Men att då komma och påstå att man ändå följer Bibeln är att fara med osanning.
Citera
2014-10-02, 16:33
Medlem
wnaxrs avatar
Citat:
Jag har aldrig påstått att homosexualitet inte skulle vara fel enligt gud.

Men det är ju precis det du försöker göra:

Citat:
Om han nu skapade man och kvinna för att skapa barn, är det alltså en synd att vara ett gift straight par som inte skaffar några barn? Och om man är steril är det då synd att gifta sig med någon? Så borde det i alla fall vara om det är så som du säger. Detta resulterar i att det finns väldigt många Jehovas vittnen som aktivt syndar. Så då borde det inte heller vara några problem med lite gaypar i församlingen?

Sedan förstår jag personligen inte varför du envisas med att vilja tillhöra JV. Både deras snedvridna bibeltolkning och sektinslagen gör att jag inte ens skulle ta i den organisationen ens med tång.
Citera
2014-10-02, 17:01
Medlem
Citat:

Bara det att vi skaffar barn är det i sig en synd, eftersom vi föder framofullkomliga barn.

1 Kor 7:37, 38
37 Men om någon står fast i sitt hjärta och inte känner något tvång, utan har myndighet över sin egen vilja och har beslutat detta i sitt hjärta: att bibehålla sin jungfrulighet, så gör han väl. 38 Alltså: också den som gifter bort sin jungfrulighet gör väl, men den som inte gifter bort den gör bättre.

37
Beslut som rör äktenskap är bland de svåraste en person någonsin kommer att fatta. Alla får dras med ofullkomligheten, som är orsaken till de flesta problem i mänskliga relationer.
Så inte ens de som har Jehovas välsignelse kan helt undgå besvikelser, oavsett om de är gifta eller inte.
Om man följer de fina råden i Första Korinthiernas sjunde kapitel, kan man minska problemen avsevärt. I*Jehovas ögon kan vi göra väl, oavsett om vi är gifta eller inte. (Läs 1*Korinthierna 7:37, 38.)
Att få Jehovas godkännande är det finaste mål vi kan ha. Om vi har hans godkännande kommer vi att kunna fortsätta mot livet i hans nya värld. Där kommer relationerna mellan män och kvinnor inte att utsättas för den press som är så vanlig i dag.

38
Aposteln Paulus byggde på det Jesus sa och förklarade att alla kristna – ogifta eller gifta – kan tjäna Gud på ett bra sätt, men att den som är ogift och är ”fast i sitt hjärta” när det gäller sin ställning ”gör bättre”.
Hur då?
De som är gifta måste använda tid och krafter för att glädja och visa omsorg om sin partner. Ogifta kristna däremot har inte den förpliktelsen och kan därför inrikta sig på sin ”tjänst för Herren”. De betraktar sin ställning som ogifta som en ”gåva” från Gud. (1*Kor. 7:7, 32–38)
Senast redigerad av Smedjan 2014-10-02 kl. 17:09.
Citera
2014-10-02, 18:58
Medlem
Megatrons avatar
Citat:
Så du är alltså dum på riktigt. Vad är t.ex. det här hittepået om "jesulag" för något? Lagen är den samma som den alltid har varit. Vårt förhållande till den är dock annorlunda än vad Israels var. Men det förändrar inte lagen i sig. Vi har diskuterat detta i tidigare trådar redan så låt oss inte köra en repris här.

Sedan har du fel angående Bibeln:

Det går givetvis att bortse från detta. Men att då komma och påstå att man ändå följer Bibeln är att fara med osanning.

Just det! Du sa att homosex var avskyvärt i guds ögon men allt annat som står är avskyvärt i GT var bara avskyvärt på något annat sätt. Sen frågade jag var det stod att det var avskyvärt i Guds ögon just i homofallet och inte i de andra fallen och då svarade du inte... Det lustigt hur ni kan tro inför er själva att ni har tolkningsföreträde i en röra av ihopplock gjord av människor. Men du hade säkert redan massa med gånger redan gett mig svar i form av bibelverser?

Och angående hur fel jag har om att hela bibeln är inspirerad av gud, ändå var inte 2 Tim den sista boken som skrevs i bibeln. Är inte det lite konstigt?

Du tycker inte att det är lite naivt att basera hela din världsbild på "det var så länge sedan allt detta skrevs så det måste vara sant!"? Så mycket mer har du inte att komma med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in