Citat:
Ursprungligen postat av
Eaglesandshit
Ja då är det ju ganska viktigt att inse att det inte bara är den "tärande" sektorn som behöver lokaler.
Du kan inte handvifta bort behovet som den privata tjänstesektorn har bara för att dom har andra behov än tillverkningsindustrin och bilister. Den privata tjänstesektorn har varit den största näringssektorn i Göteborg i ett antal år, den kunskapsintensiva tjänstesektorn står för runt 50% av Västra Götalands totala sysselsättning(SCB), dessa företag behöver kontor och lokaler när dom växer och expanderar, nya företag behöver lokaler. Att inte tillgodose dom är fullständigt ekonomiskt oförsvarbart eftersom det är där arbetstillfällena har ökat mest.
Eller menar du att all kontorsbaserad verksamhet är tärande?
Tillverkningsindustrin är viktig och bilindustrin är i praktiken fortfarande samhällsbärande men fler är anställda inom andra kunskapsintensiva sektorer nu för tiden och tillväxten är större inom andra sektorer.
Västra Götaland
Citat:
Ursprungligen postat av
henrik21
Nja, läser inläggen som fan läser bibeln (nästan)

. Men större och tätare kluster är enklare att trafikförsörja. På samma sätt som att det inte är Norrlands inland som kör mest bil utan kranskommunerna till storstäderna.
Ringled har du väl iofs, Söder/Väster/Lundbyleden, 155 samt E6, detta är precis som länkarna i stockholm +Essingeleden. Vore ju intressant att få en sammanställning över antalet tunga transporter som passerar Göteborg via främst då E6 för vidare fart till kontinenten.
Jag borde ha skrivit om bakgrunden till mina inlägg. Som bekant handlar tråden om TS, och TS har i första hand syftet att finansiera västsvenska paketet. Och "gökungen" där är västlänken. Västlänken är en tågförbindelse till Haga som det beräknas vara 3000 personer om dagen som kommer använda och den är kraftigt samhällsekonomiskt olönsam.
Ur min (rätt eller fel) så kommer hela tänket med västlänk och kollektivtrafik att hela västra götaland ska åka kollektivt till centrala Göteborg och jobba där. Men i centrala göteborg finns det nästan bara tärande verksamheter (givetvis med massor med undantag, och visst, jag polariserar naturligtvis när jag kallar de tärande, men det här är ju trots allt FB). Men de ekonomsikt tunga närande verksamheterna ligger i en krans runt Göteborg, Astra i söder, Volvo i norr.
Mitt alternativ till västlänken är därför att bygga en ringled runt stan, det som saknas är "sydostpassagen" Åby-E40-E45/röde orm.
Det lämpliga blir sedan att trafikera denna ringled givetvis med bilar, men även stom/expressbussar i hög frekvens. Sedan ser man till att flytta de tärande verksamheterna så att även de ligger utefter ringleden i småkluster med sin egna busshållplats men även parkeringsmöjlighet.
Kolletivtrafiken i centrum innanför ringleden planeras om så att bussarna går ut till ringleden istället för in i centrum.
För de som pendlar in så stannar pendeltåg och expressbussar utefter ringleden (de kan ju fortsätta in till centrum också).
Med denna lösning så kommer alla som åker kollektivt att bara få ett byte för att komma till sin arbetsplats, oavsett om de kommer utifrån eller bor i centrum, så kollektivtrafik kan bli en konkurrent till bilen för att den är bättre, inte att man gör det sämre för bilarna.
Biltrafiken hålls borta från centrum vilket minskar föroreningarna (eller mer specifikt, koncentrationen av föroreningar), och de som åker bil kan enkelt glida runt på leden utan trängsel.