2014-09-29, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Att skylla ifrån sig, så som du gör nu - är väldigt, väldigt ansvarslöst.

Min åsikt är den samma som Guds ord.

Du kan anklaga mig som du vill, brur mig inte.
Att du inte Godtar Guds krav är ju din sak och kan knappast bli godkänd av Honom, allså inget fortsatt liv
Citera
2014-09-29, 15:14
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smedjan
Min åsikt är den samma som Guds ord.

Du kan anklaga mig som du vill, brur mig inte.
Att du inte Godtar Guds krav är ju din sak och kan knappast bli godkänd av Honom, allså inget fortsatt liv
Tyvärr har du fel. din åsikt är din egen personliga, utifrån att du inte ens förstår ämnet.

Bibeln är en bok som används för religiös samling, inte att moralisera eller att som lekredskap in i verkligheter du inte ens förstår dig på.

Så fort religionen med samlingen är förrättad, övergår både religiösa sällskap liksom enskilda personers liv till de sammanhang som finns i liv (som uppenbart är för avancerat för ditt förstånd) givetvis utanför bibelkontexten. Då bibeln är en religiös skriftsamling, liv och verklighet är något fullständigt skilt från bibeln. Mer korrekt : bibeln har noll meed människoliv att göra.

Det krävs för de flesta inte mycket koordinerad tankeverksamhet att förstå det, att du inte förstår, har precis noll med gud att göra - du är alltså livsförneaknde här, kanske har för stark rädsla, oavsett så är det oviktigt med hur det står till i din koordinationsförmåga.

Bibeln är ändå ingen levnadsmannual.

Du behöver vara rätt ordeentligt människofientlig att framhålla bibeln som i sig, dvs boken.. som en auktoritär slags källa för vad som är på riktigt, eller att du enbart saknar förstånd.
Citera
2014-09-29, 15:29
Medlem
Citat:
Tyvärr har du fel. din åsikt är din egen personliga, utifrån att du inte ens förstår ämnet.

Bibeln är en bok som används för religiös samling, inte att moralisera eller att som lekredskap in i verkligheter du inte ens förstår dig på.

Så fort religionen med samlingen är förrättad, övergår både religiösa sällskap liksom enskilda personers liv till de sammanhang som finns i liv (som uppenbart är för avancerat för ditt förstånd) givetvis utanför bibelkontexten. Då bibeln är en religiös skriftsamling, liv och verklighet är något fullständigt skilt från bibeln. Mer korrekt : bibeln har noll meed människoliv att göra.

Det krävs för de flesta inte mycket koordinerad tankeverksamhet att förstå det, att du inte förstår, har precis noll med gud att göra - du är alltså livsförneaknde här, kanske har för stark rädsla, oavsett så är det oviktigt med hur det står till i din koordinationsförmåga.

Bibeln är ändå ingen levnadsmannual.

Du behöver vara rätt ordeentligt människofientlig att framhålla bibeln som i sig, dvs boken.. som en auktoritär slags källa för vad som är på riktigt, eller att du enbart saknar förstånd.

Jag älskar mi medmänniska och ber för min fiende, däför delger jag andra Guds hopp o en underbar framtid.

Upp 21:3-5
” 3 Och jag hörde en hög röst från tronen säga: ”Se! Guds tält är bland människorna, och han skall bo ibland dem, och de skall vara hans folk. Och Gud själv skall vara hos dem. 4 Och han skall torka varje tår från deras ögon, och döden skall inte finnas mer; inte heller skall sorg eller skrik eller smärta finnas mer. Det som en gång var är borta.” 5 Och han som satt på tronen sade: ”Se! Jag gör allting nytt.” Och så säger han: ”Skriv, ty dessa ord är trovärdiga och sanna.”

Psalm 37:9-11, 29
9 Ty de som gör det onda skall utrotas, men de som hoppas på Jehova skall ta jorden i besittning. 10 Bara en liten tid till, och den ondskefulle är inte mer; du skall se dig om efter hans plats, och han är inte där. 11 Men de ödmjuka skall ta jorden i besittning och få njuta av stor frid.
29 De rättfärdiga skall ta jorden i besittning, de skall bo för evigt på den.
Citera
2014-09-29, 15:38
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Jag älskar mi medmänniska och ber för min fiende, däför delger jag andra Guds hopp o en underbar framtid.

Upp 21:3-5
” 3 Och jag hörde en hög röst från tronen säga: ”Se! Guds tält är bland människorna, och han skall bo ibland dem, och de skall vara hans folk. Och Gud själv skall vara hos dem. 4 Och han skall torka varje tår från deras ögon, och döden skall inte finnas mer; inte heller skall sorg eller skrik eller smärta finnas mer. Det som en gång var är borta.” 5 Och han som satt på tronen sade: ”Se! Jag gör allting nytt.” Och så säger han: ”Skriv, ty dessa ord är trovärdiga och sanna.”

Psalm 37:9-11, 29
9 Ty de som gör det onda skall utrotas, men de som hoppas på Jehova skall ta jorden i besittning. 10 Bara en liten tid till, och den ondskefulle är inte mer; du skall se dig om efter hans plats, och han är inte där. 11 Men de ödmjuka skall ta jorden i besittning och få njuta av stor frid.
29 De rättfärdiga skall ta jorden i besittning, de skall bo för evigt på den.
Bara det att medmänsklighet kommer i 9 fall av 1o spontant.

Inte via det frånvända missbrukandet av bibel som en slags sambandscentral. Det är öht förvånande hur tydligt du visar rädsla.

Du skickar in bibelcitat HELT I ONÖDAN.
Citera
2014-09-29, 16:38
Medlem
Citat:
Bara det att medmänsklighet kommer i 9 fall av 1o spontant.

Inte via det frånvända missbrukandet av bibel som en slags sambandscentral. Det är öht förvånande hur tydligt du visar rädsla.

Du skickar in bibelcitat HELT I ONÖDAN.

Du väljer ju din väg-

Däremot är det andra som lyssnar till Guds ord
Citera
2014-09-29, 17:35
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Du väljer ju din väg-

Däremot är det andra som lyssnar till Guds ord
Ja men vem har ens kunat missa det, kyrkorna står kvar och ämbeten med dem. Du har tempel, ashrams kåtor och hemaltare och här nu jv med sin tro om att bibeln är att appliceras på individer, jag ser inte att det är etiskt gångbart, enbart det.
Citera
2014-09-29, 17:42
Medlem
https://www.jw.org/sv/gratis-bibelkurs/
Senast redigerad av Smedjan 2014-09-29 kl. 17:47.
Citera
2014-09-29, 17:44
Medlem
Citat:
Ja men vem har ens kunat missa det, kyrkorna står kvar och ämbeten med dem. Du har tempel, ashrams kåtor och hemaltare och här nu jv med sin tro om att bibeln är att appliceras på individer, jag ser inte att det är etiskt gångbart, enbart det.

<du väljer din väg och skördar det du sått http://www.jw.org/sv/
Citera
2014-09-29, 20:23
Medlem
Carlstads avatar
En fråga som kanske redan finns...men jag tester ändå:

Varför får inte JV rösta i allmänna och fria val? Vad händer om någon JV skulle göra det isåfall?

MVH Carlstad
Citera
2014-09-29, 22:27
Medlem
Citat:
Bibelns svar
1
”Transsexualism” eller ”könsbyte” är ett ord som allt oftare förekommer i nyheterna. En transsexuell individ är inte bara en transvestit (en som klär sig som det motsatta könet) och behöver heller inte vara homosexuell (även om detta kan vara fallet).

En transsexuell individ är en person som förkastar det kön som han eller hon är född med och börjar leva det andra könets liv. Många hävdar att de i själva verket blivit ”födda i fel kropp” och har därför underkastat sig omfattande operativa ingrepp och hormonbehandling för att åstadkomma en förvandling av sitt kön. Uppskattningsvis 1.500 personer i Förenta staterna och omkring 150 i Storbritannien har underkastat sig detta.

Vad uppnår de egentligen? Är det möjligt att förändra en normal individ (inte en hermafrodit av ovisst kön) från ett kön till ett annat?

Svaret är nej. Doktor Georges Burou, en fransk kirurg som är framträdande på detta område, säger: ”Jag förändrar inte män till kvinnor. Jag gör om manliga könsorgan till könsorgan som har ett kvinnligt utseende. Allt det övriga är att hänföra till patientens sinne.” (”Time”, 21 januari 1974, sid. 64) Det slutliga resultatet är i själva verket antingen en svårt (och oåterkalleligt) stympad man, som liknar en kvinna, eller en svårt (och oåterkalleligt) stympad kvinna, som liknar en man.

Transsexualismens ökning är bara ytterligare ett exempel på utbredningen av sådana handlingar som är ”emot naturen” och som i hög grad kännetecknar den tid vi nu lever i. (Jämför Romarna 1:26, Åk.) Botemedlet för människor med sådana böjelser är inte ett operativt ingrepp, utan en förändrad inställning genom att de med Guds ords hjälp förnyas i den kraft som påverkar deras sinne. — Ef. 4:22—24, NW.

2
Avgudadyrkan och hälsoriskerna

3
Vad säger Bibeln om homosexualitet?
Rom. 1:24-27: "Gud [har], i överensstämmelse med de ting deras hjärtan hade begär till, prisgett dem åt orenhet så att deras kroppar kunde bli vanärade ibland dem.

Gud [har] prisgett dem åt skamliga sexuella böjelser, för både deras kvinnor bytte det naturliga bruket av sig mot ett som år emot naturen, och likaså frångick även männen det naturliga bruket av kvinnan och blev häftigt upptända i sin lusta till varandra, män med män, i det att de gjorde vad som oanständigt och på sig själva fick den fulla vedergällning son var tillbörlig för deras förvillelse."
1 Tim. 1:9-11: "Lag ... utfärdas [inte] för en rättfärdig människa, utan för laglösa och oregerliga, för ogudaktig och syndare, för ... otukts män, män som ligger med män ... och vadhelst annat som är emot den sunda läran enligt den lycklige Gudens härliga goda nyheter." (Jämför 3 Mos, boken 20:13.)

Jud. v. 7:
"Sodom och Gomorra och städerna omkring de; [år], sedan de ... hade gått ut efter kött för onaturligt bruk ställda fram för oss som ett varnande exempel genom a ha undergått det rättsliga straffet bestående av evig eld (Namnet Sodom har blivit grunden för ordet "sodomi", vilka vanligtvis betecknar ett utövande av homosexualitet eller onaturlig otukt.
Jämför 1 Moseboken 19:4, 5, 24, 25.)

Tack för svar, men kan du inte svara med egna ord istället för att helt dra citat ifrån bibeln? Det är relativt svårt att förstå vad som faktiskt sägs där.

Men det här med trans saken, även om kroppen fysiskt sätt fortfarande är en mans kropp fast ibland med modifikationer så kanske man fortfarande ser sig själv som det andra könet inuti. Är det så att man blir tvingad till att leva som en man även fast man inte känner sig bekväm i det?

Och med homo biten igen, det står mycket om att det är fel och att det inte ska vara så. Min fråga är varför.. vad är guds anledning till att jag inte ska få leva lycklig ihop med min partner som precis alla andra får? Är inte det otroligt grymt och orättvist utav honom?
Citera
2014-09-30, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenSomVetDenVet
Tack för svar, men kan du inte svara med egna ord istället för att helt dra citat ifrån bibeln? Det är relativt svårt att förstå vad som faktiskt sägs där.

Men det här med trans saken, även om kroppen fysiskt sätt fortfarande är en mans kropp fast ibland med modifikationer så kanske man fortfarande ser sig själv som det andra könet inuti. Är det så att man blir tvingad till att leva som en man även fast man inte känner sig bekväm i det?

Och med homo biten igen, det står mycket om att det är fel och att det inte ska vara så. Min fråga är varför.. vad är guds anledning till att jag inte ska få leva lycklig ihop med min partner som precis alla andra får? Är inte det otroligt grymt och orättvist utav honom?

Bibeln Guds ord är fundamentet och det är efter Bibelns ord Han dömer.
Citera
2014-09-30, 12:50
Medlem
Citat:
Bibeln Guds ord är fundamentet och det är efter Bibelns ord Han dömer.
Eh.. va?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in