2014-09-03, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smedjan
Forska själv: https://www.jw.org/sv/gratis-bibelkurs/

http://debatt.passagen.se/show.fcgi?category=6400000000000006&conference=105 00000000001007&posting=19500000006426930
Citera
2014-09-19, 21:48
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FulAgent007
Den absolut bästa och mest objektiva sidan om Jehovas Vittnen:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Jehovas_vittnen
Kolla på JV´s officiella hemsida: WWW.JW.ORG/sv där kan du hitta svaren direkt.
Citera
2014-09-20, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
http://debatt.passagen.se/show.fcgi?category=6400000000000006&conference=105 00000000001007&posting=19500000006426930

"Hur kommer det sig att om någon vill veta mer om Hinduism, så går de till en Hindu, mer om Islam, så går de till en Muslim, men om de vill veta mer om Jehovas vittnen så går de till andra källor?"

http://www.jw.org/sv/
Citera
2014-09-23, 15:57
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
"Hur kommer det sig att om någon vill veta mer om Hinduism, så går de till en Hindu, mer om Islam, så går de till en Muslim, men om de vill veta mer om Jehovas vittnen så går de till andra källor?"

Det har med Bibeln att göra. Var hämtar jv ifrån, bibeln. Bibeln som underlag, det har hela judendom och kristendom, så varför vänder man sig till en sekt istället för oficiell lära när det kommer till Bibelkunskap - Kristendom och Judendom GT, NT ?

För att de två är gamla och JV, är en liten sekt, med egenuppställda tolkningar, de vill inte kännas vid bl.a glädjebudskapen eller jesus återuppståndele som ett glädjetecken eller ens veta av symboliken i oficiell kristen lära, folk firar och lever värdsligt med sin tro... jv surar och håller envetet "egna" läran som den de själv vill förhålla sig till och det är väl ok med det, om det inte vore för fabulerandena och de alternativagendor man myntar som varande "sanna" och säger att det vilar på "sann sanning", jag menar att det ju är så världsfrånvänt det kan bli.

Som religion att vilja överta människors intellekt. När man missionerar för att vilja omkullvälta den trospraxis som förenar så många, däremot att man i USA har ett helt annat fäste för sina anspråk på att "äga sanning".
Senast redigerad av BlackJewel 2014-09-23 kl. 16:10.
Citera
2014-09-23, 22:21
Medlem
Citat:

Hinduer och muslimer säger inte hela sanningen om sig själva och deras religion. Informationen blir partiell och propagandistisk. Samma sak gäller mormonismen och mormonkyrkan. Och självfallet gäller samma sak Jehovas vittnen. Man kan inte få hela sanningen om dem genom att besöka deras hemsida. Andra källor behövs också.
Citera
2014-09-24, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Den "enda sanningen"?? Det är ju precis det som Jv säger att de har! Det är därför skrattretande när du kommer med din floskel om att min tro "självklart" är "den enda sanningen".

Sanningen var också vad Jesus talade om:

" Jesus svarade: ”Du själv säger att jag är kung. Jag har fötts och kommit hit till världen för denna enda sak: att vittna för sanningen. Den som hör till sanningen lyssnar till min röst.” "(Joh 18:37 Bibel2000)

Att du inte gör anspråk på sanningen är förståeligt eftersom du kommer med lögner och förvrängningar, även detta med att Jehovas vittnen "har sanningen".

Jehovas vittnen anser INTE att man äger sanningen, eller har monopol på den. Sanningen kan ingen äga förutom Gud, däremot anser Jehovas vittnen att det existerar bara en enda sanning om vår verklighet, och man är övertygad om att man har funnit denna sanning i det stora hela, man har lärt känna sanningen:

"Ni skall lära känna sanningen, och sanningen skall göra er fria.”"(Joh 8:32 Bibel2000)

Men du erkänner alltså själv att du inte har sanningen, bra, jag håller med dig! Fortsätt att kritisera Jehovas vittnen för att göra anspråk på sanningen, det visar bara att Jehovas vittnen följer bibelns budskap, men det gör inte du, trots att du påstår dig vara kristen, och du påstår dig följa bibeln.

Vilken god kristen du är som bara kan kritisera hur andra tror, utan att du själv blottar eller förklarar din egen tro. Jesus och dom första kristna var inte sådana, dom uppenbarade helt öppet sin tro och förkunnade sin tro till människor. Deras uppdrag var inte att kritisera andras tro, utan förkunna om sin egen tro. Däremot fanns det Fariséer och skriftlärda som kritiserade det Jesus och dom första kristna predikade om, jämför dig själv, vilken grupp tillhör du?

Vad tror du att du åstadkommer med att ständigt vara på hugget och kritisera Jehovas vittnen och inte själv förkunna om din tro här på Flashback? Det resulterar i att du stänger människor ute från Jehovas vittnen, men samtidigt är det ingen som anammar din tro.

"Ve er, skriftlärda och fariseer, ni hycklare som stänger till himmelriket för människorna. Ni går inte själva in, och dem som vill komma dit in släpper ni inte in."(Matteus 23:13 Bibel2000)

Ditt liv går ut på att vara destruktiv, att riva ner andras tro och inte ha något annat att erbjuda. Jag skulle inte må så bra om jag hade ett sådant liv.
Citera
2014-09-24, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Sanningen var också vad Jesus talade om:

" Jesus svarade: ”Du själv säger att jag är kung. Jag har fötts och kommit hit till världen för denna enda sak: att vittna för sanningen. Den som hör till sanningen lyssnar till min röst.” "(Joh 18:37 Bibel2000)

Att du inte gör anspråk på sanningen är förståeligt eftersom du kommer med lögner och förvrängningar, även detta med att Jehovas vittnen "har sanningen".

Jehovas vittnen anser INTE att man äger sanningen, eller har monopol på den. Sanningen kan ingen äga förutom Gud, däremot anser Jehovas vittnen att det existerar bara en enda sanning om vår verklighet, och man är övertygad om att man har funnit denna sanning i det stora hela, man har lärt känna sanningen:

"Ni skall lära känna sanningen, och sanningen skall göra er fria.”"(Joh 8:32 Bibel2000)

Men du erkänner alltså själv att du inte har sanningen, bra, jag håller med dig! Fortsätt att kritisera Jehovas vittnen för att göra anspråk på sanningen, det visar bara att Jehovas vittnen följer bibelns budskap, men det gör inte du, trots att du påstår dig vara kristen, och du påstår dig följa bibeln.

Vilken god kristen du är som bara kan kritisera hur andra tror, utan att du själv blottar eller förklarar din egen tro. Jesus och dom första kristna var inte sådana, dom uppenbarade helt öppet sin tro och förkunnade sin tro till människor. Deras uppdrag var inte att kritisera andras tro, utan förkunna om sin egen tro. Däremot fanns det Fariséer och skriftlärda som kritiserade det Jesus och dom första kristna predikade om, jämför dig själv, vilken grupp tillhör du?

Vad tror du att du åstadkommer med att ständigt vara på hugget och kritisera Jehovas vittnen och inte själv förkunna om din tro här på Flashback? Det resulterar i att du stänger människor ute från Jehovas vittnen, men samtidigt är det ingen som anammar din tro.

"Ve er, skriftlärda och fariseer, ni hycklare som stänger till himmelriket för människorna. Ni går inte själva in, och dem som vill komma dit in släpper ni inte in."(Matteus 23:13 Bibel2000)

Ditt liv går ut på att vara destruktiv, att riva ner andras tro och inte ha något annat att erbjuda. Jag skulle inte må så bra om jag hade ett sådant liv.

Jag har inte alls erkänt att jag inte är övertygad om att ha sanningen. Men jag är inte övertygad om att jag "ensam" har sanningen. Det är du som är en inpiskad lögnare som hela tiden förvränger.

Jag har aldrig ljugit eller förvrängt något om Jehovas vittnen. Det är du som gjort och gör det. Du vill t ex nu låta påskina att Jehovas vittnen inte gör anspråk på att ensamma ha sanningen. Vilken fuskpelle du är. Jehovas vittnen gör anspråk på att ENSAMMA ha sanningen. Man erkänner INTE att någon annan eller några andra har SANNINGEN. Deras litteratur har historiskt varit späckad av deklasserande omdömen av alla andra kristna bekännare samtidigt som man spridit sina falska budskap om 1914, 1918, 1925 och 1975, att Jesus har kommit osynligt tillbaka osv. Det är inte sanningen ni förkunnat utan till stor del era egna spekulationer och ni har ljugit som en häst travar om er historia. Och det samtidigt som ni satt er på höga hästar med hädiska anspråk på att ha blivit utvalda 1919. Jojo!

Du är oförmögen att förstå vad en tråd handlar om eller inte handlar om. Det är pinsamt att du inte har mer skärpa än att du ogenerat föreslår att tråden skall lämna sitt ämne och handla om något annat. Du låtsas vilja veta vad jag tror på fast du har fått detaljerad information om detta tidigare.

Hur skulle det vara att ta er församlings målsättning ad notam och arbeta på det sätt för din tro som den vill att man skall göra? Utan dina och andras floskler här skulle ni inte bli så kritiserade på forumen, inte ens av mig. Inte vill er ledning att ni ska dra på er eld här.

Jag förklarar alltid min tro i mitt dagliga liv och mitt umgänge med människor, både privat och offentligt. På ett annat forum som du medverkat på har ett helt trosdokument som jag varit med att utarbeta blivit offentliggjort.

Det är du och Jv som liknar fariseerna, inte jag. Ni sitter i era pompösa elfenbenstorn och gör anspråk på att ha blivit utvalda av Gud. Ni slår er för bröstet och prisar er egen förträfflighet samtidigt som ni pekar finger åt alla andra. Liksom fariseerna far ni över land och vatten för att göra proselyter som är på väg till samma ställe som ni själva. Ert hyckleri blodfrågan är himmelsksriande och överträffar fariséernas hyckleri om sabbaten. Så ni har samma andliga fader som fariseerna. Och du, både Jesus och hans efterföljare var skoningslösa i sin kritik av fariseerna och andra. Att gå i Jesu fotspår i denna sak måste vara fullständigt legitimt. Jag har alltså all rätt att kritisera era falskheter, om ni tigger om det.

Du inbillar dig att inga anammar min tro. Jag döper folk till Kristus som kommit till tro bl a genom mina ansträngningar. Det är fakta men inget jag vill skryta med. Jag skulle inte nämnt det om du inte kommit med dina felaktiga påståenden om hur jag lever mitt kristna liv. Informera gärna läsarna om att du gjort lärjungar och döpt dem om du kan. Jag är lyckligare än någonsin och lever inget destruktivt liv, som du hoppas. Det är nog du som lever ett destruktivt liv genom att hålla på med gnäll på kritiker som du inte sakligt kan bemöta på forumen.
Citera
2014-09-28, 23:23
Medlem
Det finns mycket som jag tycker känns logiskt och bra med Jehovas Vittnen, men sen finns det även en hel drös med saker som det känns som att ni undviker att tänka på.

Några frågor jag har och som ingen har kunnat svara mig på är te.x Om man är en person som haft oturen att födas i fel kropp och därmed väljer att leva sitt liv som det motsatta könet, är det fel enligt bibeln då? Och om så är fallet, varför? Det är inte Gud som skapat din kropp och idag föds folk med sex fingrar, om det är okej för den personen med sex fingrar modifiera det till att bli fem, varför kan man då inte ändra sin te.x kuk till fitta då?

Sen en annan sak när det gäller att man inte får utsmycka sin kropp med te.x tatueringar och peirchingar, vad är det som gör att det är okej för Jehovas vittnen att ha hål i öronen? Det är väl minst lika mycket utsmyckelse som hål i tungan..

En till sak.. Hur kommer det sig att man inte får te.x vara i ett homo förhållande eftersom att det är en synd när det finns en drös med fetton som är jehovas vittnen.. Det är väl även en synd att missbruka mat.

Sen finns det saker som jag tycker är helt ologiska i bibeln om man ska fortsätta med det här med homosexuella biten.. Jag som är homosexuell och lever lycklig med min pojkvän.. varför ska jag behöva tvingas lämna honom? Det är inte precis så att jag blir lyckligare och mindre bög för det.

Försök ge bra svar på mina frågor och funderingar tack
Citera
2014-09-29, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenSomVetDenVet
Det finns mycket som jag tycker känns logiskt och bra med Jehovas Vittnen, men sen finns det även en hel drös med saker som det känns som att ni undviker att tänka på.

Några frågor jag har och som ingen har kunnat svara mig på är te.x Om man är en person som haft oturen att födas i fel kropp och därmed väljer att leva sitt liv som det motsatta könet, är det fel enligt bibeln då?
Och om så är fallet, varför? Det är inte Gud som skapat din kropp och idag föds folk med sex fingrar, om det är okej för den personen med sex fingrar modifiera det till att bli fem, varför kan man då inte ändra sin te.x kuk till fitta då?

Sen en annan sak när det gäller att man inte får utsmycka sin kropp med te.x tatueringar och peirchingar, vad är det som gör att det är okej för Jehovas vittnen att ha hål i öronen? Det är väl minst lika mycket utsmyckelse som hål i tungan..

En till sak.. Hur kommer det sig att man inte får te.x vara i ett homo förhållande eftersom att det är en synd när det finns en drös med fetton som är jehovas vittnen.. Det är väl även en synd att missbruka mat.

Sen finns det saker som jag tycker är helt ologiska i bibeln om man ska fortsätta med det här med homosexuella biten.. Jag som är homosexuell och lever lycklig med min pojkvän.. varför ska jag behöva tvingas lämna honom? Det är inte precis så att jag blir lyckligare och mindre bög för det.

Försök ge bra svar på mina frågor och funderingar tack

Bibelns svar
1
”Transsexualism” eller ”könsbyte” är ett ord som allt oftare förekommer i nyheterna. En transsexuell individ är inte bara en transvestit (en som klär sig som det motsatta könet) och behöver heller inte vara homosexuell (även om detta kan vara fallet).

En transsexuell individ är en person som förkastar det kön som han eller hon är född med och börjar leva det andra könets liv. Många hävdar att de i själva verket blivit ”födda i fel kropp” och har därför underkastat sig omfattande operativa ingrepp och hormonbehandling för att åstadkomma en förvandling av sitt kön. Uppskattningsvis 1.500 personer i Förenta staterna och omkring 150 i Storbritannien har underkastat sig detta.

Vad uppnår de egentligen? Är det möjligt att förändra en normal individ (inte en hermafrodit av ovisst kön) från ett kön till ett annat?

Svaret är nej. Doktor Georges Burou, en fransk kirurg som är framträdande på detta område, säger: ”Jag förändrar inte män till kvinnor. Jag gör om manliga könsorgan till könsorgan som har ett kvinnligt utseende. Allt det övriga är att hänföra till patientens sinne.” (”Time”, 21 januari 1974, sid. 64) Det slutliga resultatet är i själva verket antingen en svårt (och oåterkalleligt) stympad man, som liknar en kvinna, eller en svårt (och oåterkalleligt) stympad kvinna, som liknar en man.

Transsexualismens ökning är bara ytterligare ett exempel på utbredningen av sådana handlingar som är ”emot naturen” och som i hög grad kännetecknar den tid vi nu lever i. (Jämför Romarna 1:26, Åk.) Botemedlet för människor med sådana böjelser är inte ett operativt ingrepp, utan en förändrad inställning genom att de med Guds ords hjälp förnyas i den kraft som påverkar deras sinne. — Ef. 4:22—24, NW.

2
Avgudadyrkan och hälsoriskerna

3
Vad säger Bibeln om homosexualitet?
Rom. 1:24-27: "Gud [har], i överensstämmelse med de ting deras hjärtan hade begär till, prisgett dem åt orenhet så att deras kroppar kunde bli vanärade ibland dem.

Gud [har] prisgett dem åt skamliga sexuella böjelser, för både deras kvinnor bytte det naturliga bruket av sig mot ett som år emot naturen, och likaså frångick även männen det naturliga bruket av kvinnan och blev häftigt upptända i sin lusta till varandra, män med män, i det att de gjorde vad som oanständigt och på sig själva fick den fulla vedergällning son var tillbörlig för deras förvillelse."
1 Tim. 1:9-11: "Lag ... utfärdas [inte] för en rättfärdig människa, utan för laglösa och oregerliga, för ogudaktig och syndare, för ... otukts män, män som ligger med män ... och vadhelst annat som är emot den sunda läran enligt den lycklige Gudens härliga goda nyheter." (Jämför 3 Mos, boken 20:13.)

Jud. v. 7:
"Sodom och Gomorra och städerna omkring de; [år], sedan de ... hade gått ut efter kött för onaturligt bruk ställda fram för oss som ett varnande exempel genom a ha undergått det rättsliga straffet bestående av evig eld (Namnet Sodom har blivit grunden för ordet "sodomi", vilka vanligtvis betecknar ett utövande av homosexualitet eller onaturlig otukt.
Jämför 1 Moseboken 19:4, 5, 24, 25.)
Senast redigerad av Smedjan 2014-09-29 kl. 09:39.
Citera
2014-09-29, 12:21
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Bibelns svar
1
”Transsexualism” eller ”könsbyte” är ett ord som allt oftare förekommer i nyheterna. En transsexuell individ är inte bara en transvestit (en som klär sig som det motsatta könet) och behöver heller inte vara homosexuell (även om detta kan vara fallet).

En transsexuell individ är en person som förkastar det kön som han eller hon är född med och börjar leva det andra könets liv. Många hävdar att de i själva verket blivit ”födda i fel kropp” och har därför underkastat sig omfattande operativa ingrepp och hormonbehandling för att åstadkomma en förvandling av sitt kön. Uppskattningsvis 1.500 personer i Förenta staterna och omkring 150 i Storbritannien har underkastat sig detta.

Vad uppnår de egentligen? Är det möjligt att förändra en normal individ (inte en hermafrodit av ovisst kön) från ett kön till ett annat?

Svaret är nej. Doktor Georges Burou, en fransk kirurg som är framträdande på detta område, säger: ”Jag förändrar inte män till kvinnor. Jag gör om manliga könsorgan till könsorgan som har ett kvinnligt utseende. Allt det övriga är att hänföra till patientens sinne.” (”Time”, 21 januari 1974, sid. 64) Det slutliga resultatet är i själva verket antingen en svårt (och oåterkalleligt) stympad man, som liknar en kvinna, eller en svårt (och oåterkalleligt) stympad kvinna, som liknar en man.

Transsexualismens ökning är bara ytterligare ett exempel på utbredningen av sådana handlingar som är ”emot naturen” och som i hög grad kännetecknar den tid vi nu lever i. (Jämför Romarna 1:26, Åk.) Botemedlet för människor med sådana böjelser är inte ett operativt ingrepp, utan en förändrad inställning genom att de med Guds ords hjälp förnyas i den kraft som påverkar deras sinne. — Ef. 4:22—24, NW.

2
Avgudadyrkan och hälsoriskerna

3
Vad säger Bibeln om homosexualitet?
Rom. 1:24-27: "Gud [har], i överensstämmelse med de ting deras hjärtan hade begär till, prisgett dem åt orenhet så att deras kroppar kunde bli vanärade ibland dem.

Gud [har] prisgett dem åt skamliga sexuella böjelser, för både deras kvinnor bytte det naturliga bruket av sig mot ett som år emot naturen, och likaså frångick även männen det naturliga bruket av kvinnan och blev häftigt upptända i sin lusta till varandra, män med män, i det att de gjorde vad som oanständigt och på sig själva fick den fulla vedergällning son var tillbörlig för deras förvillelse."
1 Tim. 1:9-11: "Lag ... utfärdas [inte] för en rättfärdig människa, utan för laglösa och oregerliga, för ogudaktig och syndare, för ... otukts män, män som ligger med män ... och vadhelst annat som är emot den sunda läran enligt den lycklige Gudens härliga goda nyheter." (Jämför 3 Mos, boken 20:13.)

Jud. v. 7:
"Sodom och Gomorra och städerna omkring de; [år], sedan de ... hade gått ut efter kött för onaturligt bruk ställda fram för oss som ett varnande exempel genom a ha undergått det rättsliga straffet bestående av evig eld (Namnet Sodom har blivit grunden för ordet "sodomi", vilka vanligtvis betecknar ett utövande av homosexualitet eller onaturlig otukt.
Jämför 1 Moseboken 19:4, 5, 24, 25.)
Det är ändå ett allvarligt fel att ha bibel som jämförelse, jag tror man måste vara till viss eller till full grad helt efterbliven att öht tänka tanken att börja bläddra i bibeln, för att leva det liv man har eller ge sig på att förstå liv, mänskligt liv.

Det går enbart att avvisa sådant sektbeteende med att vara helt enkelt livsfarligt.

Nästan shockerande hur ni försöker "resonera".

Edit : bibel är ingen levnadsmannual, men detta förstår inte sekt.
Citera
2014-09-29, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Det är ändå ett allvarligt fel att ha bibel som jämförelse, jag tror man måste vara till viss eller till full grad helt efterbliven att öht tänka tanken att börja bläddra i bibeln, för att leva det liv man har eller ge sig på att förstå liv, mänskligt liv.

Det går enbart att avvisa sådant sektbeteende med att vara helt enkelt livsfarligt.

Nästan shockerande hur ni försöker "resonera".

Edit : bibel är ingen levnadsmannual, men detta förstår inte sekt.

Ja du får tyska vad du vill, ändrar inte Guds syn på saken.
Citera
2014-09-29, 12:50
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ja du får tyska vad du vill, ändrar inte Guds syn på saken.
Att skylla ifrån sig, så som du gör nu - är väldigt, väldigt ansvarslöst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in